handdator

Visa fullständig version : Kan inte stoppa min viktnedgång


Hansen88a
2014-01-10, 06:02
Hejsan

För cirka 4 månader sedan började jag ta min hälsa på allvar och jag började äta hälsosamt och träna mycket. Jag har aldrig varit överviktig och har alltid haft ganska bra kondition. Jag är 182 cm lång, 25 år och för 4 månader sedan vägde jag 78 kg. Idag väger jag 69 kg. Målet med min träning och nya kost är ökat välmående och att bli mer attraktiv. Men jag ser det som ett problem att jag går ner så otroligt mycket i vikt och jag är väldigt tunn nu. Dock så är jag är väldigt vältränad.

De senaste 4 månaderna har jag tränat 5-6 dagar per vecka i cirka 1½-2h per gång och jag kör på ganska hårt. Jag kör cirka 1 - 1½h styrketräning och sedan kör jag 20-30 min konditionsträning. Tidigare åt jag mycket skräpmat, halvfabrikat och knappt några grönsaker och frukter alls. Sedan 4 månader tillbaka har lagt om min kost totalt. En typisk dag i form av kost ser nu ut:
Frukost: Grekisk low fat yoghurt med massa frön, havre, massa bär, russin osv.
Lunch: En hel kycklingfilé med lite brunt ris och massa grönsaker av stor variation. Dryck: Mjölk
Middag: En hel fiskfilé med massa grönsaker och ev. lite potatis eller pasta. Dryck: Mjölk
Under dagen äter jag minst 2 frukter och jag äter massa frön, nötter osv. Jag äter alltid mycket kött av olika slag till middag och lunch. Jag äter aldrig bara vegetariskt och jag äter i princip aldrig skräpmat, godis, chips eller liknande. Varje måltid äter jag mig proppmätt och jag går aldrig hungrig. Jag tar inga kosttillskott och jag vill helst inte börja med det heller.

Jag bränner uppenbarligen fler kalorier än vad jag får i mig. Men jag äter så mycket jag kan och jag skulle vilja fortsätta äta så här hälsosamt som jag gör nu då välmående är min största prio. Jag antar att jag kanske skulle öka i vikt om jag slutade med konditionsträningen men det vill jag helst inte göra, jag undviker också helst att ta kosttillskott. Jag antar att jag skulle vilja väga som tidigare, runt 78 kg, fast med muskler.

Varje vecka så minskar jag i vikt och det tycks aldrig bli något stopp. Är detta ohälsosamt? Vad gör jag för fel? Finns det inget stopp för när jag slutar gå ner i vikt? Vad kan jag göra för att öka i vikt?

Akerhage
2014-01-10, 06:32
Ät mer, det är enda sättet. Om du har svårt att äta mer, så försök då äta något som är mer kaloritätt. Ex skippa din low fat yoghurt till frulle och ät ngt annat. Ex ägg/bacon på macka med ostskiva på. Där har du fler kalorier direkt och hur gött som helst =)

Sheogorath
2014-01-10, 06:38
Som sagt: ät mat med sämre mättnad. Vitt ris, pasta, ljust bröd. Öka på andelen fett, om du har någon slags fobi mot mättat fett kan du antingen välja att ta tag i problemet eller tillsätta rapsolja till maten (i grytor, som dressing). Du kan äta godis efter träningen som glykogen-återladdning.

tlk
2014-01-10, 06:52
Jag höftar lite siffror här här...

1x kycklingfile = 200kcal

1x fiskfile = 150kcal

2xmassa grönsaker = 100kcal

2xmjölk = 400kcal (en halvliter åt gången är min önskekalkyl här)

2xfrukt = 100kcal

low fat yoghurt = 100kcal

"lite brunt ris, och ev. lite pasta och potatis" = 200kcal

"massa frön, etc" = 400 kcal (tror inte att TS har någon perspektiv på vad 'massa frön' innebär så 400)


totalt 1650kcal. Vilket jag, för övrigt, tror är en glädjekalkyl. Och 5-6 pass i veckan på 1.5h. Dubbla maten, det är vad som gäller.

Sheogorath
2014-01-10, 06:57
Jag höftar lite siffror här här...

1x kycklingfile = 200kcal

1x fiskfile = 150kcal

2xmassa grönsaker = 100kcal

2xmjölk = 400kcal (en halvliter åt gången är min önskekalkyl här)

2xfrukt = 100kcal

low fat yoghurt = 100kcal

"lite brunt ris, och ev. lite pasta och potatis" = 200kcal

"massa frön, etc" = 400 kcal (tror inte att TS har någon perspektiv på vad 'massa frön' innebär så 400)


totalt 1650kcal. Vilket jag, för övrigt, tror är en glädjekalkyl. Och 5-6 pass i veckan på 1.5h. Dubbla maten, det är vad som gäller.

Vilket är orimligt. Dubbla energin däremot! Han får sluta äta bantarmat.

ceejay
2014-01-10, 06:58
Tror jag fick i mig mer kalorier i form av godis igår än vad du äter på hela dagen.

tlk
2014-01-10, 07:00
Vilket är orimligt. Dubbla energin däremot! Han får sluta äta bantarmat.

Helt rätt, en tabbe av mig att skriva maten. Något mörbultad efter morgonens benträning ala GVT så det blir ju som det blir innan man har slängt i sig ett paket ICA Basic fiskpinnar... Något som TS också borde försöka sig på. De minst mättande 1000kcal jag har varit med om. *popcorn*

Sheogorath
2014-01-10, 07:03
Helt rätt, en tabbe av mig att skriva maten. Något mörbultad över morgonens benträning ala GVT så det blir ju som det blir innan man har slängt i sig ett paket ICA Basic fiskpinnar... Något som TS också borde försöka sig på. De minst mättande 1000kcal jag har varit med om. *popcorn*

:thumbup:

cero
2014-01-10, 07:37
Middag: En hel fiskfilé med massa grönsaker och ev. lite potatis eller pasta.

Ja, så där äter man om man vill gå ned i vikt.

Ät istället mycket pasta, lite grönsaker och lite fisk. En fet sås till det. Ingen poäng med att trycka i sig grönsaker och frukt i tron om att det är hälsosamt. Kroppen gillar nämligen lagom. Tallriksmodellen är en vettig fördelning.

Skräpmat och godis någon dag i veckan gör inget negativt för hälsan heller.

Konditionsträning ska du givetvis inte sluta med eftersom att det är mycket viktigare för hälsan än att vara supernoga med kosten.

Gober
2014-01-10, 08:12
Du verkar vara inne på en farlig väg. Känns som din totala omställning ställt till det i skallen. Så ta dig en funderare på vad du pysslar med. Börja smyg in mer energität mat annars kommer du fortsätta rasa i vikt.

Bra mat är inte lika med =deffmat. Släng in lite "vanlig" mat som tex spagetti med köttfärsås osv.

Och som jag brukar skriva när unga killar med matnojor postar, kolla på killar som Kristian Sewén med flera, det ingår pizzor osv i deras vardag även om de förmodligen äter nyttig till största del. Poängen är att det inte finns någon mening med att äta "ren" deffmat varje dag året runt för att få resultat..tvärtom!

Alfers
2014-01-10, 08:29
Varför har alla #fitness frälsta fått för sig att hälsosam/clean/bra mat är samma sak som kalorisnål mat?

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk

Sheogorath
2014-01-10, 08:46
För det första borde begreppet "clean mat" kastas i soptunnan. Ungefär som att det skulle vara något magiskt dåligt med en god sås, eller en gryta med många ingredienser. Jeez.

cero
2014-01-10, 08:50
För det första borde begreppet "clean mat" kastas i soptunnan. Ungefär som att det skulle vara något magiskt dåligt med en god sås, eller en gryta med många ingredienser. Jeez.

En vetenskaplig kram till dig. *hug*

Gober
2014-01-10, 09:45
För det första borde begreppet "clean mat" kastas i soptunnan. Ungefär som att det skulle vara något magiskt dåligt med en god sås, eller en gryta med många ingredienser. Jeez.

Ogillar också uttrycket "clean" och "ren" i kostsammanhang. Det ger ju sken av att vanlig bra mat är dålig, onyttig och ångestframkallande för en del nyfrälsta "fitnessfolk".

NickeSthlm
2014-01-10, 10:11
För det första borde begreppet "clean mat" kastas i soptunnan. Ungefär som att det skulle vara något magiskt dåligt med en god sås, eller en gryta med många ingredienser. Jeez.

Folk har tittat för mycket Anna Skipper, that´s why :)

Hansen88a
2014-01-10, 16:03
Tack för alla tips! Verkar som att alla är eniga om vad jag behöver göra. Ev. kanske jag börjar med en gainer eller något proteinpulver också.

Angående maten så har jag väl försökt äta "low processed foods" och äta mat med så mycket näring i som möjligt. Jag tror att jag följer tallriksmodellen ganska exakt och grönsaker utgör max 50% av måltiderna.

Jag har undersökt mycket vilken mat som innehåller mest näring och mineraler. Men det sammanfattas ganska bra vilken kost jag valde att fokusera på på den här sajten: http://www.whfoods.com/foodstoc.php

Med det sagt så ska jag definitivt försöka lägga om kosten enligt era råd!

tossefar
2014-01-10, 17:48
Något jag brukar göra om jag saknar kalorier för dagen är att göra varm choklad med hälften grädde/hälften mellanmjölk + kakao. Väldigt gott och protein- och energirikt.

En stor sked jordnötssmör mellan målen är en annan bra grej.

Sniggel
2014-01-10, 22:54
Folk har tittat för mycket Anna Skipper, that´s why :)

Begreppet "clean" kom långt före Skipper var känd.
Kanske därför det är så svårt att få bort.

cero
2014-01-10, 23:52
Jag tror att jag följer tallriksmodellen ganska exakt och grönsaker utgör max 50% av måltiderna.

Nja.

Tallriksmodellen är ungefär 1/3 av varje - kolhydrater, protein, grönsaker/frukt.

Detta är ju något helt annat:

Frukost: Grekisk low fat yoghurt med massa frön, havre, massa bär, russin osv.

Middag: En hel fiskfilé med massa grönsaker och ev. lite potatis eller pasta. Dryck: Mjölk

"Ev lite potatis eller pasta"?

Dra ned på grönsakerna till max 30%, mycket mer spannmål/bröd, och mindre protein. Lägg även till mer fett i kosten. Att hela tiden snåla med fettet är definitivt inte nyttigt.

Strunta i den där hemsidan. Äter du med sunt förnuft får du i dig allt du behöver i alla fall. Och gainer/pulver är inget du behöver egentligen.