handdator

Visa fullständig version : Nybörjare, skulle behöva alla tips och råd.


Dennis P
2014-01-09, 21:51
Hej!
Jag är ny här på forumet, varit inne lite här förut och kollat runt.
Jag har aldrig riktigt tränat seriöst, eller aldrig försökt rättare sagt.
Men nu, har jag bestämt mig för att bygga lite muskler.
Jag är 20 år gammal, och 180cm lång, väger ungefär 77kg.

Jag har tänkt att träna ungefär 5 dagar i veckan, eller vad rekommenderar ni?
Jag tränade c:a för 2 mån. sedan, och jag kan absolut inte alls mycket om övningar osv.

Jag hade hemskt gärna velat ha hjälp med ett schema, sön-mån-tis-ons-tors.
Ett schema komplett med övningar, antal reps osv.
För jag har inte en aning om hur jag ska sammanställa ett, alla övningar bara yr runt i huvudet och får absolut inte fram något vettigt.
Hade verkligen uppskattat ifall någon tog tiden och skrev något, eller om det finns något på internet.

Och sedan kosttillskott? Vad tycker ni? Vad bör jag använda mig utav? Just nu har jag en påse Whey-100 ståendes, något annat som ni tycker behövs? PWO? Berätta gärna vad ni tycker och tänker!

Och kosten, hur ska jag äta och vad ska jag äta?
Som sagt, heeeeelt urkass på det här.

Men har bestämt mig, nu ska jag förrändras.

Tacksam för all information, all kritik, allt är varmt välkommet.

Mvh.

GulligaGurkan
2014-01-09, 22:07
Det finns kanonbra nybörjarscheman längst upp på forumet, kolla lite där. Ett tips är att ta ett sånt schema och håll på ett halvår kanske, för att bygga styrka och lära dig övningarna. När du kört så ett tag kan du antingen byta till nåt som verkar roligare/bättre eller sätta ihop ett eget efter bästa förmåga.

Vad gäller kosttillskott så är de just vad det låter som, tillskott. Det är omöjligt att svara på om du behöver proteinpulver eller inte, får du i dig 1,5-2gram/kg kroppsvikt genom kosten kommer pulver inte spela så stor roll.

Och så maten... Ät riktig mat, mycket och nyttigt så du får i dig kolhydrater, protein och fett samt vitaminer och sånt. Och du ska äta mycket för att enda sättet att bygga muskler är om du ligger på kaloriöverskott. Det går att få okej resultat ändå om man är nybörjare, men efter ett tag kommer du märka att det är viktigt med mycket och bra mat. Dessutom behöver du vila, alltså sova så bra du bara kan.

Styrketräning tar tid att bli bra på, så kolla in de nybörjarscheman som verkar bäst längre upp på sidan, prova ett tag och utvärdera. Lycka till! :)

amini
2014-01-09, 22:40
du behöver inga kosttillskott,
ett par lektioner hos en personlig tränare med önskan att lära sig grundövningarna
hjälper dig livet ut. eller om du har en erfaren vän