handdator

Visa fullständig version : Hjälp med viktnedgång

CHP77
2014-01-09, 17:25
Hej på er!
Jag skulle vilja ha hjälp med att gå ner i vikt och efter min målvikt börja bygga lite, för att göra båda grejer på samma gång är väl tufft. Jag har som mål att gå ner ca 15 kg med chans på mer. jag väger idag 108 kg och är 1,84lång. Jag har börjat med "ätfönster" käkar ingen frukost, lunch vid 13-14 tiden och middag vid 19:00, för att stilla hungern dricker jag kaffe och vatten.
Maten är följande, delat på 2 mattillfälle.

600g kött
600 g rotgrönsaker
40g fetsås,
2glas mjölk
8 kapslar Omega3, samt Mivitotal Plus.
Bcaa kör jag under gymmet, när jag tränar där. Nu kör jag promenader på ca 4km 4-5 dgr i veckan.
Är det något jag bör ändra på, isådanafall vad och hur ska jag träna.
Tacksam för alla svar

R Scarpa27
2014-01-09, 19:09
ouch svårt att säga 600g kött kan vara allt från nöt/fläsk/kyckling m.m
i vilket fall stress banta inte... utan ligg på ett normalt underskott och styrketräna och få i dig tillräckligt med protein och fett.
& vi säger 600g kyckling och 600 grönsaker då ligger du väldigt lågt i kalorier och kan nog äta mer ist för att plåga dig med hunger.
kvarg är ju utmärkt under deff.
sen kan man ju äta allt även under deff bara man ligger på underskott & tillräckligt m protein.
men mer mättande råvaror per kalori funkar ju enklast.

sigill
2014-01-09, 19:20
Du borde äta närmare 2000 kcal i alla fall (minst) och sen kan D-vitamintillskott vara en bra idé nu under vintern.

I övrigt ser det ok ut.

Pajjazz
2014-01-09, 23:02
Detta kommer ifrån en nybörjare som själv nu precis gått ner 15kg!

Jag vägde 99kg i september, och e nu nere på 84kg.. 80kg e min målvikt.
Har bytt ut potatis/pasta/ris osv mot grönsaker och sallad..

Har vi t.ex. spagetti och köttfärssås så kör jag stekt vitkål och köttfärssås..
Potatismos blir blommkålsmos (blomkål mixat med kvarg eller cremefraise)
Ris och korvstråganoff blir kanske sallad (stor tallrik) och korvstråganoff med så lite sås det går för att inte bli kladdigt.

Kör som du powerwalk/löping 5km, 4-5 dagar i veckan på morgonen innan frukost.
Frukost äter jag 2 wasasportknäcke och 2 ägg eller 1 burk makrill..
Lunch och middag som jag beskrev ovanför.
Mellanmål och kvällsmål blir nån frukt..

För _mig_ funkar detta jättebra..
Vet inte om det är en bra eller nyttig variant.. men går ner i vikt gör jag.. har fått börja lägga i lite kokt potatis i salladen nu för att sakta försöka stabilisera vikten nu när jag närmar mig min målvikt.

Jag tycker du äter middag för sent.. jag hade personligen ätit senast 18.00, och sedan tagit någon frukt eller kanske lite keso/kvarg på kvällen för att stilla eventuell hunger.

sigill
2014-01-09, 23:05
Detta kommer ifrån en nybörjare som själv nu precis gått ner 15kg!

Jag vägde 99kg i september, och e nu nere på 84kg.. 80kg e min målvikt.
Har bytt ut potatis/pasta/ris osv mot grönsaker och sallad..

Ett väldigt bra knep. Då behöver man inte räkna kalorier för att gå ned i vikt. Snarare kan det gå lite för fort.

Pajjazz
2014-01-09, 23:09
Ett väldigt bra knep. Då behöver man inte räkna kalorier för att gå ned i vikt. Snarare kan det gå lite för fort.

Japp.. det e lite det jag känner.. gick ner väldigt mycket mer än vad jag trodde under jul/nyår/trettondagen, trots en massa fusk.. Så sakta ner i god tid :)

CHP77
2014-01-10, 17:32
Bra jobbat Pajjazz! Tänkte köra till målvikten rätt snabbt. Sedan tänkte jag börja gymma och efter gympasset så äter jag middag, då lägger jag in lite potatis eller ris för att få lite kolhydrater. Jag har 3 burkar Ursobol, är det något man kan ta ihop med lunch, middag?

CHP77
2014-02-04, 22:14
Hej på er!
Jag skulle vilja ha hjälp med att gå ner i vikt och efter min målvikt börja bygga lite, för att göra båda grejer på samma gång är väl tufft. Jag har som mål att gå ner ca 15 kg med chans på mer. jag väger idag 108 kg och är 1,84lång. Jag har börjat med "ätfönster" käkar ingen frukost, lunch vid 13-14 tiden och middag vid 19:00, för att stilla hungern dricker jag kaffe och vatten.
Maten är följande, delat på 2 mattillfälle.

600g kött
600 g rotgrönsaker
40g fetsås,
2glas mjölk
8 kapslar Omega3, samt Mivitotal Plus.
Bcaa kör jag under gymmet, när jag tränar där. Nu kör jag promenader på ca 4km 4-5 dgr i veckan.
Är det något jag bör ändra på, isådanafall vad och hur ska jag träna.
Tacksam för alla svar

Har en fundering.. Jag ligger ju på denna diet ovan. Protein ca130-140g kolhydrater ca40-50g och fett 55-60g.
Jag vill tappa kilon och det funkar, men dom dagarna jag kör gym kan jag lägga in ca 2 dl ris eller 2 potatisar, för att få lite material till mina muskler?