handdator

Visa fullständig version : Köra vinkelslip inomhus?


nissepelle
2014-01-09, 15:51
Tjena! Bor på ett studentkorridorskomplex där vi i anslutning till tvättstugan har rum med torkburar, där man hänger upp sin tvätt och sedan sätter ett hänglås på. Reglerna säger att man max får låta sin tvätt hänga på tork i ett dygn eller nåt sånt, väldigt rimligt då det är värmefläktar i rummen som torkar tvätten på typ 4-5 timmar på sin höjd.

Nu är det så att detta har funkat ganska bra tidigare då vi haft rätt många torkrum, men nu har det gjorts om så att hälften av torkrummen tas bort. Jag har redan för någon månad sedan stört mig på en jävel som sätter upp ett fett abus bygellås på en torkbur, NÄR HAN INTE ENS HAR TVÄTT UPPHÄNGD. Alltså typ för att paxa buren i flera dagar, helt efterblivet. Och nu har jag sett hans jävla tvätt hänga där i över en vecka. När jag var hemma i hemstaden över jul tog jag med mig min vinkelkap upp till korridoren för att jag är så jävla trött på folk som låter sina hänglås sitta på tomma burar, det har jag sett folk göra flera gånger. Nu när jag precis har tvättat så är alla burar fulla, jag kan inte torka min tvätt, och den där jävelns tvätt som hängt där i en vecka stör mig som fan.

Korta versionen är: Är det moraliskt okej att kapa upp andras lås när de missköter torkrummen? Samt, finns det risk att brandlarmet går igång av att jag kör vinkelkap genom ett rejält bygellås?

ceejay
2014-01-09, 15:53
beter sig folk illa ska de få veta det.

bubbe
2014-01-09, 15:54
Skaffa en stor bultsax istället så slipper du ställa till med något som du sen måste försvara (typ rostflagor på väggarna pga sprutet av kapen).

Olegh
2014-01-09, 15:58
Ett första steg är ju att kontakta värden om du vill hålla ryggen fri. Hade du haft en bultsax som sagt så hade jag nog fan klippt det om jag var du, med bara vinkelslip till godo hade jag fegat och ringt till hyresvärden.

nissepelle
2014-01-09, 15:58
Skaffa en stor bultsax istället så slipper du ställa till med något som du sen måste försvara (typ rostflagor på väggarna pga sprutet av kapen).

Det är ett studentboende, ser ut som fan och inte direkt så att någon ens skulle märka ifall det kom upp lite fläckar på en redan smutsig vägg med flagande betong och lite småhål här och var.

4623
2014-01-09, 16:00
Lås buren med ytterligare ett lås så att han inte kommer in där. Antar att du kan trä en kedja mellan dörr och burvägg?

Akerhage
2014-01-09, 16:00
Kapa det hursom, sedan tar du en termos med kaffe och sätter dig och väntar på idioten, alternativt om du vet vart han bor så knackar du på och förklarar läget. Fy fan vad irriterad jag hade blivit.

nissepelle
2014-01-09, 16:01
Hur stor bultsax behövs för att klippa TYP ett sådant här lås från abus? http://www.brandsakra.se/las/abus-ketaro-bygellas

Akerhage
2014-01-09, 16:02
Din länk var lite jobbig!

bubbe
2014-01-09, 16:10
Oj, vet inte om en bultsax klarar såna härdade lås.

r1kkie
2014-01-09, 16:11
Ta dig in å lägga hans tävtt i en korg så kör du ner vinkelslipen i korgen. :laugh:

tlk
2014-01-09, 16:13
ett första steg är ju att kontakta värden

+15

nissepelle
2014-01-09, 16:13
Ingen som kan bedöma risken att dra igång brandlarmet av att köra vinkelslip?

r1kkie
2014-01-09, 16:15
Ingen som kan bedöma risken att dra igång brandlarmet av att köra vinkelslip?

Är du rädd för de så äre ju bara plocka ner det eller tejpa en påse över medans man arbetar.

Scratch89
2014-01-09, 16:16
Men S, har du ens försökt att prata med snubben/snubban innan du går bersärk?

nissepelle
2014-01-09, 16:18
Verkar ju inte vara svårt att köra slipen igenom det i alla fall.. http://www.youtube.com/watch?v=4XTYEcQAurs

Arf Pingvin
2014-01-09, 16:19
Brandlarmet lär inte gå när du kapar, men brandrisk föreligger. Metallspån kan flyga precis var som helst och ligga och pyra långt efter du gått därifrån. Det är direkt olämpligt att köra vinkelslip i en träverkstad tex.

nissepelle
2014-01-09, 16:19
Men S, har du ens försökt att prata med snubben/snubban innan du går bersärk?

Rätt så omöjligt då vi är i runda slängar cirka 150 pers som delar tvättstuga. Man ska märka upp sitt låsa med namn/rumsnummer men det har ju idioten så klart inte gjort. Och jag tänker ju inte ägna en helt enorm mängd tid åt att försöka hitta honom i tvättstugan.

Edit: Dessutom står det klart och tydligt på dörren, på flera språk, att lås som sitter längre än 3 dagar kommer klippas upp, likaså lås som sitter på tomma burar.

r1kkie
2014-01-09, 16:28
Edit: Dessutom står det klart och tydligt på dörren, på flera språk, att lås som sitter längre än 3 dagar kommer klippas upp, likaså lås som sitter på tomma burar.

Ring hyresvärden så klipper dem ju låset, varför krångla med en vinkelslip när de nu står så. :smash:

drakfelt
2014-01-09, 20:19
Ta dig in å lägga hans tävtt i en korg så kör du ner vinkelslipen i korgen. :laugh:

Eller ännu bättre:

Lägg dig själv, maskerad av en massa smutstvätt, i en tvättkorg och vänta på att vederbörande dyker upp. När förövaren är tillräckligt nära din observationsplats avslöjar du dig genom att hotfullt vifta med vinkelslipen och tvingar på så vis till dig nycklarna till bygellåset för att själv bli torkburs-monopolist!

nissepelle
2014-01-10, 00:47
Eller ännu bättre:

Lägg dig själv, maskerad av en massa smutstvätt, i en tvättkorg och vänta på att vederbörande dyker upp. När förövaren är tillräckligt nära din observationsplats avslöjar du dig genom att hotfullt vifta med vinkelslipen och tvingar på så vis till dig nycklarna till bygellåset för att själv bli torkburs-monopolist!

Den här idén var solklart bäst hittills! Ska prova imorgon!

Hobbes
2014-01-10, 07:04
Att du inte redan använt vinkelslip och lagt upp en youtube video är bortom min förståelse.

Jag hade inte tvekat. Inte en sekund, allt annat är bara passivt!

nissepelle
2014-01-10, 15:52
Ringde husvärden för en stund sedan, han skulle åtgärda saken på ett eller annat sätt till senast på måndag.

4623
2014-01-10, 15:54
Ringde husvärden för en stund sedan, han skulle åtgärda saken på ett eller annat sätt till senast på måndag.

lame *slap*

dream_theater_
2014-01-10, 16:47
Men S, har du ens försökt att prata med snubben/snubban innan du går bersärk?

Lame. Bazooka är rätt melodi!