handdator

Visa fullständig version : Styrketräning är inte min grej? Ätit och tränat, men blir svagare.


ReXi
2014-01-09, 13:43
Hej!

Jag har tränat i 2 och ett halv år, har antecknat mina pass så länge jag kan minnas, rep för rep, set för set, övning för övning, osv.

Igår gick jag igenom anteckningar och bilder från december 2012, till februari 2013, alltså ca ett år gamla anteckningar och bilder.

Jag blev rejält förvånad! Jag har blivit svagare i ben och armar, ligger på samma vikter i bröst och rygg, men dock blivit starkare i axlarna, och kroppen ser exakt likadan ut.

Jag förstår inte hur jag inte kan ha blivit starkare och större? Liksom jag är kvar på samma vikter och stampar.

Jag kör mycket basövningar, bänk, mark, böj, militär, chins, stångrodd, osv.
Under första halvåret av 2013 så tränade jag varje muskelgrupp en gång i veckan och tog alla set till failure. Andra av året, började jag träna varje muskelgrupp två gånger i veckan och tog inte varje set till failure.

Nu kommer ni säkert börja tjata om kosten, men kosten är det inge fel på, det vet jag.
Eftersom jag studerar på distans och jobbar på helgerna så äter jag i princip nästan likadant, varje dag, samt sover ca nio timmar per dygn.

Såhär ser en dag ut:
Frukost, två st 120g baguetter, samt fem ägg och två tomater.
Lunch, 300g kokt ris, 250g kyckling klubba.
Innan träning, en banan och en energi dricka(33g kolhydrater från drickan)
Efterträning, en proteinshake (enda kosttillskottet jag använder)
Middag/Mat efter träning, 300g kokt ris, 250g kyckling klubba, paprika, gurka, tomat.
På kvällen, 250g kvarg och en frukt.

Vad tror ni felet ligger på? Vad är det jag gör tokigt? Är det bara min kropp som inte svarar på träningen?

forslund
2014-01-09, 13:45
Hur ser viktkurvan ut under den här perioden? Mer detaljer om dina träningspass också vore bra.

Snubben
2014-01-09, 13:48
... med tanke på allt du har postat här på forunet så har du väl ändå "tränat" ordentligt i några månader..

ReXi
2014-01-09, 13:49
Hur ser viktkurvan ut under den här perioden? Mer detaljer om dina träningspass också vore bra.
När jag började träna för 2,5 år sedan vägde jag 79, gick ner till 66, grisbulkade till 87, och deffade ner mig till 76kg som är vikten, idag. Är 175cm lång.

Vad vill du veta om träningspassen, ligger på 6-10 rep på huvudövningarna som är basövningar, och ligger på 8-15 på isolationsövningarna.

ReXi
2014-01-09, 13:50
... med tanke på allt du har postat här på forunet så har du väl ändå "tränat" ordentligt i några månader..

Vad menar du? Jag har tagit träningen seriöst från dag ett jag klev in på ett gym, så mycket tid, energi och pengar (på mat inte kosttillskott) jag lagt på min träning, har jag inte lagt på något annat!

forslund
2014-01-09, 14:08
Vad vill du veta om träningspassen, ligger på 6-10 rep på huvudövningarna som är basövningar, och ligger på 8-15 på isolationsövningarna.

Hur har planen för progression sett ut? Har du kört på egna program eller färdigskrivna?
Du kan ju kopiera ett pass från din träningslogg och klistra in här.

Animalisk
2014-01-09, 14:12
ReXi, hur ser viktprogressionen ut för övningarna under den här tiden? Hur mycket har du ökat i samtliga moment, basövningar som isolationsövningar?

ReXi
2014-01-09, 14:37
Hur har planen för progression sett ut? Har du kört på egna program eller färdigskrivna?
Du kan ju kopiera ett pass från din träningslogg och klistra in här.
Kört på egna, faktiskt.
Exempel på ett bröst, axlar, tricsepsass:
Bänkpress:
70kg x 3
65kg x 6
60kg x 8
55kg x 8
50kg x 8

Hantelpress:
17,5kg x 8
17,5kg x 7
17,5kg x 6

Dipsmaskin:
60kg x 12
60kg x 11
60kg x 10

Militärpress:
37,5kg x 10
37,5kg x 10
37,5kg x 9

Massa sidolyft, 5-8 set

Stående skullcrusher:
20kg x 10
20kg x 10
20kg x 9

Pushdown:
20kg x 13
20kg x 12
20kg x 11

ReXi, hur ser viktprogressionen ut för övningarna under den här tiden? Hur mycket har du ökat i samtliga moment, basövningar som isolationsövningar?
Jag ökar, i några pass, 6-8 stycken, sedan av någon anledning slutar jag öka, o kanske till o med blir svagare, i några pass. Då sänker jag vikten för att "ta nya sats". Så håller det på hela tiden, i längden står jag kvar på samma vikter.

nitz
2014-01-09, 14:41
En idé skulle kunna vara att ta ett beprövat schema med ett färdigt system för progression.

forslund
2014-01-09, 14:42
Kört på egna, faktiskt.


Då är första steget att köra på ett beprövat program med inbyggd progression så ska det nog hända grejer.

ReXi
2014-01-09, 14:46
En idé skulle kunna vara att ta ett beprövat schema med ett färdigt system för progression.

Då är första steget att köra på ett beprövat program med inbyggd progression så ska det nog hända grejer.

Har ni tips på någon bra schema som man bygger av?

nitz
2014-01-09, 14:51
Har ni tips på någon bra schema som man bygger av?
Jim Wendlers 531 tycker jag är ett bra upplägg som är enkelt att följa
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136832

ReXi
2014-01-09, 14:54
Jim Wendlers 531 tycker jag är ett bra upplägg som är enkelt att följa
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136832

Tänkte mig denna schema, faktiskt
https://docs.google.com/file/d/0B2t6-bslSSR1Y3phWjNZWDVaWXc/edit?pli=1

Commando1980
2014-01-09, 15:44
Genetik spelar en avgörande roll. Du har väl helt enkelt inte de bästa förutsättningarna för att bygga muskler.

Sen kan man prata om träningsprogram hur mycket som helst men fyller du inte passen med kvalitetsträning så händer det inte speciellt mycket.

tlk
2014-01-09, 15:53
Köp dig ett ex av Dan Johns bok "Mass Made Simple". Följ till punkt och pricka.

Bryggan
2014-01-09, 16:00
När jag började träna för 2,5 år sedan vägde jag 79, gick ner till 66, grisbulkade till 87, och deffade ner mig till 76kg som är vikten, idag. Är 175cm lång.

Vad vill du veta om träningspassen, ligger på 6-10 rep på huvudövningarna som är basövningar, och ligger på 8-15 på isolationsövningarna.Varför ligger du kvar där. Lägg på mer vikt NU! Kör så du klarar 4 rep och kör på det till du klarar 7 rep och sedan på med en platta igen.

*Kan inte ens tro att det är sant...trollar han?*

mikaelj
2014-01-09, 16:59
Har ni tips på någon bra schema som man bygger av?

Stronglifts 5x5, se den klistrade tråden här i Träningsdelen. Börja på lätta vikter och be någon se över din teknik. Följ programmet precis som det står. Återkom om 3 månader och du har _garanterat_ fått resultat, förutsatt att du faktiskt följt det.

Efter de tre månaderna är dina arbetsvikter 110x5x5 i knäböj, 65x5x5 i bänkpress och 130x5 i marklyft med startvikterna 20-20-40. Det är betydligt mer än vad du gör nu, så argumentet "det är för lätt träning" håller inte. Och har du ökat i styrka så mycket har du garanterat också blivit större.

Ditt problem är att du inte följer ett schema tillräckligt länge, och därmed inte har progression. Det tar en jäkla tid att bli stark/få muskler.

Huddex
2014-01-09, 17:09
Stronglifts 5x5, se den klistrade tråden här i Träningsdelen. Börja på lätta vikter och be någon se över din teknik. Följ programmet precis som det står. Återkom om 3 månader och du har _garanterat_ fått resultat, förutsatt att du faktiskt följt det.

Efter de tre månaderna är dina arbetsvikter 110x5x5 i knäböj, 65x5x5 i bänkpress och 130x5 i marklyft med startvikterna 20-20-40. Det är betydligt mer än vad du gör nu, så argumentet "det är för lätt träning" håller inte. Och har du ökat i styrka så mycket har du garanterat också blivit större.

Ditt problem är att du inte följer ett schema tillräckligt länge, och därmed inte har progression. Det tar en jäkla tid att bli stark/få muskler.

I concur, SL is good shit.

Diomedea exulans
2014-01-09, 17:52
Stronglifts 5x5, se den klistrade tråden här i Träningsdelen. Börja på lätta vikter och be någon se över din teknik. Följ programmet precis som det står. Återkom om 3 månader och du har _garanterat_ fått resultat, förutsatt att du faktiskt följt det.

Efter de tre månaderna är dina arbetsvikter 110x5x5 i knäböj, 65x5x5 i bänkpress och 130x5 i marklyft med startvikterna 20-20-40. Det är betydligt mer än vad du gör nu, så argumentet "det är för lätt träning" håller inte. Och har du ökat i styrka så mycket har du garanterat också blivit större.

Ditt problem är att du inte följer ett schema tillräckligt länge, och därmed inte har progression. Det tar en jäkla tid att bli stark/få muskler.

Fast just det är väl väldigt otroligt att man klarar? Inte för att det hör till saken, men...

robsson
2014-01-09, 17:54
Du har helt enkelt inte generna på dina sida. Behöver inte betyda att de är usla för det men bra gener har du uppenbarligen inte. Bara att kämpa på. Finns inget annat man kan göra förutom att lägga ner då.

Huddex
2014-01-09, 18:37
Fast just det är väl väldigt otroligt att man klarar? Inte för att det hör till saken, men...


Varför skulle det vara otroligt?

ReXi
2014-01-09, 20:08
Genetik spelar en avgörande roll. Du har väl helt enkelt inte de bästa förutsättningarna för att bygga muskler.

Sen kan man prata om träningsprogram hur mycket som helst men fyller du inte passen med kvalitetsträning så händer det inte speciellt mycket.
Tyvärr, drog antagligen nitlotten bland alla. *cry*

Nu fyller jag ju passen med kvalitetsträning. Eller vad menar du med kvalitetsträning? För mig är kvalitetsträning lika med basövningar.

Köp dig ett ex av Dan Johns bok "Mass Made Simple". Följ till punkt och pricka.
Har du erfarenhet av boken?

Varför ligger du kvar där. Lägg på mer vikt NU! Kör så du klarar 4 rep och kör på det till du klarar 7 rep och sedan på med en platta igen.

*Kan inte ens tro att det är sant...trollar han?*
Det är exakt vad jag gör! Men ändå är jag kvar o trampar på samma jävla vikter! Höjde scottcurlen idag till 30kgx3. Fick in 8,6,6. För ca 8 månader sedan fick jag in 11,9,6. Förstår inte varför jag blivit svagare!

Stronglifts 5x5, se den klistrade tråden här i Träningsdelen. Börja på lätta vikter och be någon se över din teknik. Följ programmet precis som det står. Återkom om 3 månader och du har _garanterat_ fått resultat, förutsatt att du faktiskt följt det.

Efter de tre månaderna är dina arbetsvikter 110x5x5 i knäböj, 65x5x5 i bänkpress och 130x5 i marklyft med startvikterna 20-20-40. Det är betydligt mer än vad du gör nu, så argumentet "det är för lätt träning" håller inte. Och har du ökat i styrka så mycket har du garanterat också blivit större.

Ditt problem är att du inte följer ett schema tillräckligt länge, och därmed inte har progression. Det tar en jäkla tid att bli stark/få muskler.
SL, är det inget fel på. Men jag vill verkligen inte ligga på 5 reps, vill bygga massa. Vill upp mot 8-15 reps.

Du har helt enkelt inte generna på dina sida. Behöver inte betyda att de är usla för det men bra gener har du uppenbarligen inte. Bara att kämpa på. Finns inget annat man kan göra förutom att lägga ner då.
Jävla gener! Tänk va rättvist det hade varit om alla hade samma förutsättningar! Vill bara gråta när jag ser folk som är nybörjare som är starkare än mig! *cry*

Snubben
2014-01-09, 20:15
... är det verkligen värt att lyfta gensnacket när personen varken tränat länge eller tränar för att tävla/ligger på högre nivå inom sport?

Bandid0
2014-01-09, 20:19
... är det verkligen värt att lyfta gensnacket när personen varken tränat länge eller tränar för att tävla/ligger på högre nivå inom sport?

Självklart spelar det roll. Det märks ganska omgående när man börjar träna om man har anlag för det eller ej. Det är därför det är relevant för TS; hade han haft gener för bygge hade han aldrig behövt klaga på uteblivna resultat överhuvudtaget, men självklart kan han bygga upp en grym fysik och styrka trots sitt dåliga utgångsläge, om han bara kämpar hårt tillräckligt länge. Men visst kan man förstå att det känns orättvist när det finns folk som så fort de börjar träna sväller upp ganska ordentligt under sin nybörjarfas. För många andra tar det 5-10 år att gå från otränad till biff.

Snubben
2014-01-09, 20:21
Självklart spelar det roll. Det märks ganska omgående när man börjar träna om man har anlag för det eller ej. Det är därför det är relevant för TS; hade han haft gener för bygge hade han aldrig behövt sitta i den sits han gör överhuvudtaget, men självklart kan han bygga upp en grym fysik och styrka trots sitt dåliga utgångsläge, om han bara kämpar hårt tillräckligt länge.

Rexi, hur mycket har du ått upp i vikt under tiden du tränat?

Så en individ som genom flertal inlägg visar på att han behöver råd rörande hur han ska träna, hur han ska äta, hur han ska utföra övningar inte växer och blir större så har han dåliga gener. Jag tror att i det här fallet är det är något annat men det är bara jag.

daloatf
2014-01-09, 20:24
Är du klar med din deff? Eller har du precis avslutat den? Kan ta en stund innan styrkan kommer tillbaka.

ReXi
2014-01-09, 20:27
... är det verkligen värt att lyfta gensnacket när personen varken tränat länge eller tränar för att tävla/ligger på högre nivå inom sport?
Är inte 2,5 års träning länge? Hur vet du att jag inte drömmer om att stå på scen en dag och tävla?

Självklart spelar det roll. Det märks ganska omgående när man börjar träna om man har anlag för det eller ej. Det är därför det är relevant för TS; hade han haft gener för bygge hade han aldrig behövt klaga på uteblivna resultat överhuvudtaget, men självklart kan han bygga upp en grym fysik och styrka trots sitt dåliga utgångsläge, om han bara kämpar hårt tillräckligt länge. Men visst kan man förstå att det känns orättvist när det finns folk som så fort de börjar träna sväller upp ganska ordentligt under sin nybörjarfas. För många andra tar det 5-10 år att gå från otränad till biff.
Jag vet att jag ej har generna på min sida, det vet jag. Men liksom de statsen jag ligger på så skulle nog en tjej ha högre stats efter 2,5 års träning. Liksom jag har sämre jävla gener än en tjej.

Jo, det är jävligt orättvist, har en kompis som endast behöver kolla på en stång och ett par hantlar för att bygga muskler.

Så en individ som genom flertal inlägg visar på att han behöver råd rörande hur han ska träna, hur han ska äta, hur han ska utföra övningar inte växer och blir större så har han dåliga gener. Jag tror att i det här fallet är det är något annat men det är bara jag.
Såklart jag behöver hjälp när jag inte växer eller blir starkare. Vad är det som är så konstigt med att fråga om hjälp? Vad tror du är felet, då?

ReXi
2014-01-09, 20:31
Är du klar med din deff? Eller har du precis avslutat den? Kan ta en stund innan styrkan kommer tillbaka.

Var tre månader sedan jag avslutade min deff. Under deffen ökade jag som mest under hela min "träningskarriär", fast jag låg på 1500 kcal / 170g Protein, per dag.

Efter deffen så har jag bara blivit svagare.

Diomedea exulans
2014-01-09, 20:32
Varför skulle det vara otroligt?

Det är ju väldigt starkt efter tre månaders träning. Efter 5 månaders StrongLifts klarar jag bara 100x3x3 i knäböj.

ReXi
2014-01-09, 20:42
Det är ju väldigt starkt efter tre månaders träning. Efter 5 månaders StrongLifts klarar jag bara 100x3x3 i knäböj.

Men jag tror att han räknade med att jag ligger på ungefär 80kg i böj. 80-110kg böj på tre månader är full möjligt, med SL.

daloatf
2014-01-09, 20:46
Var tre månader sedan jag avslutade min deff. Under deffen ökade jag som mest under hela min "träningskarriär", fast jag låg på 1500 kcal / 170g Protein, per dag.

Efter deffen så har jag bara blivit svagare.

Och hur har vikten förändras under dessa tre månader?

ReXi
2014-01-09, 20:53
Och hur har vikten förändras under dessa tre månader?

Menar du kroppsvikten, så står den still, eftersom jag försöker ligga på balans och öka i gymmet. Ligger dock alltid på ca 2g p/kgv

Menar du vikten(styrkan) på gymmet, så har jag blivit svagare i allt. Förstår inte hur man kan öka under deffen, men bli svagare efter deffen. *gah!*

Snubben
2014-01-09, 20:55
Så du har deffat utan att gått ner i vikt - sett till att tappa fett och ersätta det med muskler - samtidigt?

ReXi
2014-01-09, 20:56
Så du har deffat utan att gått ner i vikt - sett till att tappa fett och ersätta det med muskler - samtidigt?

Va? Jag deffade och gick ner 7-8kg.

Snubben
2014-01-09, 20:57
Va? Jag deffade och gick ner 7-8kg.

Ber om ursäkt, läste fel. :smash:

MtotheM
2014-01-09, 20:59
SL, är det inget fel på. Men jag vill verkligen inte ligga på 5 reps, vill bygga massa. Vill upp mot 8-15 reps.

Ja du, det har ju verkligen funkat för dig. Man bygger också massa på lågrep. Jag har kört lågrep (1-6) typ 90% av alla mina lyft och jag är knappast liten.

ReXi
2014-01-09, 21:04
Ja du, det har ju verkligen funkat för dig. Man bygger också massa på lågrep. Jag har kört lågrep (1-6) typ 90% av alla mina lyft och jag är knappast liten.

Jo sant, men tränar inte armar, sidolyft, o andra isolationsövningarna av SL.

Röda Björnen
2014-01-09, 21:11
Jo sant, men tränar inte armar, sidolyft, o andra isolationsövningarna av SL.

Sluta var en mes och börja bänka, marka och böja så det händer något. Fokusera på det så du lär dig träna, SL 5x5 i 3-6 månader.
Herregud vilken tragisk läsning.

Herregud, jag hoppas du trollar. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

"Mikaelj: Här har du ett schema som fungerar, kör det i 3 månader."
"ReXi: Nej, detta schema som inte gett mig resultat är bättre för jag tränar bicepscurls, sidlyft som överlägset är bättre fast jag inte fått resultat."

ReXi
2014-01-09, 21:18
Sluta var en mes och börja bänka, marka och böja så det händer något. Fokusera på det så du lär dig träna, SL 5x5 i 3-6 månader.
Herregud vilken tragisk läsning.

Herregud, jag hoppas du trollar. jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

"Mikaelj: Här har du ett schema som fungerar, kör det i 3 månader."
"ReXi: Nej, detta schema som inte gett mig resultat är bättre för jag tränar bicepscurls, sidlyft som överlägset är bättre fast jag inte fått resultat."

Alltså jag menar inte så. Menar verkligen inte att vara otrevlig eller otacksam.

jonkii
2014-01-09, 21:39
Det finns ju de som svarar extremt dåligt på träning också, tyvärr.

MtotheM
2014-01-09, 21:48
Jo sant, men tränar inte armar, sidolyft, o andra isolationsövningarna av SL.

Släng in lite curls och sidolyft då. Ge det åtminstone ett försök.

exor
2014-01-09, 22:29
Ha alltid som syfte att bli starkare i din första övningen du har i ditt program på varje muskelgrupp. 3-5 set med repsintervall om 2-6 repetioner med en setvila på 3 minter, ev längre om du behöver men ej kortare. sen kan du lägga till övningar för volym eller vad som önskas. Ge det 3 månader med ett kalorintag på balans som lägst.

När "grundstyrkan" ökas kommer öven muskelvolymen hänga med. Du behöver röra om i grytan lite för nu har du förmodligen kommit till en gräns där det behövs högre/tyngre belastning för att muskelvolymen ska kunna ökas igen.

Diomedea exulans
2014-01-09, 22:31
Det finns ju de som svarar extremt dåligt på träning också, tyvärr.

Nödvändig spoiler? :)

Bryggan
2014-01-09, 22:35
Ja du, det har ju verkligen funkat för dig. Man bygger också massa på lågrep. Jag har kört lågrep (1-6) typ 90% av alla mina lyft och jag är knappast liten.+1.
Det är så man blir stor! Jag bryr mig inte om vad vetenskapen säger, tar man bara i ordentligt, dvs lågrep och tungt så blir man större (punkt). Jag tror inte på att stå och nöta på lätta vikter. Det kanske fungerar i "finliret" men regeln gäller nog att man först måste upp på lite rejäla vikter som är värda att nämna i sociala sammanhang.

Lycka till Rexi, jag lider med dig.

drkrupp
2014-01-09, 23:06
https://www.youtube.com/watch?v=h5wHFpvwO6o

Doctor Snuggles
2014-01-09, 23:17
Fokusera på att alltid försöka göra lite mer varenda pass, försök öka vikten eller göra fler reps varje eller vartannat pass. Personligen så gick det långsamt fram tills jag drog ner volymen och antal övningar ordentligt och började köra hel/halvkropp, och bara 1-2 arbetsset (som jag också alltid försökte sätta PB på) TOTALT per muskelgrupp och pass.

Jag har förresten en lite kontroversiell hypotes om att basövningar inte alls alltid är bäst för "hardgainers". Jag vet att min återhämtning går ner drastiskt om jag börjar köra för mycket knäböj och mark. Gör isf mycket snabbare ökningar på isolationsövningar för ben. Det är en fin balans det där mellan återhämtning och ökningar. Gäller att hitta vad som funkar för en själv.

ReXi
2014-01-09, 23:25
Det finns ju de som svarar extremt dåligt på träning också, tyvärr.
Jjag är nog en av de. Jag som älskar att träna! *cry*

Släng in lite curls och sidolyft då. Ge det åtminstone ett försök.
Ska ta och prova AronPs schema, om det inte ger mycket så kör jag SL.
Här är schemat:
https://docs.google.com/file/d/0B2t6-bslSSR1Y3phWjNZWDVaWXc/edit?pli=1

Ha alltid som syfte att bli starkare i din första övningen du har i ditt program på varje muskelgrupp. 3-5 set med repsintervall om 2-6 repetioner med en setvila på 3 minter, ev längre om du behöver men ej kortare. sen kan du lägga till övningar för volym eller vad som önskas. Ge det 3 månader med ett kalorintag på balans som lägst.

När "grundstyrkan" ökas kommer öven muskelvolymen hänga med. Du behöver röra om i grytan lite för nu har du förmodligen kommit till en gräns där det behövs högre/tyngre belastning för att muskelvolymen ska kunna ökas igen.
Jag körde sådär ett tag. Bänk 5x5, följd av hantelpress och flyes. Inte ett skit hände! Blev starkare, ja. Men efter ett tag var jag på ruta ett, igen...

+1.
Det är så man blir stor! Jag bryr mig inte om vad vetenskapen säger, tar man bara i ordentligt, dvs lågrep och tungt så blir man större (punkt). Jag tror inte på att stå och nöta på lätta vikter. Det kanske fungerar i "finliret" men regeln gäller nog att man först måste upp på lite rejäla vikter som är värda att nämna i sociala sammanhang.

Lycka till Rexi, jag lider med dig.
Jag förstår. Som sagt jag körde sådär, men gav inte ett skit. Jag ökade, men efter ett tag hamna jag på ruta ett igen. Ett annat tag körde jag 1-8 reps på allt. Gick absolut inte över 8 reps, gav inget heller...

https://www.youtube.com/watch?v=h5wHFpvwO6o
Det var inget nytt det där, jag vet om allt han sa i videon.

Fokusera på att alltid försöka göra lite mer varenda pass, försök öka vikten eller göra fler reps varje pass. Personligen så gick det långsamt fram tills jag drog ner volymen och antal övningar ordentligt och började köra hel/halvkropp, och bara 1-2 arbetsset (som jag också alltid försökte sätta PB på) TOTALT per muskelgrupp och pass.
Det är exakt det jag gör, jag skriver ner allt, ökar pass för pass. Och sen får jag en period där jag bara blir svagare, o svagare...

Bryggan
2014-01-09, 23:27
Det är en fin balans det där mellan återhämtning och ökningar. Gäller att hitta vad som funkar för en själv.Japp japp och +1 igen. Återhämtning är en underskattad faktor och jag har varit inne i att träna samma muskler för ofta. Det resulterar i att jag går till gymmet och utför halvkassa pass om och om igen. En två riktiga vilodagar kan då och då göra susen för maxningar.

Over and out.

Doctor Snuggles
2014-01-09, 23:30
Det är exakt det jag gör, jag skriver ner allt, ökar pass för pass. Och sen får jag en period där jag bara blir svagare, o svagare...

Om det bara handlar om en period så är det ingen fara. Platåer och tillbakagång kan ske för de flesta. Personligen om jag känner mig svagare ett pass så betyder det att jag behöver mer återhämtning och kör lättare det passet, kanske högreps för pump, eller ngt.
Du kan också dra ner volymen ordentligt i någon eller några veckor.
Att byta övningar när man kommer till en platå kan också vara ett tips.
Kör du t.ex. bänk så kan du byta till hantelpress ett tag (eller tills du når en platå igen), där nervsystemet måste lära sig rörelsen innan du börjar trötta ut musklerna ordentligt, så det blir som en naturlig "paus".

Doctor Snuggles
2014-01-09, 23:38
En grej som jag tyckte funkade utmärkt förresten, var periodisering mellan lågreps och högreps. T.ex, bänk körde jag 3 ggr i veckan. När jag hade värmt upp och skulle börja med mitt arbetsset så började jag med en vikt som jag klarade typ 15 reps på, och gjorde ett set till nära fail. Det var allt. Nästa pass så ökade jag vikten med 2.5-5 kg, och gjorde så många reps jag kunde. Nästa pass så ökade jag... osv, tills jag tillslut efter några veckor inte klarade mer än 3 reps. Och sedan nästa pass så började jag om från början, fast på en vikt som var kanske 5 kg högre än den jag börjat med förra "cirkeln".
Träningen var alltid kul, fortsatte att öka konstant, och hade inga egentliga platåer på det sättet.

mikaelj
2014-01-09, 23:41
SL, är det inget fel på. Men jag vill verkligen inte ligga på 5 reps, vill bygga massa. Vill upp mot 8-15 reps.

Du kan ingenting om styrketräning. Glöm det du tror att du kan (särskilt det helt idiotiska dravlet om att man "bara" blir stark och får noll muskler av <8 reps ), läs min post igen och börja nästa träningspass.

Om du följer programmet TILL PUNKT OCH PRICKA och äter tillräckligt med mat, utan att få några resultat efter 3 månader, kommer jag att äta upp min keps, filma det, och lägga upp i den här tråden.

Commando1980
2014-01-10, 00:12
Jag tror det bästa är om du skaffar någon kunnig som kan hjälpa dig med din träning på plats i gymmet.

Man kan dividera hur mycket som helst om träningsprogram men vissa människor kan inte på egen hand få ihop alla de praktiska komponenterna (teknik, driv i träningen osv).

Genetiken kan du inte göra något åt, men du kan i alla fall göra det bästa av situationen.

svenbanan
2014-01-10, 01:19
Du kan ingenting om styrketräning. Glöm det du tror att du kan (särskilt det helt idiotiska dravlet om att man "bara" blir stark och får noll muskler av <8 reps ), läs min post igen och börja nästa träningspass.

Om du följer programmet TILL PUNKT OCH PRICKA och äter tillräckligt med mat, utan att få några resultat efter 3 månader, kommer jag att äta upp min keps, filma det, och lägga upp i den här tråden.

Nu jävlar följer du mikaels råd!!! *grr27*
Det är en win-win situation. Antingen når du dina mål eller så får hela forumet njuta av en supervideo! :d

On topic:

Jag håller med alla de som tycker du ska följa nåt enkelt som SL och fokusera på att flytta tyngre och tyngre vikter. Det du gjort hittills har ju uppenbarligen inte funkat för dig. Vad kan du torska på att testa nåt som så många har erfarenhet av faktiskt funkar?

NiklasAlm
2014-01-10, 01:44
Nu kommer folk inte gilla vad de läser, men jag har haft mina bästa ökningar någonsin (markant) sen jag började med daa, erase och zma, alltså testoboosters. Har man lågt testo som jag misstänker att jag har haft så tror jag faktiskt det kan ha stor effekt. Och jag är den som varit mest skeptisk till sånt här innan jag testade.

Annars så tror jag också på att köra tunga lågreps för att pressa sig över viktplatåer och få progression. Jag tror på en uppbyggnadfas med högreps och sen en tung fas för att öka vikter.

Degpekka
2014-01-10, 02:38
Nu kommer folk inte gilla vad de läser, men jag har haft mina bästa ökningar någonsin (markant) sen jag började med daa, erase och zma, alltså testoboosters. Har man lågt testo som jag misstänker att jag har haft så tror jag faktiskt det kan ha stor effekt. Och jag är den som varit mest skeptisk till sånt här innan jag testade.

Annars så tror jag också på att köra tunga lågreps för att pressa sig över viktplatåer och få progression. Jag tror på en uppbyggnadfas med högreps och sen en tung fas för att öka vikter.

Konstigt att rena brudar kan bygga rejält med muskler då... :)

NiklasAlm
2014-01-10, 03:15
Konstigt att rena brudar kan bygga rejält med muskler då... :)

Kvinnor bygger inte alls lika lätt muskler som män.

Det var bara ett tips som funkat bra på mig om det kommer fungera för honom har jag ingen aning om men kan vara värt att testa när man försökt det mesta.

Degpekka
2014-01-10, 03:47
Kvinnor bygger inte alls lika lätt muskler som män.

Det var bara ett tips som funkat bra på mig om det kommer fungera för honom har jag ingen aning om men kan vara värt att testa när man försökt det mesta.

Det sa jag inte... Dock finner jag det högst tvivelaktigt att dem tillskott du nämner skulle höja testosteronet så pass att det ger märkbar skillnad i gymmet.

Han kan omöjligt ha försökt det mesta på den korta tid han tränat. Misstankarna stärks också när trådskaparen nämner att han ej vill testa lågreps m.m.

tlk
2014-01-10, 04:13
Har du erfarenhet av boken?



Ja. Ypperligt väl fungerande. Och så slipper du springa på gymmet 4-5 dar i veckan och splitta upp kroppen i muskelbitar och så.

Scratch89
2014-01-10, 06:59
Hög intensitet, hög frekvens och låg volym är nog melodin för trådskaparen (säger jag som inte läst hela tråden än).

Knatcharn
2014-01-10, 10:54
Du kan ingenting om styrketräning. Glöm det du tror att du kan (särskilt det helt idiotiska dravlet om att man "bara" blir stark och får noll muskler av <8 reps ), läs min post igen och börja nästa träningspass.

Om du följer programmet TILL PUNKT OCH PRICKA och äter tillräckligt med mat, utan att få några resultat efter 3 månader, kommer jag att äta upp min keps, filma det, och lägga upp i den här tråden.

Värt att repeteras.

Vissa nämner testosteronnivåer. Man kan gå till läkaren och kolla om dessa ligger extremt lågt men jag tror att ett vettigt schema skulle räcka långt.

Latissimus Dorsi
2014-01-10, 11:09
Dina pass ser ju exakt likadana ut varje gång med vikter set och reps, vad förväntar du dig? Börja träna enligt valfritt schema och börja ät som en karl, om du inte växer och blir starkare heter jag Bertil.

ReXi
2014-01-10, 11:43
Japp japp och +1 igen. Återhämtning är en underskattad faktor och jag har varit inne i att träna samma muskler för ofta. Det resulterar i att jag går till gymmet och utför halvkassa pass om och om igen. En två riktiga vilodagar kan då och då göra susen för maxningar.

Over and out.
Jag tränade ett långt tag varje muskelgrupp en gång i veckan, fick ingen resultat. Började träna varje muskelgrupp två gånger i veckan under deffen och då ökade jag som bäst. Jag tänkte att jag har hittat det vinnande konceptet, dock började jag bara bli svagare efter deffen.

Om det bara handlar om en period så är det ingen fara. Platåer och tillbakagång kan ske för de flesta. Personligen om jag känner mig svagare ett pass så betyder det att jag behöver mer återhämtning och kör lättare det passet, kanske högreps för pump, eller ngt.
Du kan också dra ner volymen ordentligt i någon eller några veckor.
Att byta övningar när man kommer till en platå kan också vara ett tips.
Kör du t.ex. bänk så kan du byta till hantelpress ett tag (eller tills du når en platå igen), där nervsystemet måste lära sig rörelsen innan du börjar trötta ut musklerna ordentligt, så det blir som en naturlig "paus".
Allt det du säger har jag testat. Ökat volymen, dragit ner volymen, osvosv.
Att byta övningar kan vara lite bökigt, för min del, då jag har jävligt svårt med teknik och är jävligt nojig att jag utför övningen fel.

En grej som jag tyckte funkade utmärkt förresten, var periodisering mellan lågreps och högreps. T.ex, bänk körde jag 3 ggr i veckan. När jag hade värmt upp och skulle börja med mitt arbetsset så började jag med en vikt som jag klarade typ 15 reps på, och gjorde ett set till nära fail. Det var allt. Nästa pass så ökade jag vikten med 2.5-5 kg, och gjorde så många reps jag kunde. Nästa pass så ökade jag... osv, tills jag tillslut efter några veckor inte klarade mer än 3 reps. Och sedan nästa pass så började jag om från början, fast på en vikt som var kanske 5 kg högre än den jag börjat med förra "cirkeln".
Träningen var alltid kul, fortsatte att öka konstant, och hade inga egentliga platåer på det sättet.
Om jag ska vara ärlig så har jag inte periodiserat mellan låg och högreps. Utan har i princip alltid legat 1-5 på bas övningar och 6-10 på isolationsövningar.

Du kan ingenting om styrketräning. Glöm det du tror att du kan (särskilt det helt idiotiska dravlet om att man "bara" blir stark och får noll muskler av <8 reps ), läs min post igen och börja nästa träningspass.

Om du följer programmet TILL PUNKT OCH PRICKA och äter tillräckligt med mat, utan att få några resultat efter 3 månader, kommer jag att äta upp min keps, filma det, och lägga upp i den här tråden.
Jag har faktiskt testat SL för bänk, mark, och benpress (squatracket var sönder ett lång tag). Utan vidare resultat. Ökade 2,5-5kg i bänk, men inget annat. Har för mig jag till o med blev svagare i mark o benpressen.

Jag tror det bästa är om du skaffar någon kunnig som kan hjälpa dig med din träning på plats i gymmet.

Man kan dividera hur mycket som helst om träningsprogram men vissa människor kan inte på egen hand få ihop alla de praktiska komponenterna (teknik, driv i träningen osv).

Genetiken kan du inte göra något åt, men du kan i alla fall göra det bästa av situationen.
Jag införskaffade PT för att få hjälp med ryggträningen (hade svårt med kontakt i ryggen), dock sket jag i allt efter första passet. Han var okunnig, han visste inte ens vad felet låg med min teknik.

Nu jävlar följer du mikaels råd!!! *grr27*
Det är en win-win situation. Antingen når du dina mål eller så får hela forumet njuta av en supervideo! :d

On topic:

Jag håller med alla de som tycker du ska följa nåt enkelt som SL och fokusera på att flytta tyngre och tyngre vikter. Det du gjort hittills har ju uppenbarligen inte funkat för dig. Vad kan du torska på att testa nåt som så många har erfarenhet av faktiskt funkar?
Jag ska ge SL en ärlig chans, efter att jag gett Arons schema en ärlig chans. Det är många fd nybörjare som använt sig av schemat och fått goda resultat.

Nu kommer folk inte gilla vad de läser, men jag har haft mina bästa ökningar någonsin (markant) sen jag började med daa, erase och zma, alltså testoboosters. Har man lågt testo som jag misstänker att jag har haft så tror jag faktiskt det kan ha stor effekt. Och jag är den som varit mest skeptisk till sånt här innan jag testade.

Annars så tror jag också på att köra tunga lågreps för att pressa sig över viktplatåer och få progression. Jag tror på en uppbyggnadfas med högreps och sen en tung fas för att öka vikter.
Njaaa, testoboosters är inget jag vill testa om jag ska vara ärlig. Proteinpulver är enda tillskottet jag använder, och ibland kreatin. Men att kanske gå till läkare och se sina testonivåer är nog en bra ide?

Konstigt att rena brudar kan bygga rejält med muskler då... :)
Exakt min tanke också! Sen är frågan om dessa verkligen är rena?

Värt att repeteras.

Vissa nämner testosteronnivåer. Man kan gå till läkaren och kolla om dessa ligger extremt lågt men jag tror att ett vettigt schema skulle räcka långt.
Kan man bara gå till vårdcentralen och fråga om test, eller hur funkar det?

Dina pass ser ju exakt likadana ut varje gång med vikter set och reps, vad förväntar du dig? Börja träna enligt valfritt schema och börja ät som en karl, om du inte växer och blir starkare heter jag Bertil.
Ser ut samma sak med vikter ja, till jag når ett viss antal reps, sen höjer jag vikten. Men övningarna är densamma, hela tiden.

Snubben
2014-01-10, 11:47
Ser ut samma sak med vikter ja, till jag når ett viss antal reps, sen höjer jag vikten. Men övningarna är densamma, hela tiden.

Bara ett tips; Jag kör själv att när jag når reps så höjer jag, däremot tvingar jag även fram progression genom att kontroller att det går upp. Om jag ser en period på ett par veckor, nån månad (Välj eget intervall som känns bra) och det händer inget med varken set eller reps så höjer jag vikten, vare sig jag klarar repsen eller inte. Då lossnar det och så börjar det ticka upp.

Testa det. Ibland måste man chocka/tvinga kroppen in i nya tyngder/situationer.

Ma92
2014-01-10, 13:22
Kan din negativa attityd ha något med dina "gains" att göra?

Du frågar om råd och tips hur du ska gå tillväga, sedan avvisar du alltihop och säger "Nej jag vill inte" . Enklaste för dig är väl att gå tillbaka till dina gamla vanor och sen stå och trampa på samma vikter 1 år till , det är ju trotsallt inte våran tid på gymmet som slösas bort på nonsens.

Du har fått tipset att köra SL , tycker du att du behöver bicepscurl och sidolyft även då schemat är utformat för att träna hela kroppen så kan du ju lägga till så många arnold set du behöver (läs: för pumpens skull) om det ligger så högt på din prioriteringslista.

Men ett tips kan ju vara att bli lite mer öppen för de förslag du får , istället för att komma med en attityd som passar på en 13 åring som inte får som h*n vill.

mikaelj
2014-01-10, 13:55
Jag har faktiskt testat SL för bänk, mark, och benpress (squatracket var sönder ett lång tag). Utan vidare resultat. Ökade 2,5-5kg i bänk, men inget annat. Har för mig jag till o med blev svagare i mark o benpressen.

Då har du inte tränat efter hur programmet ser ut. Knäböj är inte benpress...

1. Vad hade du för max (vikt x reps) i marklyft och bänkpress just före du började?
2. Vad började du med för startvikter på 5x5 i övningarna?
3. Vad hade du för slutvikter i 5x5 när du slutade träna efter programmet?


Samt: Film på hur du gör dina knäböj, bänkpress och marklyft.

HerrCarlsson
2014-01-10, 15:21
Hur mycket har du gått upp i vikt sedan du började träna?

Bryggan
2014-01-10, 17:55
Hur mycket har du gått upp i vikt sedan du började träna?

När jag började träna för 2,5 år sedan vägde jag 79, gick ner till 66, grisbulkade till 87, och deffade ner mig till 76kg som är vikten, idag. Är 175cm lång.

Var det svar nog?

dluddeckens
2014-01-10, 22:03
Jag tror faktiskt du skulle behöva en riktigt bra PT. Och nu menar jag inte någon mumbo jumbo PT, utan helst en rutinerad SL/OL coach, som förstår vad som krävs för att modifiera upplägget just för dina mål. Tror du begränsar dig både teknikmässigt och mentalt. För dina resultat än så länge är skräp.

ReXi
2014-01-14, 19:07
Bara ett tips; Jag kör själv att när jag når reps så höjer jag, däremot tvingar jag även fram progression genom att kontroller att det går upp. Om jag ser en period på ett par veckor, nån månad (Välj eget intervall som känns bra) och det händer inget med varken set eller reps så höjer jag vikten, vare sig jag klarar repsen eller inte. Då lossnar det och så börjar det ticka upp.

Testa det. Ibland måste man chocka/tvinga kroppen in i nya tyngder/situationer.
Detta har jag testat. Dock slutar det nästan alltid med att jag fuskar upp reps, och går tillbaka till viktern jag körde på innan o forsätter att stampa på den vikten.

Kan din negativa attityd ha något med dina "gains" att göra?

Du frågar om råd och tips hur du ska gå tillväga, sedan avvisar du alltihop och säger "Nej jag vill inte" . Enklaste för dig är väl att gå tillbaka till dina gamla vanor och sen stå och trampa på samma vikter 1 år till , det är ju trotsallt inte våran tid på gymmet som slösas bort på nonsens.

Du har fått tipset att köra SL , tycker du att du behöver bicepscurl och sidolyft även då schemat är utformat för att träna hela kroppen så kan du ju lägga till så många arnold set du behöver (läs: för pumpens skull) om det ligger så högt på din prioriteringslista.

Men ett tips kan ju vara att bli lite mer öppen för de förslag du får , istället för att komma med en attityd som passar på en 13 åring som inte får som h*n vill.
Nu är jag absolut inte negativ ställd till någon förslag jag får. Jag har testat SL och fick inte ut något av de. Jag är väldigt tacksam för alla svar jag fått i tråden!

Då har du inte tränat efter hur programmet ser ut. Knäböj är inte benpress...

1. Vad hade du för max (vikt x reps) i marklyft och bänkpress just före du började?
2. Vad började du med för startvikter på 5x5 i övningarna?
3. Vad hade du för slutvikter i 5x5 när du slutade träna efter programmet?


Samt: Film på hur du gör dina knäböj, bänkpress och marklyft.
Anledningen till att jag körde benpress ist för knäböj är att det inte finns någon jävla squatrack där jag tränar. Därför har jag börjat med frontböj, frivänder upp stången.

Kommer faktiskt inte ihåg vikterna, letade i mina anteckningar, hittar inte den perioden, faktiskt. *gah!*

Jag tror faktiskt du skulle behöva en riktigt bra PT. Och nu menar jag inte någon mumbo jumbo PT, utan helst en rutinerad SL/OL coach, som förstår vad som krävs för att modifiera upplägget just för dina mål. Tror du begränsar dig både teknikmässigt och mentalt. För dina resultat än så länge är skräp.
Det du säger är sant, behöver någon kunnig. Dock har jag inte råd med detta. *cry*
Tekniken kan det va fel på, ja. Men absolut inte såpass dålig teknik att jag inte ska få resultat. Tex det är inte så att jag pushar med axlar i bänken eller drar med triceps i latsdrag.

z_bumbi
2014-01-14, 19:18
Jag tror faktiskt du skulle behöva en riktigt bra PT. Och nu menar jag inte någon mumbo jumbo PT, utan helst en rutinerad SL/OL coach, som förstår vad som krävs för att modifiera upplägget just för dina mål. Tror du begränsar dig både teknikmässigt och mentalt. För dina resultat än så länge är skräp.

Jag gissar att det behövs något helt annat för startar man tråd efter tråd under olika användare om sina uteblivna resultat och vägrar ta till sig något i någon av trådarna så är det inte direkt en tränare man behöver leta reda på.

ReXi
2014-01-14, 19:24
Jag gissar att det behövs något helt annat för startar man tråd efter tråd under olika användare om sina uteblivna resultat och vägrar ta till sig något i någon av trådarna så är det inte direkt en tränare man behöver leta reda på.

Under olika användare? Har endast denna konto.

Commando1980
2014-01-14, 19:44
Jag kikade lite på din trådhistorik Rexi. Inga mer trådar nu, det är dags att få ordning på huvudet först och främst!

Wibergify
2014-01-14, 21:07
Sluta tänk att det inte funkar.

Maten du posta som exempel är för lite, jag själv svarar extremt på mat.

Kör sl5x5, hela du kommer bli större och starkare, DET FUNKAR.

Det är garanterat inga fel på dina gener eller testo nivåer, det är snarare fel på ditt tänk och träning.

Variation är viktigt men inte för mycket, kör ett schema 8-12v sedan variera schemat med nya övningar eller nya grepp, hur brett du står i mark osv.

Som sagt börja med SL, bättre start finns knappt, släpp det gamla gå in på gymmet o tänk att du aldrig har varit där förr.

Snubben
2014-01-14, 21:14
Anledningen till att jag körde benpress ist för knäböj är att det inte finns någon jävla squatrack där jag tränar. Därför har jag börjat med frontböj, frivänder upp stången.

Fungerar alldeles utmärkt att köra knäböj utan ett s k. squatrack. Jag höjer stolparna på en bänkpress och kör på - det som jag dock inte kan göra är att maxning eller set till fail (ingen som kan passa).

robsson
2014-01-14, 21:34
Dra ner på volymen och satsa på att bli starkare. Har man taskiga gener kan man inte träna så mycket för kroppen hinner aldrig återhämta sig och man blir konstant övertränad. Funkat för mig.