handdator

Visa fullständig version : Hjälp?!


MixMax
2014-01-09, 11:45
Nyårslöftet är lagt och efter att jag både vägde och mätte mig igår så fick jag mig en rejäl tankeställare.
Nu ska här tränas....igen.

Jag tränade flera ggr i veckan förr och hade en supersnygg kropp men fick ett avbrott.
Och varje gång jag startade igen så blev jag JÄTTESJUK.
Det var ett helvete att hela tiden börja om på nytt.
Jag är väl som person ganska svart/vit, allt eller inget.
Tränade som en idiot, kanske ett spinning pass direkt när jag börjat om och kanske äta en kokt kycklingfilé.
Men har väl tillslut insett att det inte fungerar så bra om man nu ska vara seriös med sin träning.

Nu har jag fått kontorsjobb och på 1 år gått upp 16kg.
Är 167 lång, kvinna och väger 81kg *cry*
Magmåttet är 107 cm och har lika stora armar som min man.
Det känns riktigt skit.

Jag skulle gärna vilja få tips, peppning om hur jag ska lägga upp träningen.
Jag har en crosstrainer hemma som jag hoppade på igår. Körde 15 min på den och 50 situps.

Måndag: Latinaerobics
Tisdag: PW (men nu från början promenader) +50situps
Onsdag: Crosstrainer + 50situps
Torsdag: PW+ 50 situps
Fredag: Crosstrainer+50situps
Lördag: Vila
Söndag: Crosstrainer+ 50 situps.

Kosten: Äta mer proteiner och undvika kolhydrater, chips, vin och godis.

Låter den början bra? Eller är den för klen?

Tacksam för svar *hug*

/Mix

Victuhh
2014-01-09, 11:58
Mix, du får vara lite mer detaljerad med dina mål sedan är jag säker att här kommer hagla med både kommentarer och tips.

Vill du gå ned i vikt, bygga muskler?
Och vad hade du tänkt dig för motion?

Alla dessa situps ser jag ingen anledning till, du får inte platt mage för det :)
Du kan börja med att läsa deffguiden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) om du inte redan gjort det!

r1kkie
2014-01-09, 12:18
Om du har ett höj å sänkbart skrivbord så försök stå så mycket som möjligt. Är stor skillnad på energiförbrukningen vid sittande å stående ställning. Dessutom är det braför ryggen. :)

MixMax
2014-01-09, 12:30
Mix, du får vara lite mer detaljerad med dina mål sedan är jag säker att här kommer hagla med både kommentarer och tips.

Vill du gå ned i vikt, bygga muskler?
Och vad hade du tänkt dig för motion?

Alla dessa situps ser jag ingen anledning till, du får inte platt mage för det :)
Du kan börja med att läsa deffguiden (http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) om du inte redan gjort det!

Ja det hoppas jag verkligen att det kommer att göra :)
Ja jag vill gå ner i vikt för att senare börja bygga muskler.
Motionen är tänkt att vara på min crosstrainer, powerwalks och aerobics.
Vill inte bli sjuk men vill gå ner i vikt snabbt (Önskedröm)
Mjo jag läste den.
Förbruka mer energi än du stoppar i dig.

MixMax
2014-01-09, 12:31
Om du har ett höj å sänkbart skrivbord så försök stå så mycket som möjligt. Är stor skillnad på energiförbrukningen vid sittande å stående ställning. Dessutom är det braför ryggen. :)

Ja jag har hört det faktiskt....Ganska så mycket faktiskt 30% mot för om man sitter.
Jag försöker stå men man blir lite trött i fötter när man står länge i klackskor så jag brukar varva :)

z_bumbi
2014-01-09, 12:36
Om du blivit sjuk varje gång du börjat tidigare så varför chockbörjar du även den här gången? Kör mindre träning, öka gradvis och förhoppningsvis så klarar du av att fullfölja det.

Vikten reglerar du lättast med maten dvs träningen är bra men det utgör bara en mindre del av en viktminskning.

MixMax
2014-01-09, 12:38
Om du blivit sjuk varje gång du börjat tidigare så varför chockbörjar du även den här gången? Kör mindre träning, öka gradvis och förhoppningsvis så klarar du av att fullfölja det.

Vikten reglerar du lättast med maten dvs träningen är bra men det utgör bara en mindre del av en viktminskning.

Jag tyckte inte att jag gjorde det :confused:
Men det kanske jag fortfarande gör.
:smash:

Sarco
2014-01-09, 12:39
Gå ner i fett gör du enklast genom att lägga om kosten. Läs deffgiuden som redan länkats. Det underlättar med någon kaloriräknarapp typ Lifesum. Men ta inte siffrorna i apparna som en absolut sanning.

Det är bra att gå och köra crosstrainer och pass, mest för att du kommer att må bättre av det och i andra hand för att det gör att du kan äta lite (men inte särskilt mycket) mer.

Börja med att äta bra mat så du lär dig att hålla dig mätt trots kaloriunderskott. Låt frukt och grönsaker ersätta godis och glass. Ät riktig mat, inte en massa kosttillskott i onödan. Vill du inte styrketräna på gym så kör i alla fall lite core-övningar hemma för att stärka upp mage och korsrygg.

Det är bra att styrketräna också, så kör gärna minst två helkroppspass i veckan när du känner dig mogen för det. Ju tidigare du börjar ju bättre kommer resultatet att bli när du gått ner färdigt.

MixMax
2014-01-09, 13:05
Gå ner i fett gör du enklast genom att lägga om kosten. Läs deffgiuden som redan länkats. Det underlättar med någon kaloriräknarapp typ Lifesum. Men ta inte siffrorna i apparna som en absolut sanning.

Det är bra att gå och köra crosstrainer och pass, mest för att du kommer att må bättre av det och i andra hand för att det gör att du kan äta lite (men inte särskilt mycket) mer.

Börja med att äta bra mat så du lär dig att hålla dig mätt trots kaloriunderskott. Låt frukt och grönsaker ersätta godis och glass. Ät riktig mat, inte en massa kosttillskott i onödan. Vill du inte styrketräna på gym så kör i alla fall lite core-övningar hemma för att stärka upp mage och korsrygg.

Det är bra att styrketräna också, så kör gärna minst två helkroppspass i veckan när du känner dig mogen för det. Ju tidigare du börjar ju bättre kommer resultatet att bli när du gått ner färdigt.


Laddade ner lifesum, verkar vara en vettig app tycker jag.
Äter väldigt sällan godis, desto mer chips och vin.
Mat äter jag som en skogshuggare, bra mat.
Jag förstår att jag ska äta mindre portioner och skippa gottat men jag bör väl röra mig ganska mycket om jag vill ha resultat?
Jag sitter ju på jobbet hela dagarna så för att få kunna äta måste jag ju träna.
Men du anser också att situps är helt bortkastat?
Att röra sig + äta mindre är inte det nyckeln? *gah!*

King Grub
2014-01-09, 13:08
Mat äter jag som en skogshuggare, bra mat.

Det är väl det du inte kan göra, om du arbetar som en skogshuggare. Har man ett stillasittande jobb får man anpassa matintaget efter det. Det går lika bra att äta sig fet på nyttig mat som onyttig. Träning, särskilt styrketräning, förbrukar oftast inte tillräckligt med energi för att man skall kunna äta obehindrat och ändå gå ner i vikt. Nyttigt eller inte hör som sagt inte hit.

MixMax
2014-01-09, 13:21
Det är väl det du inte kan göra, om du arbetar som en skogshuggare. Har man ett stillasittande jobb får man anpassa matintaget efter det. Det går lika bra att äta sig fet på nyttig mat som onyttig. Träning, särskilt styrketräning, förbrukar oftast inte tillräckligt med energi för att man skall kunna äta obehindrat och ändå gå ner i vikt. Nyttigt eller inte hör som sagt inte hit.

Jo jag vet ju som sagt att det är helt galet och förklarar ju min viktuppgång.
Jag säger inte att jag ska fortsätta så.... det är därför jag skriver.
Jag menade bara att jag ska lägga om kosten (självklart) men HUR jag ska göra med min träning för att bägge delarna ska ge resultat?

Kvicksilver
2014-01-09, 13:28
Jo jag vet ju som sagt att det är helt galet och förklarar ju min viktuppgång.
Jag säger inte att jag ska fortsätta så.... det är därför jag skriver.
Jag menade bara att jag ska lägga om kosten (självklart) men HUR jag ska göra med min träning för att bägge delarna ska ge resultat?

Konditionsträning ger ju en hög energiförbrukning direkt vid utförandet så att säga. Styrketräning gör att du har högre förbränning långt efter det att passet är avslutat.

Vill du gå ner i vikt är nog den bästa lösningen träning i kombination med att äta mindre. Det finns ingen magisk mat för att minska i vikt.... bara mindre mat. Äter du bra husmanskost så ska du ffortsätta med det fast mindre... tyvärr är det så det funkar.

Svaret är alltså: träna något du tycker är kul och ät det du gillar fast mindre

MixMax
2014-01-09, 13:33
Konditionsträning ger ju en hög energiförbrukning direkt vid utförandet så att säga. Styrketräning gör att du har högre förbränning långt efter det att passet är avslutat.

Vill du gå ner i vikt är nog den bästa lösningen träning i kombination med att äta mindre. Det finns ingen magisk mat för att minska i vikt.... bara mindre mat. Äter du bra husmanskost så ska du ffortsätta med det fast mindre... tyvärr är det så det funkar.

Svaret är alltså: träna något du tycker är kul och ät det du gillar fast mindre

*flex* OK, så får det bli!

Kvicksilver
2014-01-09, 13:35
Jag skulle gärna vilja få tips, peppning om hur jag ska lägga upp träningen.
Jag har en crosstrainer hemma som jag hoppade på igår. Körde 15 min på den och 50 situps.

Måndag: Latinaerobics
Tisdag: PW (men nu från början promenader) +50situps
Onsdag: Crosstrainer + 50situps
Torsdag: PW+ 50 situps
Fredag: Crosstrainer+50situps
Lördag: Vila
Söndag: Crosstrainer+ 50 situps.

Kosten: Äta mer proteiner och undvika kolhydrater, chips, vin och godis.

Låter den början bra? Eller är den för klen?

Tacksam för svar *hug*

/Mix

15 minuter på en crosstrainer bränner inte mycket. Öka tiden men minska intensiteten.
Situps kan vara en jobbig övning om man är lite rund om magen och man kan inte punktförbränna fett. Varför gör du dessa situps?

Att byta ut kolhydrater mot protein ger ingen automatisk viktnedgång. Det är ett minskat kaloriintag alternativt höjd förbränning som ger det.

Dock kan det hjälpa en att nå kaloriunderskott om man undviker socker och vete.

Varför vila på lördagen? Är det viktnedgång du är ute after så kör 1 timmes PW alla dagar i vackan.

MixMax
2014-01-09, 14:00
15 minuter på en crosstrainer bränner inte mycket. Öka tiden men minska intensiteten.
Situps kan vara en jobbig övning om man är lite rund om magen och man kan inte punktförbränna fett. Varför gör du dessa situps?

Att byta ut kolhydrater mot protein ger ingen automatisk viktnedgång. Det är ett minskat kaloriintag alternativt höjd förbränning som ger det.

Dock kan det hjälpa en att nå kaloriunderskott om man undviker socker och vete.

Varför vila på lördagen? Är det viktnedgång du är ute after så kör 1 timmes PW alla dagar i vackan.

Är bara så rädd att bli dundersjuk igen...
30 min på crosstrainer är det bättre? Förr om tiden stod jag 1 timme... :(
Sitsups gör jag väl för att få bukt på den fula magen :)
Vila på lördagen....ja för att kroppen ska få återhämta sig?
Eftersom jag lätt blir sjuk?

NickeSthlm
2014-01-09, 14:08
Gå inte all-in direkt.. Kör vila 3 dagar i veckan istället och öka på antalet aktiva dagar varje vecka.

Samma sak med Crosstrainern.. Kör 1 pass i veckan där du kör 1 timme och kör bara 30 minuter de andra passen.. Öka sedan till 2 pass med 1 timme och sedan 3 pass för att sedan öka tiden du står på crosstrainern..

Felet de flesta gör efter nyår är att de går all-in vilket håller 3-4 veckor innan de flesta ledsnat helt...

15 minuter på crosstrainern bränner 90-150 kalorier beroende på hur hårt du kör.. Öka tiden :)

Sarco
2014-01-09, 15:26
Laddade ner lifesum, verkar vara en vettig app tycker jag.
Äter väldigt sällan godis, desto mer chips och vin.
Mat äter jag som en skogshuggare, bra mat.
Jag förstår att jag ska äta mindre portioner och skippa gottat men jag bör väl röra mig ganska mycket om jag vill ha resultat?
Jag sitter ju på jobbet hela dagarna så för att få kunna äta måste jag ju träna.
Men du anser också att situps är helt bortkastat?
Att röra sig + äta mindre är inte det nyckeln? *gah!*

Bra mat är under deff normalt sett magert kött och fisk, grönsaker och magra mejeriprodukter typ keso och kvarg. Potatis och ris funkar också i begränsade mängder. Akta dig för fett och socker och helfabrikat, generellt sett. Alkohol är också slöseri med kalorier och framför allt triggar det hunger och sänker självdisciplinen vilket är en dålig kombo. I alla fall för mig :)

När det gäller träningen - ja träna som du känner att du mår bra av. Jag tror att det i början är viktigt att röra på sig men det måste vara kul för dig. Optimalt är att variera högintensiv konditionsträning med styrketräning och lägga till lågintensiv träning.

Fettet kommer du att bli av med genom kosten. Må bra kommer du att göra av träningen. Tänk på att det kan ta en-två minuter att äta mat som tar dig en halvtimmes tung träning att förbruka.

Edit - situps nja, mage och korsrygg är bra att träna. Men kör plankan, sidoplankan och lite övningar för korsryggen istället. De är bättre än situps.

Alfers
2014-01-09, 16:16
1gram protein ger 4kcal.
1gram kolhydrater ger 4kcal.
Så att bara byta ut dom ger inget större resultat om du inte redan äter extremt på något vis.

Att äta 100kcal mindre ger i stort sett samma resultat på vikten som att trampa bort 100kcal på en crosstrainer. (Förutsatt att du får i dig alla vitaminer osv på mindre kalorier)
Sen är ju motion bra för annat, hjärtat, bygga muskler och sådär.

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk