handdator

Visa fullständig version : Långvarig svält innebär lägre energiförbrukning i vila utöver kroppsmassans effekt


King Grub
2014-01-09, 08:37
Background:

Chronic starvation is accompanied by a reduction in resting energy expenditure (REE). It is unclear if this is due mainly to a reduction in body mass or also involves a significant reduction in the cellular metabolic rate of the fat-free mass (FFM).

Objectives:

The main goal was to compare measured REE (REEm) to that predicted by dual-energy X-ray absorptiometry (DXA) modeling of organ-tissue mass (REEp) in malnourished patients with severe anorexia nervosa (AN) and in healthy lean controls. REE adjusted for FFM and fat mass (FM) was also compared between the groups.

Design:

This was a cross-sectional study of 30 patients with AN and 25 lean controls. REE was measured by indirect calorimetry. Body composition was modeled using DXA and REE was predicted for each group based on organ-tissue mass.

Results:

REEm was significantly lower than REEp in AN subjects (854 ± 41 vs 1080 ± 25 kcal/d, p < 0.001), but not in controls. In addition, REE adjusted for both FFM and FM was significantly lower in the AN subjects (1031 ± 37 vs 1178 ± 32 kcal/d, p < 0.01). Finally, compared to the lean controls, both organ and skeletal muscle mass were approximately 20% smaller in AN subjects.

Conclusions:

Chronic starvation is accompanied by a significant reduction in the metabolic rate of the fat-free mass. The organs and/or tissues accounting for this are unknown. In addition, this study suggests that protein is mobilized proportionately from organs and skeletal muscle during starvation. This too may be an adaptive response to chronic starvation.

J Clin Endocrinol Metab. 2013 Dec 3. Chronic starvation secondary to anorexia nervosa is associated with an adaptive suppression of resting energy expenditure.

http://press.endocrine.org/doi/pdf/10.1210/jc.2013-1694

Ola Wallengren
2014-01-09, 12:14
Intressant.

En 15-20% sänkning i viloomsättningen vid långvarig (pågånende svält) till låga kroppsfettsnivåer.
Tumregeln som jag brukar använda att total energiförbrukning är cirka 10% lägre jämfört med beräknat under deff kan alltså stämma ganska bra, även med hänsyn till ovanstående.

Gober
2014-01-09, 13:37
Vad räknar man som svält, finns det någon dragen gräns? För att ta några random exempel, är -500kcal i sex månader svält? Är 1000kcal i tre månader svält osv?

20% är ganska mycket. Är det därför man ibland kan uppleva att en höjning av kalorier kan få vikten att "släppa" igen efter lång hård diet då man nått platå, eller beror det främst på stress och därmed vätska osv?

shut teh face
2014-01-09, 14:01
Jag är också intresserad av huruvida de fick träna i studien eller om de bara var "svält" och soffläge.

Bryggan
2014-01-09, 15:39
Är det därför "glappet" mellan deff och bulk är så stort? Jag tycker att man både ökar mindre än beräknat och minskar mindre än beräknat varje gång.

Edit: Det känns fel att tvinga sjuka människor att dessutom träna under testen....men vad vet jag. Var bara ett inlägg till "shut teh face"

Scratch89
2014-01-10, 07:21
Är det därför "glappet" mellan deff och bulk är så stort? Jag tycker att man både ökar mindre än beräknat och minskar mindre än beräknat varje gång.

Edit: Det känns fel att tvinga sjuka människor att dessutom träna under testen....men vad vet jag. Var bara ett inlägg till "shut teh face"

Normal, hälsosam träning och kroppsarbete av olika slag är rätt bra behandlingsmetod för ät- och kroppsuppfattningsstörningar.

z_bumbi
2014-01-10, 08:05
Normal, hälsosam träning och kroppsarbete av olika slag är rätt bra behandlingsmetod för ät- och kroppsuppfattningsstörningar.

Det beror iofs på hur dåliga de är, jag har inte kollat på den här studien men de som brukar uppvisa väldigt sänkt ämnesomsättning brukar inte direkt få tillstånd att träna.

Ola Wallengren
2014-01-10, 09:45
Vad räknar man som svält, finns det någon dragen gräns? För att ta några random exempel, är -500kcal i sex månader svält? Är 1000kcal i tre månader svält osv?

20% är ganska mycket. Är det därför man ibland kan uppleva att en höjning av kalorier kan få vikten att "släppa" igen efter lång hård diet då man nått platå, eller beror det främst på stress och därmed vätska osv?

Vi vet bara att anorexipatienterna var ansågs vara i så dåligt skick att de blev inlagda på sjukhus. Då hade de BMI 13.8 och 4.6 kg fettmassa (12.5%).

Skillnaden i viloomsättning var i ca 150-200 kcal. Det är omöjligt att säga om en flush-effekt av ökat energiintag till viss del beror på förändringar i energiomsättningen, inte så sannolikt men fullt möjligt.

Ola Wallengren
2014-01-10, 09:48
Jag är också intresserad av huruvida de fick träna i studien eller om de bara var "svält" och soffläge.

Detta är en tvärsnittsstudie, dvs det finns inget "under studien". AN patienter brukar vara "förbjudna" att träna när de är inneliggande, men många försöker nog ändå. Hur deras fysiska aktivitet/träning såg ut innan de blev inlagda står det inget om.

Gober
2014-01-10, 11:18
Vid längre diet, låt säga mer än 3-4 månader, kan man påverka sänkt ämnesomsättning genom ätardag?

Pratar nu om friska individer som ska ner x-antal kg i fettmassa.

Ola Wallengren
2014-01-10, 11:38
Inte på ett meningsfullt sätt tror jag, eftersom energiöverskottet på ätardagen är större än en eventuell kortsiktig ökning av energiomsättningen. Det känns säkert bättre och man kanske kan träna hårdare (möjligtvis) men energiunderskottet blir sannolikt mindre.

Teagirl
2014-01-13, 20:51
Jag har själv anorexi och har haft ätstörningar i ca 9 år. Har fått bekräftat via blodprover flera gånger under åren att jag har sänkt ämnesomsättning. Det har blivit lite bättre när jag varit inlagd länge och gått upp lite i vikt men det har aldrig blivit helt bra under dessa år. Sen har jag alltid fallit tillbaka igen och dragit ner på maten, ökat promenaderna och gått ner i vikt och så har allt börjat om. Började min nya kamp för viktuppgång i mars/april förra året och hade då BMI på 13-13,5 och har gått upp 11 kg.

Precis som någon skrev får man inte träna när man är för sjuk, då ska man egentligen inte röra sig alls utan det kan till och med bli rullstol.

Vad tror ni och vad säger forskningen, är inte så bra på att läsa de där studierna som stod med. Men kan ämnesomsättningen återgå till det normala efter flera år av svältläge?

Jag ska kanske börja träna lite styrka nu för att bygga upp kroppen,har fortfarande undervikt men har massor av smärta pga muskelbrist och behöver bygga upp kroppen. Om jag tränar lite lätt, kommer min ämnesomsättning komma igång mer då? Hur står sig lite styrketräning jämfört med promenader när det gäller att få igång ämnesomsättningen?

King Grub
2014-01-13, 20:54
Men kan ämnesomsättningen återgå till det normala efter flera år av svältläge?

Man vet inte hur lång tid det tar för metabolismen (termogenesen i det fallet) att normaliseras efter återgång till normalt ätande, eller om den gör det eller om nedregleringen är permanent. Jag tror det är osannolikt, men

The present study confirmed that a clinically significant decline in EE after weight loss occurs, that NREE is the primary compartment in which EE is reduced, and that these reductions in EE persist over an extended period of time—perhaps indefinitely.

http://www.ajcn.org/content/88/4/906.full

Gober
2014-01-13, 21:08
Jag har själv anorexi och har haft ätstörningar i ca 9 år. Har fått bekräftat via blodprover flera gånger under åren att jag har sänkt ämnesomsättning. Det har blivit lite bättre när jag varit inlagd länge och gått upp lite i vikt men det har aldrig blivit helt bra under dessa år. Sen har jag alltid fallit tillbaka igen och dragit ner på maten, ökat promenaderna och gått ner i vikt och så har allt börjat om. Började min nya kamp för viktuppgång i mars/april förra året och hade då BMI på 13-13,5 och har gått upp 11 kg.

Precis som någon skrev får man inte träna när man är för sjuk, då ska man egentligen inte röra sig alls utan det kan till och med bli rullstol.

Vad tror ni och vad säger forskningen, är inte så bra på att läsa de där studierna som stod med. Men kan ämnesomsättningen återgå till det normala efter flera år av svältläge?

Jag ska kanske börja träna lite styrka nu för att bygga upp kroppen,har fortfarande undervikt men har massor av smärta pga muskelbrist och behöver bygga upp kroppen. Om jag tränar lite lätt, kommer min ämnesomsättning komma igång mer då? Hur står sig lite styrketräning jämfört med promenader när det gäller att få igång ämnesomsättningen?

Det är givetvis viktigt att komma igång och bygga upp din kropp igen. Men vilken träningsform du ska ägna dig åt måste de som behandlar dig avgöra. Det är omöjligt och rent av farligt om folk här på forumet ska svara på sådana frågor.

Teagirl
2014-01-13, 21:31
Det är givetvis viktigt att komma igång och bygga upp din kropp igen. Men vilken träningsform du ska ägna dig åt måste de som behandlar dig avgöra. Det är omöjligt och rent av farligt om folk här på forumet ska svara på sådana frågor.

Det förstår jag iof att det kan bli fel, anledningen till att jag frågade är att det kom upp nyss när sjukgymnasten tyckte att jag borde börja träna för att jag har så otroligt lite muskelmassa vilket gör att de små muskler jag har blir överansträngda av de vardagliga sakerna som att sitta, hålla uppe huvudet och stå och sådant vilket ger en belastning på ligamenten vilket gör att jag har väldigt ont. Men sen har jag inte fått svar från läkaren än på om det är ok att börja än.

Men rent generellt så ökar väl ämnesomsättningen om man får mer muskler? Eller har det lika mycket att göra med att jag går upp i vikt oavsett vad det är jag går upp av? Kan man förstöra ämnesomsättningen genom att promenera för mycket? Min terapeut pratade om att det kan lura kroppen att tro att den fortfarande är i krisläge om man liksom "stressar" den genom aktivitet, stämmer det?

King Grub
2014-01-13, 21:34
Varje kilo muskelmassa kostar 13 kcal per dygn och kroppsfett 4.5 kcal per dygn.

Promenader i sig försämar inte ämnesomsättningen.