handdator

Visa fullständig version : Vad äter ni efter passat ni som tränar sent? Räcker det med EAA efter sen sova?


robsson
2014-01-09, 01:26
Fråga enligt topic.

Tack för svar.

Mvh
robsson med usel genetik.

King Grub
2014-01-09, 05:49
EAA uppreglerar bara muskeluppbyggnaden 1-2 timmar, sedan är proteinbalansen negativ igen.

Sheogorath
2014-01-09, 05:49
Jag prioriterar att ha merparten av mina kolhydrater efter träning oavsett när på dagen jag tränar. Jag behöver ladda batterierna efter träning även om jag tränar på kvällen såklart. Och alltid 40 g helmjölksprotein (cirka 50 g pulver) innan sängdags.

amini
2014-01-09, 10:54
Fråga enligt topic.

Tack för svar.

Mvh
robsson med usel genetik.

det låter tvärtemot all logik man läst sig till, kanske ditt experiment ger resultat, men tror inte det. känns som om du kommer och förlora muskler.

Jontalinen
2014-01-09, 11:18
Jag prioriterar att ha merparten av mina kolhydrater efter träning oavsett när på dagen jag tränar. Jag behöver ladda batterierna efter träning även om jag tränar på kvällen såklart. Och alltid 40 g helmjölksprotein (cirka 50 g pulver) innan sängdags.

Offtopic, men blir inte du jävligt pissnödig under natten på detta upplägg? Har problem med att jag alltid måste upp på toa vid 5-6 på morgonen om jag äter/dricker mycket protein sent.

spoon
2014-01-09, 11:21
Jag har liten benstomme, därför äter jag ostmackor.

Alltidxx
2014-01-09, 11:35
Jag dyngar gainer efter träning oavsett tid på dygnet. Jag tycker i alla fall absolut att du ska äta något, både kolhydrader och protein, innan du går och lägger dig.

King Grub
2014-01-09, 11:38
Samma sak med gainer - ökar muskeluppbyggnaden kraftigt ett par timmar, men sedan faller proteinsyntesen och balansen blir negativ igen.

Alltidxx
2014-01-09, 11:43
Samma sak med gainer - ökar muskeluppbyggnaden kraftigt ett par timmar, men sedan faller proteinsyntesen och balansen blir negativ igen.

Du får det att låta som att det skulle vara ett dåligt alternativ.

King Grub
2014-01-09, 11:44
Om det är det enda efter träning på många timmar, ja, absolut. 2 av 10 timmar i positiv proteinbalans och 8 timmar i negativ är sämre än 8-10 timmar i proteinbalans eller t o m positiv sådan, även om den korta tiden i positiv är kraftigt positiv.

Om man av någon anledning måste begränsa intaget efter träning till ett pulverintag under en lång tid, är det bättre att åtminstone använda 50/50 kasein/vassle än bara vassle eller EAA. Dels påverkar inte EAA eller vassle muskelnedbrytningen, dels varar stimulansen av muskeluppbyggnaden en kort tid.

Dreas
2014-01-09, 11:53
Cornflakes, Hexapro med smaken Decadent chocolate och mjölk. Om nom nom!

Sheogorath
2014-01-09, 12:00
Offtopic, men blir inte du jävligt pissnödig under natten på detta upplägg? Har problem med att jag alltid måste upp på toa vid 5-6 på morgonen om jag äter/dricker mycket protein sent.

Ser det inte som något större problem faktiskt, eftersom jag somnar om innan huvudet hinner nudda kudden. Jag har så länge jag kan minnas pinkat en gång per natt, även innan jag började dricka kaseindrink. Under deff när proteinintaget är högre blir det att jag pinkar 2-3 gånger vilket faktiskt kan störa sömnen lite men jag ser inget alternativ eftersom jag vill hålla ett "högt" (kv x 3) proteinintag under deff och tycker att kaseindrink är väldigt smidigt innan sänggående.

behnam
2014-01-09, 12:08
EAA uppreglerar bara muskeluppbyggnaden 1-2 timmar, sedan är proteinbalansen negativ igen.

Gäller det oavsett mänden EAA/Vassleprotein?

Eller är proteinbalansen positiv under längre tid ifall jag skulle inta 50g Vassle ( i en omgång) jämfört med 25g?

Illuminatus
2014-01-09, 12:10
Jag tränar alltid kvällstid vardagar. Går till gymmet vid 21, är klar vid 23, intar proteinshake, går hem & lagar middag 800-1300kcal, rik på protein & kolhydrater. Därefter somnar jag rätt gott om jag inte överdoserat PWOn som tas innan träningen, då vrider jag mig i sängen långt efter midnatt :D

Har fungerat bra för mig och jag har växt till mig lika bra med detta upplägg som att träna på dagen, märker ingen som helst skillnad.

Morgonen därpå intar jag alltid en massive frukost på runt 700-1000kcal.

hurril
2014-01-09, 12:15
Helt vanlig mat.

King Grub
2014-01-09, 12:22
Gäller det oavsett mänden EAA/Vassleprotein?

Eller är proteinbalansen positiv under längre tid ifall jag skulle inta 50g Vassle ( i en omgång) jämfört med 25g?

10 gram EAA eller 20 gram vassleprotein stimulerar proteinsyntesen maximalt.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/11/20/ajcn.112.055517.abstract

Mer än så ökar ureaproduktion och aminosyreoxidation i stället.

behnam
2014-01-09, 12:36
10 gram EAA eller 20 gram vassleprotein stimulerar proteinsyntesen maximalt.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2013/11/20/ajcn.112.055517.abstract

Mer än så ökar ureaproduktion och aminosyreoxidation i stället.

Okej.

Vad hade du rekommenderat ifall jag går på kvällen och saknar ca 50-60g protein för att uppnå 2g/kg kroppsvikt?
Som det är nu tar jag ca 60g vassle, men det är isåfall bortkastat effort och pengar?

En burk (500g) kvarg, Cassein istället för whey, högre proteinfördelning under dagens måltider(3 st)?

Det ska sägas att jag ligger i underskott och har ca 300kcal(+- 50) i min budget kvar på kvällen.

King Grub
2014-01-09, 12:42
Helt vanlig mat? Eller något av dina alternativ. Måste du bara använda pulver har jag redan svarat tidigare i tråden.

behnam
2014-01-09, 12:54
Helt vanlig mat? Eller något av dina alternativ. Måste du bara använda pulver har jag redan svarat tidigare i tråden.


Okej, tack för din hjälp. Jag tror jag blev lite klokare :)

Alltidxx
2014-01-09, 13:09
Om det är det enda efter träning på många timmar, ja, absolut. 2 av 10 timmar i positiv proteinbalans och 8 timmar i negativ är sämre än 8-10 timmar i proteinbalans eller t o m positiv sådan, även om den korta tiden i positiv är kraftigt positiv.

Om man av någon anledning måste begränsa intaget efter träning till ett pulverintag under en lång tid, är det bättre att åtminstone använda 50/50 kasein/vassle än bara vassle eller EAA. Dels påverkar inte EAA eller vassle muskelnedbrytningen, dels varar stimulansen av muskeluppbyggnaden en kort tid.
Tack, bra svar. Funderade kring "kraftig men kort" jämfört med "låg men lång".

King Grub
2014-01-09, 13:14
Hur kraftigt proteinsyntesen stimuleras av vassleprotein är högst individuellt. Vissa med bra gener får väldigt kraftigt upptag av aminosyror i muskulaturen, medan andra får betydligt blygsammare.

http://ajpendo.physiology.org/content/ajpendo/292/1/E71/F5.large.jpg

Individual and mean values for phenylalanine uptake (area under the curve for net balance) across the leg for 4 h following ingestion of 20 g of whey protein immediately preceding exercise or following exercise (A) and during and for 5 h following resistance exercise with ingestion of 20 g of whey protein immediately preceding exercise or following exercise (B].

American Journal of Physiology - Endocrinology and Metabolism 1 January 2007. Vol. 292 no. E71-E76.

Notera att en av studiedeltagarna får ett aminosyreupptag i muskeln som vida överstiger alla andras. Någon går t o m lite back trots proteinintaget.

Gober
2014-01-09, 13:25
Tränar oftast sen, EAA direkt efter träning och hemma blir det en massa kött och potatis, efterrätt kvarg med proteinpulver i. Lägger mig senast 1-2timmar efter det.

Illuminatus
2014-01-09, 13:56
Tränar oftast sen, EAA direkt efter träning och hemma blir det en massa kött och potatis, efterrätt kvarg med proteinpulver i. Lägger mig senast 1-2timmar efter det.

Och det funkar bra för dig med? :)

Gober
2014-01-09, 14:06
Och det funkar bra för dig med? :)

Att äta vanlig mat har väl fungerat för de flesta som tränar sedan första människan på jorden lyfte en hantel? :d Men vad menar du med frågan?

Jag tror starkt på att få i sig det mesta av dagens intag efter träning och tränar jag sent så blir det just så att jag äter mest då. Sen tycker jag det är vidrigt att lägga mig hungrig.

Dreas
2014-01-09, 14:13
Att äta vanlig mat har väl fungerat för de flesta som tränar sedan första människan på jorden lyfte en hantel? :d Men vad menar du med frågan?

Jag tror starkt på att få i sig det mesta av dagens intag efter träning och tränar jag sent så blir det just så att jag äter mest då. Sen tycker jag det är vidrigt att lägga mig hungrig.Mjo, men kvarg och proteinpulver känns något overkill efter en måltid :)

Gober
2014-01-09, 14:19
Mjo, men kvarg och proteinpulver känns något overkill efter en måltid :)

Jo men då får jag klargöra att jag deffar just nu och det handlar enbart om att fylla upp kalori/proteinbehovet eftersom att jag bara fått i mig casein och EAA tidigare på dagen (oftast).

Annars hade middagen varit mer än väl : )

suntriber
2014-01-09, 15:03
Tränar ofta sent och då alltid efter middagen så som kvällsmål brukar det bli 120g havregryn med valfri topping samt 500g kvarg med fun light.

Känns skönt att gå och lägga sig mätt :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Alltidxx
2014-01-09, 15:27
Någon går t o m lite back trots proteinintaget.
Hur är det möjligt att gå back?

King Grub
2014-01-09, 15:31
Arean under kurvan för nettobalansen är negativ. Upptag minus förluster. Uppbyggnad minus nedbrytning.

Alltidxx
2014-01-09, 15:43
Arean under kurvan för nettobalansen är negativ. Upptag minus förluster. Uppbyggnad minus nedbrytning.
Så de tränade och sen tryckte de i sig det snabbaste mest lättupptagna proteinet tillgängligt (vassle) och ändå blev resultatet katabolism? Hjälper det verkligen upptaget att öka dosering? Om inte så verkar dessa individer helt körda på att bygga muskelmassa.

Yip_man
2014-01-09, 15:47
Aldrig hungrig efter ett sent pass, så inte ett jäkla skit.

Illuminatus
2014-01-09, 19:02
Att äta vanlig mat har väl fungerat för de flesta som tränar sedan första människan på jorden lyfte en hantel? :d Men vad menar du med frågan?

Jag tror starkt på att få i sig det mesta av dagens intag efter träning och tränar jag sent så blir det just så att jag äter mest då. Sen tycker jag det är vidrigt att lägga mig hungrig.

Jag menade inget speciellt :D

Du gör som jag gör, dvs äter "vanlig" mat även sent på kvällarna. Jag tycker det funkar alldeles utmärkt & jag var nyfiken på om det funkade bra för dig också. Typ att du inte har problem att sova, gå på toa osv osv :)

R Scarpa27
2014-01-09, 19:18
stor jaekla middag.
eller ett gäng äggmackor/ostmackor osv
allt.

Flygplan
2014-01-09, 20:42
Jag försöker som många andra här äta en stor del av dagens kcal-intag direkt efter träningen. För att få det att gå ihop med kvällsträning nära inpå sängående är det nästan ett måste med mat som inte mättar så bra. Det brukar bli vassle, en stor mängd vitt bröd med skinka eller honung. Precis innan läggdags 50g kasein.

Sheogorath
2014-01-09, 20:55
Jag försöker som många andra här äta en stor del av dagens kcal-intag direkt efter träningen. För att få det att gå ihop med kvällsträning nära inpå sängående är det nästan ett måste med mat som inte mättar så bra. Det brukar bli vassle, en stor mängd vitt bröd med skinka eller honung. Precis innan läggdags 50g kasein.

Skumbananer och gelégodis är ett tips i det läget, om du kan tänka dig godis efter träning. Är ju inte mycket näring i den maten du äter efter träning ändå så du har ju förhoppningsvis täckt upp dina "micros" tidigare under dagen. :)

Godis i en eller två omgångar och sen vitt bröd är ofta min räddning när aptiten tryter men man vet att kroppen behöver laddas på. :thumbup:

Flygplan
2014-01-09, 21:11
Skumbananer och gelégodis är ett tips i det läget, om du kan tänka dig godis efter träning. Är ju inte mycket näring i den maten du äter efter träning ändå så du har ju förhoppningsvis täckt upp dina "micros" tidigare under dagen. :)

Godis i en eller två omgångar och sen vitt bröd är ofta min räddning när aptiten tryter men man vet att kroppen behöver laddas på. :thumbup:

Jag har kört med glukosbaserat godis ibland. Men konstigt nog blir jag då alltid väldigt platt och trycklös dagen efter. Samma fenomen de gånger jag fyller på glykogendepåerna med ris eller pasta. Bröd och potatis funkar bra på mig. Jag antar att det är lite annorlunda att min kropps glykogeninlagring är så beroende på val av livsmedel? :)