handdator

Visa fullständig version : Bra chins-stång?


SunTzu
2014-01-08, 22:35
Tjenare!

Tänkte passa på att köpa en chin up bar att sätta upp i en lämplig dörrpost, men har hört skräckhistorier om att dom kan paja karmen och dylikt. Undrar vad ni Kolofolk rekommenderar för stänger och vart man får tag på dom?

shoulder87
2014-01-09, 00:50
Finns nog en del om du söker, men det finns varianter som man sätter på väggen ovanför dörren, dessa skulle jag av två anledningar föredra framför de du sätter i själva dörrposten, dels kan man "gömma" den i ett rum man kanske inte bryr sig så mycket om (sovrum?) och dels går det att fästa dem på bättre sätt.

Diomedea exulans
2014-01-09, 00:53
Får jag flika in och fråga var man hittar chinsstänger som är breda som de som på gym? Såna som man sätter i dörrposter blir ju alltid axelbreda som mest.

Beppe
2014-01-09, 07:06
Får jag flika in och fråga var man hittar chinsstänger som är breda som de som på gym? Såna som man sätter i dörrposter blir ju alltid axelbreda som mest.

super-mega-delux:

finns allt på diverse e-handelssidor som sysslar med träning

Arne Persson
2014-01-09, 08:06
super-mega-delux:

finns allt på diverse e-handelssidor som sysslar med träning

Var försiktig om du väger runt 100 kg eller mer. Det är inte direkt svenskt kvalitetsstål av kraftigare dimensioner som använts...

svenbanan
2014-01-12, 14:43
Man kan använda helt vanliga galvaniserade rör (som väl är avsedda för vattenledningar antar jag) ifall man vill ha en längre stång. Dock kan det bli lite gung om den är längre än c:a 2m. Detta kan då göra att stången/röret kroknar.

Jag har i alla fall ett sådant rör i garaget. Strax under 2m är det. Det är ingen svikt alls i detta även ifall jag får för mig att göra våldsamma svingar och kippar. Då väger jag ändå 85kg.