Visa fullständig version : iifym
PERSSONN
2014-01-08, 22:22
En fråga här.. om man nu följer iifym alltså äter visst mycket kolhydrater,fett och protein.
Kan man då äta tex korv med mos och sen äta kvarg för att få upp proteinintaget? Istället för den tråkiga ris och kyckling.
Ja, får du i dig övriga näringsämnen på sådant sätt så är det knappast några problem. IIFYM eller Flexible Dieting handlar ju om att äta så att makro- och mikronutrienter möts, alltså inte enbart de energigivande näringsämnen, istället för att bara äta enskilda livsmedel dag ut och dag in.
PERSSONN
2014-01-08, 22:43
Ja de är sant,men om alla vitaminer och mineraler prickas in,bygger man lika bra muskler med hjälp av iifym jämfört med enbart "clean" mat
HerrLuta
2014-01-08, 22:47
Det bör man väl göra så länge du får i dig samma mängd av både protein, kolhydrater och fett fast från andra livsmedel än det du benämner som "clean" mat.
Dock kan du ju endast dra den här iifym-principen till en viss gräns och inte balla ur totalt.
PERSSONN
2014-01-08, 23:01
Schysst.. men varför äter vissa som tävlar i muskelbyggning enbart ris kyckling torsk mm ? Förstår ej..
Schysst.. men varför äter vissa som tävlar i muskelbyggning enbart ris kyckling torsk mm ? Förstår ej..
För att de enkelt kan injicera de hormon de behöver och därav kan hålla fettintaget i botten. Sedan så pluggar de säkerligen lite mer "broscience" varvid "clean foods" är supermat.
PERSSONN
2014-01-08, 23:21
Tack för svar killar ! Kommer köra på iifym . Tänkte lägga upp de såhär:
60g fett 120g protein och 330g kolhydrater alltså sammanlagt 2340 kalorier,jag behöver ungefär 2200 kcal för att vara viktstabil och ska gå upp i vikt nu,ökar troligtvis kolhydrats intaget.. kan detta funka bra för att bygga optimalt ?
Birkharju
2014-01-08, 23:29
G6H2edyPLU8
En bra video om ämnet
Tack för svar killar ! Kommer köra på iifym . Tänkte lägga upp de såhär:
60g fett 120g protein och 330g kolhydrater alltså sammanlagt 2340 kalorier,jag behöver ungefär 2200 kcal för att vara viktstabil och ska gå upp i vikt nu,ökar troligtvis kolhydrats intaget.. kan detta funka bra för att bygga optimalt ?
Svårt att räkna så exakt, hade lagt mig lite högre på kalorierna. Man kan iofs bygga rätt bra på balans också.
PERSSONN
2014-01-09, 09:36
Jo,därför jag ska öka kolhydraterna till ungefär 380 kanske,räcker mitt fett tror du? Bra video där! :)
Pretorian
2014-01-09, 10:49
Jag tror det är för att det är kalorisnålt vilket gör att du kan äta mer. Äter du mycket fet korv så kan du inte äta lika stor mängd mat för kaloribudgeten tar slut.
För att dom mår på ett annat sätt av det. Iifym funkar som grund men täcker inte upp helt. Byggarmat går säkert för långt på annat håll.
Sheogorath
2014-01-09, 12:06
Lättare att räkna på, tråkig mat mättar bättre. Det är två någorlunda vettiga orsaker. Sen finns det flertalet ovettiga orsaker.
Jag tycker det är värt att krånga mer med vägning av olika ingredienser för att kunna äta trevligt även under deff. :)
lättare att räkna på, tråkig mat mättar bättre. Det är två någorlunda vettiga orsaker. Sen finns det flertalet ovettiga orsaker.
jag tycker det är värt att krånga mer med vägning av olika ingredienser för att kunna äta trevligt även under deff. :)
83 g dumle (post-workout)
128 g pasta, 11 g ketchup, 56 g hushållsost och 8 g smör (middag)
:d
Sheogorath
2014-01-09, 20:40
Exakt! En vassledrink brukar ingå i den kulinariska blandningen också.
PERSSONN
2014-01-09, 21:27
Men vad är skillnaden om jag äter en chokladkaka som innhåller låt oss säga 20g fett 40gkolhydrater och 3.5g protein eller om jag äter en riktig måltid med samma makronutrienter?
Sheogorath
2014-01-09, 21:56
Men vad är skillnaden om jag äter en chokladkaka som innhåller låt oss säga 20g fett 40gkolhydrater och 3.5g protein eller om jag äter en riktig måltid med samma makronutrienter?
Färre "micros" i din kladdkaka. Men det kan man ju kompensera genom att äta näringsrikt vid andra tillfällen under dagen, så det behöver inte bli något problem.
När bör man börja tänka på sina micros?
Jag har ballat ur lite, äter rätt mycket kakor etc. :D Kontrollerar visserligen bara kaloriintaget men ser till att det är sansade proportioner av makronutrienterna. Lite frukt/bär varje dag och någon grönsak de flesta dagar... men som sagt, käkat ett helt paket mazariner idag. :D Dags att ta animal pak då och då eller bör man göra något mer sofistikerat?
Überbiffen
2014-08-15, 22:25
VCCDTJYUWsg
Vad är så nytt med iifym:confused:
Eftersom jag är född på sextiotalet har jag lite svårt att förstå detta. När jag läser de snygg hemsidorna får jag bara fram att det är att räkna kalorier som gäller. Vad är det nya ?
Eftersom jag är född på sextiotalet har jag lite svårt att förstå detta. När jag läser de snygg hemsidorna får jag bara fram att det är att räkna kalorier som gäller. Vad är det nya ?
Är det någon som har påstått att det är nytt?
Nja, lite mer än att ha koll på energimängden är det ju, men det borde bli ungefär samma konsekvens om man har normala vanor.
Min förenklade tolkning:
Iifym är fitnessvärldens sätt att säga "Du behöver inte äta tråkig mat för att få resultat så länge du har koll på helheten"
Och givetvis uppstår massiva protester från kända fitnessprofiler! Det här är kon-tro-vers-iellt! :D
Evan Centopani försökte tydligen köra iifym inför olympia 2013
S1gS-yPnnTg
Det gick inget vidare.
Men tävlar du eller ska tävla i IFBB? Om inte? Då spelar det ingen roll vad du gör.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.