handdator

Visa fullständig version : Deffa eller leanbulka till sommaren? (bilder bifogade)


Letic
2014-01-08, 19:22
Haloj, kille på 20 år som tränat i cirka ett halvår efter två års uppehåll. Har börjat träna mer seriöst än vad jag tidigare gjort då jag förut mest bara tränat för brist på annat.

Väger för tillfället 76.5 kg och är cirka 184 cm lång. Har lite beslutsångest nu fram mot sommaren vad jag ska göra. Började deffa lite smått i december, sen slarvat under jul och nyår och funderar nu på att deffa ner mig till 70-73 kg, för att sedan kanske köra på en leanbulk fram till början av 2015.

Är dock osäker på om det är värt att deffa nu, då jag inte har så värst mycket muskelmassa utan mest underhudsfett eller om det är värt att bli av med underhudsfettet först och se ut som en rippad pinne under sommaren... (visst, klart jag vill se deffad ut under sommaren, men vill ju inte heller se ut som grabben som inte äter mat)

Vad tycker ni jag ska göra, utifrån bilderna som bifogats?
Tacksam för svar!

400
2014-01-08, 19:30
Tycker du borde ligga på ett litet överskott. Du har definitivt ingen ful kropp just nu och om du deffar kommer du bara att se klen ut.

Letic
2014-01-08, 19:35
Jag tänker ca +200 kalorier om jag ska ligga på ett litet överskott. Är det lagom tror du? Eller ska jag köra mindre/högre?

Peter Hansen
2014-01-09, 13:08
Ser ut som en vanlig pojkkropp. Om du deffar kommer du se tanig ut. Kör hård styrketräning med ett överskott istället.

zozofu93
2014-01-09, 13:15
bulk, hur åtråvärt låter 70kilo på 184cm? Get yo self sum mo' gainz son!

MilkmaN
2014-01-09, 13:34
Långsam bulk!

Reaper123
2014-01-09, 13:48
På den vikten och längden i kombination med det jag ser på bilderna du delat med dig av är att du INTE ska deffa!

Exakt hur du ska lägga upp det beror på hur långsiktigt du tänker. I dagsläget kommer du endast se "smalfet" ut om du går ner under säg 8-10 i BF, vilket får mig att tro att du tidigast sommaren 2015 har potential till att se hård ut på en okej vikt.

För att lyckas med det sistnämnda krävs att du lägger på dit en hel del fettfri massa. Så en långsam bulk i 1-1,5 år följt av en deff eller "bulk + kort deff + bulk + deff inför 2015" beroende på om du kan leva med att vara lite pluffsig eller ej!

Jag är för övrigt lika lång som dig och har tagit mig flera år att ens kunna ta mig ner till 10-12% och se "vältränad" ut på en vikt omkring 80 kg. Så ha tålamod!

forslund
2014-01-09, 13:52
Jag är för övrigt lika lång som dig och har tagit mig flera år att ens kunna ta mig ner till 10-12% och se "vältränad" ut på en vikt omkring 80 kg. Så ha tålamod!

Men den har killen har till skillnad mot dig ett mycket bättre utgångsläge också, så för honom behöver det inte ta lika lång tid som din (inspirerande) resa tagit.

Reaper123
2014-01-09, 13:55
Men den har killen har till skillnad mot dig ett mycket bättre utgångsläge också, så för honom behöver det inte ta lika lång tid som din (inspirerande) resa tagit.Jo, men det jag ville få fram är att man inte blir snyggt deffad på 70kg på 184 cm utefter TS dagsform.

Utan kommer mer troligen krävs minst 72-75 kg LBM, om det nu är kolo-hård man vill bli och slippa se ut som ett skelett. Detta kommer ta TS flera års gedigen träning och vettig kosthållning. Så till sommaren 2014, ja bygga är väl egentligen det enda alternativet om man även vill tänka på "the big picture".

Pretorian
2014-01-09, 14:39
Jag tycker du kan börja bygga redan nu med en långsam viktuppgång så som Reaper skriver.

Letic
2014-01-09, 16:28
Mycket tacksam för alla svar. Jag kör på en långsam bulk med +200 kalorier till att börja med. Känner jag att det inte riktigt funkar så höjer jag till +250 till 300. Något där emellan. Tänkte även köra med periodisk fasta, 16:8. Förhoppningsvis ger det lite bättre resultat också.

Har redan kommit en lång väg på ett halvår från 74 kg, till ca 80 kg (mestadels vätska o lite för högt kaloriöverskott), till 76.9 kg (morgonvikt idag). Så ska bli intressant o se hur det utvecklas fram mot sommaren.

amini
2014-01-09, 22:34
inte deffa

J3T69
2014-01-10, 08:01
Haloj, kille på 20 år som tränat i cirka ett halvår efter två års uppehåll. Har börjat träna mer seriöst än vad jag tidigare gjort då jag förut mest bara tränat för brist på annat.

Väger för tillfället 76.5 kg och är cirka 184 cm lång. Har lite beslutsångest nu fram mot sommaren vad jag ska göra. Började deffa lite smått i december, sen slarvat under jul och nyår och funderar nu på att deffa ner mig till 70-73 kg, för att sedan kanske köra på en leanbulk fram till början av 2015.

Är dock osäker på om det är värt att deffa nu, då jag inte har så värst mycket muskelmassa utan mest underhudsfett eller om det är värt att bli av med underhudsfettet först och se ut som en rippad pinne under sommaren... (visst, klart jag vill se deffad ut under sommaren, men vill ju inte heller se ut som grabben som inte äter mat)

Vad tycker ni jag ska göra, utifrån bilderna som bifogats?
Tacksam för svar!

Jag hade definitivt byggt på och ätit ordentligt med bra mat.
Du har ett bra utgångsläge.
Skit i att räkna kalorier,ät när kroppen är hungrig och träna hårt så kommer resultaten.Deffa hade jag absolut inte gjort om jag vore du:)

svedemo
2014-01-10, 11:29
Skit i att räkna kalorier,ät när kroppen är hungrig
Jag tycker att jag ofta ser sådana här kommentarer och tycker det är riktigt dåligt som generellt råd.
Visst det kanske funkar jättebra för en del men hunger verkar variera väldigt mycket och vissa som jag själv måste verkligen ignorera hunger tänket och trycka mat för att inte gå ner i vikt och andra måste verkligen tänka till åt andra hållet.
Så att ge råd utifrån sina egna högst personliga känslor av hunger och hur de påverkar sin egen kaloribalans och sen överföra de på någon annan blir fel.

zozofu93
2014-01-10, 11:54
Låter som du lider av "optinojan", ät mer och träna smart. Resten löser sig

Letic
2014-01-10, 13:45
Jag hade definitivt byggt på och ätit ordentligt med bra mat.
Du har ett bra utgångsläge.
Skit i att räkna kalorier,ät när kroppen är hungrig och träna hårt så kommer resultaten.Deffa hade jag absolut inte gjort om jag vore du:)
Vågar inte testa på det, just för att när jag var yngre, knappt åt någonting alls. Var rätt mullig i yngre dagar och slutade äta en period när jag var 14-16 (pga personliga skäl) så jag har väldigt svårt för att få fram den där riktiga hungerkänslan. Så jag väljer o förlita mig på kaloriräkning har funkat väldigt bra hittills.

Låter som du lider av "optinojan", ät mer och träna smart. Resten löser sig
Inget jag tänkt på faktiskt. Men det har du nog rätt i. Har nog lidit av detta hela mitt liv nu när jag tänker efter. +1

J3T69
2014-01-10, 16:00
Jag tycker att jag ofta ser sådana här kommentarer och tycker det är riktigt dåligt som generellt råd.
Visst det kanske funkar jättebra för en del men hunger verkar variera väldigt mycket och vissa som jag själv måste verkligen ignorera hunger tänket och trycka mat för att inte gå ner i vikt och andra måste verkligen tänka till åt andra hållet.
Så att ge råd utifrån sina egna högst personliga känslor av hunger och hur de påverkar sin egen kaloribalans och sen överföra de på någon annan blir fel.

det är högst individuellt hur mycket tid/lust man har på att finjustera.
Annars är det inte särskillt kompicerat att lägga till mer eller dra ner lite
på maten men det förutsätter ju att man har något att mäta emot.200kcal per dag i överskott är ju inte så lätt att pricka map.energi förbrukning etc.

Tobbey
2014-01-10, 16:11
Dra till med ett överskott på +500 kcal så du är säker på att du går upp i vikt. Mer energi = större energiförlust genom ökad kroppsvärme, ökad NEAT etc. Då kanske du faktiskt landar på +2-300 i överskott. Mycket kolhydrater, lagom med protein och lite fett för bäst prestation i gymmet. Noja inte över kosten utan lägg ner all energi på gymmet med bra progression. Du kan säkert gå upp till 80kg utan att bli "fet".

Sach
2014-01-10, 18:14
Kör +3-400 kalorier på träningsdagar och balans vilodagar, funkat kanon för mig under mina år.
Jag skulle definitivt inte rekommendera ett dagligt överskott på 500 kalorier som vissa gör, alltså en viktuppgång på 2,5 kg i månaden.
Eller mja, är personen i fråga en riktigt spinkig nybörjare så skulle jag göra det.

Boeman
2014-01-13, 12:55
Haloj, kille på 20 år som tränat i cirka ett halvår efter två års uppehåll. Har börjat träna mer seriöst än vad jag tidigare gjort då jag förut mest bara tränat för brist på annat.

Väger för tillfället 76.5 kg och är cirka 184 cm lång. Har lite beslutsångest nu fram mot sommaren vad jag ska göra. Började deffa lite smått i december, sen slarvat under jul och nyår och funderar nu på att deffa ner mig till 70-73 kg, för att sedan kanske köra på en leanbulk fram till början av 2015.

Är dock osäker på om det är värt att deffa nu, då jag inte har så värst mycket muskelmassa utan mest underhudsfett eller om det är värt att bli av med underhudsfettet först och se ut som en rippad pinne under sommaren... (visst, klart jag vill se deffad ut under sommaren, men vill ju inte heller se ut som grabben som inte äter mat)

Vad tycker ni jag ska göra, utifrån bilderna som bifogats?
Tacksam för svar!


Om man är över 150cm lång och väger 70kg så ser det absolut inte bra ut,
Folk kommer tro att du har anorexia.

När man tex tävlar i viktklassen -70 så pratar man ofta om underutvecklade individer.

Öka vikten långsamt under tung styrketräning och ät husmanskost enligt Tallriksmodellen.

Lycka till