handdator

Visa fullständig version : Träna bort änglavinge?


ztraand
2014-01-08, 18:30
Tjena! Undrar bara om det går att träna bort änglavingar? (Winging Scalpula)
Blir väldigt irriterad. Eftersom varje gång jag ska försöka få till en snygg ryggpose, så förstör skulderbladen hela bilden.
Så finns det nån slags rehabövning? Eller kan man träna axlar och överdelen av ryggen så mycket att de döljs?

Proxy
2014-01-08, 18:48
Winging Scapula går absolut att träna bort!

Fatalist
2014-01-08, 18:49
Har du någon fastställd diagnos på vad det beror på?

Om det bara är svaghet i m. serratus anterior i förhållande till dess antagonister kan det kanske gå att träna bort, men om det är problem med nerverna som går till muskeln kan det ju bli svårare.

BSOJ
2014-01-08, 19:23
Jag har detta, men jag visste inte förrän jag goglade nu att det var många som kan ha problem pga detta. Jag har alltid trott att jag bara är överrörlig och därför kunnat flexa ut skulderbladen. Hmm, det är märkligt att jag inte har tränat bort det vilket det verkar gå att göra. Har styrketränat i ca 20 år, och har lagt på mig en hel del muskler o styrka genom åren. Tävlat o tränat styrkelyft o strongman, och har några sm medaljer från bänk-sm. Roligt när jag läste på wikipedia då att många har problem att skjuta tunga vikter. Då verkar ju inte bänkpress optimalt......
Jag har iaf aldrig haft några problem med detta, varken i träningen eller vanliga livet.
Har aldrig funderat över detta nån gång, men intressant att veta att det har ett namn.

ztraand
2014-01-09, 17:43
Winging Scapula går absolut att träna bort! Har du några tips på övningar?

Har du någon fastställd diagnos på vad det beror på?

Om det bara är svaghet i m. serratus anterior i förhållande till dess antagonister kan det kanske gå att träna bort, men om det är problem med nerverna som går till muskeln kan det ju bli svårare. Tänkte att jag skulle svänga förbi en naprapat imorgon eller i helgen, och be dem kolla upp orsaken.

Bryggan
2014-01-09, 20:04
Oftast är det väl ngn nerv som är skadad...svårt att "träna" bort...omöjligt kanske till och med, känns så.