handdator

Visa fullständig version : Är 15 år och gymmar men är för kcalrädd.


Zimopoliz
2014-01-08, 17:41
Tjena! Jag är 15 år och gymmar regelbundet och har gjort det ett tag. Jag har ett problem dock, jag har blivit skitnojig med vad jag äter. Jag äter stora måltider, går inte på en diet (antar att det inte är rekommenderat när man fortfarande växer och är i tonåren). Jag har dock ett problem att jag räknar kcal (vilket gör det jobbigt ibland om jag ligger på mer än vad jag gör av med) och blir lätt nojig om jag äter något som är speciellt onyttig som kanske kakor eller chips/godis. Jag gillar t.ex kakor men har slutat äta för är rädd att det ger en negativ effekt på min träning och kropp. Jag vill gärna äta lite chips och godis på helgerna men blir lätt rädd att det är dåligt. Är det okej att äta lite onyttigt då och då i tonåren och börja dieter och mera strikta måltider när man blir äldre. Mina föräldrar tycker att jag inte ska behöva vara så nojig just för att jag växer och förbränner mer i vardagen men skulle gärna vilja ha svar från nån här också. Inget hate tack!

Mvh
Simon

Scratch89
2014-01-08, 17:43
Det är ingen fara, du kan sluta noja. Har man en bra livsstil i övrigt är godis och chips inget negativt för träningen; snarare kan lite godis då och då ge en ordentlig energiboost tills när det är dags att träna!

pepplez
2014-01-08, 17:54
Äter alltid ½-1 påse gelégodisar innan träning. Gott och ger grymt tryck under passet.

Zimopoliz
2014-01-08, 18:09
Äter alltid ½-1 påse gelégodisar innan träning. Gott och ger grymt tryck under passet.

Det är mer att jag är mer nojig när jag äter godis sådär på lördagkvällar och tränar inte efter. Och då äter jag också chips så det blir en del.

GulligaGurkan
2014-01-08, 18:19
Det är mer att jag är mer nojig när jag äter godis sådär på lördagkvällar och tränar inte efter. Och då äter jag också chips så det blir en del.

Du kan vara helt lugn! Äter du en godispåse eller lite chips eller så på en lördagkväll kommer det knappast påverka vare sig din träning eller livet på något negativt sätt. Däremot tror jag att det är positivt att gotta sig lite en gång i veckan eller så för att för mig höjder det min trivsel med livet något oerhört att äta nåt gott.

Så ät godis, chips eller kakor då och då, och om du samtidigt tränar några gånger i veckan kan jag lova dig att det inte kommer ha några negativa konsekvenser!

Kul att du börjat träna så tidigt också, önskar att jag varit igång sen jag var 15!

crizzan
2014-01-08, 18:27
Om jag var du, skulle jag sätta en-två dag då jag faktiskt får äta vad jag vill (men behöver inte vara 1kladdkaka 2chipspåsar godis etc...) och äta "bra" resten av dagarna i veckan.

Som redan skrivits kan det till och med vara bra att käka "skräp" då och då.

Vanligt vatten
2014-01-08, 18:32
Är du nöjd med att vara mellanmjölk så spelar det naturligtvis föga roll. Men desto aktivare livsstil du har desto mer skräp kan du ju unna dig på helgerna.
De som var ungdomar i början av 70-talet kunde såklart unna sig fler chipspåsar än dagens, som är mer intresserade av att spela tv-spel och umgås genom att sitta hemma på facebook och sånt.

amini
2014-01-08, 19:02
om du är kraftig bör du tänka mer på vad du får i dig, men om du är normalbyggd tycker jag inte att du ska nöja för mycket

PureWhey
2014-01-08, 20:46
Det är mer att jag är mer nojig när jag äter godis sådär på lördagkvällar och tränar inte efter. Och då äter jag också chips så det blir en del.

Det gör jag ofta, ingen fara sålänge det inte går till överdrift - som med allt annat :)

Donkens
2014-01-08, 21:23
Hellre vara aktiv och träna samt unna sig, än att inte vara aktiv och träna samtidigt stoppa i sig sånt. Som sagt, det kan ha sina fördelar i och med den väldans energi du får i dig som kan utnyttjas till träningen.

Snubben
2014-01-08, 21:26
Det gör jag ofta, ingen fara sålänge det inte går till överdrift - som med allt annat :)

Läs detta och ta till dig. Så länge det inte går till överdrift, så länge det lagom, "in moderation" etc. Ha det som riktlinje så skall du se att det kommer bli :thumbup: för dig.

Victuhh
2014-01-08, 22:16
Godis och kakor och sånt påverkar inte muskelbygget negativt.

Yheti
2014-01-08, 22:35
Godis och kakor och sånt påverkar inte muskelbygget negativt.

Endast om man äter det vid fel tillfälle på dagen och skjuter upp/hoppar över de stora viktiga måltiderna. Det är först då det börjar påverkas negativt. Om man äter godis, snacks eller liknande utöver den vanliga kosten eller tex bara på lördagar påverkar det inte speciellt mycket.

Sach
2014-01-08, 22:53
Räknar du kalorier som 15 åring?
Blir inte det bra tufft med skolmaten?