handdator

Visa fullständig version : Ökad träningstålighet av valnöt

King Grub
2014-01-08, 08:26
This study was conducted to investigate the anti-fatigue effect of walnut extract (WE) on forced swimming capacity in mice. Twenty-eight male ICR mice were randomly divided into four groups, a vehicle control (VC) or one of three WE administered groups (300, 600 and 900 mg/kg/day). WE was orally administered to mice once a day for 4 weeks, during which time a forced swimming test was conducted once a week. The vehicle control group was given a corresponding volume of sterile distilled water. After 4 weeks, the forced swimming capacity and levels of blood lactate, glucose, glutamine, ammonia and triacylglycerol, and liver glycogen were measured. In the WE administration group (600 and 900 mg/kg) the maximum swimming time increased significantly when compared with the vehicle control group. WE (600 and 900 mg/kg) significantly decreased the levels of lactate andammonia and increased the blood glutamine levels and liver glycogen content after forced swimming relative to the vehicle control group. The results of this study demonstrated the anti-fatigue effects of WE in a dose-dependent manner. The effects of WE at 600 and 900 mg/kg were similar. Overall, these results suggest that walnut has anti-fatigue activity and could elevate exercise tolerance.

Lab Anim Res. 2013 Dec;29(4):190-5. Walnut extract exhibits anti-fatigue action via improvement of exercise tolerance in mice.

AronP
2014-01-08, 12:15
Försökte hitta lite om valnötextrakt men hittade väldigt lite men det är inte massa fett och så utan bara några ämnen ifrån valnöten?

Bubblan84
2014-01-08, 12:21
Valnötextrakt.. Funkar det lika bra att äta rena valnötter av samma vikt månne?

Bubblan84
2014-01-08, 12:25
Vad av näringsinnehållet i valnötter är det som ger ökad träningstålighet? Har man kommit fram till det?

Från Wikipedia:

Näringsinnehåll[redigera | redigera wikitext]Per 100g Valnötter (Källa: Livsmedelsverkets livsmedelsdatabas, version 04.1)

Energi: 690 kcal / 2850 kJ
Vatten: 3.6 gram
Protein: 15 gram
Fett: 62 g varav mättat: 5.6 g, enkelomättat: 14.2 g, fleromättat: 39.1 g, kolesterol: 0 mg
Kolhydrater: 3,5 g, varav sockerarter: 2,5 g
Fibrer: 5.2 g
Vattenlösl. vitaminer: C: 3 mg, Folat: 66 μg, Niacin: 1 mg, B2: 0.15 mg, B1: 0.38 mg, B6: 0.56 mg
Fettlösl. vitaminer: Karoten (A-vit): 72 μg, Alfa-tokoferol (E-vit): 2.6 mg
Mineraler: Fosfor: 315 mg, Järn: 2.1 mg, Kalcium: 94 mg, Kalium: 500 mg, Magnesium: 144 mg, Natrium: 10 mg, Selen: 2 μg, Zink: 3 mg

Bryggan
2014-01-08, 12:37
Undrar hur mycket aflatoxin valnötsextrakt innehåller? Personligen undviker jag gärna nötter pga aflatoxin faktiskt, brukar inte bry mig men aflatoxin är väldigt bevisat cancerframkallande.

Bubblan84
2014-01-08, 13:16
Framgår det i studien hur råttorna åt innan? Antar att de var otränade innan också, hursom så gav ju valnöt mer än placebo som jag förstår.
Tänkte bara på hur man kan omvandla studien till vältränade människor som redan får i sig alla de näringsämnen kroppen behöver när man tränar.

Undrar hur mycket aflatoxin valnötsextrakt innehåller? Personligen undviker jag gärna nötter pga aflatoxin faktiskt, brukar inte bry mig men aflatoxin är väldigt bevisat cancerframkallande.

http://mabra.com/noten-som-ar-allt-annat-an-nyttig/

Vågar inte lita fullt ut på det som står på sidan men där står det att valnötter sällan innehåller aflatoxin.

maqan
2014-01-08, 20:34
Hur stor mängd nötter motsvarar det här för en människa?

Bubblan84
2014-01-10, 12:35
Hur stor mängd nötter motsvarar det här för en människa?

Bara att räkna på din kroppsvikt om man kan översätta till människor bara så där. 0,6-0,9 gram valnötsextrakt per kilo kroppsvikt. Jag på 90 kg skulle alltså trycka i mig 54-81 gram valnötsextrakt :)

Sverker
2014-01-10, 17:21
Försökte hitta lite om valnötextrakt men hittade väldigt lite men det är inte massa fett och så utan bara några ämnen ifrån valnöten?
http://synapse.koreamed.org/Synapse/Data/PDFData/0169LAR/lar-29-190.pdf

Vi får labba själva med valnötter eller spekulera från artikeln. Författaren skriver att:

Walnuts are an excellent source of
α-linolenic acid that have a high content of antioxidants including
flavonoids, phenolic acid, melatonin, gamma tocopherol
and selenium.

Vad tror vi att det är som ger effekt;)

Runforestrun
2014-01-11, 00:03
Tack Grub.

AronP
2014-01-11, 00:17

Vi får labba själva med valnötter eller spekulera från artikeln. Författaren skriver att:

and selenium.

Inte en aning :)

Bubblan84
2014-01-11, 11:14

and selenium.

Är det α-linolenic acid som ger effekten?

Sverker
2014-01-11, 12:46
Just alfa-linolensyra är jag säker på att den inte är med och har effekt. Då skulle vi få liknande effekt av linolja eller rapsolja också.

Jag vet inte, men gissar att det är antioxidanterna som är mer intressanta.