handdator

Visa fullständig version : Föredetta tjockis väg mot ett bättre liv


Fogue
2014-01-08, 02:26
Hej allihopa! Jag huserade här för några år sedan i : Vägen mot ett lättare liv som började på 144kg och tog mig till runt 80kg och kan läsas här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105870

Nu har jag insett att en journal där möjlighet för andra människors tyckande, tänkande, uppmuntrande samt egen reflektion är nog bara bra för mig. Så tänkte göra ett aktivt val att göra mig mer aktiv här på Kolozzeum igen (man blir som man umgås) med en massa positiva träningsmänniskor.

En del har hänt sen sist men försöker lägga fokus på det som rör mina tankar med varför jag vill starta journal :

Gjorde efter viktnedgången fyra "lyckade" operationer för att ta bort hud samt en del fettceller. Vet faktiskt inte om den sista blev lyckad fullt ut mer än att det läkte ihop (orkade inte med mentalt att ta mig tillbaks för koll och så vidare, var trött på hela processen). Operationerna tror jag var utspridda på totalt två år, där träningsrutinen inte fungerade optimalt, jag tränade emellan dem när jag fick och så vidare men höll inte så fruktansvärt bra rutin på det hela. Det jag försöker säga är att vikten inte hängde med riktigt under den här tiden heller, när allt lagt sig efter viktnedgången tror jag att jag vägde runt 84-85kg, sedan lades det på något kilo efter varje operation och så vidare.

Samtidigt försökte jag fixa den mentala biten av hela resan, såsom de smått anorektiska beteenden (enligt min omgivning). Så jag slutade väga mig varje morgon, mätte mig inte, försökte jobba bort att kolla i spegeln och en massa annat. Detta säkert hjälpte mer än det stjälpte till totalen tror jag såhär i efterhand, men vikten blev nog lidande. Utan våg, speglar och fotografering av mig själv kunde jag gömma mig lite grann ifrån verkligheten (att jag gick upp lite i vikt hela tiden) vilket på några år gjorde att jag började bry mig om hur mycket jag vägde på riktigt igen, insåg att jag kanske låtit det gå för långt med vikten och att jag skulle må bättre av att bli lite smalare. Så nu har jag återigen gått ner lite i vikt förra året, blev ca 20kg.

För att inte glida iväg alltför mycket mer på det här vill jag sammanfatta, fyra år har gjort mycket och jag har växt mycket (sjukt mycket socialt och livsmässigt). Det blir även självklart att inse när jag vågade leva istället för att gömma mig, tjockis som jag var. Mår fruktansvärt mycket bättre i en helhet idag än jag gjorde innan samt de första åren som "smal". Har lärt mig acceptera och gilla mig själv mer än jag kunde förut. Ler mer och skäller mindre. Jag är inte på något sätt speciell utan det går upp och det går ner med den psykiska hälsan precis som med alla andra. Jag mår som bäst har jag märkt under det senaste året när jag får träna hårt och vara nästan destruktiv och plågsam mot kroppen. Och detta så många gånger i veckan som möjligt. Har fortfarande idag problem med speglar, de hudbristningar som finns lite överallt på min kropp, den lösa hud som finns samt en del annat. Men jag fokuserar på annat vilket gör min vardag mer positiv. Vet inte riktigt hur jag ska "komma över" detta om jag ens kan, eller om det ens skulle vara möjligt. Jag tänker att det kanske ska vara lite ying och yang över det hela, som jag ska lära mig att hantera.

Så anledningarna till start av denna journal är att försöka hjälpa den mentala biten, bli alltmer kunnig inom träning genom att hänga mer på Kollo, samt förhoppningsvis utveckla mig själv och min kropp nästkommande år.

Bor nuförtiden i Jakobsberg flyttade hit förra året i augusti för att studera tekniskt basår på KTH samt slippa distansförhållande med min flickvän. Är 23 år och tränar Muay Thai samt lite styrketräning. Det jag tycker är absolut roligast är den hårda träning som thaiboxningen ger, den gör mig lyckligast. Men "kompletterar" detta med styrketräning.

Där jag nu ska försöka bli mer seriös och förhoppningsvis kunna utveckla min styrka. Har alltid varit svag, hade problem med 20kg stången i bänkpress när jag började till exempel, känner mig även idag fruktansvärt svag i jämförelse med mitt reppande runt 50kg, vet inte om det beror på avsaknaden av träningsstimulans under mina tonår, generna eller mestadels för att jag tränat styrketräning seriöst på kaloriunderskott. Det senaste hör säkert in mest men har inte kunnat sätta det på test riktigt än då jag aldrig testat att "bulka".

Vägde förra veckan 89,8kg på mina senast jag kollade för tre år sen 187cm. Har legat runt 88-89 de senaste veckorna, har nu inte riktigt bestämt mig för om jag ska ner till runt 85 innan jag kanske ska försöka lägga på mig några kilon muskler och fett, eller om jag lika gärna kan börja nu. Vet inte vad några kilon till ska göra, men ska väl bestämma mig någon dag.

Hade även planer på tidigare i höst att börja med att tyngdlyftningsinrikta min styrketräning då jag fann den vara tråkig, men kom aldrig på riktigt igång med det, fick problem med handlederna via boxningen och tyngdlyftningen och så vidare. Har även här inte bestämt mig hur jag ska göra, tränar idag på Sundbybergs TK om någon undrar samt Fight Club för thaiboxningen.

Så för att vara ärlig och säga hur osäker jag egentligen är med mina mål. Vill jag nog för mig själv och mitt eget psyke under nästkommande år både träna hårt i thaiboxningen men även lägga på mig muskler för att som jag tänker för mig själv "fylla ut min hudkostym" lite mer, samt försöka bli starkare och bevisa för mig själv att jag inte stjälpt mig själv i mina tonår.

Ska försöka återkomma imorgon med bild, den kanske kommer till nytta för jämförelse senare i året. Samt tänkte jag för egen del kanske våga titta hur jag ser ut nu på 89kg kontra fyra år sedan på 81. Inser även nu att det blev ett fruktansvärt långt första inlägg, det kanske saknar en del detaljer som jag förhoppningsvis inser och lägger till senare.

Over and out /Erik :)

Fogue
2014-01-09, 23:27
Hej!

Blev inte av att rapportera in igår, men här kommer några bilder.

105545

Här är alltså dagens form någorlunda avslappnat.

105546

Och det här var den bästa bilden jag hittade, vikten låg här på 81,4, vilket blir ca 7kgs skillnad mot den ovanför.

105547

Samt för lite nostalgi, en före-efter.

Även lite träning gjorde jag igår!

Ben:

Frontböj

1x5 47,5
4x5 45

Form ej ok hela vägen in i mål, men vikterna åkte upp.

Baksida lår sittande

1x8 40
4x6 45

Benspark

5x5 75

Liggande baksida lår

1x5 40
1x4 45
3x5 40

Vadlyft

3x10 150
2x8 150

Samt fem set mage.

Fogue
2014-01-10, 19:17
https://www.youtube.com/watch?v=WdOTdO6HkC8&feature=youtube_gdata_player

Bänk från idag, första setet på 52,5 kg.

https://www.youtube.com/watch?v=_ZH9Kx5BgPQ&feature=youtube_gdata_player

Och lite mark, andra setet på 80 kg.

Återkommer med hela träningspasset.

Vh

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

HMS Laestander
2014-01-10, 20:06
När du länkar till ett youtube-klipp bäddar du in igenom att skriva [.yt] y6FUTNa6WJk [./yt] (utan punkter inom klamrorna) för att få in den här https://www.youtube.com/watch?v=y6FUTNa6WJk, så du tar alltid det som står efter = i URL:en. Annars kommer det inte fungera av någon anledning. Värt att tänka på!

Riktigt bra förändring, snyggt jobbat!

Fogue
2014-01-11, 13:21
Tack för tipset, testar igen :-)

WdOTdO6HkC8

Bänken.

_ZH9Kx5BgPQ

Marken.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Fogue
2014-01-13, 01:17
Fredagens pass blev som följande :

Bänkpress

3x5 52,5
2x4 52,5

Marklyft

3x5 80

Lutande bänkpress

2x5 42,5
1x4 42,5

Latsdrag

3x5 55

Flyes i maskin

3x5 40

Rodd med V-handtag

3x5 65

Vikten var förövrigt denna vecka 88,2. Minus 1,6, tror att jul och nyår strulade till lite med förra veckans medel.

Fogue
2014-01-15, 12:26
Hallå!

Av respekt för tatueringen undviker jag thaiboxningen för tillfället, så i måndags blev det 45min kondition löpning istället.

Sedan igår var jag iväg en sväng till STK;

Frontböj

2x5 47,5
1x4 47,5
2x5 45

Raka marklyft

4x5 70 (mitt grepp klarade ej ett femte set)

Baksida lår sittande

1x5 47,5
1x4 47,5
1x5 46,25

Benspark

5x5 80

Vadlyft maskin

3x5 170
2x8 150

Samt fem set mage.

Fogue
2014-01-17, 16:06
Var iväg till STK igår och lyfte lite grann, som följande:

Bänkpress

5x5 52,5

Marklyft

3x5 85
1x3 85

Lutande bänkpress

1x3 45
2x5 42,5

Latsdrag

2x5 60
1x4 60

Flyes i maskin

1x4 45
2x5 40

Rodd med V handtag

3x5 70

Har väl förövrigt bestämt mig för att inte gå ner några till kilon nu iaf, utan låta någon vecka gå och se vad som händer med vikten, men även försöka fokusera mer på att bygga både styrka och kroppsmassa så att gå upp några kilon under en tid. Vill gärna märka upp några distinkta mål att jobba emot men har de inte klara för mig än, ska jobba fram några definitivt.

I brist på boxningsträning så kommer jag idag att svettas lite i 45-60 min med skuggboxning. Blir nog att börja köra igen nästa vecka så hjärtat får börja pumpa och leva på riktigt igen :)

Fogue
2014-01-20, 22:18
Förra veckans medelvikt blev 89kg jämnt, upp 0,8kg sedan förra. Får se hur det blir den här veckan, har börjat med kreatin nu så får se vad det gör med vikten.

Idag var jag iväg och körde på STK:

Började med att köra lite frivändningsteknik och styrka, ska försöka ha det varje pass nu och se vad som händer.

Gick sedan in på :

Frontböj

3x5 47,5
1x4 47,5
1x5 45

Raka marklyft

5x5 80

Baksida lår liggande

2x4 40
5 35

Benspark

4 85
2x5 80

Vadpress i maskin

3x6 170

Fogue
2014-01-22, 19:33
Hallå!

Passet på måndagen tog slut på min kropp, sov hela tisdagsförmiddagen när jag tänkt att träna och träningsvärken var som inpumpade blykulor i musklerna.

Men idag däremot så blev det kondition på en cykel.

Körde 30 min någorlunda intensivt så hjärtat fick jobba lite, sedan fem stycken två minuters intervaller med en minuts vila emellan där det var 80% av max i de första för att sedan bli fullt ös i de två sista. Däremot satte benen stopp lite före hjärtat men kände mig väldigt fräsch troligtvis för vilodagen igår. På fredag blir det äntligen thaiboxning igen, fegade ur idag och vill låta huden på handen hinna läka lite lite extra, redan fyllt i två gånger på fingrarna och de tar rätt mycket stryk så vill inte riskera alltför mycket i alla fall.

Fogue
2014-01-23, 21:27
Tränade idag, och imorgon blir det äntligen Muay Thai!

Bänkpress

3x5 55
1x4 55
1x5 52,5

Marklyft

3x5 90

Lutande bänkpress

1x4 45
2x5 42,5
1x4 42,5
1x5 40

Latsdrag

3x5 60

Rodd med V handtag

1x5 75
2x5 70

Kändes helt ok, var fortfarande riktigt mör på några ställen efter måndagsträningen men på lördag blir det mer tyngdlyftsinspirerat igen, ska även försöka få någon film inspelad då om jag kommer ihåg!

Fogue
2014-01-25, 00:03
Som sagt så blev det idag första passet på thaiboxningen för ett tag, skönt att vara tillbaks , vet inte om kreatinet hjälper men kände mig inte lika utröttad efter passet. Kan ha varit lugnare tempo även :)

Men det var dagens träning. Imorgon blir det lite styrketräning men tänkte även fokusera på lite tyngdlyftningsteknik, få se om jag kommer någon vart med de planerna helt enkelt.

Fogue
2014-01-26, 01:21
Var idag iväg och lyfte några vikter så som sådana;

Benpress

2x3 125
1x3 135
1x3 145
1x2 155
1x1 155
1x2 145

Raka marklyft

3x3 85
2x5 80

Knäböj

1x3 50
1x3 55
1x1 57,5
1x1 60
1x1 62,5
1x2 62,5

Sedan cirkus fyrtio minuters stöt-träning.

frokenbarr
2014-01-26, 09:29
Hej allihopa! Jag huserade här för några år sedan i : Vägen mot ett lättare liv som började på 144kg och tog mig till runt 80kg och kan läsas här http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105870

Nu har jag insett att en journal där möjlighet för andra människors tyckande, tänkande, uppmuntrande samt egen reflektion är nog bara bra för mig. Så tänkte göra ett aktivt val att göra mig mer aktiv här på Kolozzeum igen (man blir som man umgås) med en massa positiva träningsmänniskor.

En del har hänt sen sist men försöker lägga fokus på det som rör mina tankar med varför jag vill starta journal :

Gjorde efter viktnedgången fyra "lyckade" operationer för att ta bort hud samt en del fettceller. Vet faktiskt inte om den sista blev lyckad fullt ut mer än att det läkte ihop (orkade inte med mentalt att ta mig tillbaks för koll och så vidare, var trött på hela processen). Operationerna tror jag var utspridda på totalt två år, där träningsrutinen inte fungerade optimalt, jag tränade emellan dem när jag fick och så vidare men höll inte så fruktansvärt bra rutin på det hela. Det jag försöker säga är att vikten inte hängde med riktigt under den här tiden heller, när allt lagt sig efter viktnedgången tror jag att jag vägde runt 84-85kg, sedan lades det på något kilo efter varje operation och så vidare.

Samtidigt försökte jag fixa den mentala biten av hela resan, såsom de smått anorektiska beteenden (enligt min omgivning). Så jag slutade väga mig varje morgon, mätte mig inte, försökte jobba bort att kolla i spegeln och en massa annat. Detta säkert hjälpte mer än det stjälpte till totalen tror jag såhär i efterhand, men vikten blev nog lidande. Utan våg, speglar och fotografering av mig själv kunde jag gömma mig lite grann ifrån verkligheten (att jag gick upp lite i vikt hela tiden) vilket på några år gjorde att jag började bry mig om hur mycket jag vägde på riktigt igen, insåg att jag kanske låtit det gå för långt med vikten och att jag skulle må bättre av att bli lite smalare. Så nu har jag återigen gått ner lite i vikt förra året, blev ca 20kg.

För att inte glida iväg alltför mycket mer på det här vill jag sammanfatta, fyra år har gjort mycket och jag har växt mycket (sjukt mycket socialt och livsmässigt). Det blir även självklart att inse när jag vågade leva istället för att gömma mig, tjockis som jag var. Mår fruktansvärt mycket bättre i en helhet idag än jag gjorde innan samt de första åren som "smal". Har lärt mig acceptera och gilla mig själv mer än jag kunde förut. Ler mer och skäller mindre. Jag är inte på något sätt speciell utan det går upp och det går ner med den psykiska hälsan precis som med alla andra. Jag mår som bäst har jag märkt under det senaste året när jag får träna hårt och vara nästan destruktiv och plågsam mot kroppen. Och detta så många gånger i veckan som möjligt. Har fortfarande idag problem med speglar, de hudbristningar som finns lite överallt på min kropp, den lösa hud som finns samt en del annat. Men jag fokuserar på annat vilket gör min vardag mer positiv. Vet inte riktigt hur jag ska "komma över" detta om jag ens kan, eller om det ens skulle vara möjligt. Jag tänker att det kanske ska vara lite ying och yang över det hela, som jag ska lära mig att hantera.

Så anledningarna till start av denna journal är att försöka hjälpa den mentala biten, bli alltmer kunnig inom träning genom att hänga mer på Kollo, samt förhoppningsvis utveckla mig själv och min kropp nästkommande år.

Bor nuförtiden i Jakobsberg flyttade hit förra året i augusti för att studera tekniskt basår på KTH samt slippa distansförhållande med min flickvän. Är 23 år och tränar Muay Thai samt lite styrketräning. Det jag tycker är absolut roligast är den hårda träning som thaiboxningen ger, den gör mig lyckligast. Men "kompletterar" detta med styrketräning.

Där jag nu ska försöka bli mer seriös och förhoppningsvis kunna utveckla min styrka. Har alltid varit svag, hade problem med 20kg stången i bänkpress när jag började till exempel, känner mig även idag fruktansvärt svag i jämförelse med mitt reppande runt 50kg, vet inte om det beror på avsaknaden av träningsstimulans under mina tonår, generna eller mestadels för att jag tränat styrketräning seriöst på kaloriunderskott. Det senaste hör säkert in mest men har inte kunnat sätta det på test riktigt än då jag aldrig testat att "bulka".

Vägde förra veckan 89,8kg på mina senast jag kollade för tre år sen 187cm. Har legat runt 88-89 de senaste veckorna, har nu inte riktigt bestämt mig för om jag ska ner till runt 85 innan jag kanske ska försöka lägga på mig några kilon muskler och fett, eller om jag lika gärna kan börja nu. Vet inte vad några kilon till ska göra, men ska väl bestämma mig någon dag.

Hade även planer på tidigare i höst att börja med att tyngdlyftningsinrikta min styrketräning då jag fann den vara tråkig, men kom aldrig på riktigt igång med det, fick problem med handlederna via boxningen och tyngdlyftningen och så vidare. Har även här inte bestämt mig hur jag ska göra, tränar idag på Sundbybergs TK om någon undrar samt Fight Club för thaiboxningen.

Så för att vara ärlig och säga hur osäker jag egentligen är med mina mål. Vill jag nog för mig själv och mitt eget psyke under nästkommande år både träna hårt i thaiboxningen men även lägga på mig muskler för att som jag tänker för mig själv "fylla ut min hudkostym" lite mer, samt försöka bli starkare och bevisa för mig själv att jag inte stjälpt mig själv i mina tonår.

Ska försöka återkomma imorgon med bild, den kanske kommer till nytta för jämförelse senare i året. Samt tänkte jag för egen del kanske våga titta hur jag ser ut nu på 89kg kontra fyra år sedan på 81. Inser även nu att det blev ett fruktansvärt långt första inlägg, det kanske saknar en del detaljer som jag förhoppningsvis inser och lägger till senare.

Over and out /Erik :)

Jag följde din viktminskningsresa och har sedan dess undrat hur det gått för dig, kollat in då och då om du uppdaterat. Så jag vill börja med att säga att det är riktigt kul att se att skriver här. Det är helt galet bra jobbat och det hoppas jag att du inser och kan uppskatta det jobb du lagt ner.

Det jag känner att jag vill dela med mig av när jag läser din text är det som hjälper mig fatta bättre beslut kring mat och träning. Du nämner det själv som ying och yang, och det är precis det som är nyckeln för mig: balans. Det kan verka självklart men det är mycket lättare sagt än gjort. Träna balanserat, äta balanserat, fatta beslut som är bra för huvud och kropp. Det är lätt att rusa vidare mot nya mål och alltid vilja bli bättre, starkare, snabbare, smalare etc etc. Det är inget alls fel i det men blir det en besatthet kanske det är klokare att skippa de där målen och fråga sig själv vad som behövs för att man ska må bra just nu.

Nu känner ju jag inte dig och du vet bäst själv vad du ska göra av det jag skriver. Helt okay för mig om du inte håller med :) Jag hoppas du hittar det som gör dig nöjd och lycklig!

Fogue
2014-01-27, 23:26
Jag följde din viktminskningsresa och har sedan dess undrat hur det gått för dig, kollat in då och då om du uppdaterat. Så jag vill börja med att säga att det är riktigt kul att se att skriver här. Det är helt galet bra jobbat och det hoppas jag att du inser och kan uppskatta det jobb du lagt ner.

Det jag känner att jag vill dela med mig av när jag läser din text är det som hjälper mig fatta bättre beslut kring mat och träning. Du nämner det själv som ying och yang, och det är precis det som är nyckeln för mig: balans. Det kan verka självklart men det är mycket lättare sagt än gjort. Träna balanserat, äta balanserat, fatta beslut som är bra för huvud och kropp. Det är lätt att rusa vidare mot nya mål och alltid vilja bli bättre, starkare, snabbare, smalare etc etc. Det är inget alls fel i det men blir det en besatthet kanske det är klokare att skippa de där målen och fråga sig själv vad som behövs för att man ska må bra just nu.

Nu känner ju jag inte dig och du vet bäst själv vad du ska göra av det jag skriver. Helt okay för mig om du inte håller med :) Jag hoppas du hittar det som gör dig nöjd och lycklig!

Tack så mycket för din respons, härligt med någon som tittade in på mig förr i tiden, förstår att jag gjort ett bra jobb. Men jag brukar även säga att jag inte lägger allföt stor vikt vid vad jag gjorde då jag, ödmjukt sagt rättade till något jag själv försatt mig i.

Tack även för ditt inlägg i helhet, tar till mig det :)

Fogue
2014-01-27, 23:31
Vikten blev för förra veckan 88,5kg, ner ett halvt kilo vilket rimmar lite illa om jag inte skulle gå ner, utan snarare lite upp samt att jag började med kreatin. Men jag låter det gå någon vecka till och tränar på, har under helgen i samband med mer mat sett att jag lagt på mig en del mer vätska, så nu kanske det händer grejer. Har ju inte heller gjort uppladdningen med kreatin som man kan göra, utan kör bara på i vanligt tempo.

Klev även in på fight club idag och tränade ett pass. Har börjat tappa lite sting för thaiboxningsträningen när jag lagt planer på att avancera och gå lite matcher senare i livet på hyllan beroende på att jag blivit lite rädd om min hjärna. Men ska hitta "taggen" igen och göra det för min kropp, hjärta och alla andra grejer man kan se som positiva med det.

Fogue
2014-01-28, 22:26
Jaha, man ska alltid ha dåliga dagar för att uppskatta de bra :)

Dåligt psyke, irriterande matte, spräckt mobil och för trötta axlar. Dagens styrkepass blev iaf något, men hade inget batteri på mobilen så antecknade inte och mitt minne är inte optimalt.

Klev i alla fall in och försökte köra bänkpress, men gissar på att passet igår slaktade mina axlar för mycket, då 55kg knappt gick upp och senare gick ner (fast jag inte ville), men sänkte vikten och körde iaf sju set bänkpress, från 52,5 ner till 50. Varierande mellan 2-5 reps.

Klev sedan in på marklyften och körde,

1x5 90
1x3 95
1x5 90
1x4 90
1x5 90
1x3 90
1x5 90

Avslutade med latsdrag, 3x7 55.

Skönt att köra igenom ett pass och få det gjort även om saker skiter sig ibland!

Fogue
2014-01-31, 16:31
Hallå!

Blev besvärad av ont i halsen och huvudvärk igår, försökte se till att äta en del extra mat samt försöka sova bättre (gick sådär) men var iaf någorlunda pigg och fräsch idag. Inte helt hundra men ville ta mig och köra en genomkörare ändå då jag ska bort i helgen och inte har någon möjlighet att träna.

Så tog mig iaf till STK för att lyfta då kondition var uteslutet.

Frontböj

5x5 47,5

Bänkpress

2x5 55
1x3 55
2x5 50

Tror både min dagsform samt psyke efter misslyckandet förra passet inte riktigt fixade det hela vägen med 55.

Rodd med V-handtag

2x5 75
1x5 70

Latsdrag

3x5 60

Spelade även in en film på frontböjen, men när jag kollade igenom den (filmade rakt framifrån). Så uppenbarade sig den överblivna hud jag har på överarmarna nerhängande precis som på äldre gummor på stranden, inte för att jag har någonting emot äldre gummor på stranden men det var instinktivt ganska hemskt för en 23årig yngre man att se på sig själv och filmen raderades direkt utan någon vidare mer eftertanke. Sedan satte mitt psyke igång, både på ytterligare plastikkirurgitankar men även en massa annat som varför jag vill dölja mina hudbristningar med tatueringar osv. Det händer rätt mycket i huvudet rätt snabbt vid såna tillfällen. Nu är tankarna lite överallt, man vet ju alltid i såna här tillfällen hur man ska tänka och fokusera, men är så fruktanvsvärt svårt att inte fokusera på det. Är i alla fall skönt att skriva av sig lite.

Har en liten fråga om någon råkar se detta som jag lika gärna kan skriva här, ska väl undersöka saken eller fråga här på forumet i lämplig tråd annars i sinom tid. Om mina överarmar blir större av muskler, om min hud kommer ta vara på den huden som hänger där och finns, eller om det kommer bildas ny eller sträckas ut utav den befintliga och inte direkt påverka den lösa under armen om jag uttrycker mig någorlunda förståeligt.

Peace out, ska se om jag när jag kommer hem på söndagkväll hinner med ett intervallpass.

Fogue
2014-02-03, 22:42
Förra veckans vikt blev 89,6kg, upp 1,1. Troligtvis kreatinet som la till lite vätska. Blev förövrigt mer sjuk efter i fredags så jag vilar just nu.

Fogue
2014-02-09, 11:37
Hallå, en relativt sjuk vecka har nu förflytit, riktigt tråkig sådan träningsmässigt. Men klev iaf in på STK igår och körde ett någorlunda helkroppspass med inte alltför många set bara för att inte få brutal träningsvärk idag eller bli sjuk igen. Kan även notera att jag verkar fått lite problem med bänken rent mentalt sen jag misslyckades för någon vecka sedan. Intressant det där, de fyra första går upp någorlunda enkelt men sedan är det stop på femte.

Gårdagens pass blev iaf gjort och dessa vikter lyftes upp och ner fram och tillbaks;

Benböj

1x5 55
4x5 57,5

Bänkpress

2x5 55
3x4 55

Latsdrag

1x4 65
2x5 60

Rodd V-handtag

2x5 75
1x5 70

Ingen träning kanske orsakade att jag åt lite mindre, eller att vatten släpptes, medelvikten blev iaf 88,3kg. Ner 1,3 från förra veckans medelvikt. Nya tag ny vecka. Skriver lite senare ikväll hoppas jag om jag kommer ihåg, tänkte sätta upp lite mål med det här året kring träning och hälsa :)

Fogue
2014-02-09, 19:44
Hallå! Glider in med kvällsinlägget.

Vill först nämna att jag har bokat en tid på fredag för konsultation med plastikkirurg angående överarmsplastik, för att höra vad hen anser samt kanske påbörja processen. Detta efter analyserande samt diskuterande med de runtomkring mig. Behöver inte hända att det blir av, men jag är just nu inställd på att det kanske blir av. Kan återvända i helgen mer med hur det gick samt hur jag tänker kring det hela.

Så med detta sagt kanske träningsåret blir lite avbrutet ett tag, men det ska inte stoppa mig. Läste http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html och gjorde det enkelt för mig. Följde siffrorna där och siktar samt satsar på att under detta år utveckla min styrka 85kg i bänken, 100kg i böjen samt 140kg i marklyft.

Kommer fortsätta med Muay Thai för konditionen, tekniken och helhetsrörligheten som det ger. Men även börja snegla åt BJJ samt liknande sporter, då det kan ge kampsportskänslan, samt allt som det innebär, man kan satsa fullt ut utan att riskera huvudskador som man behöver göra i MThai:en. Kommer försöka träna sex gånger i veckan, håller inte det så kommer inte styrketräningen bli lidande.

Fogue
2014-02-10, 21:23
Dagens träning blev ett pass nere på Fight club, härligt att köra slut på sig. Imorgon blir det start av SL även, har kört väldigt liknande det nu ett tag men tänkte copy and paste hela grejen och köra utifrån det.

Fogue
2014-02-11, 21:33
Hallå!

Var nere på STK idag och lyfte, kändes någorlunda ok, sänkte i bänken för att försöka kunna öka enligt SLs principer men får se hur det går, frontböjen fick jag lite tips på hur jag ska stärka bålen när jag kör då jag lutar fram lite för mycket och justerar med korsryggen.

Frontböj

5x5 50

Bänkpress

4x5 52,5
1x4 52,5 (femte skulle kunnat gå upp men vågade ej, hade ingen bakom dessutom)

Stångrodd

5x5 50

Fogue
2014-02-13, 22:52
Igår blev det lite halv ofrivillig vila, men körde idag på STK. Knäböjen inte riktigt kontrollerad, marklyftet tog det bara stopp i benen på. Rejäl träningsvärk innan passet hade jag kan nämnas.

Knäböj

5x5 57,5

Militärpress

5x5 30

Marklyft

1x3 95

Fogue
2014-02-16, 17:54
Hej journalen,

I fredags blev det ett joggingpass då jag ville hem till hockeyn och inte orkade vänta kvar i skolan på ett pass nere på fightclub. Passet gick ok, tröttade ut mig helt i en liten uppförsbacke med några intervaller även vilket kändes härligt.

Var idag iväg till STK och lyfte;

Frontböj

5x5 52,5

Sista repetitionen på två sista seten var riktigt tungt och inte perfekt form, men känns samtidigt svårt att försöka ha detta tempo som SL förespråkar men samtidigt hålla korrekt form i alla set. Mer utvärdering allt eftersom, gick bättre idag än i tisdags i alla fall.

Bänkpress

5x5 52,5

Stångrodd

5x5 52,5

Veckans medelvikt blev 88,7 vilket blir 0,4kg upp sedan förra veckan.

Fogue
2014-02-17, 23:44
Hallå!

Idag blev det ett pass nere på Fight Club, supergött att få ur sig lite energi och ilska :)

Fogue
2014-02-18, 22:15
Hej journalen,

idag blev det ett besök på STK och lyfte då dessa vikter upp och ner;

Knäböj

5x5 60

Sista omgången var riktigt seg, lite problem med att hålla mig rak men kändes iaf ok inom ramarna, lär fixa film känner jag för att se hur det ser ut.

Militärpress

5x5 32,5

Marklyft

1x5 90

Fogue
2014-02-19, 21:22
Hej journalen, idag blev det ett pass på Fight Club. Känns rätt så mycket bättre efter passen där nu när jag ligger på energiöverskott.

Fogue
2014-02-21, 00:03
Hallå journalen!

Idag blev det vikter upp och ner, passet som helhet fungerade inte klockrent. Men det ska det kanske inte alltid göra. Frontböjen speciellt, klev in på passet med en rejäl träningsvärk i magen sen igår det kan mycket väl ha varit en del i det. Men ska försöka fixa film nästa gång men har även börjat fundera på om jag ska försöka bara köra knäböj ett tag då det verkar vara mindre påfrestning för bålen. Jag skippade femte setet bara för att jag gick upp på tårna i stort sett under det fjärde setet och det inte alls funkade med tekniken.

Frontböj

3x5 55
1x4 55

Bänkpress

3x5 55
2x4 55

Stångrodd

5x5 50

Försöker byta teknik här och köra mer pararellt med golvet, ska även här fixa film så jag ser hur det ser ut.

Fogue
2014-02-23, 22:18
Hej journalen, har sjuknat in och sitter med ont i halsen, får se om jag piggnat på mig till imorgon och kan träna. Veckans medelvikt blev 88,9kg upp 0,2 sedan förra.

Fogue
2014-03-05, 22:14
Hej journalen och framtida mig.

Vart ingen bra förra vecka, riktigt sjuk de första dagarna sedan slemhosta och förkylning som började gå över under helgen. Var iväg och körde ett thaiboxpass i måndags och det kändes bra, blev halvdåligt med sömn en sisådär sju timmar. Så gick runt sådär småförkyld i näsan samt någon hosta då och då igår, även idag. Hade tänkt köra styrka igår men hade glömt bort under min sjukdom att min träningstid hade gått ut, satte över nya pengar och var där idag istället. En lite kort stressig session då jag kom dit sent på grund utav långa dagar i skolan inför tentavecka. Men försökte iaf, vikterna var inget att skryta om, fick sänka lite grann då jag körde kortare paus.

Så just nu känns det inte så jättebra med träningen, ganska långt sjukuppehåll, kände mig inte speciellt stark på passet idag samt verkar ha svårt att orka med frekvensen i SL samt thai:en. Men har iaf funderat och tänker först och främst göra det enkelt för mig och bara köra vanliga knäböj, ingen mer front. Samt se över hur andra som tränat ett bra tag gjort när de börjat köra enligt SL, om man kanske skulle börjat på en mindre vikt eller liknande, eller om det bara är gött att kämpa på. Spyr bara ur mig tankar just nu.

Iaf en liten update såhär mitt i veckan, vikten förra veckan blev förövrigt upp ett helt kilo, vettetusan varför men mån/tis drog jag upp en hel del i vikt vet inte om man har lätt för att binda vätska vid sjukdom men upp 2-3kg på en dag/natt var lite mycket tyckte jag. Sedan låg vikten "normalt" resten av veckan. Jaja, nu blir det sen middag och sömn.

Fogue
2014-03-07, 20:10
Hallå!

Igår blev det ett thaiboxningspass. Samt en sväng på STK idag, rejäl träningsvärk lite överallt innan. Men gick helt ok, det är formen på några reps i knäböjen som inte riktigt hänger med. Bänkpressen fick utgå också då det var fullsmockat, kanske var lika bra det också då axlarna är rätt döda sen igår.

Knäböj

3x5 60 ok form
2x5 60 sista repsen i sista setten känner jag inte mig helt nöjd med.

Stångrodd

5x5 50

samt fem set bröstpress i maskin.

Fogue
2014-03-11, 21:46
Hej hej!

I söndags blev det en hel del tentamenplugg så vilade benen speciellt från träning, och var igår iväg och körde ett thaiboxningspass på Fight Club.

Idag blev det STK och såsom

Knäböj

5x5 62,5 sista omgången var långt ifrån ok så 62,5 blir det även nästa pass.

Militärpress

5x5 32,5

Marklyft

1x5 90

Fogue
2014-03-18, 23:41
Hallå journalen! Tentavecka avklarad och en helg i dalarna avklarad. Var dålig på att skriva under slutet av förra veckan och helgen, men vilade i onsdags för att sedan köra ett thaiboxningspass på torsdagen.

På fredagen blev det ett källargym i Falun som sådan:

Knäböj

4x5 62,5
1x4 62,5

Kom upp alla gånger men formen ej ok.

Bänkpress

5x5 55

Stångrodd

5x5 55

sedan på söndagen blev det samma gym:

Knäböj

2x5 62,5
1x4 62,5
1x3 62,5

Här bestämdes det att jag sänker vikten till nästa pass.

Militärpress

5x5 35

Mina ben värkte verkligen efter knäböjen så jag sket i marklyftet.

Sedan igår blev det ett thaiboxningspass, funkade bra och känner mig alltmer starkare i kroppsövningarna som görs. Det känns skönt.

Samt idag blev det iväg till STK:

Knäböj

5x5 57,5

Sänkte tio procent och avrundade uppåt, bara kör vidare.

Bänkpress

1x4 57,5
3x4 55
1x3 55

Vikterna ville inte upp, ska se om jag sänker även här med tio procent eller försöker en gång till, känns lite fel att inte ens orka ett set på nya vikten sedan inte kunna kötta åtminstonde 4x5 på 55kg.

Stångrodd

4x5 57,5
1x4 57,5

Fogue
2014-03-21, 22:51
Tjenare!

I onsdags blev det ett pass på thaiboxningen.

Sedan igår blev det lyft på STK:

Knäböj

5x5 60

Militärpress

2x5 37,5
1x3 37,5
2x5 35

Marklyft

1x5 95

Fogue
2014-03-23, 00:44
Hej!

Fight Club hade stängt igår på grund utav marathon som jag ej skulle deltaga i, så fick indirekt vila :)

Var sedan idag iväg och försökte lyfta saker på STK:

Knäböj

5x5 62,5

funkade helt ok, testar mig på 65 för första gången nästa gång!

Bänkpress

1x5 57,5
1x4 57,5
1x1 57,5 (fail direkt på andra)

Stångrodd

5x5 57,5

Fogue
2014-03-26, 22:03
Hallå!

Glömde rapportera i söndags, men vikten steg upp rätt mycket. 91,2 stannade medelvikten på. Låg rätt så mycket under det under mestadels av veckan men i början av den låg vikten på 92kg. Kan vara därför, jag ska däremot inte nojja alltför mycket vid vikten som jag kan göra.

I måndags blev det iaf iväg till Fight Club för ett pass thaiboxning.

Sedan igår bärde det av till STK

Knäböj

5x5 65

Kändes riktigt skönt för det mesta, aldrig varit uppe på en sån här vikt förut i mitt liv, så är kul :) , däremot på sista settet tappade jag stången lite grann och efter det var det svårt att hålla formen, testar 67,5 nästa pass ändå.

Militärpress

5x5 37,5

Marklyft

1x4 100

Varken grepp eller rygg fick till den sista repetitionen. Testar igen nästa.

Fick även idag lite känningar i halsen efter lunch och vart lite hängig så eftersom jag tänkte prioritera styrketräningen drog jag hem efter skolan och vilade istället.

Fogue
2014-03-29, 22:52
Hej!

Efter vilan i onsdags blev det STK i torsdags såsom följande :

Knäböj

5x5 67,5

Bänkpress

3x5 57,5
1x2 57,5

Sänkning till nästa pass, 52,5kg och uppåt igen.

Stångrodd

1x5 60
1x4 60
Några set på 57,5. Testar 60kg igen nästa pass, hej och hå.

Igår blev det ett pass på Fight Club, kom hem med vagel i ögat och känt mig totalt fylld med träningsvärk idag på olika ställen, lite risig och vageln blev värre, så vilar idag och får se hur jag mår imorgon. Förhoppningsvis kan jag dra iväg till STK och lyfta lite vikter upp och ner.

Fogue
2014-03-30, 22:34
Spenderade mestadels av dagen idag liggandes i sängen sovande, ska inte gnälla för mycket då det är skittråkigt att båda läsa och höra. Sket iaf i träningen och vilar mig till imorgon :)

Veckans medelvikt blev 90,6.

Zchwarzenegger
2014-03-31, 01:47
Riktigt nice förändring! Imponerad :)

Fogue
2014-04-01, 22:09
Riktigt nice förändring! Imponerad :)

Tack du!


Det här med träning;

Var igår iväg till Fight Club och körde ett pass.

Sedan idag iväg till STK, det gick sådär.

Knäböj

1x4 70
Några set på 50 efter det.

Militärpress

1x2 40
Några set på 35 samt 32,5 efter det.

Sket i marken och körde rodd i maskin istället.

Dagens pass blev en total djup klyfta, första setet i knäböjen så stod jag där med 70kg på stången (eller 50 plus tjugo kg stång hur man nu vill se det ;) ) och kände innan att oj det här klarar jag kanske inte av, vad mycket vikt det är. Vilket är ett totalt jävla misslyckande att ens tänka, vilket jag även i samma sekund kom på. Men första setet funkade inte, gick upp på tårna i femte repet. Och att då fortsätta i fyra set kändes lite absurbt. När jag inte klarade första.

Vilket även fick mig att börja undersöka om jag kunde hitta någon info på hur "Stronglift strukturen" är uppbyggd kring detta, om jag skulle bara försöka och göra fem set med de reps jag klarar av, lägga bort stången och gå direkt på militärpress, eller sänka vikten temporärt detta pass för att sedan försöka igen nästa. Hittade ingenting specifikt iaf, dock hittade jag en del snack i tråden här på kolozzeum kring att man ska börja även om man hållt på ett tag som jag hade gjort innan på en väsentligt lägre vikt än den man klarade av.

Vilket det fick mig att känna, oj jag har "gjort fel", då argumenten var att man skulle lära nervsystemet att "lyfta" samtidigt som man övade in rätt teknik. Vilket klingade ganska bra med att jag känner att tekniken inte är helt hundra, sen vet jag ju inte om tekniken inte är helt hundra just för att bålen inte är stark nog. Jag har iaf tänkt dyka in och fråga i tråden och se vad folk tycker och tänker, eller åtminstonde läsa igenom den mer, hann inte så mycket under passet, doh. Men även få film på mig själv så jag ser hur tekniken fungerar, samt till nästa pass sänker jag vikten utan att testa två gånger till, känns lite löjligt när jag inte ens klarade de första seten. Ursäkta svengelskan, har inte hittat något alternativ än som passar.

Och så blev det sedan samma sak på militärpressen. Inte alltför roligt.

Fogue
2014-04-03, 10:41
Har igår vilat, indirekt för jag var tvungen att vara hemma och ta emot soffbord och träffa svärmor och så vidare :)

Men har även läst lite mer angående stronglift, helt klart har jag förstått det fel och börjat konstigt, skulle sänkt vikterna mer. Men även så skulle det tydligen inte vara optimalt att börja med det heller då det är ett nybörjarprogram, sen vart definition på nybörjare är om det är vad man kan lyfta eller hur länge man försökt lyfta det vet jag inte. Är som sagt tidigare inte stark men är inte ovan med att aktivera mina muskler heller. Men det är även inte så långt kvar tills operationen och då jag i någon månad inte kommer kunna köra bänk, militärpress, knäböj troligtvis och så vidare vilket gör att jag kanske kan komma in bättre i det efter den perioden. Känns just nu iaf som att träna är det viktigaste och att jag gör det.

Kunde även se att under journalens gång har det hitills varit ganska mycket förkylning, seghet, och sjukdom från min sida vilket verkar tråkigt. Men men.

I alla fall, jag deloadar nu till dagens pass, försöker få en film för att se hur jag ser ut teknikmässigt, sedan kör jag på efter mottot att bli starkare.

Dewon
2014-04-03, 18:02
Imponerande resa, måste kännas sjukt att vara i den nuvarande kroppen efter att ha förlorat så mycket vikt.

Fortsätt så. :)

Fogue
2014-04-03, 21:26
Tack du! Dock vänjer man sig snabbt, speciellt när jag inte reflekterar (tänker att jag varit stor så ofta) då det är lätt hänt att jag börjar må dåligt då :) Men jag förstår exakt vart du kommer ifrån, och det är väldigt sant.

Dagens pass på STK blev som följande;

Knäböj

5x5 60

prIXjh3RxfI

Rent värdelös vinkel jag vet, men nu fick iaf jag verkligen se hur från vad jag trodde ganska värdelöst djup jag kommer ner i, trodde det var djupare. 60 kg var tyngre än vad jag trodde det skulle vara också. Men så där ser dagens sista set i knäböjen ut. Tar gärna emot kritik. Ska iaf lägga mer fokus kring stretch nu.

Bänkpress

5x5 52,5

Vilade ganska kort emellan, men det gick väldigt enkelt, ganska snabbt upp med vikterna också vilket var roligt.

Stångrodd

5x5 52,5

Fogue
2014-04-03, 21:30
Ska även lägga till att jag ser att jag har stången väldigt högt upp, men känns verkligen mest bekvämt där och försöker jag längre ner får jag en känsla av att jag ska tappa den och ramlar framåt.

Fogue
2014-04-22, 22:03
Hej hallå!

Varit frånvarande några veckor från skrivandet men inte från träningen, några styrketräningsdagar som försvunnit på grund utav diverse saker, fotbollsmatch, påsk med mera. Men tänkte iaf om när jag såg formen jag hade i knäböj, gick iväg till passet och skulle försöka ha en bättre teknik med stången längre ner på axlar/rygg. Men fick då lov att stanna vid 50kg, då jag inte klarade av mer för axlarna. Jag kanske har fel teknik där också då jag direkt har känt att ÖH-pressen samt bänkpressen direkt efter blir lidande (mer än innan) så det behöver inte vara fel. Säger bara att jag det kan hända att jag använder axlarna för mycket.

Sänkte även roddvikten då det kändes som att jag inte riktigt hade rätt teknik där.

Iaf jobbat några pass och redovisar här de två senaste, en innan påsk och en från idag.

17/4

Knäböj

5x5 57,5

Bänkpress

3x3 57,5
1x2 57,5
1x3 57,5

Rodd

2x3 57,5
1x4 57,5
2x3 57,5

22/4

Knäböj

5x5 60

ÖH-press

1x3 35
4x4 35

Marklyft

1x5 100

Har två filmer på rodden samt knäböj som åker upp förhoppningsvis imorgon.

Och ja, vikten ligger nu på 92,3kg.

Fogue
2014-04-24, 22:44
Hej!

Igår blev det iväg till Fight Club och ett pass där. En rejäl genomkörare blev det, som alltid.

Idag drog jag mig till STK:

Knäböj

5x5 62,5

Bänkpress

3x5 57,5
1x2 57,5
1x0 57,5

Rodd

1x5 57,5
4x3 57,5


Film från förra torsdagens rodd
3FBuzR-SzJE
Jag gör något konstigt med bröstryggen om det heter så, ser riktigt fult ut.

Försökte tänka på det idag men här är andra settet vilket jag inte riktigt heller är nöjd med, känns som övningen kommer i två skeden, den flyter inte på. Så som ni ser tidigare tog jag fast jag nog klarat fem reps om jag velat, en fail på denna och kör igen på 57,5 nästa pass.
fMVD0pmFf6A

Tisdagens knäböj
nUBt-ssBuoo

Tycker att jag ser lite för framåböjd ut, sista repetitionen vart det lite ostabilt också. Men valde att öka ändå till nästa pass.

Dagens knäböj
SNqH8OQVNCc

Tycker det ser lite bättre ut med lutningen framåt.

Det var allt från mig!

Fogue
2014-04-27, 22:15
Hallå,

i fredags blev det iväg till Fight Club och ett pass där.

Sedan idag lyftes det;

Knäböj

5x5 65

ÖH-press

1x3 35
3x4 35
1x3 35

Axlarna klarar inte av det helt enkelt efter knäböjen längre.

Marklyft

1x2 105

Veckans vikt 93,2kg.

Fogue
2014-04-29, 22:21
Hej!

Idag var jag iväg till STK och försökte lyfta vikt;

Knäböj

5x5 67,5

Lite putande med rumpan på något rep, men godkänner det.

Bänkpress

3x5 57,5
1x3 57,5
1x2 57,5

Det höll inte hela vägen alltså, lite lägre vikt och så testar jag igen.

Stångrodd

1x5 57,5
4x4 57,5

Tekniken ville inte hänga med, så blir att ta nya tag här också.

Nöjd med passet generellt!

Kan även lägga till att jag börjat fundera kring hur jag ska gå ner i vikt till operationen, vill ligga under 90 iaf till den nionde juni. Får se hur jag gör.

Fogue
2014-05-01, 22:03
Hej!

Skulle vara snäll åt flickvännen i måndags då hon var indirekt utelåst, samt att klubben hade stängt igår för valborg gör att det inte blivit någon thaiboxningsträning än den här veckan, vilket är trist. Var iväg till STK idag och lyfte, det gick bra, ganska snabbt pass. Kände mig fräsch.

Knäböj

5x5 70

Yay det fungerade, filmade ej idag, men kändes som att formen var någorlunda ok.

ÖH-press

5x5 32,5

Marklyft

1x4 105

Gjorde fem reps men den sista kändes inte helt ok, ska få iväg en film på mig själv i marklyften också så jag får se svart på vitt hur den också ser ut. Måste säga att hitills har jag blivit förvånad, så marken är säkert likadan :)

Fogue
2014-05-03, 19:59
Hej!

Igår kväll blev det ett pass på klubben, rätt så intensivt, med en avslutning med intensiva burpees, knäböj och armhävningar. Vilket kanske visade sig när jag stack iväg tidigt imorse för att lyfta på STK, knäböjen var inte så jädra skön, visserligen en vikt jag aldrig varit uppe på innan. Men men! Här är dagens pass;

Knäböj

1x4 72,5
4x3 72,5

Bänkpress

5x5 52,5

Stångrodd

5x5 52,5

Fogue
2014-05-04, 22:39
Hej! Veckans vikt blev 92,4.

Fogue
2014-05-28, 22:57
Wow vad lång tid jag inte skrivit på, förträngde att skriva i några veckor medans det var rätt intensivt i skolan, sista tentorna som gällde, det med träningen gjorde att det i stort sett blev sängen direkt efter mat när man kommit hem. Att skriva lite kort här föll bort.

Tränade iaf på under tiden, något steg tillbaka på styrkan, något steg framåt. Är tex uppe på 75kg i knäböjen vilket jag aldrig tidigare haft, men första försöket på 75 gick inte bra.

Har två försök på 60kg i bänken, även här att vara på 60kg har jag aldrig varit förut. Samt ÖH-pressen som inte vill över 37,5kg.

Thaiboxningen går bra, men märker när man inte har den dagen emellan styrkepassen att det blir lite enklare att öka på styrkepassen, vilket är ett sånt där ge och ta beslut vad man vill fokusera på.

Operationen börjar även den närma sig, det är nervöst och lite halvtjobbigt såklart, men har gjort det förut så många gånger så jag bara förtränger tanken kring det tills det kommer, och så gör jag den.

Skolan är iaf avklarad så basåret kan jag lägga åt sidan, nu ska jag bara bli antagen och så kör jag fem år till. Riktigt motiverad på detta, ska få träningen att fungera också så blir det perfekt.

Vh Fogue