handdator

Visa fullständig version : Hjälp kost och träning?! Överviktig


TheHora
2014-01-08, 02:06
Hej!
Jag är en 16årig kille som tränar friidrott (kast) 4 dagar i veckan just nu kommer bli 5 om 3 veckor. Sedan tränar jag på gym i snitt 2 gånger i veckan. Men dock väger jag fortfarande 120kg ca 180cm. Jag käkar inte mer än någon annan dock är jag överviktig! Jag har läst runt och kollat men alla som vill hå ner i vikt på den här sidan väger ju typ 86 liksom. Vad gör jag för fel? Har ni tips?! Äter levaxin med.
Vanlig vecka
Mat ser ju i princip lika ut
Frukost: olika oftast ingenting då jag sticker iväg tidigt.
Lunch ca1100 En halv djuptallrik sallad resten maten som serveras, inga såser.
Mellanmål: macka eller frukt
Middag Ser ut som en vanlig svennebanan middag. Hemmagjord mat. Dock mycket pasta och klyftpotatis då min syster inte äter ris/vanlig potatis.(hon väger 50kg)
Måndag
Friidrott snabbhet/sprint.
Tisdag
Friidrott cirkelövningar
Onsdag
Gym ben oftast
Torsdag friidrott
Gym frivändningar,ryck osv
Fredag ledig
Lördag
Gym armar
Söndag
Då kör jag grenar. Utöver detta så kör jag sjukgymnastik övningar då jag har ryggproblem. Kommer ju snart träna friidrott även på onsdagarna! Skulle uppskatta era tips otroligt mycket!

TheHora
2014-01-08, 02:27
Hittade ej edit knapp. Ska tilläggas att jag inte bygger muskler.

cero
2014-01-08, 02:27
Vet inte hur eller om Levaxin spelar någon roll i detta, men jag kan ge lite generella råd.

Jag käkar inte mer än någon annan dock är jag överviktig!

Jo, troligtvis gör du det. Det är inte volymerna mat som avgör, utan mängden energi (kalorier). Olika livsmedel är olika täta på energi. Sedan spelar även gener in, men eftersom att du är grovt överviktig finns det många saker som kan åtgärdas.

Tvivlar starkt på att du enbart äter det där på en hel dag. Skriv ned exakt allt, så får du (och vi) en bättre bild på vart felet ligger.

TheHora
2014-01-08, 02:45
Vet inte hur eller om Levaxin spelar någon roll i detta, men jag kan ge lite generella råd.



Jo, troligtvis gör du det. Det är inte volymerna mat som avgör, utan mängden energi (kalorier). Olika livsmedel är olika täta på energi. Sedan spelar även gener in, men eftersom att du är grovt överviktig finns det många saker som kan åtgärdas.

Tvivlar starkt på att du enbart äter det där på en hel dag. Skriv ned exakt allt, så får du (och vi) en bättre bild på vart felet ligger.

Jag har gått till en dietist och hon sa att hon inte kunde ändra något(skulle börja med mjölkfritt) men skriver en matdagbok här i en vecka då!

cero
2014-01-08, 02:50
Det var ju märkligt. Troligtvis väger du inte mer än 70-80 KG i bra form, så hur kan det inte finnas något att ändra på? Vad var det för dietist?

Du behöver inte skriva någon matdagbok i en vecka, utan tänk efter lite och skriv ned hur du äter lite mer detaljerat. Personer med din vikt vräker ofta i sig onyttigheter mellan måltiderna och/eller äter gigantiska mängder "vanlig" mat.

TheHora
2014-01-08, 02:58
Det var ju märkligt. Troligtvis väger du inte mer än 70-80 KG i bra form, så hur kan det inte finnas något att ändra på? Vad var det för dietist?

Du behöver inte skriva någon matdagbok i en vecka, utan tänk efter lite och skriv ned hur du äter lite mer detaljerat. Personer med din vikt vräker ofta i sig onyttigheter mellan måltiderna och/eller äter gigantiska mängder "vanlig" mat.

Jag gick till läkare från jag var 11 med min övervikt, fick liksom ingen hjälp i början utan var mest ät mindre rör på dig mer spelade innebandy simmade och fotboll då. Sen när kag blev 13 då fick jag en ny läkare som skrev ut levaxinet och jag fick gå till en dietist genom honom då. Vräka i mig ja det gjorde jag tills sommarlovet till 8an. Går gymnasie nu. Jag vet att det låter dumt men jag hade inte skrivit på internet om det för roligt

cero
2014-01-08, 05:00
ät mindre rör på dig

Detta stämmer ju, men det finns mer detaljerade råd. Oavsett hur mycket du rör på dig kan du dock bli fet, kroppsvikt är nämligen en kostfråga först och främst. Att äta kalorier är mycket enklare än att göra sig av med dem.

Men du måste ju vara ärlig med hur och vad du äter för att du ska kunna få några vettiga tips. Din kostbeskrivning hade lika gärna kunnat passat på vem som helst oavsett vikt.

Din vikt är en hälsofara långsiktigt, så se till att du blandar in föräldrar och åtgärdar problemet. Kanske behöver du annan typ av hjälp än enbart kostråd.

Sen när kag blev 13 då fick jag en ny läkare som skrev ut levaxinet

Varför fick du Levaxin? Efter lite googlande används det för sjukdomar i sköldkörteln, men har detta något med din vikt att göra?

400
2014-01-08, 05:46
Förutsatt att du inte har någon sjukdom eller ett tillstånd som gör att du går upp vikt har allt i slutändan med din kost att göra. Har själv upptäckt att många rundare personer som inte anser sig äta mycket eller onyttigt i själva verket inte har någon uppfattning om hur mycket de egentligen stoppar i sig. Att du tidigare har varit överviktig gör troligtvis att du har en skev syn på kost och hur mycket man egentligen borde äta.

Som cero sa är det viktigt att vara ärlig mot sig själv, vilket många som hävdar att de inte kan gå ned i vikt sällan är. Ladda ned my fitness pal och registrera allt du stoppar i dig i en vecka. Många livsmedel man tror är nyttiga är i själva verket rena kaloribomberna.

TheHora
2014-01-08, 06:07
Det var ju märkligt. Troligtvis väger du inte mer än 70-80 KG i bra form, så hur kan det inte finnas något att ändra på? Vad var det för dietist?

Du behöver inte skriva någon matdagbok i en vecka, utan tänk efter lite och skriv ned hur du äter lite mer detaljerat. Personer med din vikt vräker ofta i sig onyttigheter mellan måltiderna och/eller äter gigantiska mängder "vanlig" mat.

Detta stämmer ju, men det finns mer detaljerade råd. Oavsett hur mycket du rör på dig kan du dock bli fet, kroppsvikt är nämligen en kostfråga först och främst. Att äta kalorier är mycket enklare än att göra sig av med dem.

Men du måste ju vara ärlig med hur och vad du äter för att du ska kunna få några vettiga tips. Din kostbeskrivning hade lika gärna kunnat passat på vem som helst oavsett vikt.

Din vikt är en hälsofara långsiktigt, så se till att du blandar in föräldrar och åtgärdar problemet. Kanske behöver du annan typ av hjälp än enbart kostråd.



Varför fick du Levaxin? Efter lite googlande används det för sjukdomar i sköldkörteln, men har detta något med din vikt att göra?

Den hade låga värden. Får göra blodprover då och då för att se att det är bättre.

cero
2014-01-08, 06:16
"Den"?

TheHora
2014-01-08, 06:23
"Den"?

Den= Sköldkörteln

Spikmattan
2014-01-08, 09:50
När blev du insatt på levaxin och ligger värdet inom det normala nu?

TheHora
2014-01-08, 10:30
När blev du insatt på levaxin och ligger värdet inom det normala nu?
Ohh kan det vara 2011 nu. Värdet är bättre men lite lågt. Har inte höjt dosen på hela tiden

Jorgen
2014-01-08, 16:36
Varför fick du Levaxin? Efter lite googlande används det för sjukdomar i sköldkörteln, men har detta något med din vikt att göra?

Du får nog googla lite mer:

Definition

Sköldkörteln sitter på halsens framsida strax nedanför strup-huvudet, precis framför luftstrupen. Den är formad som en fjäril, med två lober, en på var sida, som är förenade genom ett smalt vävnads-parti. De nerver som kontrollerar stämbanden ligger precis bakom sköldkörteln.

Normalt varken ser eller känner du av sköldkörteln. Men om den förstoras orsakar den en svullnad på halsen, och det är det som kallas struma. Det finns även andra typer av sköldkörtelsjukdomar som inte ger synlig struma.

Sköldkörteln producerar viktiga hormoner som kallas T3 (trijodidtrionin) och tyroxin (T4). Dessa hormoner reglerar kroppens ämnesomsättning, det vill säga hur kroppen utvinner energi ur födan. Om din sköldkörtel inte fungerar som den ska använder kroppen energin långsammare eller snabbare än normalt.

Tillstånd när sköldkörteln är underaktiv kallas hypotyreos. Hypotyreos kan leda till viktuppgång, trötthet och frusenhet. Om sköldkörteln är överaktiv (hypertyreos) producerar den mer sköldkörtelhormon än din kropp behöver. Hypertyreos ger viktnedgång och hjärtklappning och gör att man känner sig varm.

cero
2014-01-08, 21:07
Du får nog googla lite mer:

Ja, det står även "långsammare eller snabbare än normalt", och vi vet ju inte om just TS har detta problemet. Något som hans läkare borde veta antar jag.

Detta lär ju i alla fall inte vara den avgörande faktorn (om än bidragande), så även kostvanorna måste redas ut.

Jorgen
2014-01-08, 21:11
Ja, det står även "långsammare eller snabbare än normalt", och vi vet ju inte om just TS har detta problemet. Något som hans läkare borde veta antar jag.

Detta lär ju i alla fall inte vara den avgörande faktorn (om än bidragande), så även kostvanorna måste redas ut.

Fast:
Om sköldkörteln är överaktiv (hypertyreos) producerar den mer sköldkörtelhormon än din kropp behöver. Hypertyreos ger viktnedgång och hjärtklappning och gör att man känner sig varm.

cero
2014-01-08, 21:12
Fast vet vi ens vilket typ av problem med sköldkörtlarna TS har?

Jorgen
2014-01-08, 21:21
Fast vet vi ens vilket typ av problem med sköldkörtlarna TS har?

Korrekt. Men en inte allt för vild gissning är att det inte rör sig om någon överproduktion.
Men det är en fråga för läkare, inte kolozzeum.

Tolkia
2014-01-10, 21:47
Dåliga googleskills här. Levaxin är levotyroxin vilket vi för enkelhetens skull kan kalla syntetiskt sköldkörtelhormon. Det får man antingen när ens egen sköldkörtel inte gör tillräckligt, eller när man av olika skäl har varit tvungen att ta bort den eller slå ut den. Så att vi kan få ett slut på spekulationerna.

TS: Hur länge har du ätit Levaxin? Om du nyss har börjat så har det ju inte hunnit hända några under, annars brukar man kunna gå ned lite i vikt när man får behandling. Jag antar att någon följer upp din medicinering (du antydde det i något inlägg ovan).

dj_evil
2014-01-11, 13:12
Kan du inte köra 3 veckor med att du begränsar ditt kolhydrat intag till 100-150 gram per dag? Utan fusk måltider också. Kolla hur din kropp regerar på det. Det är inget du ska köra på hela tiden men bara i 2-3 veckor för att kolla om något speciellt händer. Man vill ju hellre att energi än ska komma ifrån sitt eget fett och inte av all kolhydrater man äter. Och väldigt rik protein mat, mycket ffibrer med.

Jag skulle iaf börja där i 3 veckor och kolla om något händer.

Sen kan jag rek 2 dagar i veckan i tio min att du kör hårt intervaller. Gör inte mer än 3 st i veckan.

cero
2014-01-11, 20:56
Man vill ju hellre att energi än ska komma ifrån sitt eget fett och inte av all kolhydrater man äter.

Varför vill man det?

Han behöver äta mindre öht.

ManU77
2014-01-12, 10:15
Varför vill man det?

Han behöver äta mindre öht.
Därför att energilagring vs förbränning till stor del styrs hormonellt. Är man, vilket gäller många men inte alla överviktiga, insulinresistent kommer det vara svårt att gå ner i vikt på en lågkalorikost med mycket kolhydrater. Detta eftersom en insulinresistent person utsöndrar onormalt mycket insulin för att ta hand om en given mängd glukos. Eftersom frigörandet av fett från de egna fettcellerna styrs av HSL (hormone sensitive lipase), och detta är känsligt mot just insulin (höga nivåer insulin stoppar effektivt HSL från att göra det den ska, dvs släppa ut fett ur cellerna) gör det att en person med det problemet gärna ska hålla sin insulinnivå nere så att fettförbränning kan ske. Insulin är desssutom ett starkt fettinlagrande hormon i sig, vilket ytterligare talar för att hålla nivån nere är bra om man vill gå ner i fettvikt.