handdator

Visa fullständig version : Hur svårt kan det vara att köpa tvättmaskin och torktumlare?


Fordon
2014-01-07, 20:34
Ja, hur svårt kan det vara egentligen?
- Det är helt omöjligt ju!

För tvättmaskinen:


Jag bor själv, men behöver tvätta arbetskläder. (Kapacitet ca 7-8kg?)
Centrifugeringshastigheten behöver vara 1400rpm.
Helst kolborstfri motor (Eftersom man tydligen behöver vänta med nästa tvätt tills motor av svalnat, fick jag förklarat för mig. Går ju dock att lösa genom att tvätta oftare men mindre tvätt per gång.)
Gärna så låg ljudnivå som möjligt. (Men den kommer stå i badrummet och det går ju att stänga dörren)
Den får mer än gärna vara snygg, eller åtminstone icke-ful.
Den skall ha lång livslängd och hög kvalité.


Vad bör jag välja då?
Jag kollade runt lite idag och fastnade för LG F14A8TDN (http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/F14A8TDN/lg-tvattmaskin-f14a8tdn)

Pris 6990kr (men 1000kr rabatt hos elgiganten just nu).
Finns det andra som är bättre och mer lämpade för mig än den här i ungefär samma prisklass?

Halvstor bild:
http://tubby.scene7.com/is/image/tubby/F14A8TDN?$fullsize$

För torkmaskinen:

Kondenstumlare
Energisnål. A-klassad (A++ eller A+++) givetvis.
Gärna kolborstfri men inget krav.
Gärna möjlighet att torka skor, men inget krav. Finns tvättstuga i huset i värsta fall.
Den skall se bra ut.


Jag har inte riktigt fastnat för någon, mer än LG Ecohybrid torktumlare RC8055AP2Z (http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/torktumlare-torkskap/RC8055AP2Z/lg-ecohybrid-torktumlare-rc8055ap2z) OCh då mest pga utseendet. Den matchar tvättmaskinen.

Pris: 9995kr (Säljaren kunde tänka sig att gå ned 1000kr i pris vid köp av båda maskinerna samtidigt. Jag är även medveten om att elgiganten inte är den billigaste affären att handla ifrån.)

halvstor bild:
http://tubby.scene7.com/is/image/tubby/RC8055AP2Z?$fullsize$

Jag känner dock att det är rätt mycket pengar som skall byta ägare. Jag ser gärna att behovet täcks för cirka 1000kr totalt, men visst kan jag även, som i detta fall, betala 15k om kvalitén är såpass hög att den håller i 10-15 år.
Vill minnas att båda dessa exemplar har 5 års garanti på maskinen i sig, och 10 års garanti på motorn.

Det jag har läst till mig på nätet är att Miele är en klass för sig, och därefter kommer Bosch WAS/WAQ/WAE/siemens (dyrare modeller) i ett mellansegment. tillsammans med LG ska tydligen hålla samma kvalité också.
Och de sämre märkena är Cylinda, Candy, Electrolux (?) samt samtliga billiga maskiner. Att man får det man betalar för, mer eller mindre.

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd! Jag känner mig ganska så vilsen i den här djungeln.

d1anny2
2014-01-07, 21:12
Siemens torkare och maskin.
WM14Q461DN och WT46E364DN
Kanonmaskiner. Gick väl på tolv tillsammans. Massa program, bra resultat, stabila pjäser. Är väl det jag kräver av dom.

R Scarpa27
2014-01-07, 21:28
toppmatad tvättmaskin med inbyggd torktumlare =) hell yea...

sen kommer jag aldrig ge mig på att jag tycker elektro helios är bäst...

R Scarpa27
2014-01-07, 21:45
f.ö köper jag sådana prylar från tretti.se eller whitaway =P oftast bra priser med ruskigt bra reor ibland.

PowPow
2014-01-07, 23:11
Dagen vår tumlare och tvättmaskin går sönder ska jag bannemej köpa en begagnad wascator, modell gemensam tvättstuga. 20 000 års livslängd om de används i snitt 20 timmar om dagen, och man kan tvätta hela hästar inlindade i heltäckningsmattor i dem utan att de gnäller.

Ett utseende som inte ens en mor kan älska och krav på egen byggnad pga den ohyggliga ljudnivån och de kraftiga vibrationerna de ger ifrån sig gör dock att de inte passar dig. Så jag hade inget att tillföra egentligen...

thenut
2014-01-07, 23:47
Köpte faktiskt en Samsung maskin (WF706 tror jag) för typ ett år sen, ruggigt nöjd med den, tyst som ett as, trodde den var trasig när vi körde igång den första gången :)

LeBron
2014-01-08, 00:44
Köp en 2-i-1? ;)

Yip_man
2014-01-08, 07:54
Miele helt klart. Har deras stora "Gala grande"

R Scarpa27
2014-01-08, 07:57
liten tvättmaskin med stil haha.. ser ut som en högtalare & är ju designad efter en också =p.

http://static.feber.se/article_images/25/65/34/256534_1280.jpeg

Dreas
2014-01-08, 08:04
Aldrig hört eller brytt mig om Kolborstfri motor, tror du dig verkligen behöva det? Du kommer då ner någon tusenlapp.

Sen drar A++-kravet upp endel.

Men har själv lillebror till denna och är nöjd, gör sitt jobb utan gnäll: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/torktumlare-torkskap/DV80F5E5HGW/samsung-torktumlare-dv80f5e5hgw

Fordon
2014-01-08, 12:15
Siemens torkare och maskin.
WM14Q461DN och WT46E364DN
Kanonmaskiner. Gick väl på tolv tillsammans. Massa program, bra resultat, stabila pjäser. Är väl det jag kräver av dom.

Tack för tipset, jag ska kolla på två andra Siemens idag för ungefär den summan.

Aldrig hört eller brytt mig om Kolborstfri motor, tror du dig verkligen behöva det? Du kommer då ner någon tusenlapp.

Sen drar A++-kravet upp endel.

Men har själv lillebror till denna och är nöjd, gör sitt jobb utan gnäll: http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/torktumlare-torkskap/DV80F5E5HGW/samsung-torktumlare-dv80f5e5hgw


Kolborstfri var för att kunna köra två omgångar direkt efter varandra utan att motorn tar skada av det. Som jag skrev i första posten. Det är inget måste, men det är såklart bättre om man inte tänker på priset. Men det är ju tyvärr inte så att varje modell kommer i två alternativ, med eller utan.

Slartibartfast
2017-04-20, 19:57
Bümp.

Jag har en Hotpoint tvättmaskin och vill köpa en torktumlare för att bygga en tvättpelare. Kan det uppstå problem med maskiner av olika märken när tumlaren ska stå uppe på tvättmaskinen?

Bärsärk
2017-04-20, 20:39
Bümp.

Jag har en Hotpoint tvättmaskin och vill köpa en torktumlare för att bygga en tvättpelare. Kan det uppstå problem med maskiner av olika märken när tumlaren ska stå uppe på tvättmaskinen?

Ja det kan det göra beroende på om du ska köpa mellanskiva eller sätta dubbelhäftande kardborre

Fötterna sitter olika på alla maskiner nästan, vissa sitter djupt in och andra sitter mer ut mot kanten.

På din hotpoint du har nu så går de ju som en "ram" runt uppe på locket, du får se till så att maskinen du köper har fötter som inte hamnar antingen uppe på kanten eller utanför.

Dreas
2017-04-20, 21:58
Bümp.

Jag har en Hotpoint tvättmaskin och vill köpa en torktumlare för att bygga en tvättpelare. Kan det uppstå problem med maskiner av olika märken när tumlaren ska stå uppe på tvättmaskinen?Jag tog av fötterna på min tumlare och ställde rakt på min tvättmaskin. Det är olika märken.

Spiffy
2017-04-21, 12:29
toppmatad tvättmaskin med inbyggd torktumlare =) hell yea...

I filmer tycker jag alltid det är toppmatade tvättmaskiner.
Är det standard i USA, medans i Sverige så är det nästan alltid frontmatade?
Hur kan det komma sig, och vad är det som skiljer (mer än det uppenbara).

Slartibartfast
2017-04-21, 13:01
Tack för tipsen! Blir nog att kolla in nånslags monteringsram och fråga i affären.

Shqypnia
2017-04-21, 13:01
Låt kvinnan besluta tvättmaskinen :P

StarkaUlf
2019-03-11, 09:08
Någon som kan tipsa om en mindre tvättmaskin (litet djup), som går tyst men ändå har 12-1400 centrifug? Kör aldrig några stora tvättar, så jag antar att 5-6 kg är mer än tillräckligt.

Vill helst ha en frontmatad, fast en mindre variant, då toppmatade är så jävla fula :D

svenbanan
2019-03-11, 14:17
Någon som kan tipsa om en mindre tvättmaskin (litet djup), som går tyst men ändå har 12-1400 centrifug? Kör aldrig några stora tvättar, så jag antar att 5-6 kg är mer än tillräckligt.

Vill helst ha en frontmatad, fast en mindre variant, då toppmatade är så jävla fula :D

Toppmatade är ett jävla otyg! Jag har en sådan nu, och den är bara helt värdelös.

Ett Orm
2019-03-11, 19:09
Nån som provat en kombomodell av tvätt/tork?

Ett Orm
2019-03-11, 19:16
Någon som kan tipsa om en mindre tvättmaskin (litet djup), som går tyst men ändå har 12-1400 centrifug? Kör aldrig några stora tvättar, så jag antar att 5-6 kg är mer än tillräckligt.

Vill helst ha en frontmatad, fast en mindre variant, då toppmatade är så jävla fula :D

Den här har mindre djup, men bara 4 kg o 1000 varv. Men har ju tumlare också iofs.
https://www.elgiganten.se/product/vitvaror/tvattmaskin/EW6S5404E1/electrolux-perfectcare-600-tvattmaskin-ew6s5404e1#

Jasef
2019-03-11, 20:57
Nån som provat en kombomodell av tvätt/tork?

Jag har den här:
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-f2j7hm1w-tvätt-tork-45cm-djup-1294707.html?rbtc=prj%7Cpf%7C1294707%7CF2J7HM1W%7C p%7CKOMBITV?TT%7C

45cm djup och kombimaskin. Tycker den funkar bra, om man är beredd på att en full maskin behöver 5-6h för att bli klar med både tvätt och tork.

Nu i efterhand hade jag nog valt en med fulldjup, det blir bra ont om plats i den när man har lite mer tvätt.

Bob90
2019-03-11, 21:07
Någon som kan tipsa om en mindre tvättmaskin (litet djup), som går tyst men ändå har 12-1400 centrifug? Kör aldrig några stora tvättar, så jag antar att 5-6 kg är mer än tillräckligt.

Vill helst ha en frontmatad, fast en mindre variant, då toppmatade är så jävla fula :D

Tycker min Siemens (tror den heter WS12L260DN) är riktigt smutt. Lätt bästa vitvaruköpet jag gjort. 6,5 kg, 1200 rpm. Tittade dock nu på priset på elgiganten och inte fan gav jag 7200 kr för den, tror jag betalade max 5400 kr eller nåt, måste haft tur med rea eller köpt från något annat håll.

d1anny2
2019-03-15, 16:30
Tycker min Siemens (tror den heter WS12L260DN) är riktigt smutt. Lätt bästa vitvaruköpet jag gjort. 6,5 kg, 1200 rpm. Tittade dock nu på priset på elgiganten och inte fan gav jag 7200 kr för den, tror jag betalade max 5400 kr eller nåt, måste haft tur med rea eller köpt från något annat håll.Tror jag har något liknande. Siemens och Bosch kommer oftast i topp i de testerna jag sett senaste åren.
Men! Jag skulle rekommendera förlängd garanti. Min första Siemens paja en gång efter tre år, sen en gång till efter 5.5år, när garanti gått ut. Montören sade att den var byggd i Spanien och ökänd för dålig kvalli.

Bärsärk
2019-03-15, 17:22
Tror jag har något liknande. Siemens och Bosch kommer oftast i topp i de testerna jag sett senaste åren.
Men! Jag skulle rekommendera förlängd garanti. Min första Siemens paja en gång efter tre år, sen en gång till efter 5.5år, när garanti gått ut. Montören sade att den var byggd i Spanien och ökänd för dålig kvalli.

Vissa modeller görs i turkiet/spanien, men de flesta (dyrare modeller) görs fortfarande i Tyskland. Inte för att jag vet om den tyska kvalitén är så värst hög fortfarande som den var för kanske 20 år sedan.

d1anny2
2019-03-15, 17:35
Vissa modeller görs i turkiet/spanien, men de flesta (dyrare modeller) görs fortfarande i Tyskland. Inte för att jag vet om den tyska kvalitén är så värst hög fortfarande som den var för kanske 20 år sedan.Sant. Det vet man ju inte. Vill mena att den spanska jag hade var relativt högt upp i näringskedjan ändå.