handdator

Visa fullständig version : Blir inte starkare i bänkpress


ReXi
2014-01-07, 19:56
Hej!

Jag ökar i alla övningar, förutom bröstövningarna. Liksom jag står och stampar på samma vikter pass in, pass ut. Jag kör igenom kroppen två gånger i veckan.

Jag ökar inte i bröstövningarna, har testat allt, MM2K, högreps, lågreps.
Dessutom är mina bröstmuskler, de minst utvecklade, samt svagaste musklerna på kroppen, fast jag får bra kontakt och pump under hela passet, samt träningsvärk efter i princip alla träningspass. Så tekniken kan det inte vara fel på?

Just nu kör jag 11 set för bröst per pass, två gånger i veckan. Alltså 22 set i veckan, kan felet ligga här? (Tränat drygt två år)

Jag kör fem set bänkpress:
70kg x 3
65kg x 5
60kg x 8
55kg x 6
50kg x 7

Därefter, incline bänk, 40kg 3x8-10.

Sist kör jag dipsmaskin (http://cdn1a.dazadi.com/images/p200/StarTrac_9IL-S5130-13BSS.jpg), 60kg 3x10-12.

Såhär ser det ut i princip varje pass, ibland blir jag starkare och ökar någon rep här o där, ibland blir jag svagare o orkar inte lika många rep som passet innan. Alltså är jag kvar o stampar på samma ställe, hela tiden!

Kosten är det inget fel på, eftersom jag ökar i axlar/triceps övningarna varje pass som jag kör ihop med bröst. Jag ökar i de andra muskelgrupperna också.

Så vad ska jag göra för att få fart på brösten? Min främsta mål är volym, eftersom kroppen ser så konstig ut med så små pecs, jämfört med resten av kroppen.

Rikard Jansson
2014-01-07, 19:59
Hur ser resten av passet ut?

ReXi
2014-01-07, 20:02
Hur ser resten av passet ut?

Militärpress:
3x10-12 (ökar varje pass)

Massa sidolyft, 5-8 set.

Stående skullcrusher:
3x8-10 (ökar varje pass)

Pushdown:
3x12-15 (ökar varje pass)

collieweed
2014-01-07, 20:04
Testat allt?
Då har du testat sheiko oxå!

ReXi
2014-01-07, 20:05
Testat allt?
Då har du testat sheiko oxå!

Mitt mål är volym och inte styrka, eftersom kroppen ser så konstig ut med så små pecs jämfört med resten av kroppen.

Rikard Jansson
2014-01-07, 20:06
Militärpress:
3x10-12 (ökar varje pass)

Massa sidolyft, 5-8 set.

Stående skullcrusher:
3x8-10 (ökar varje pass)

Pushdown:
3x12-15 (ökar varje pass)

Hur mycket tar du i militärpress ungefär?
Vad har du för greppbredd i bänkpressen?
Kör du med stopp i bänken samt militärpressen?

mpersson
2014-01-07, 20:06
Hur ser tekniken ut? Film?
Tekniken kan säkert vara bra men det är något som alltid kan optimeras.

BiffKriminell
2014-01-07, 20:06
Testat att minska intensiteten/volymen ett tag?

ReXi
2014-01-07, 20:12
Hur mycket tar du i militärpress ungefär?
Vad har du för greppbredd i bänkpressen?
Kör du med stopp i bänken samt militärpressen?
42,5kg och ökar stadigt uppåt.
Har lillfringret på "ringen"
Nej ingen stopp eller studs, men kör full ROM.

Hur ser tekniken ut? Film?
Tekniken kan säkert vara bra men det är något som alltid kan optimeras.
Nu när det inte endast bänkpress, utan alla bröstövningar (flyes, cc, maskiner) som jag inte ökar i.

Testat att minska intensiteten/volymen ett tag?
Ja, körde förut bröst en gång i veckan, och det var samma sak, ökade vissa pass, blev svagare vissa pass.

mpersson
2014-01-07, 20:16
Välj vad ditt mål är. Är målet volym, ha det då i åtanke när du planerar din träning. Och prioritera just detta. Att du inte ökar i styrka behöver inte betyda att du inte ökar i volym och vise versa. Det går dock oftast hand i hand.

Adam87
2014-01-07, 20:17
Armhävningar har hjälpt mig att bli något starkare och stabilare i bänken.
När du kör armhävningar pausa gärna i botten och snabbt upp.

ReXi
2014-01-07, 20:20
Välj vad ditt mål är. Är målet volym, ha det då i åtanke när du planerar din träning. Och prioritera just detta. Att du inte ökar i styrka behöver inte betyda att du inte ökar i volym och vise versa. Det går dock oftast hand i hand.

Ja, jag har volym i åtanke, därför ligger jag på 8-12 reps.
Nu ökar vrken volymen eller styrkan, liksom det ser så fult ut med stora axlar och små bröst.

ReXi
2014-01-07, 20:21
Armhävningar har hjälpt mig att bli något starkare och stabilare i bänken.
När du kör armhävningar pausa gärna i botten och snabbt upp.

Hur lägger du upp armhävningar under ett bröstpass?

Adam87
2014-01-07, 20:32
Lägger det på enskilt dag och kör helst med pushup-bars många ska det vara kör just nu 10*10.

Har börjat med att köra tung Gymträning och varva med kroppsviktträning. Funkar mycket bra tycker jag

ReXi
2014-01-07, 21:21
Lägger det på enskilt dag och kör helst med pushup-bars många ska det vara kör just nu 10*10.

Har börjat med att köra tung Gymträning och varva med kroppsviktträning. Funkar mycket bra tycker jag

Ser du ngn skillnad, volymmässigt?

Bryggan
2014-01-08, 01:14
Får du träningsvärk? Om "ja", får du träningsvärk i pecs eller bara främre delta?

Själv har jag dålig volym på bröstkorgen vilket ger fel vinkel för att pecs ska bli ordentligt attackerade vid bänkpress och jag har fått dem att växa på bättre med pec-decen, flyes. Bänkpress är dock så roligt att köra så jag kör den alldeles för ofta iaf. FU-bänk endast men ändå. Är bänkpress den övning du har som fokus-övning, dvs den du vill bli starkare i och lägger först under passet? Är det så skulle jag om jag var du byta och köra den senare till fördel för pec-dec, flyes först i passet. Är de främre deltorna de som tar stryket i början av passet och blir trötta så gör dessa att du inte orkar de andra övningarna lika tungt senare, vilka prickar pecs bättre.

Jaja, det var ett förslag men det är inte alls säkert att du har samma som jag.

ReXi
2014-01-08, 11:21
Får du träningsvärk? Om "ja", får du träningsvärk i pecs eller bara främre delta?

Själv har jag dålig volym på bröstkorgen vilket ger fel vinkel för att pecs ska bli ordentligt attackerade vid bänkpress och jag har fått dem att växa på bättre med pec-decen, flyes. Bänkpress är dock så roligt att köra så jag kör den alldeles för ofta iaf. FU-bänk endast men ändå. Är bänkpress den övning du har som fokus-övning, dvs den du vill bli starkare i och lägger först under passet? Är det så skulle jag om jag var du byta och köra den senare till fördel för pec-dec, flyes först i passet. Är de främre deltorna de som tar stryket i början av passet och blir trötta så gör dessa att du inte orkar de andra övningarna lika tungt senare, vilka prickar pecs bättre.

Jaja, det var ett förslag men det är inte alls säkert att du har samma som jag.
Jag får i princip träningsvärk i pecs, efter varje pass, hur dåligt/bra passet än går. Igår gick bröstpasset åt pipan, ändå fick jag träningsvärk idag. Delta har jag aldrig någonsin fått träningsvärk i, ändå är det en av de starkare och större musklerna jag har jämfört med resten av kroppen.

Du menar att man ska börja med en isolationsövning, sedan bänkpress. Låter som en idé, men jag har aldrig sett någon göra så, tror du det är optimalt att göra något sånt, om man har bra teknik i bänkpressen?

Bryggan
2014-01-08, 12:18
tror du det är optimalt att göra något sånt, om man har bra teknik i bänkpressen?Tydligen och troligen.

Rabiat
2014-01-08, 12:29
Framåtroterade axlar i kombination med små pecs kanske? Blir svårt att bänka bra med axlarna framåt. Testat att byta till att pressa med hantel?

ReXi
2014-01-08, 13:38
Framåtroterade axlar i kombination med små pecs kanske? Blir svårt att bänka bra med axlarna framåt. Testat att byta till att pressa med hantel?

Hmmm, nu vet jag inte om jag har framåtroterade axlar, men jag får bättre kontakt med hantlar än stång.
Har du själv upplevt detta?

Rabiat
2014-01-08, 14:05
Hmmm, nu vet jag inte om jag har framåtroterade axlar, men jag får bättre kontakt med hantlar än stång.
Har du själv upplevt detta?

Ja, jag får inget sträck i pecsen, eller för lite, med stång. Håller på att fixa axlarna också, men det tar ju en stund.

ReXi
2014-01-08, 14:19
Ja, jag får inget sträck i pecsen, eller för lite, med stång. Håller på att fixa axlarna också, men det tar ju en stund.

Tog precis fram en lång metallstång och stod framför spegeln och härmade bänkpressrörelsen, får inte heller/väldigt lite sträck i pecsen! Härmade hantelpress rörelsen, och då såg jag hur pecsen jobbade.

Så du tror jag har framåtroteradeaxlar och därför går bänkpressen så segt som det gör?

Rabiat
2014-01-08, 17:57
Tog precis fram en lång metallstång och stod framför spegeln och härmade bänkpressrörelsen, får inte heller/väldigt lite sträck i pecsen! Härmade hantelpress rörelsen, och då såg jag hur pecsen jobbade.

Så du tror jag har framåtroteradeaxlar och därför går bänkpressen så segt som det gör?

Det kan nog iaf vara starkt bidragande. Mer rygg för att stärka rhombsen, stretcha bröstet, och kör med hantlar istället.

Adam87
2014-01-08, 18:58
Hantelroddar löser ditt problem... :D

Rabiat
2014-01-08, 19:07
Hantelroddar löser ditt problem... :D

Jag tror, men här får nog de lärde komma in, att tvåhandsroddar, oavsett om det är med kabel eller stång, aktiverar rhomboideus betydligt bättre än enhandsroddar... eller finns det en hantelrodd med två hantlar?