handdator

Visa fullständig version : För mycket protein?

JackDawson
2014-01-07, 15:50
Hej,

Har hållt igång lite mer än 1 år nu med min träning och vill lägga fokus på att bli större.

Jag har bestämt mig för att få i mig mer mat och framförallt protein.

Så här har jag börjat köra från och med idag:

05:35 Proteinshake + 5g kreatin
05:50 PWO
06:30 Gym 70 min
06:40 BCAA
07:15 Proteinshake + 5g Kreatin
10:00 500g lättkvarg
12:00 Vanlig lunch
15:00 500g lättkvarg
18:00 Vanlig middag
20:30 500g kvarg.

Jag vet att BCAA är lite overkill där, men gillar att ta dem tabletterna direkt efter träning.

Jag tänkte köra så här i tre månader och se om det ger märkbart resultat.

Min fråga blir helt enkelt: Kan man få i sig för mycket protein?

Anledningen till att jag kör så mycket kvarg är för att jag tidigare kört så mycket pulver och det har folk gnällt på :)

Tack!

henrikl
2014-01-07, 16:01
Hej,

Har hållt igång lite mer än 1 år nu med min träning och vill lägga fokus på att bli större.

Jag vet att BCAA är lite overkill där, men gillar att ta dem tabletterna direkt efter träning.

Anledningen till att jag kör så mycket kvarg är för att jag tidigare kört så mycket pulver och det har folk gnällt på :)

Tack!

2 protteshakes ~ 60g
1500g kvarg ~ 180g
BCAA ~ 10g

Hur ser måltiderna ut? För mig är en normallunch/middag ca 60-100g protein styck.

I vilket fall blir det extremt onödigt mycket protein. Blir ju minst 330-350g om du inte äter som en liten flicka. VArför vill du ens äta 1500g kvarg per dag? Dra ner det till 500g istället, så hamnar du på mer rimliga siffror.

henrikl
2014-01-07, 16:05

Varför tror du att du skulle få bättre resultat av att ersätta pulvret med kvarg förresten?

JackDawson
2014-01-07, 17:36
Varför tror du att du skulle få bättre resultat av att ersätta pulvret med kvarg förresten?

Jag har faktiskt ingen aning, ledsen om jag låter lite blåst här, men allt folk säger till mig tidigare då jag tagit 4 shakes om dagen är: Käka mat istället och jag antar att jag översatte det till Kvarg = Mat.

Jag kanske skippar den sista kvargen på kvällen då.

När det gäller vad jag äter så är det väl typ 200g Biff på kvällen med pulvermos och kanske nån typ av gryta med ris eller liknande till lunch.

sigill
2014-01-07, 17:44
Protein i all ära, men att åstadkomma ett energiöverskott är mycket viktigare. Se till att du inte hamnar under 1,5 g/kg (så har du marginal) och så bulkar du på i lagom takt.

Du behöver förmodligen bara vanlig blandkost för att uppnå det. Kanske 250 g kvarg om det krisar. Satsa istället på vanlig mat som sagt.

Det är under deff som protein är mer kritiskt.

jonkii
2014-01-07, 20:57
10g kreatin är väl också onödigt mycket, om du inte kör det som uppladdningsfas?

JackDawson
2014-01-08, 11:12
10g kreatin är väl också onödigt mycket, om du inte kör det som uppladdningsfas?

Jag är rätt stor, kör oftast 15g monohydrat per dag.

peliqan
2014-01-08, 11:18
Jag är rätt stor, kör oftast 15g monohydrat per dag.

Vad jag vet så ger det inget mer att ta över 5g kreatin

jonkii
2014-01-08, 11:23
En del säger väl att 7g kanske kan vara nödvändigt om man är stor och har mycket FFM.

vicarious
2014-01-08, 11:50
Protein i all ära, men att åstadkomma ett energiöverskott är mycket viktigare. Se till att du inte hamnar under 1,5 g/kg (så har du marginal) och så bulkar du på i lagom takt.

Du behöver förmodligen bara vanlig blandkost för att uppnå det. Kanske 250 g kvarg om det krisar. Satsa istället på vanlig mat som sagt.

Det är under deff som protein är mer kritiskt.

+1. Jag tror iofs mycket protein kan vara fördelaktikt även under bulk, förutsatt att man även åstadkommer energiöverskott.

Det som däremot skulle kunna vara negativt med ditt upplägg är att du får i dig väldigt mycket kalcium.

Reaper123
2014-01-08, 12:02
Hej,

Tack!Min första tanke, utöver att det är VÄLDIGT mycket protein, blev "oj, han måste vara proppmätt på eftermiddangen/kvällen". Finns det någon speciell anledning till att du äter all fast föda med 2-3h intervaller med start vid lunch? 500g kvarg är ju redigt mättade sett till kcal om du nu "bulkar" fattar jag inte varför du äter 1,5 kg *screwy* (inget fel med kvarg, men känns ej som något en "bulk" behöver ha som grundstomme).

Har du fullt fungerande njurar så finns det väl inget som hindrar dig att trycka 300-350g protein per dag, men väger du inte över 100kg muskler ser jag verkligen inte varför du ska behöva äta så mycket...

Jag tror alltså att du kan prestera bättre genom att byta ut säg 100g protein till kolhydrater! :thumbup: Får du mer energi på gymmet av mer kolhydrater bör du således bygga mer muskler just pga att du orkar lyfta mer/mer intensivt, för detta är minst lika viktigt som att tillgodo se sitt proteinbehov!

Under bulk lyckas jag, trots att jag medvetet äter "proteinsnålt", alltid tillgodose mitt proteinbehov dagligen med god marginal.

R Scarpa27
2014-01-08, 19:28
överdrift...
fyll ut kaloriöverskottet i form av föda ist i form av kolhydrater, och lite fett kanske?
något du gillar osv.

& att käka lättkvarg under bulk onödig mättnad med små kalorier.
& du käkar ju överdrivet mkt kvarg också.

du deffar inte, så tänk om.
det är inte svårt att uppnå dagsintag av protein under bulk med vanlig kost.

Tobbey
2014-01-08, 19:39
För mycket kalcium pga kvargen. Onödigt mycket protein under bulk som tidigare sagts. 1,5g protein per kilo räcker gott och väl, fyll ut alla kalorier med kolhydrater för återhämtning och ork under träning.

Nisseg
2014-01-08, 19:46
Som sagt tidigare, fruktansvärt onödigt mycket och jag tvivlar starkt på att du kommer se någon skillnad med den proteinmängden i jämförelse med om du "endast" ligger på 1,8-2g/kg kroppsvikt. Kcal-överskott är viktigare.

Dyrt också...

JackDawson
2014-01-09, 11:36
Tack för alla svar.

Jag antar att jag får försöka käka lite med kolisar då, även om jag är rädd att lägga på mig en massa fett. Det här med bulk kanske inte är nåt för mig haha.

King Grub
2014-01-09, 11:42
Du ökar inte mer i fettvikt av energi från kolhydrat.

Kolhydrat lagras inte som kroppsfett.

R Scarpa27
2014-01-09, 19:17
du ökar inte mer i fettvikt av energi från kolhydrat.

Kolhydrat lagras inte som kroppsfett.

+1

Scratch89
2014-01-10, 07:19
Om du är rädd för att lägga på dig kroppsfett kanske det är en dum ide att överäta över huvud taget?

Marcelo_Garcia
2014-01-13, 00:33
Kapar tråden lite med en liknande fråga. Spelar det någon som helst roll ifall man ligger på ca 1,5g protein per kilo kroppsvikt och fyller resten med nödvändiga kalorier med kolhydrater och fett, eller gör det någon skillnad (för ökning i muskelvikt) ifall man fyller en större del med protein? Och påverkas ökningen i kroppsfett av detsamma (och/eller hur uppdelningen mellan kolhydrater och fett ser ut)?

JackDawson
2014-01-13, 13:43
Tack för alla svar.

Fantastiskt snällt av er att komma in och kommentera och ge synpunkter och jag uppskattar det väldigt mycket.

Jag skär ner så jag bara kör kvarg 10:00 och 15:00, skippar alltså kvargen på kvällen då det känns overkill.

"Du ökar inte mer i fettvikt av energi från kolhydrat.

Kolhydrat lagras inte som kroppsfett."

Det där är helt ny information för mig och det är svårt att veta vad man ska äta.

Nu när jag bestämt mig för att få ner kroppsfettet, då jag lagt på mig en del under jul efter första träningsuppehållet på mer än 1 år (2 veckor).

Skippar godis, chips och alkohol under helgerna för några veckor framöver.

En snabb fråga jag har bara, angående citatet ovanför:

Lägger jag inte på mig fett av t.ex. KCAL i Chips och gör det märkbar skillnad om jag slänger i mig KCAL i form av t.ex. Cashewnötter eller spelar det ingen roll?

Tacksam för alla svar jag fått och alla jag får, tack för ert tålamod, hehe.

Bossebäver
2014-01-13, 14:08
Tack för alla svar.

Fantastiskt snällt av er att komma in och kommentera och ge synpunkter och jag uppskattar det väldigt mycket.

Jag skär ner så jag bara kör kvarg 10:00 och 15:00, skippar alltså kvargen på kvällen då det känns overkill.

"Du ökar inte mer i fettvikt av energi från kolhydrat.

Kolhydrat lagras inte som kroppsfett."

Det där är helt ny information för mig och det är svårt att veta vad man ska äta.

Nu när jag bestämt mig för att få ner kroppsfettet, då jag lagt på mig en del under jul efter första träningsuppehållet på mer än 1 år (2 veckor).

Skippar godis, chips och alkohol under helgerna för några veckor framöver.

En snabb fråga jag har bara, angående citatet ovanför:

Lägger jag inte på mig fett av t.ex. KCAL i Chips och gör det märkbar skillnad om jag slänger i mig KCAL i form av t.ex. Cashewnötter eller spelar det ingen roll?

Tacksam för alla svar jag fått och alla jag får, tack för ert tålamod, hehe.

Värt att påpeka att kolhydrater reducerar fettförbränningen betydligt, något fett inte gör. Så även om kolhydrater generellt sett inte lagras som kroppsfett så räknas kalorierna i allra högsta grad då en vanlig kost är relativt fettrik som då utan problem kan lagras in.

Cashewnötter är betydligt nyttigare än chips men lika kaloririkt, och kroppen har inga problem att göra kroppsfett från någon av källorna.

Observera att jag inte försöker skrämma dig från att äta kolhydrater, men det vore ju dumt om du exempelvis började överäta kolhydrater i tron att dessa ej lagras som kroppsfett.

King Grub
2014-01-13, 14:12
Man blir dock fetare av att överäta fett än av att överäta kolhydrat även i praktiken, särskilt på kortare sikt.

m-sundsvall
2014-01-13, 14:26
Man blir dock fetare av att överäta fett än av att överäta kolhydrat även i praktiken, särskilt på kortare sikt.

Vad räknas som kortare sikt, två veckor, en månad... halvår?

Bossebäver
2014-01-13, 14:38
Vad räknas som kortare sikt, två veckor, en månad... halvår?

Du kommer nog alltid att få mindre fettinlagring per kalori av kolhydrater än från fett, då det alltid innebär en viss "konverteringskostnad" av kolhydrater medans fett lagras in obehindrat.
Kolhydrater har dessutom en tendens att öka spontanrörelser och aktivitet samt öka din energi på gymmet, vilket kan göra att energi-ut delen av energi-in/energi-ut ekvationen blir fördelaktigare. Här finns dock en individuell faktor.

m-sundsvall
2014-01-13, 14:52
Det jag syftade på var snarare att om man baserar ett överskott på kolhydrater istället för fett så minskar efter ett tag fettförbränningen.
Det är därför man kan se att på just "kortare sikt" har det betydelse för om man håller ett högt fett eller kolhydrat intag medans på längre sikt balanseras det ut och man inte längre kan se någon skillnad på olika "koster".

Så det jag undrar är efter hur lång tid på lågt fettintag börjar fettförbränningen att påverkas.

JackDawson
2014-01-13, 15:15
Värt att påpeka att kolhydrater reducerar fettförbränningen betydligt, något fett inte gör. Så även om kolhydrater generellt sett inte lagras som kroppsfett så räknas kalorierna i allra högsta grad då en vanlig kost är relativt fettrik som då utan problem kan lagras in.

Cashewnötter är betydligt nyttigare än chips men lika kaloririkt, och kroppen har inga problem att göra kroppsfett från någon av källorna.

Observera att jag inte försöker skrämma dig från att äta kolhydrater, men det vore ju dumt om du exempelvis började överäta kolhydrater i tron att dessa ej lagras som kroppsfett.

Tack så mycket för det här svaret! Grymt!

JPKC
2014-01-15, 10:38
Jag har precis börjat gymma igen efter flera års uppehåll pga tävlingscykling. För 8-10 år sedan vägde jag 85 kg (190 cm lång) med bf kring ca 8%. Under cykeltävlingstiden har jag legat runt 73 kg med bf runt 5%.

Efter ett uppehåll på tre månader från all typ av träning har jag redan gått upp 5 kg uteslutande fett och jag har precis börjat gymma igen. Sjukt mycket träningsvärk och väldigt svag, precis som förväntat.

Mitt mål är att deffa ner mig lite samtidigt som jag ska gå upp i muskelmassa. Givet att jag börjar från noll ska det inte vara några större problem att öka i muskelmassa trots att jag ska deffa lite. Samtidigt inser jag så klart att ökningarna skulle gå snabbare om jag överkonsumerar kalorierna något.

Min fråga är: hur ofta ska jag äta och hur mycket protein kan kroppen tillgodoräkna sig (på ett ungefär) per konsumtionstillfälle?

Jag gör inte det här helhjärtat men gör ändå vissa förändringar i kosten. Min tanke är kolhydrater/protein vid de tre huvudmålen och sedan proteinshake/bar som mellanmål (förmiddag och eftermiddag). Efter middagen (kring kl 19) äter jag inget. Träningen sker oftast kring lunch men ibland på morgonen. Aldrig kvällstid.

Dreas
2014-01-15, 10:44
Tack så mycket för det här svaret! Grymt!Värt att påpeka är att fett lagras ganska obehindrat ändå. Oavsett kolhydratsintag.

Reaper123
2014-01-15, 10:47
Min fråga är: hur ofta ska jag äta och hur mycket protein kan kroppen tillgodoräkna sig (på ett ungefär) per konsumtionstillfälle? Du kan äta hur ofta/sällan du vill och mängden protein per tillfälle har inget "tak". Finns ju de som kör peridisk fasta under deff och bara äter 1-2 måltider (jag är en av dom som provat detta) med goda resultat.

Finns mycket att läsa om i detta ämne, tex:
http://tranastyrka.se/myten-max-30g-protein-per-maltid/