Visa fullständig version : Inflammationsdrivande mat kopplas till depression
En ny stor Harvard-studie kopplar samman risken för depression med inflammationsdrivande mat som sockrade drycker, vitt mjöl och margarin. En diet med bland annat vin, kaffe, olivolja och gröna bladgrönsaker tycks däremot skydda mot inflammation.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svep-mat-som-goder-kronisk-inflammation-och-depression_8836344.svd?sidan=1
PureWhey
2014-01-07, 12:54
LCHF!!! Hurrrdurrrr
Nä, men finns säkert en studie som säger det motsatta om ett par månader.
Skickat ifrån böjracket
shut teh face
2014-01-07, 13:03
Tycker det är mer och mer information kring dåligheten med gluten, laktos etc.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article18117361.ab
http://www.svd.se/kultur/understrecket/psykisk-sjukdom-under-lupp_8824574.svd
LCHF!!! Hurrrdurrrr
Vad har LCHF med det här att göra?
PureWhey
2014-01-07, 13:09
Vad har LCHF med det här att göra?
Drog ett samband mellan de produktet op hade i sin post och den dieten, stämmer säkert inte alls med rapporten :(
Skickat ifrån böjracket
min kompis hade lyssnat på nå joe rogan podcast, där de talade en del om gluten/socker.
nån som vet avsnittet?
han hade iallfall tänkt kapa de båda för att se om det få ner hans inflammationer,
så hoppade på det hela, återkommer om jag märker nån skillnad.
min kompis hade lyssnat på nå joe rogan podcast, där de talade en del om gluten/socker.
nån som vet avsnittet?
han hade iallfall tänkt kapa de båda för att se om det få ner hans inflammationer,
antagligen det med robb wolff:
r-WRn8UttXw
antagligen det med robb wolff:
kollar in det, danke
PureWhey
2014-01-07, 13:28
Även Fred Hatfield pratade om det i någon podcast, i samband med hans frus cancer. Har för mig att det kan var gluten, kanske minns fel.
Skickat ifrån böjracket
Tycker det är mer och mer information kring dåligheten med gluten, laktos etc.
http://www.aftonbladet.se/debatt/article18117361.ab
http://www.svd.se/kultur/understrecket/psykisk-sjukdom-under-lupp_8824574.svdTycker inte jag, även om folk gärna tolkar det så.
Som en liten anekdot kan jag säga att jag åt helt glutenfritt över en ganska lång tid, märkte inte ett dugg skillnad. Däremot laktos ogillar min mage, så det undviker jag gärna.
Bubblan84
2014-01-07, 13:45
LCHF!!! Hurrrdurrrr
Nä, men finns säkert en studie som säger det motsatta om ett par månader.
Skickat ifrån böjracket
Nja, ökad inflammation lär aldrig leda till minskad depression. Det här är gamla nyheter i mina öron.
Bubblan84
2014-01-07, 13:46
Tycker inte jag, även om folk gärna tolkar det så.
Som en liten anekdot kan jag säga att jag åt helt glutenfritt över en ganska lång tid, märkte inte ett dugg skillnad. Däremot laktos ogillar min mage, så det undviker jag gärna.
Det finns gluteninducerad laktosintolerans också.
Har dragit ner på laktosen själv, lite mindre gaser och ständig klåda har börjat försvinna bort. Nästa steg är att testa glutenfritt ett tag och se om vissa andra symptom kan försvinna, för min del.
shut teh face
2014-01-07, 15:23
Jag vet inte hur mycket man själv märker en förbättring ifall man slutar med gluten eller laktos.
Vissa personer kanske märker det direkt, men jag har mer eller mindre ätit laktos och glutenfritt ett halvår (inte medvetet utan bara blivit så) och jag märker ingen skillnad alls. Men det betyder ju inte att min kropp inte märkt det.
Alltidxx
2014-01-07, 15:27
Jag äter allt det där ihop. Hur blir man då, stod det något om det? Kan tillägga att jag ofta skrattar åt mina egna skämt om det hjälper. Kanske något slags förstadie till depression jag befinnit mig i hela mitt liv.
Bubblan84
2014-01-07, 15:31
Jag äter allt det där ihop. Hur blir man då, stod det något om det? Kan tillägga att jag ofta skrattar åt mina egna skämt om det hjälper. Kanske något slags förstadie till depression jag befinnit mig i hela mitt liv.
Olika människor är ju olika känsliga. Man kan garanterat må jättebra om ens kropp kan ta hand om det, vilket många kan :)
shut teh face
2014-01-07, 15:37
Om det nu är vedertaget att det blir inflammation i kroppen/tarmen av exempelvis vitt mjöl, så tycker jag inte det är så konstigt ifall det kan få andra konsekvenser för kroppen långsiktigt.
Hur vanligt är det att folk går runt med någon form av glutenintolerans utan att veta om det - det märks inte..? Eller glutenkänslighet...
Bubblan84
2014-01-07, 15:44
Om det nu är vedertaget att det blir inflammation i kroppen/tarmen av exempelvis vitt mjöl, så tycker jag inte det är så konstigt ifall det kan få andra konsekvenser för kroppen långsiktigt.
Hur vanligt är det att folk går runt med någon form av glutenintolerans utan att veta om det - det märks inte..? Eller glutenkänslighet...
Tror många går ganska länge med diffusa, knappt märkbara symptom innan tarmen har tagit sån skada att man får mer uppenbara symptom som ont i magen och rännskita hela dagarna vid glutenintollerans/känslighet.
Alltidxx
2014-01-07, 15:47
Olika människor är ju olika känsliga. Man kan garanterat må jättebra om ens kropp kan ta hand om det, vilket många kan :)
Ja jag vet, det var inte så allvarligt menat inlägg ;)
Bubblan84
2014-01-07, 15:49
Ja jag vet, det var inte så allvarligt menat inlägg ;)
Det förstod jag också :)
Tycker sånt här är intressant, med tanke på hur mycket skit jag själv har proppat i mig i yngre dagar. Socker och mjöl i gigantiska mängder och hur min sköldkörtel/ämnesomsättning har blivit mätbart mycket sämre så jag numer får medicinera. Många sköldkörtelpatienter redovisar att de mår mycket bättre efter 6-24 månader utan gluten tex och får mätbart mycket bättre värden på sköldkörteltester.
Hur vanligt är det att folk går runt med någon form av glutenintolerans utan att veta om det - det märks inte..? Eller glutenkänslighet...Inflammationer får vi hela tiden i kroppen. Vi BEHÖVER inflammationer i kroppen.
Bubblan84
2014-01-07, 15:55
Inflammationer får vi hela tiden i kroppen. Vi BEHÖVER inflammationer i kroppen.
Naturligtvis är det när det blir för mycket inflammationer som det är skadligt.
Naturligtvis är det när det blir för mycket inflammationer som det är skadligt.Om jag inte missat något är det inte bra med för mycket anti-inflammationer heller.
Nyckelordet är väl som vanligt "för mycket".
Bubblan84
2014-01-07, 16:00
Om jag inte missat något är det inte bra med för mycket anti-inflammationer heller.
Nyckelordet är väl som vanligt "för mycket".
Nyckelordet är "balans" :cool:
Aldrig hört om för mycket anti-inflammation faktiskt. Vad leder det till? Kortisol är ju iofs inflammationsdämpande och de med överaktiva binjurar producerar ju för mycket av det, de kan få en del läskiga symptom: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cushings_syndrom. Man lär heller inte bygga några muskler utan inflammation.
nån som vet avsnittet?
Tomten Dave Asprey tjatar väl en del om det också ifall jag inte minns fel.
Jag äter ofta 30pack rågkakor. Ett helt paket kan slinka ner på en och samma sittning ibland.
Marmelad och ost <3!
Nu har jag alltså tarmcancer och tokdeppig!
Glutenintolerens är rätt svårt att inte "märka". Har flera släktingar och vänner som har det och det går inte direkt obemärkt förbi.
Non celiac gluten sensitivity eller Celiac Disease torde isf vara mer sannolikt att man kan knata omkring med. Har läst några artiklar som hävdade att typ 5% av USA's befolkning potentiellt kunde vara drabbad av det ena eller det andra och totalt 10-12% av all form av glutenkänslighet, intolerens m.m.
Ingen aning om det stämmer eller är applicerbart på Sverige dock.
Kan man testa ifall det är dåligt för en då? Det blir ju en del gluten varje vecka.
Bubblan84
2014-01-08, 08:10
Kan man testa ifall det är dåligt för en då? Det blir ju en del gluten varje vecka.
Som jag förstår det syns det väldigt sällan på blodprover. Då är enda sättet att testa vara helt utan i flera månader och se om man mår bättre.
Testa om gluten är dåligt för dig menar du?
Non C GIT (Alltså "icke celiakisk gluten intolerens där "celiaki" är "normal" glutenintolerens) och CD (Inte heller celiaki trots namnet celiac disease) går inte att testa. Där tar man bort gluten under några månader för att återinsätta gluten och se på resultat och dra slutsatser.
Glutenintolerens (celiaki) däremot kan du testa och även veteallergi (har jag för mig).
Om du inte har några som helst symptom är det lite långsökt att du ska ha problem med gluten även om CD kan uppträda utan symptom.
Hela hysterin kring gluten känns rätt överdriven i ärlighetens namn.
Bubblan84
2014-01-08, 11:10
Testa om gluten är dåligt för dig menar du?
Non C GIT (Alltså "icke celiakisk gluten intolerens där "celiaki" är "normal" glutenintolerens) och CD (Inte heller celiaki trots namnet celiac disease) går inte att testa. Där tar man bort gluten under några månader för att återinsätta gluten och se på resultat och dra slutsatser.
Glutenintolerens (celiaki) däremot kan du testa och även veteallergi (har jag för mig).
Om du inte har några som helst symptom är det lite långsökt att du ska ha problem med gluten även om CD kan uppträda utan symptom.
Hela hysterin kring gluten känns rätt överdriven i ärlighetens namn.
Ja, mår man bra och är pigg och alert finns det ju ingen anledning att ändra kosten. Är man trött och hängig ständigt utan någon uppenbar sjukdom eller så, så kan man ju testa att lägga om kosten för att se om det kan hjälpa.
shut teh face
2014-01-08, 19:47
Är ju väldigt svårt att veta ifall man är "hängig och dålig" också, ifall man varit det hela livet. Allting är relativt och gluten är ju något man oftast fått i sig från barnsben.
Är ju väldigt svårt att veta ifall man är "hängig och dålig" också, ifall man varit det hela livet. Allting är relativt och gluten är ju något man oftast fått i sig från barnsben.
+1
Jag har själv varit utan spannmål (det har slunkit ner öl, vilket jag slutat med också, om inte det varit glutenfri öl) i snart 2 år och har märkt av avsevärda förbättringar i min hälsa. Har snackat om det tidigare och orkar inte dra alla symtom. Men de intressanta är att jag "alltid" haft symtom. Väldigt få i början men värre och värre ju äldre jag blivit. Fram tills att jag eliminerade gluten under längre tid.
Förra året fick jag ny information som har med din poäng att göra. Jag har inte alltid haft symtom. Det (i form av böjveckseksem) började först när jag slutade med bröstmjölk och fick välling. Sen dök fler och fler symtom upp under min livstid. Lite svårt att misstänka gluten när man behöver vara helt utan gluten i 1-2 månader för att kunna se en tydlig förändring. Att det dessutom fortsätter förbättra hälsan så sent som 8 månader senare gör ju att man inser hur svårt det kan vara att upptäcka. Jag blir inte förvånad om fler av mina nuvarande symtom föbättras med tiden om jag bara fortsätter köra på nolltolerans mot gluten.
+1
Jag har själv varit utan spannmål (det har slunkit ner öl, vilket jag slutat med också, om inte det varit glutenfri öl) i snart 2 år och har märkt av avsevärda förbättringar i min hälsa. Har snackat om det tidigare och orkar inte dra alla symtom. Men de intressanta är att jag "alltid" haft symtom. Väldigt få i början men värre och värre ju äldre jag blivit. Fram tills att jag eliminerade gluten under längre tid.
Förra året fick jag ny information som har med din poäng att göra. Jag har inte alltid haft symtom. Det (i form av böjveckseksem) började först när jag slutade med bröstmjölk och fick välling. Sen dök fler och fler symtom upp under min livstid. Lite svårt att misstänka gluten när man behöver vara helt utan gluten i 1-2 månader för att kunna se en tydlig förändring. Att det dessutom fortsätter förbättra hälsan så sent som 8 månader senare gör ju att man inser hur svårt det kan vara att upptäcka. Jag blir inte förvånad om fler av mina nuvarande symtom föbättras med tiden om jag bara fortsätter köra på nolltolerans mot gluten.
Har du testat att äta gluten någon enstaka gång för att se hur du reagerar? Jag har själv varit utan gluten i närmare två år, men har nu funderingar på att testa mig på att äta det någon dag för att se hur jag mår.
Tror inte ett skit på studien. Deprimerade personer vräker i sig skit just för att de är deprimerade till att börja med.
Tror inte ett skit på studien. Deprimerade personer vräker i sig skit just för att de är deprimerade till att börja med.
Det är inte så ovanligt att deprimerade tappar matlusten, heller. Gravt deprimerade kan helt sluta äta (på den nivån lär man knappast delta i någon studie, iofs).
Du har en poäng i att det lär vara svårt att värdera vad som är hönan och ägget här (det är rimligt att vänta sig en "sämre" livsföring på alla plan hos en person som mår psykiskt dåligt än hos en person som mår bra), men riktigt så enkelt som du beskriver det är det definitivt inte.
Det är inte så ovanligt att deprimerade tappar matlusten, heller. Gravt deprimerade kan helt sluta äta (på den nivån lär man knappast delta i någon studie, iofs).
Du har en poäng i att det lär vara svårt att värdera vad som är hönan och ägget här (det är rimligt att vänta sig en "sämre" livsföring på alla plan hos en person som mår psykiskt dåligt än hos en person som mår bra), men riktigt så enkelt som du beskriver det är det definitivt inte.
Problemet med alla kausalitetsstudier är just att man inte kan dra några rella slutsatser av resultaten. Min favorit i sammanhanget är "vitaminerna kan leda till för tidig död" (Aftonbladets rubrik).
Man såg ett samband mellan intag av multivitamin och för tidig död i en rätt omfattande studie utan att gå in vidare på personerna som sådant(förslagsvis innan de dog). Alkoholkonsumtion, rökning, droger, kost m.m. känns som rimliga värden att bejaka i sammanhanget. Men icke- och slutsatsen blir att man tror att vitaminpiller kan leda till för tidig död.
I det här fallet så kan det naturligtvis vara så att personer med en viss typ av kost blir deprimerade. Men det kan lika gärna vara personer med en genetisk betingning som äter "dålig" kost för att deras belöningssystem kickar på det. Lite som presumtiva alkisar dricker mer för att de får en annan effekt av alkoholen än vad en person utan dessa anlag får.
Är ett ganska stort mörkertal som går runt med glutenintolerans av varierande grad utan att veta om det, men har dessa diffusa symptom från mage/tarm. Det är också svårt ibland att särskilja glutenintolerans mot IBS, som även det många i Sverige lider av.
Finns ju däremot inga bevis för att alla mår bättre för att undvika gluten, vilket folk verkar tro idag. Dock är det ju ett effektivt sätt att undvika skitmat =)
Bubblan84
2014-01-10, 13:25
Beviset kommer ju när folk lägger om sin kost och därmed börjar må bättre. Men då kommer förstås motargumentet att de började äta bättre för att de först började må bättre psykiskt...
Nej, nog fan påverkar kosten måendet väldigt mycket.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.