handdator

Visa fullständig version : Medicin mot överbelastat CSN


Hercoles
2014-01-07, 08:34
Hej vänner.

En hel del symptom säger mig att mitt CSN är överbelastat:
känner mig allmänt sliten och trött, dålig progression, allmänt trött (även i musklerna), högre vilopuls och mer skakig till exempel.

Hur botar jag detta? Mer vila allmänt? Mer mat? Ändra min träning?
Går ganska ofta till fail och tränar hårt.
Sömn och kost är jag noga att sköta. Sover minst 8 timmar varje natt, har käkat ca 3500-4000 kcal dagligen i en lång period.
Vad har ni gjort ni som varit i denna situation?

Tar emot alla vettiga tips jag kan få.

Diomedea exulans
2014-01-07, 08:40
CSN är centrala studiestödsnämnden. Du tänker nog på CNS. ;)

Jag skulle vilat mer och sett över mitt schema. Kanske hoppat på ett schema som redan är gjort av någon expert, som Wendler's 5/3/1.

PureWhey
2014-01-07, 08:44
Träna lätt ett tag, tills du mår bättre.

Skickat ifrån böjracket

Hercoles
2014-01-07, 08:45
CSN är centrala studiestödsnämnden. Du tänker nog på CNS. ;)

Jag skulle vilat mer och sett över mitt schema. Kanske hoppat på ett schema som redan är gjort av någon expert, som Wendler's 5/3/1.

My bad, menar självklart det centrala nervsystemet, CNS.
Tack för din tanke.

balfong
2014-01-07, 08:55
Jag hade nog tagit en veckas vila.
Har gjort det dom gånger jag känt som dig, och det har gjort susen för min del. På en vecka hinner du inte direkt tappa något.

Sent from my LT26i using Tapatalk

Bubblan84
2014-01-07, 09:04
Kommer säkert att kännas bättre och du kommer säkert att känna dig starkare efter en veckas vila. Fortsättningsvis kanske du ska lägga om din träning och ta det något litet snäpp lugnare. Ja, jag vet att det är svårt. Man har krigarhjärta och vinnarskalle och det tar emot som fan att avsluta ett set före fail, men det lär göra gott att minska på antalet set man går till fail :)

PureWhey
2014-01-07, 09:12
Går man till fail ofta under träning bör man nog tänka om ja.

Skickat ifrån böjracket

Hercoles
2014-01-07, 09:46
Tack för snabb respons! Blir nog en veckas vila med en efterföljande utvärdering, ev. Lugn träning en tid framöver och se över mitt träningsschema.

Fler tips tas emot med öppen hand.

z_bumbi
2014-01-07, 10:00
Håll igång kroppen med lätt träning, det ger antagligen en bättre återhämtning än att vila helt. Lätt träning är inte att sänka vikterna och köra flera reps eller att köra övningar/träningsformer du inte brukar köra utan att sänka intensitet och totalvolym rejält.
Sen gäller det att bli bättre på att upptäcka symptomen framöver och kanske lägga in vila mer regelbundet även utan symptom. Om man inte tillhör eliten i någon idrott så tjänar man antagligen på att ligga under gränsen än att ibland gå över den. Det gäller helt enkelt att få en lång rad av bra träningspass med hygglig återhämtning mellan varje för att få bra resultat på sikt.

Bryggan
2014-01-07, 10:08
Det har blivit fler vilodagar än vanligt nu i juletider eftersom mitt gym har varit stängt ganska ofta. Jag tränar som du Hercoles och märkte att jag var starkare, piggare och mer uthållig när jag kom tillbaka till gymmet. Faktiskt kört PB i mina fokus-övningar två av de tre sista tränings-tillfällena :).

Edit: Kan ingen mod ändra trådnamnet från CSN till CNS?

Morty
2014-01-07, 11:22
Denna trötthet, kalla det vad du vill, beror ofta på en kombination av nojig diet, för lite sömn och hetsig träning. Du måste äta mer glass, lägga dig tidigare och ta sovmorgon och träna ett roligt schema.

Armed Dingo
2014-01-07, 11:26
Gick in i förhoppning mot att det faktiskt var medicin mot överbelastat konto hos Centrala Studiestödsnämnden. Jag hade behövt det.

Wormzie
2014-01-07, 11:44
Denna trötthet, kalla det vad du vill, beror ofta på en kombination av nojig diet, för lite sömn och hetsig träning. Du måste äta mer glass, lägga dig tidigare och ta sovmorgon och träna ett roligt schema.

+1

Sov, ät och träna smart. Jag försöker tänka att på träningen vill jag stimulera och inte bryta ner. Chase performance, never chase fatigue :) detta betyder absolut inte att man inte ska träna hårt och inte öka vikter, det är bara att man ska förhålla sig till det på ett smart sätt

Morty
2014-01-07, 11:59
+1

Sov, ät och träna smart. Jag försöker tänka att på träningen vill jag stimulera och inte bryta ner. Chase performance, never chase fatigue :) detta betyder absolut inte att man inte ska träna hårt och inte öka vikter, det är bara att man ska förhålla sig till det på ett smart sätt

Smart tänkt. När kroppen är trött så är den det av en anledning - träningen har stressat den. Du har gjort vad som krävs för att skapa förutsättningar att förbättra prestationen. Ytterligare hård träning behövs inte då och risken är stor att en lyckas begrava sig för djupt, som TS.

PureWhey
2014-01-07, 12:23
+1 Morty och Wormzie, man får lära sig att lyssna på kroppen.

Skickat ifrån böjracket