handdator

Visa fullständig version : Gluten och pulver


Brickhead
2014-01-06, 23:39
Hej!

Det är så att jag har tänkt att köpa viktökningspulver, Serious Mass. Det står dock att det innehåller vete, och då blir jag lite fundersam eftersom jag är glutenintolerant. Hur mycket gluten handlar det egentligen om? Jag har försökt söka lite på det och verkar som det är rätt många olika pulver som innehåller gluten.

När de skriver att något innehåller gluten, är det bara spår av det då? För när jag läser innehållsförteckningen så förstår jag ärligt inte vart det kommer ifrån.

mvh

Lucaas
2014-01-06, 23:57
Blanda egen gainer med Vassle+malto så ska de inte va några konstigheter :)

forslund
2014-01-07, 07:12
Ta inte risken när du är glutentolerant. Det krävs ofta inte mycket för att göra dina tarmar upprörda så köp något som inte innehåller det och i värsta fall, som Lucaas skriver, blanda egen.

balfong
2014-01-07, 08:59
Hade nog också satsat på att göra en egen.
Man kan få till riktigt bra gainers om man gör dom själv.
Som Lucaas sa, vassle + malto, sen kan du slänga i mjölk, jordnötssmör osv, tills du kommer upp i önskad kalorimängd.
Bara fantasin som sätter gränser.

Sent from my LT26i using Tapatalk

Brickhead
2014-01-07, 10:27
Tack för era svar, jag håller med er om att det är klokast att köra på den säkra sida.

För att få något liknande som Serious mass, kan jag blanda Whey-80 och kanske Super Gainer Pro? Sedan tillsätta önskade ingredienser för att öka energimängden ännu mer så som grädde, oboy, banan? Tycker riktigt illa om att ha jordnöttssmör/Nutella i proteindrinkar *spy*

z_bumbi
2014-01-07, 10:53
Super mass har inte mer kalorier än någon annan gainer, de har bara större portioner, så det finns ingen direkt mening med att tillsätta något som ökar kalorierna förutom kolhydrater och protein.

Blandar du maltodextrin och ett vanligt vassleprotein så att du får den proteinmängd i förhållande till kalorierna du vill ha så får du en bra gainer.

Brickhead
2014-01-07, 23:23
Super mass har inte mer kalorier än någon annan gainer, de har bara större portioner, så det finns ingen direkt mening med att tillsätta något som ökar kalorierna förutom kolhydrater och protein.

Blandar du maltodextrin och ett vanligt vassleprotein så att du får den proteinmängd i förhållande till kalorierna du vill ha så får du en bra gainer.

Där lärde man sig något nytt. Tack för tipsen, blir att beställa vasslepulver och antingen malto eller gainer direkt.