handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om mitt helkroppsprogram?


Xtreme
2014-01-06, 20:00
Kört följande http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 3-dags split program fram och tillbaka flera år och mer seriöst för lite över ett år sedan men fastnade inte riktigt för upplägget. Senaste drygt fyra månaderna har jag kört stronglifts 5x5 och verkligen gillat upplägget. Känner dock nu att jag inte kan öka i programmets hastighet längre (gått ner till 3x5) samt att eftersom knäböj är med i varje pass känner jag mig inte är utvilad längre när det är dags för nästa knäböj. Målet är att träna för styrka och utseende. När jag var friidrottare på högre nivå blev det extremt mycket benträning vilket gort att jag alltid haft relativt stora ben förhållandevis till överkroppen (eller ngt genetiskt). Stronglifts har gjort den skillnaden större även om jag också byggt lite på överkroppen med det programmet.

Det jag främst gillar med stronglifts och vill behålla i ett nytt program är:

Helkroppsprogram (inte split!).
Metoden att använda Träning A och Träning B (dvs v.1 A, B, A v.2 B, A, B v.3 A, B, A etc) vilket skapar variation samt 3 dagar i veckan.
Inbyggd progression. Vill veta när jag ska öka vikterna och hur mycket.


Har försökt att göra ett eget helkroppsprogram som är inspirerat Stronglifts och andra program. Kan inte göra chins och dips och därför lagt till latsdrag! Vill fortfarande bygga styrka men även lite volym och gärna lite mer på överkroppen vilket är anledningen att jag lagt till lite extra isolation där. Basövningarna är tänka att köra som Stronglifts, dvs X antal uppvärmningsset till man kommer upp i arbetsvikten. Då kör man 3x5. Direkt efter kör man 2x10 på 75% av vikten.

Progressionen är tänkt att ”lättare” vikten styrs av den tyngre (dvs 75%). När jag kan utföra 3x5 på den tyngre vikten höjer jag med 2,5 kg. Ex om jag första passet klarar 5, 5 och 4 rep stannar jag på vikten men om jag sen nästa pass gör 5, 5 och 5 rep höjer jag vikten 2,5 kg.


Träning A:
Knäböj 3x5 sen 2x10 på 75% vikt
Bänkpress 3x5 sen 2x10 på 75% vikt
Skivstångsrodd 3x5 sen 2x10 på 75% vikt
Tricep Extensions 3x8
Hammer curls 3x8
Mage 3*10

Träning B:
Militärpress/OH-press 3x5 sen 2x10 på 75% vikt
Marklyft 3x5
V Bar curls 3x8
Latsdrag 3x8
Mage 3x10


Vad tycker ni om mitt helkroppsprogram för styrka och massa? Vid kritik ge gärna bättre förslag.

Xtreme
2014-01-08, 11:25
Över 150 pers har tittat på mitt program men ingen har kommenterat något.

Tolka det som att programmet är felfritt eller så värdelöst att det inte ens är värt att kommentera? ;)

Kofot
2014-01-08, 16:07
Jag tycker i min oerfarenhet att det helt klart ser intressant. Upplever helkropp som skönast för välmåendet och kör själv nåt liknande vad gäller val av övningar. Tror även gott om konceptet att blanda hög- och låg-reps. Hur lång tid tar dina pass?

Jag skulle fundera på att lägga in något för baksida lår, typ bencurl eller hyperextensions på A-dagen. Kanske ta bort mage en av dagarna och köra lite vad man känner för där, samma med curlsen eller byta ut dem mot mer triceps istället. Petitesser egentligen, men baksida lår hade jag personligen velat ha.

lucius
2014-01-08, 16:49
Jag har ingen egentlig koll men jag tycker det ser väldigt vettigt ut. Det jag hade gjort är att köra några lättare set knäböj även på B passet. Annars kommer du ju att få knäböj bara en gång i veckan varannan vecka och det är lite klent kanske?

Xtreme
2014-01-11, 22:22
Jag tycker i min oerfarenhet att det helt klart ser intressant. Upplever helkropp som skönast för välmåendet och kör själv nåt liknande vad gäller val av övningar. Tror även gott om konceptet att blanda hög- och låg-reps. Hur lång tid tar dina pass?

Jag skulle fundera på att lägga in något för baksida lår, typ bencurl eller hyperextensions på A-dagen. Kanske ta bort mage en av dagarna och köra lite vad man känner för där, samma med curlsen eller byta ut dem mot mer triceps istället. Petitesser egentligen, men baksida lår hade jag personligen velat ha.

Tackar för ditt svar!

Beror på hur lång vila jag tar, framförallt i de tunga basövningarna (3x5) som kräver lite längre vila och egentligen totalt tar upp mer tid än isolationsövningarna. Brukar dock ligga på strax över en timme, inte mer än 1 ½ i alla fall, beror ju också lite på hur många som tränar samtidigt på gymmet ;)

Jag har ingen egentlig koll men jag tycker det ser väldigt vettigt ut. Det jag hade gjort är att köra några lättare set knäböj även på B passet. Annars kommer du ju att få knäböj bara en gång i veckan varannan vecka och det är lite klent kanske?

Tack för ditt svar också ;)

Har faktiskt funderat på något liknande också angående knäböj. Min tanke då var att det kanske kommer påverka marklyft negativt framöver (då även benen används där och inte tränas lika mycket) vilket jag inte vill.

burre
2014-01-11, 23:54
Träning A:
Knäböj 3x5 sen 2x10 på 75% vikt
Bänkpress 3x5 sen 2x10 på 75% vikt
Skivstångsrodd 3x5 sen 2x10 på 75% vikt
Tricep Extensions 3x8
Hammer curls 3x8
Mage 3*10

Träning B:
Militärpress/OH-press 3x5 sen 2x10 på 75% vikt
Marklyft 3x5
V Bar curls 3x8
Latsdrag 3x8
Mage 3x10


Vad tycker ni om mitt helkroppsprogram för styrka och massa? Vid kritik ge gärna bättre förslag.

En övning per pass för underkroppen och 4-5 för överkroppen. Väldigt disco för att vara HELkropp imo. Byt ut mage mot lårcurl i pass A och V Bar Curls mot utfall i pass B.

:)

NickeSthlm
2014-01-12, 10:50
Trots att du vill köra helkropp så tycker jag att du ändå delar upp det. Kanske ska kolla mer på push/pull? Jag kör det 3 ggr i veckan med 2 olika pass (ABA, BAB)...

GulligaGurkan
2014-01-12, 12:34
Över 150 pers har tittat på mitt program men ingen har kommenterat något.

Tolka det som att programmet är felfritt eller så värdelöst att det inte ens är värt att kommentera? ;)

Min kommentar tillför ingenting men det du skrev var kungligt!