handdator

Visa fullständig version : Subluxerad axel


Lindrian
2014-01-06, 18:54
Hejsan

Lyckades subluxera min axel i lördags (2 dagar sedan) på gymmet. Jag skulle göra en pull up och på något vänster hamnade höger axel fel och det knakade till och knastrade när jag skulle dra upp mig själv. Släppte direkt och axeln hoppade tillbaka i rätt position. Det gjorde inte särskilt ont när det hände eller efter skadan heller. Kunde röra axeln fritt i alla ledder med mindre smärta i ytterlägena. Jag åkte in och fick armen röntgad och kontrollerad av en ortoped som konstaterade att allt var okej, ingen skada på benen och att jag skulle börja med cuff-träning så fort som möjligt.

Jag kan nu (2 dagar senare) röra axeln relativt bra men gör ont när jag försöker röra vänster axel med höger arm, eller om jag försöker peka rakt upp med armen.

Har någon annan varit med om samma skada? Isf, hur hanterade ni det och är det bra idag?

Vilka övningar skall man köra för att träna upp axelstabiliteten igen? Jag har kört den här en del här hemma vilket känns bra: http://www.exrx.net/Images/WeightTraining/LyingShoulderExternalRotation.jpg

Pzorz
2014-01-06, 18:58
6/10, skaplig trollning.

Sheogorath
2014-01-06, 18:58
Om du har tillgång till ett mycket lätt gummiband (nästan inget motstånd alls) och du kan göra inåtrotationer med bandet med armen intill sidan så är det en bra idé. Upp till 50 reps tre gånger per dag inom smärtfritt ROM, med fokus på kontroll så att ledkulan ligger centrerad genom hela rörelsebanan.

Och inga övningar som gör ont på gymmet. Kanske t.o.m. ta en vecka off.

Sheogorath
2014-01-06, 18:59
6/10, skaplig trollning.

Hmm?

Exdiaq
2014-01-06, 19:06
Tänkte dela den här videon, men vid vidare eftertanke kanske det inte är särskilt vettigt så här tidigt efter en främre subluxation (vilket jag förmodar att det är). Något att eventuellt implementera längre fram istället Sheo?

BVehf-8FAxQ

Sheogorath
2014-01-06, 19:21
Hade varit intressant att höra hur han motiverar att variera rotation i underarmen.

Det man kan anmärka på annars (om syftet är axelstabilitet) är att det är ett väldigt fokus på övningar där ledkulan roterar framåt vilket är käldigt vid främre instabilitet. Bättre att tidigt i rehabiliteringen fokusera på övningar där ledkulan roterar inåt eller nedåt. Utåtrotationer har sin plats (på sikt) men subscapularis och biceps långa sena är de viktigaste aktiva strukturerna för att motverka krafter som pressar ledkulan framåt.

Exdiaq
2014-01-06, 20:28
Det kan man fråga sig, inte funderat över det heller!

Scratch89
2014-01-06, 20:33
Hejsan

Lyckades subluxera min axel i lördags (2 dagar sedan) på gymmet. Jag skulle göra en pull up och på något vänster hamnade höger axel fel och det knakade till och knastrade när jag skulle dra upp mig själv. Släppte direkt och axeln hoppade tillbaka i rätt position. Det gjorde inte särskilt ont när det hände eller efter skadan heller. Kunde röra axeln fritt i alla ledder med mindre smärta i ytterlägena. Jag åkte in och fick armen röntgad och kontrollerad av en ortoped som konstaterade att allt var okej, ingen skada på benen och att jag skulle börja med cuff-träning så fort som möjligt.

Jag kan nu (2 dagar senare) röra axeln relativt bra men gör ont när jag försöker röra vänster axel med höger arm, eller om jag försöker peka rakt upp med armen.

Har någon annan varit med om samma skada? Isf, hur hanterade ni det och är det bra idag?

Vilka övningar skall man köra för att träna upp axelstabiliteten igen? Jag har kört den här en del här hemma vilket känns bra: http://www.exrx.net/Images/WeightTraining/LyingShoulderExternalRotation.jpg

Jag råkade ut för något liknande för några år sedan, drabbade min höger axel. Den funkar i vardagen men vissa övningar krånglar fortfarande. Jag får hålla rätt så smalt i bänkpress och militärpress, och omvänt smalt grepp i chins. Annars funkar det bra. Ibland bråkar det mer, ibland mindre.

Får väl lägga till att jag är rätt så dålig på att rehabilitera. :d

Lindrian
2014-01-06, 20:59
6/10, skaplig trollning.
Va? :confused:

Om du har tillgång till ett mycket lätt gummiband (nästan inget motstånd alls) och du kan göra inåtrotationer med bandet med armen intill sidan så är det en bra idé. Upp till 50 reps tre gånger per dag inom smärtfritt ROM, med fokus på kontroll så att ledkulan ligger centrerad genom hela rörelsebanan.

Och inga övningar som gör ont på gymmet. Kanske t.o.m. ta en vecka off.
Finns det något alternativ till gummiband som man kan köra hemma? Har hantlar med ganska lätt vikt, annars vattenflaskor osv.

I "värsta fall" kan jag ta mig ner till gymmet, inget större bekymmer.

Smärtan är som värst när ledkulan rör sig framåt, typ när jag försöker klia ryggen och liknande. Så om jag förstått dig rätt ska jag försöka hålla ledkullan mitt i prick och utföra övningarna?

Är det den här övningen du syftar på? http://www.varietytrainer.com/wp-content/uploads/2009/05/internal-rotation.png

Jag har gjort den här lite här hemma, känns bra: http://www.bodymed.ca/new/wp-content/uploads/external-rotation.gif

Har även provat denna, men den känns obekväm och smärtar ibland: http://www.active.com/AssetFactory.aspx?did=43282

Jag råkade ut för något liknande för några år sedan, drabbade min höger axel. Den funkar i vardagen men vissa övningar krånglar fortfarande. Jag får hålla rätt så smalt i bänkpress och militärpress, och omvänt smalt grepp i chins. Annars funkar det bra. Ibland bråkar det mer, ibland mindre.

Får väl lägga till att jag är rätt så dålig på att rehabilitera. :d
Ah okej, tack för svaret! Ska göra mitt bästa för att rehabilitera den så jag kan återgå till min träning.

Lindrian
2014-01-06, 22:00
Kan tillägga att axeln knakar och knäpper lite då och då när jag rör den, ibland med smärta.

Lindrian
2014-01-08, 13:49
Bump

Exdiaq
2014-01-09, 00:05
Har inte ortopeden hittat något så lär inte någon göra det här heller.

Händer att brosket och/eller benet i ledhålan tar skada. Men det är väl standard att undersöka vid luxationer.

Gå till fysioterapeut (sjukgymnast) om smärtan fortsätter. Finns inget här som kan ersätta en klinisk undersökning.

Lindrian
2014-01-11, 12:33
Ok. Tack för alla svar. Axeln är ganska bra nu, använder den precis som vanligt och har ingen direkt smärta, även vid lättare träning. Dock om jag försöker nå toppläget genom att sträcka armen rakt upp så långt jag kan (och bak) så känner jag smärta. Smärtan kommer även ibland vid vardagliga sysslor om jag ska lyfta något etc. Följande gör ont i höger axel: http://img.youtube.com/vi/8Vp1p74wtzE/0.jpg

L-Sami
2014-01-11, 16:54
Ok. Tack för alla svar. Axeln är ganska bra nu, använder den precis som vanligt och har ingen direkt smärta, även vid lättare träning. Dock om jag försöker nå toppläget genom att sträcka armen rakt upp så långt jag kan (och bak) så känner jag smärta. Smärtan kommer även ibland vid vardagliga sysslor om jag ska lyfta något etc. Följande gör ont i höger axel: http://img.youtube.com/vi/8Vp1p74wtzE/0.jpg

Vid den rörelsen brukar man subluxera axeln framåt så det är inget du ska utöva med belastning på ett tag, t ex pressar bakom nacken, drag bakom nacken, hantelpressar etc. Som tidigare sagts börja med inåtrotationsträning och bicepsträning och se till att få en ordentlig rehabilitering trots att du fixar det mesta utan smärta. Det är väldigt vanligt att subluxera den igen utan tillräcklig rehabilitering.

Lindrian
2014-01-18, 19:05
Har kört rehab i närmare 2 veckor nu, nästan varje dag (missat nån gång). Känns bra och är smärtfritt större delen av tiden. Ibland känns det stelt och lite smärtsamt i början när jag kör rehab men det går snabbt över.

Jag var på mitt första gympass för några dagar sedan och körde relativt lätt. Började passet med rehab-övninganra (inåt- & utåt-rotation). Kändes bra, körde sedan lätt bänk i maskin (15 reps) följt av rodd i maskin (15 reps).

Hade ingen smärta men kändes som om jag hade träningsvärk (och ev. lite smärta) i axeln nån timme efter passet.

Idag drog jag till gymmet och körde samma sak igen, ökade vikterna en aning. När jag körde rodd så kände jag lite smärta vid högre belastning. Sänkte då och körde på lättare vikt igen. Nu har jag igen en likartad smärta som förra gången.

Verkar som om axeln stannat på 80% läkning eller vad man skall säga, och blir inte riktigt 100% bra.

Vad rekommenderar ni att jag skall göra?

L-Sami
2014-01-18, 20:12
Vad rekommenderar ni att jag skall göra?

Din axel har hoppat ur plats och två veckor verkar vara för lite för dig om du får ont av lätt styrketräning. Fortsätt stabilisera och ta kontakt med en sjukgymnast/fysioterapeut för fler övningar, det är fler muskler som stabiliserar din axeln än infraspinatus, teres minor och subscapularis som du tränar.

Lindrian
2014-01-18, 20:50
Din axel har hoppat ur plats och två veckor verkar vara för lite för dig om du får ont av lätt styrketräning. Fortsätt stabilisera och ta kontakt med en sjukgymnast/fysioterapeut för fler övningar, det är fler muskler som stabiliserar din axeln än infraspinatus, teres minor och subscapularis som du tränar.

Ok! Tack för svaret.

Lindrian
2014-01-20, 20:31
Jobbar vidare med axeln, känns väl lite bättre nu. Kört en del biceps och rotator-cuff enligt era rekommendationer. Slår även en signal till vårdcentralens sjukgymnaster imorgon.

Axeln knäpper ganska högt när jag lyfter den med fullt utsträckt arm lateralt, någonstans kring toppläget. Problemet är att jag inte vet om detta alltid varit så eller inte. Känner ingen akut smärta av knäppandet iaf.

Lindrian
2014-01-24, 11:38
Axeln blir sämre så fort jag anstränger den, men återhämtar sig ganska fort och blir bättre dagarna där på.

Har försökt komma i kontakt med vårdcentralens sjukgymnaster men har inte lyckats ännu. Typiskt. Kan ni rekommendera någon som är duktig på just axlar?

Jag oroar mig lite över att jag skadat glenoid labrum, vilket jag förstått är en permanent skada som behandlas med operation. Detta är bara mina spekulationer än så länge, men ortopeden nämnde även det när jag träffade honom. När jag skadade min axel knastrade det och liknande, kan detta vara brosket som tog skada då? Jag försöker bara mätta min oro, vill helst undvika fortsatta komplikationer och lösa mitt problem innan det glöms bort.

Sheogorath
2014-01-24, 17:26
En så kallad Bankart-lesion ska man kunna se på en vanlig slätröntgen men eftersom det är en ganska liten skada så är det absolut möjligt att missa den om frakturen är utan felställning. I den bästa av världar tittar man alltid noga på alla delar av den undersökta kroppsdelen, men vi lever inte i den bästa av världar :) Du kan alltid be din doktor att be om en eftergranskning och fråga specifikt efter labrumskada, mer för att stilla din oro.

Lindrian
2014-01-24, 18:41
En så kallad Bankart-lesion ska man kunna se på en vanlig slätröntgen men eftersom det är en ganska liten skada så är det absolut möjligt att missa den om frakturen är utan felställning. I den bästa av världar tittar man alltid noga på alla delar av den undersökta kroppsdelen, men vi lever inte i den bästa av världar :) Du kan alltid be din doktor att be om en eftergranskning och fråga specifikt efter labrumskada, mer för att stilla din oro.
Tack för informationen, låter bra! Har tid bokad inför nästa vecka hos sjukgymnast, så ska ta ett ordentligt snack med dem och se vad dem tycker. Håller er uppdaterade.

Lindrian
2014-01-28, 09:35
Då har jag varit hos sjukgymnast. Värdelöst besök. Hon sa inget jag redan inte visste (från er) och tyckte knappt jag skulle göra några inåtrotationer. Hade hoppats på att hon skulle testa min axel utförligt och förklara vad som vad fel men det kunde hon inte.

Hon tyckte jag helt skulle avstå (gärna för evigt, mer eller mindre) från alla ytterlägen och endast träna nära kroppen. Vad tycker ni om det?

Scratch89
2014-01-28, 09:53
Då har jag varit hos sjukgymnast. Värdelöst besök. Hon sa inget jag redan inte visste (från er) och tyckte knappt jag skulle göra några inåtrotationer. Hade hoppats på att hon skulle testa min axel utförligt och förklara vad som vad fel men det kunde hon inte.

Hon tyckte jag helt skulle avstå (gärna för evigt, mer eller mindre) från alla ytterlägen och endast träna nära kroppen. Vad tycker ni om det?

Tråkigt att du fick ett sånt dåligt bemötande.
Du ska avstå från ytterlägen åtminstone under rehabiliteringsperioden. Det är väldigt lätt att axlar hoppar ur led igen. Vi är flera som har haft liknande problem, och som fortfarande tycker att det är obehagligt att gå ut i ytterläget, flera år efter skadan.

Lindrian
2014-01-29, 12:04
Tråkigt att du fick ett sånt dåligt bemötande.
Du ska avstå från ytterlägen åtminstone under rehabiliteringsperioden. Det är väldigt lätt att axlar hoppar ur led igen. Vi är flera som har haft liknande problem, och som fortfarande tycker att det är obehagligt att gå ut i ytterläget, flera år efter skadan.
Dåligt bemötande var det kanske inte, kändes mer som om hon inte riktigt var helt insatt i min skada och hur man rehabbar en axel. "Jag tror" sa hon väldigt ofta också.

Hur länge bör jag rehabba axeln innan jag försöker mig på tyngre träning igen? Eller kan jag exempelvis köra tunga roddar redan nu?

Brukar man någonsin bli tillräckligt bra efter en sån här skada för att exempelvis köra militärpress eller pullups igen? Om inte, hur gör ni som skadat er?

Scratch89
2014-01-29, 18:40
Eftersom jag inte undersökt din axel har jag svårt att veta, men generellt brukar man undvika ytterlägen tills man har fått upp en ok stabilitet igen. Men det är inte sällan man får lära sig att träna runt problemen; supinerat, smalt grepp i pullups och smalt grepp med armbågarna fram i press över huvudet, t.ex. Undvika övningar som hamnar i ytterlägen helt enkelt, t.ex hantelpullover och tricepsdrag över huvudet.

Lindrian
2014-02-08, 16:37
Nu börjar axeln bli lite bättre. Har kört ett par relativt intensiva pass, lite ömmande mot slutet av det ena men inget allvarligt. Ska jag fortsätta med samma rehabprogram eller ska det justeras lite nu när läkningen gått framåt?

Arne Persson
2014-02-09, 00:21
Glöm inte att det långa tricepshuvudet har en aktivt stabiliserande funktion i leden där inte rotatorcuffen skyddar. Så även detta huvud bör tränas aktivt.

Lindrian
2014-02-09, 01:11
Glöm inte att det långa tricepshuvudet har en aktivt stabiliserande funktion i leden där inte rotatorcuffen skyddar. Så även detta huvud bör tränas aktivt.
Hur föreslår du jag gör detta?

Arne Persson
2014-02-09, 09:13
Hur föreslår du jag gör detta?

All tricepsträning med kontrollerad extension i axelleden. Har nämnt det i min tricepsartikel och visar det även bl.a på min Youtube (Arne48). Där visar jag bl.a triceps push down och nämner den tekniken.

Scratch89
2014-02-09, 13:56
Nu börjar axeln bli lite bättre. Har kört ett par relativt intensiva pass, lite ömmande mot slutet av det ena men inget allvarligt. Ska jag fortsätta med samma rehabprogram eller ska det justeras lite nu när läkningen gått framåt?

Vad kör du för rehab nu då?

Lindrian
2014-02-09, 15:09
Vad kör du för rehab nu då?
Nu kör jag inåt-rotationer, utåt-rotationer samt "band pull-aparts" här hemma. På gymmet börjar jag varje pass mes inåt- & utåt-rotationer. Kör även lite tricep-pushdown (som arne förespråkade) och bicep-träning.

Scratch89
2014-02-10, 16:46
Nu kör jag inåt-rotationer, utåt-rotationer samt "band pull-aparts" här hemma. På gymmet börjar jag varje pass mes inåt- & utåt-rotationer. Kör även lite tricep-pushdown (som arne förespråkade) och bicep-träning.

Fint! Jag skulle även lägga till flera set strikta roddar, både höga och låga, med relativt lätt belastning.

Lindrian
2014-02-11, 13:52
Utmärkt! Jag kör den här mot slutet av passet (i cable cross): http://imgur.com/pDPVZlc

Tror du det är en bra övning?

Jag försöker köra några av de övningar de förespråkar i den här videon under min uppvärmning, men jag får lite ont av denna: http://www.youtube.com/watch?v=XlvY3TRrL-Q&t=2m35s

Ska jag sluta med den eller är den bra att fortsätta med iaf? Kör med 1kg hantlar.

Lindrian
2014-02-27, 19:23
Ok. Har kört rehab mer eller mindre dagligen nu. Axeln känns okej och jag har ingen smärta i den. Ibland känns den lite instabil men oftast är det ok. Har inte kört något axelspecifik träning på flera månader nu, känner att det börjar bli dags för det.

Jag har kört bänk och liknande och axeln verkar inte klaga. Lutande press i maskin har också fungerat relativt bra. Men om jag försöker på OHP eller liknande så känns inte axeln helt hundra. Lite instabil och ibland lite smärta.

Hur ska jag göra?

Lindrian
2014-03-30, 22:53
Bump. Märker att min axel knäpper till varje morgon när jag vaknar, känns som om den lägger sig till rätta. Sker oftast bara en gång. Vet nån vad detta är?