handdator

Visa fullständig version : Optimalt yrke för folk som tränar seriöst


XXXL
2014-01-06, 17:38
Nå, vilka yrken har vi i Sverige som lämpar sig så optimalt som möjligt för en livsstil där träning är allt eller åtminstone en väldigt stor del av ens liv? Ni förstår säkert vilken livsstil jag menar, man lever för att träna helt enkelt.

Jag tänker mig att man inte ska jobba med

Något alldeles för fysiskt (Så att man är trött i kroppen när man kommer till gymmet)
Natt pass, dels blir dygnet skevt och sen får man tänka på att vanliga öppettider på ett gym sällan brukar vara efter 22
Ett arbete där man tar med sig något hem, så att man bara kan släppa allt och fokusera 110% på kvällens pass.
Ett arbete där man har möjlighet att gå ifrån, om man behöver få i sig många måltider.

Fyll gärna på

Vad arbetar våra stora legender med? Jag vet att Kjällström lyckades sjukskriva sig falskt, men eftersom det är olagligt och väldigt svårt så tror jag det är uteslutet. Anders Graneheim jobbade väl inom vården, psyket? Vilka mer har vi?

Skulle uppskatta om tråden kan hållas på en hyffsad nivå!

gratefuldead
2014-01-06, 17:41
Personlig assistent funkar bra :)

Yxel
2014-01-06, 17:42
Brandman. Betald träningstid. Mycket av tiden gör man inget = Laga mat och äta.

PureWhey
2014-01-06, 17:43
Pro bodybuilder

Thornblom
2014-01-06, 17:45
Nått yrke som gör att man jobbar hemifrån. T.ex programmerare eller liknande.
Då kan man lägga upp sin arbetstid utefter träning och mat.

XXXL
2014-01-06, 17:48
Pro bodybuilder

I Sverige är det väldigt svårt att kunna leva på yrket helt och hållet, i USA är det lättare men fortfarande svårt.

Speciellt om du inte är superduktig heller.

Brandman. Betald träningstid. Mycket av tiden gör man inget = Laga mat och äta.

Brandman låter bra till en början, men det är hög skaderisk och tiderna är lite osäkra.

Personlig assistent funkar bra :)

Vården överhuvudtaget verkar vara ett populärt yrke om man tränar på hög nivå.

xodd
2014-01-06, 17:51
Så gott som vilket 8-17 kontorsarbete som helst.

Chrillee
2014-01-06, 17:51
Ett "vanligt" mån-fre 8-17 jobb, efter några år om man tjänar OK gå ned i arbetstid för mer ork. 9-16 är rätt optimalt.

Edit: Ack, sekunder för sen.

Dreas
2014-01-06, 17:53
Så gott som vilket 8-17 kontorsarbete som helst.Nja, har ni testat?

Jag måste påstå att stillasittande är döden(edit: För mig). En dag där man är mer aktiv är betydligt bättre. Personlig assistent faller min röst på.

XXXL
2014-01-06, 17:57
Så gott som vilket 8-17 kontorsarbete som helst.

Grub har redan postat studier på att det inte är bra att sitta ner för länge och för mycket, så optimalt som möjligt är vi ute efter nu!

PureWhey
2014-01-06, 17:59
Pt

Sheogorath
2014-01-06, 19:07
Jag tycker mitt jobb som sjukgymnast på vårdcentral är jäkligt bra. Lätt fysiskt aktivt så att man inte drabbas av ryggproblem och de negativa metabola effekterna som kommer av stillasittande, och inte så fysiskt att det tar kraft från gymmet. Jag har goda möjligheter att flexa; kan välja att gå tidigare de dagar jag ska träna, för att på så sätt komma före den värsta kl. 17-ruschen av folk. Dessutom ger yrket i sig värdefulla kunskaper när det kommer till rehabilitering som ju alla tränande dessvärre kommer i kontakt med då och då.

VikG
2014-01-06, 19:15
Kjellström hade kosttillskott affär ett tag tror jag

Vitkål
2014-01-06, 19:16
Jag jobbar numera med att leverera/laga mat till kärringar.

Promenerar ungefär fyra timmar om dagen och sitter på röven resterande fyra timmar. Väldigt lågt tempo och om jag känner mig slö en dag kan jag cykla istället.

XXXL
2014-01-06, 19:17
Kjellström hade kosttillskott affär ett par år tror jag

Det kan vara dyrt att starta upp sådär från 0, speciellt om man är okänd. Och starta eget i allmänhet innebär väldigt mycket arbete för företaget och lite tid över till träning och sig själv, eller?

Annars är ju helt klart nått yrke där man sitter hemma och pular de bästa.

VikG
2014-01-06, 19:21
Det kan vara dyrt att starta upp sådär från 0, speciellt om man är okänd. Och starta eget i allmänhet innebär väldigt mycket arbete för företaget och lite tid över till träning och sig själv, eller?

Annars är ju helt klart nått yrke där man sitter hemma och pular de bästa.

Alltså det var länge sen innan han blev sjukskriven så han var väl inget stort namn då. Men visst det kan säkert vara jävligt tufft. Nämnde bara martin för att du sa han var sjukskriven men han har jobbat riktigt.

awesomooo
2014-01-06, 19:27
programmerare eller liknande kanske. Jobba hemifrån måste vara det absolut bästa och då kan man jobba lite när man vill och har lätt att gå ifrån för att äta och träna.

Deceiver85
2014-01-06, 19:40
programmerare eller liknande kanske. Jobba hemifrån måste vara det absolut bästa och då kan man jobba lite när man vill och har lätt att gå ifrån för att äta och träna.

Jobba hemifrån är ingen höjdare, mycket eftersom det är svårt att separera jobb och fritid. I slutändan är man tillgänglig typ dygnet runt, och har svårt att komma hemifrån.

Jag skulle sätta mina pengar på ett vanligt dagjobb. Har jobbat i skolkök, och det var riktigt trevligt för träningen.

LeBron
2014-01-06, 19:44
Jag vet att Kjällström lyckades sjukskriva sig falskt, men eftersom det är olagligt och väldigt svårt så tror jag det är uteslutet.

Det här vill jag gärna höra mer om, någon?

Loke
2014-01-06, 19:48
Jag tycker mitt jobb som sjukgymnast på vårdcentral är jäkligt bra. Lätt fysiskt aktivt så att man inte drabbas av ryggproblem och de negativa metabola effekterna som kommer av stillasittande, och inte så fysiskt att det tar kraft från gymmet. Jag har goda möjligheter att flexa; kan välja att gå tidigare de dagar jag ska träna, för att på så sätt komma före den värsta kl. 17-ruschen av folk. Dessutom ger yrket i sig värdefulla kunskaper när det kommer till rehabilitering som ju alla tränande dessvärre kommer i kontakt med då och då.

Du känner inte att det dränerar din träningsmotivation eftersom du håller på med muskler och rörelser hela dagen?

R Scarpa27
2014-01-06, 19:48
fik / cafeteria, dock är det stressigt ibland och skit tider.

ge mig lottovinst ffs =)...

Pipe
2014-01-06, 19:50
Borde det inte vara optimalt att jobba på ett gym? Då har man ju tillgång till gymmet hela tiden och är det dessutom ett lite mindre gym så kanske man inte behöver ta hand om kunder eller fixa med annat precis hela tiden utan kan träna på arbetstid.

Gober
2014-01-06, 19:51
Kjellström hade kosttillskott affär ett tag tror jag

Det kan vara dyrt att starta upp sådär från 0, speciellt om man är okänd. Och starta eget i allmänhet innebär väldigt mycket arbete för företaget och lite tid över till träning och sig själv, eller?



Haha..

Sheogorath
2014-01-06, 19:53
Du känner inte att det dränerar din träningsmotivation eftersom du håller på med muskler och rörelser hela dagen?

Jag hade aldrig velat jobba med ett fotbollslag eller med någon typ av idrottsmedicin öht. Inte så mycket för att jag är rädd för att det skulle förstöra fritiden utan för att jag tycker att det är den tråkiga biten av yrket. Den största delen av mitt jobb är att göra bedömningar av folk som söker på vårdcentralen för att de har ont någonstans. Sedan drygt ett år är en stor del av mina patienter injektionsbehandlingar (kortisonsprutor i axlar, tömning av svullna knäet etc.) Det skiljer sig väldigt mycket från det jag gör på gymmet. :)

Sheogorath
2014-01-06, 19:54
Borde det inte vara optimalt att jobba på ett gym? Då har man ju tillgång till gymmet hela tiden och är det dessutom ett lite mindre gym så kanske man inte behöver ta hand om kunder eller fixa med annat precis hela tiden utan kan träna på arbetstid.

Och så hade man hatat gymmet och hatat sitt liv. Typ. Inge bra. :S

LeBron
2014-01-06, 19:55
PT skulle jag säga.

Sheo: Och då är det kanske bäst att träna på ett annat gym än det man jobbar på ;)

BobaFett
2014-01-06, 19:55
nja, har ni testat?

Jag måste påstå att stillasittande är döden(edit: För mig). En dag där man är mer aktiv är betydligt bättre. Personlig assistent faller min röst på.

+100

Crippa90
2014-01-06, 20:01
Kyrkvaktmästare va rätt najs. Rätt fysiskt, men inte brutalt. Lägga upp jobbet efter träningen går också, exempelvis sitta på gräsklipparen dagen efter benpasset. ;)

bubbe
2014-01-06, 20:03
Tycker mitt jobb är optimalt, IT-jobb med både vanligt kontor, hemkontor och kundbesök. När jag är trött en träningsdag tar jag bara en extra sovstund vid lunch och jobbar lite på kvällen efter träningen, vill jag röra på mig och ha lite sällskap åker jag iväg till kontoret 3 mil bort, käkar pannkaksbuffe på torsdagarna. De sämsta dagarna är när man måste jobba på site en heldag med stressjobb (typ sånt som bara blir värre ju mer man gräver i det), kass lunch och sticka direkt från jobbet till 3 timmars träning.

Exdiaq
2014-01-06, 20:14
Manshora. Finns gott om äldre damer med hängbröst som hade uppskattat det XXXL!

VikG
2014-01-06, 20:24
Haha..

Vadå?

spoon
2014-01-06, 20:29
Har trivts bra med mitt senaste jobb. Står och går en hel del men sliter inte ut mig. Jobbar på industri. Nackdelen har helt klart varit att jobba skift.

Ett jobb som man är relativt rörlig på och trivs med tror jag är bra. Viktigt att man kan lämna jobbet bakom sig när man är färdig.

IvarLudvig
2014-01-06, 20:30
Officer i Försvarsmakten! Arbetsgivaren kräver att du ska träna minst 3h i veckan på arbetstid. Det finns gym på arbetsplatsen. Du får lägga upp mycket av din arbetstid själv. Arbetskläderna är rymliga så mycket muskler är inget problem. De flesta arbetskamraterna är träningsintresserade.

Den största nackdelen borde vara att du inser hur viktigt det är med kondition och lägger för mycket träningstid på det. :)

VikG
2014-01-06, 20:31
Det här vill jag gärna höra mer om, någon?

Sjukskriven för bulimi i 7 år

sigill
2014-01-06, 20:31
Brevbärare.

leo1
2014-01-06, 21:14
Just nu jobbar jag på lager 06-15. Tycker det går ihop med träningen riktigt bra. Kör lite truck oc lyfter en del. Slutar så tidigt att det går att hinna till gymmet innan det är för mycket folk.

Såå, nåt industrijobb.

XXXL
2014-01-06, 21:34
Brevbärare.

Är det inte mycket trappor? Tänker på knän, och dagar efter man kört ben.

Chilla mamma
2014-01-06, 21:36
Officer i Försvarsmakten! Arbetsgivaren kräver att du ska träna minst 3h i veckan på arbetstid. Det finns gym på arbetsplatsen. Du får lägga upp mycket av din arbetstid själv. Arbetskläderna är rymliga så mycket muskler är inget problem. De flesta arbetskamraterna är träningsintresserade.

Den största nackdelen borde vara att du inser hur viktigt det är med kondition och lägger för mycket träningstid på det. :)

Men inte som soldat!
Fyfan för all gemensam fys man inte får styra själv. Att börja plugga är det bästa jag gjort! Synd att jag inte kan plugga livet ut.

Kappman
2014-01-06, 21:36
Ett jobb där man knatar omkring mycket. Ingen risk för överträning, bara en fantastiskt hög förbränning. Skogsvaktare?? Hundförare?? Jägare?? Traditionellt skogsarbete är för tungt. Det kostar ca 9000 kcal om dagen.....

Allan
2014-01-06, 21:37
Man ska ha ett jobb man trivs med, sen får det vara hur ickeoptimalt för träningen som helst. Nog känner jag de som valt ett jobb enbart för att kunna leva optimalt, men de mådde rätt risigt av det efter ett tag, och då gick det ut över träningen.

För att kunna få maximala resultat måste du må och fungera bra. Det gör man med ett bra jobb

Fatalist
2014-01-06, 21:39
Ja, definitivt student!

StarkaUlf
2014-01-06, 21:50
Det bästa jag har haft var nog när jag arbetade som butiksbiträde i en butik. 75%, 9-15 eller 15-21. Båda fungerade kanon, antingen träna direkt efter jobbet på eftermiddagen, eller träna på morgon/dagen innan jobbet.

Nu sitter jag still 7,5 av 8 timmar på jobbet, inte lika kul ^^

Dissector
2014-01-06, 23:12
Brandman låter bra till en början, men det är hög skaderisk och tiderna är lite osäkra.


Skaderisken är främst kopplad till just träningen, i synnerhet all innebandy :D

Tiderna är utmärkta. Många lediga lediga "vakna" timmar eftersom en stor del av arbetstiden betas av under nätterna, då sovande (för det mesta), det vill säga man behöver vanligtvis inte kompensera för sömnen under sin fritid.

Jackpotyrke ur träningsperspektiv!

Diomedea exulans
2014-01-06, 23:22
Det optimala jobbet borde ju vara guide på bergsstigar. Det sägs ju att vaderna inte stimuleras av vanlig träning, men om man går i uppförsbacke halva dagarna så borde vaderna växa. Sen bodybuildar man resten av kroppen på gymmet.

awesomooo
2014-01-06, 23:23
Sån där som åker runt och ger hotell stjärnor? Passar man på att gymma i varje stad också.

XXXL
2014-01-06, 23:30
Sån där som åker runt och ger hotell stjärnor? Passar man på att gymma i varje stad också.

Tänk om du kommer till en stad med ett superdålig gym utan fria vikter? Katastrof.

Man ska ha ett jobb man trivs med, sen får det vara hur ickeoptimalt för träningen som helst. Nog känner jag de som valt ett jobb enbart för att kunna leva optimalt, men de mådde rätt risigt av det efter ett tag, och då gick det ut över träningen.

För att kunna få maximala resultat måste du må och fungera bra. Det gör man med ett bra jobb

Kul att andra har tänkt i samma banor som jag och åtminstone försökt, vad var de för yrken de valde?

Jag håller med om att det är viktigt att må bra på jobbet, men det tar inte bort de faktum att man i vissa yrken kommer hem trött och utsliten.

Det bästa jag har haft var nog när jag arbetade som butiksbiträde i en butik. 75%, 9-15 eller 15-21. Båda fungerade kanon, antingen träna direkt efter jobbet på eftermiddagen, eller träna på morgon/dagen innan jobbet.

Nu sitter jag still 7,5 av 8 timmar på jobbet, inte lika kul ^^

Problem med att jobba i butik är att du har olika pass, och då är de kört eftersom man ska ha fasta rutiner för att kunna bygga optimalt. Skulle du hitta ett butiksjobb där du bara har 9-15 vore ju det perfekt, men det kommer nog ingen personalchef att ge som pass till en nyanställd.

Diomedea exulans
2014-01-06, 23:30
Tänk om du kommer till en stad med ett superdålig gym utan fria vikter? Katastrof.

Svårt att få opti-kost om man måste äta "on the road" ofta, tror jag dessutom.

awesomooo
2014-01-06, 23:34
Ja men därför man hotar hotellen med att ge mindre stjärnor om dom inte tillagar det man frågar efter. Ääh, man åker ju bara runt bland fina hotell runt i dom större städerna i Europa så då lär inte gymmen vara några problem.

D-Crawler
2014-01-06, 23:34
Inte riktigt ett yrke iof. men iaf; student. Jag har då aldrig haft så mycket tid och energi till träning som under denna period.

awesomooo
2014-01-06, 23:34
Frilansande bodybuilder är nog ändå bäst.

XXXL
2014-01-06, 23:36
Inte riktigt ett yrke iof. men iaf; student. Jag har då aldrig haft så mycket tid och energi till träning som under denna period.

Student är inget yrke som du säger, och sen tjänar man rätt dåligt med om man inte har extra-jobb, även då brukar de bli körigt. Speciellt när man har matbudget på över 4 tusen, kosttillskott och gymkort på det.

Sniggel
2014-01-06, 23:37
Tycker att fysiska arbeten funkar bättre för träningen än stillasittande jobb. Lagom fysiskt iaf.

Diomedea exulans
2014-01-06, 23:38
Vad har de senaste Mr Olympiarna haft för jobb?

awesomooo
2014-01-06, 23:38
Eh. Ska försöka vara lite mer realistisk för annar vore ju artist vara rätt bra om man spelar in låtar varannat år och tjänar en jävlans massa pengar på det.

Får inte vara allt för fysiskt men inte helt stillasittande. Måste även ha tid över för att kunna ha sina små raster som man kan äta på... Jobba på någon fin klockaffär eller något liknande. Knappt några kunder vilket ger mycket tid till att kunna äta.

Grazzafukkinrazzi
2014-01-06, 23:39
Kurator.

Diomedea exulans
2014-01-06, 23:40
Det här med "stillasittande" kan man ju styra själv rätt mycket i många yrken. Säg att man är författar t ex, då kan man ju ta mikropauser och gå och göra saker hela tiden.

D-Crawler
2014-01-06, 23:42
Student är inget yrke som du säger, och sen tjänar man rätt dåligt med om man inte har extra-jobb, även då brukar de bli körigt. Speciellt när man har matbudget på över 4 tusen, kosttillskott och gymkort på det.

För egen del har jag två extrajobb så klarar mig gott och väl trots stor matbudget, kosttillskott osv. Men förstår din poäng, de flesta har det nog betydligt jobbigare. Håller dock vid min poäng att det är en av de bästa tiderna i livet för att kunna träna mycket, trots "ickeyrke" kategoriseringen.

Sheogorath
2014-01-06, 23:43
Det här med "stillasittande" kan man ju styra själv rätt mycket i många yrken. Säg att man är författar t ex, då kan man ju ta mikropauser och gå och göra saker hela tiden.

Folk är lata/bekväma. Vad man "kan" göra och vad man gör skiljer sig åt, för nästan alla. Har man ett yrke som kräver rörelse kommer man att röra sig. Har man ett stillasittande jobb kommer man bli stilla. Det är nog extremt ovanligt att det ser ut på något annat vis.

Edit: och jag kan instämma i att stillasittande är döden. min träning går alltid sämre under t.ex. semestertider när jag mest sitter och ugglar framför kolo. ryggen blir kass och kroppen allmänt svagare.

XXXL
2014-01-07, 00:33
Vad har de senaste Mr Olympiarna haft för jobb?

Phil Heath pluggade och spelade basket på rätt hög nivå, Jay Cutler jobbade inte med nått vad jag vet förutom träningen och Coleman var polis i ett tag men slutade för att satsa 100% på träningen.

Jag tror inte det är mer än 5 i top 20 som jobbar, vad jag vet.

XXXL
2014-01-07, 00:34
Folk är lata/bekväma. Vad man "kan" göra och vad man gör skiljer sig åt, för nästan alla. Har man ett yrke som kräver rörelse kommer man att röra sig. Har man ett stillasittande jobb kommer man bli stilla. Det är nog extremt ovanligt att det ser ut på något annat vis.

Edit: och jag kan instämma i att stillasittande är döden. min träning går alltid sämre under t.ex. semestertider när jag mest sitter och ugglar framför kolo. ryggen blir kass och kroppen allmänt svagare.

Samma här, men samtidigt ska man inte ha ett jobb där man sliter ut sig heller. Jag jobbade på lager för ett par år sedan och lyfte ner saker från hyllor hela dagarna, mina axelpass har aldrig varit så dåliga på år och vissa dagar var ryggen så trött så man fick skippa ryggpasset (Man kunde träna rygg, men man visste att dagen efter skulle det inte gå att jobba).

Nått mellanting där man rör på sig mycket men inte anstränger sig eller gör något fysiskt tror jag är optimalt.

XXXL
2014-01-07, 00:37
Eh. Ska försöka vara lite mer realistisk för annar vore ju artist vara rätt bra om man spelar in låtar varannat år och tjänar en jävlans massa pengar på det.

Får inte vara allt för fysiskt men inte helt stillasittande. Måste även ha tid över för att kunna ha sina små raster som man kan äta på... Jobba på någon fin klockaffär eller något liknande. Knappt några kunder vilket ger mycket tid till att kunna äta.

Ibland käkar man 8-10 gånger om dagen, jag fick flexa min rast på förra jobbet så jag tog 15 minuter 4 gånger istället för 2x30 som alla andra gjorde, det tyckte jag funkade bra men har inte ens hört talas om nått annat ställe som tillåter det.

VikG
2014-01-07, 01:40
Phil Heath pluggade och spelade basket på rätt hög nivå, Jay Cutler jobbade inte med nått vad jag vet förutom träningen och Coleman var polis i ett tag men slutade för att satsa 100% på träningen.

Jag tror inte det är mer än 5 i top 20 som jobbar, vad jag vet.

Cutler fastighetsmäklare tror jag

Diomedea exulans
2014-01-07, 06:25
Folk är lata/bekväma. Vad man "kan" göra och vad man gör skiljer sig åt, för nästan alla. Har man ett yrke som kräver rörelse kommer man att röra sig. Har man ett stillasittande jobb kommer man bli stilla. Det är nog extremt ovanligt att det ser ut på något annat vis.

Om man är optibyggare ser man till att göra det som krävs. :)

Sheogorath
2014-01-07, 06:28
Om man är optibyggare ser man till att göra det som krävs. :)

Det är fint att du är optimist. Eller naivt, kanske.

Akerhage
2014-01-07, 07:09
Har aldrig varit så trött och omotiverad till att träna efter jobbet som jag är sedan 1 år tillbaks då jag fått "kontorsjobb".

Då jag jobbade som väktare (både dag och natt) hade jag betydligt mer ork efter jobbet. På jobbet var det varje dag ronder varvat med stillasittande. Helt klart bättre för mig.

Nu för tiden får jag kämpa mig till gymmet efter jobbet, då är gymmet bara 307 steg hemifrån, så inte ens långt att ta mig dit.

Sniggel
2014-01-07, 08:06
Jag håller med om att det är viktigt att må bra på jobbet, men det tar inte bort de faktum att man i vissa yrken kommer hem trött och utsliten.

Jag tycker ofta att vid de fall man känner sig sliten efter jobbet så presterar kroppen bra ändå, kanske t om bättre. Misstänker att det beror på att nervsystemet är upptrissat och därför flyger vikterna upp trots "känslan av att vara sliten".
Man får gå direkt till gymmet efter jobbet eller iaf rätt så snart så kroppen inte hinner slappna av och komma ner för mycket i varv.
Ger man det en chans så märker man efter en tid att känslan av slitenhet också minskar och progressionen i träningen infinner sig. Dvs följ alltid rutinerna och tänk aldrig "blir så sliten av jobbet ibland, det är inte opti för träningen". Känn inte efter (för mycket) utan bara dra till gymmet och utvärdera hur passet gick när det är klart, inte i förväg för att du tror att det kommer gå dåligt.

Jag har i princip alltid fått bättre progression när jag haft någorlunda fysiskt jobb och tränat än när jag haft stillassittande jobb och tränat. Detta trots att jag ofta känner mig mer sliten när jag är på/går till gymmet.

qozmox
2014-01-07, 09:34
jobba i hemtjänst, varannan helg.

Kvicksilver
2014-01-07, 09:46
Grub har redan postat studier på att det inte är bra att sitta ner för länge och för mycket, så optimalt som möjligt är vi ute efter nu!

Jag står vid mitt skrivbord hela dagen. Funkar klockrent. Vilar benen under lunchen.

z_bumbi
2014-01-07, 10:13
Lätt aktivitet under arbetsdagarna dvs sitt inte ner hela dagarna men släpa inte runt på betongborrar etc.
Låg stressnivå.
Så bra lön som möjligt så man kan jobba så lite som möjligt (det här kan vara den viktigaste punkten av alla).
Inget resande.
Ska man jobba med träning så träna och jobba inte på samma gym. Att betala för ett kort är samma sak som alla som inte jobbar på gym får göra och det är en liten kostnad för att få träna i fred och i en miljö som bara handlar om träning.

BlötSnö
2014-01-07, 10:32
Köra tåg, förutsatt att man får rimliga arbetstider.
En vän kör lastbil åt Coca Cola och verkar rätt tillfreds med det. Inte några tunga lyft i någon större utsträckning. Lagom tunga lyft och så vidare.
Båda jobben har ju en del sittande, men också inplanerade promenader flera gånger per dag.

Woody R
2014-01-07, 11:25
Tycker man tränar bättre om man varit igång under dagen än om man bara suttit still.

smeander
2014-01-07, 11:48
Nå, vilka yrken har vi i Sverige som lämpar sig så optimalt som möjligt för en livsstil där träning är allt eller åtminstone en väldigt stor del av ens liv? Ni förstår säkert vilken livsstil jag menar, man lever för att träna helt enkelt.

Jag tänker mig att man inte ska jobba med

Något alldeles för fysiskt (Så att man är trött i kroppen när man kommer till gymmet)
Natt pass, dels blir dygnet skevt och sen får man tänka på att vanliga öppettider på ett gym sällan brukar vara efter 22
Ett arbete där man tar med sig något hem, så att man bara kan släppa allt och fokusera 110% på kvällens pass.
Ett arbete där man har möjlighet att gå ifrån, om man behöver få i sig många måltider.

Fyll gärna på

Vad arbetar våra stora legender med? Jag vet att Kjällström lyckades sjukskriva sig falskt, men eftersom det är olagligt och väldigt svårt så tror jag det är uteslutet. Anders Graneheim jobbade väl inom vården, psyket? Vilka mer har vi?

Skulle uppskatta om tråden kan hållas på en hyffsad nivå!

Tränare (Hockey såklart:)).
Då har man tillgång och vistas i lämpliga lokaler samt atleter i sin omgivning som kan fungera som motivering för sin egen träning.
När man har ansvaret för andras utveckling så reflekterar man mycket kring träning, prestation och allt runt omkring. Vilket kommer spilla över på ens egna träning.
Som tränare har man tillgång till kunnigt folk inom området, fystränare, kostrådgivare osv.
Man kan skriva kontrakt med kosttillskottföretag till klubben, vilket gör att man billigare kan införskaffa kosttillskott och träningstillbehör.
Man har rätt bra kontroll över sin arbetsstid.
Man får billigare träningskort genom klubben.
Eftersom man älskar sitt jobb så trivs man i livet och då presterar man bättre...

Nackdelar kan vara bortmatcher och övernattningar men väger man för- och nackdelar så anser jag att det är ett optimalt yrke. Otroligt mycket arbete men med kontroll över tiden utanför isen.

Mats J
2014-01-07, 11:54
Tycker man tränar bättre om man varit igång under dagen än om man bara suttit still.

+1 på detta, jag har kontorsjobb och träningen går bättre än på länge sedan jag började att vara mer aktiv, står och jobbar och är jag hemma städar, renoverar eller grejar jag mest hela tiden. Försöker att sitta still så lite som möjligt och det har faktiskt gjort stor skillnad i träningen.

gullander
2014-01-07, 12:58
Ett jobb där man knatar omkring mycket. Ingen risk för överträning, bara en fantastiskt hög förbränning. Skogsvaktare?? Hundförare?? Jägare?? Traditionellt skogsarbete är för tungt. Det kostar ca 9000 kcal om dagen.....

9000 kcal om dagen ?

Var kommer den siffran ifrån?

Jag har då aldrig varit i närheten av den siffran när jag hugger i skogen, kanske når hälften nån gång om jag äter väldigt mycket mer än vanligt, om jag dessutom tränar på kvällen ska jag äta 1000+ till då?

För övrigt jobbar jag som brandman, vilket är det optimala för min del när det gäller att kunna lägga tid å energi på att bli starkare :)

Som tidigare nämnts, betald träning, betald sömn å möjlighet att laga å äta va man vill :)

Det gäller dock att se upp för innebandyn då vissa kollegor har lite opolerad spelstil...

Diomedea exulans
2014-01-07, 14:03
Tycker man tränar bättre om man varit igång under dagen än om man bara suttit still.

Isåfall måste man ju träna asdåligt om man gör det direkt på morgonen, efter åtta timmars sömn..? *jorgen*

z_bumbi
2014-01-07, 14:42
det gäller dock att se upp för innebandyn då vissa kollegor har lite opolerad spelstil...

:d

Tricklew
2014-01-07, 14:45
Jk_LOyexUbQ

Macroman
2014-01-07, 15:22
Eh. Ska försöka vara lite mer realistisk för annar vore ju artist vara rätt bra om man spelar in låtar varannat år och tjänar en jävlans massa pengar på det.

Får inte vara allt för fysiskt men inte helt stillasittande. Måste även ha tid över för att kunna ha sina små raster som man kan äta på... Jobba på någon fin klockaffär eller något liknande. Knappt några kunder vilket ger mycket tid till att kunna äta.

Massiva mängder med speedballs är väl inte bra för gainsen?

XXXL
2014-01-07, 15:42
Lätt aktivitet under arbetsdagarna dvs sitt inte ner hela dagarna men släpa inte runt på betongborrar etc.
Låg stressnivå.
Så bra lön som möjligt så man kan jobba så lite som möjligt (det här kan vara den viktigaste punkten av alla).
Inget resande.
Ska man jobba med träning så träna och jobba inte på samma gym. Att betala för ett kort är samma sak som alla som inte jobbar på gym får göra och det är en liten kostnad för att få träna i fred och i en miljö som bara handlar om träning.

Exakt!

Vart hittar man det jobbet?

filmjölk
2014-01-07, 16:07
Dörrvakt/utkastare på en strippklubb. Lite fajtande med överkåta packade kunder och hänga med snygga brudar. Allmänt hjärndött. Iofs förmodligen nattjobb, men det kan kompenseras med annan dygnsrytm, och exogent testosteron.

Carlo Fatface
2014-01-07, 16:12
Vet att i stan jag bor var det iaf förr flera av de mer framstående byggarna som jobbade inom psykvården.Vad de gjorde vet jag inte men eftersom knappt nån har ngn utbildning att tala om antar jag att de var nån typ av vårdare/vakt/muskler där.

Annars tror även jag att personlig assistent på rätt ställe stämmer bra på önskemålet;mkt vila/tv/läsa och obegränsad tillgång till kök-

filmjölk
2014-01-07, 16:21
Vet att i stan jag bor var det iaf förr flera av de mer framstående byggarna som jobbade inom psykvården.Vad de gjorde vet jag inte men eftersom knappt nån har ngn utbildning att tala om antar jag att de var nån typ av vårdare/vakt/muskler där.

-


Jag känner igen det. Men det var som sagt förr. Iaf i GBG. Dessa "fasades" ut från psykiatrin i slutet på 90- och början på 2000-talet när psykiatrin fick mindre personal. Skift som det hade gått 5-6 på blev till 3-4 och sedan 3.

XXXL
2014-01-07, 16:24
Anders Graneheim jobbade ju på psyket, med exakt vad vet jag inte.

Carlo Fatface
2014-01-07, 16:35
Jag känner igen det. Men det var som sagt förr. Iaf i GBG. Dessa "fasades" ut från psykiatrin i slutet på 90- och början på 2000-talet när psykiatrin fick mindre personal. Skift som det hade gått 5-6 på blev till 3-4 och sedan 3.



Yes,det här var början/mitten på 90-talet.