Visa fullständig version : Äta på kvällen
Hej, är ny här och behöver lite tips och idéer angående mat på kvällen/natten.
Lite bakgrund, är 19 år och tränar simning 14ggr i veckan + 4ggr styrka så träning på morgon, förmiddag och sen kväll. Mitt problem är att jag när jag tränat på kvällen har ganska kort tid på mig att få i mig den mängd näring jag behöver för att ens orka med nästkommande dag samt att jag får svårt att somna vilket ofta gör att jag inte får mer än 5h sömn per natt vilket är på tok för lite!
Så min fråga är vad tycker ni att jag ska äta för få i mig den näring jag behöver? Skulle helst dricka då jag har lättare för det men är livrädd för kosttillskott etc då jag inte vill riskera att åka fast i dopingkontroller. Tilläggas att jag undviker mjölkprodukter.
Så kom med tips och idéer :)
blablbalba
kosttillskott - dopingkontroller? var hade du tänkt handla kosttillskott får jag fråga :smash:
Ozziking
2014-01-06, 19:16
Hej, är ny här och behöver lite tips och idéer angående mat på kvällen/natten.
Lite bakgrund, är 19 år och tränar simning 14ggr i veckan + 4ggr styrka så träning på morgon, förmiddag och sen kväll. Mitt problem är att jag när jag tränat på kvällen har ganska kort tid på mig att få i mig den mängd näring jag behöver för att ens orka med nästkommande dag samt att jag får svårt att somna vilket ofta gör att jag inte får mer än 5h sömn per natt vilket är på tok för lite!
Så min fråga är vad tycker ni att jag ska äta för få i mig den näring jag behöver? Skulle helst dricka då jag har lättare för det men är livrädd för kosttillskott etc då jag inte vill riskera att åka fast i dopingkontroller. Tilläggas att jag undviker mjölkprodukter.
Så kom med tips och idéer :)
Jäklar, elitnivå?
Du kan ju göra egna shakes.. Med havregryn, proteinpulver.. uhm.. vatten? Varför undviker du mjölkprodukter? :)
Ozziking
2014-01-06, 19:16
Mackor kanske, lätt att äta..
Subway ex eller hemgjorde smörgåsar
R Scarpa27
2014-01-06, 19:19
en brödlev med smör/mjölkfritt margarin ex vis carlshamns) & ost svälj med soja/havredryck.
nehe nu fick jag sug på mjölk bara för det...ska nog klunka 1 liter :)
om du inte har överviktsproblem kan du göra massa goda saker med proteinpulver.
mixa med glass, fysta bär etc... vad som helst nästan.
vill du höja näringsvärdet häll i nötter oljor etc...
in med havregrynen däri oxå så orkar du mer dagen efter
Fru_Flisa
2014-01-06, 21:32
Om du äter mer kolhydrater på dagen så kan du uppehålla reservnivåerna i kroppen (glykogen) så du inte blir tvungen att äta så fruktansvärt mycket på kvällen.
Äter du så nån banan, macka (utan mjölk finns) så är det tillräckligt för träningen att du får i dig bra med protein, tex ägg eller stekt fisk på kvällen.
Tack för svaren!
Som svar till dappe så finns det inga kosttillskott som livsmedelverket kan rekommendera idag då det inte finns några stadgar om hur kosttillskott ska tillverkas och vad som ska finnas i. Så det är en risk jag undviker! :)
Som svar till övriga så är jag vad man kallar precis under elitnivå och kämpar för plats i landslag men har som alla i min ålder problem med att hinna med skola, träning och sömn så enkel mat är ett måste men ska absolut kolla upp hur man gör bra shakes då det verkar smidigt. :)
Linjedomarn
2014-01-07, 17:48
Tack för svaren!
Som svar till dappe så finns det inga kosttillskott som livsmedelverket kan rekommendera idag då det inte finns några stadgar om hur kosttillskott ska tillverkas och vad som ska finnas i. Så det är en risk jag undviker! :)
Dom rekommenderar inte nej men de dömer inte ut det heller, så länge det inte innehåller något som går emot wada's regler så är det lugnt. Dock så är det inte svaret på ditt problem så du behöver inte inta något sånt.
Jag säger som de flesta andra och har själv gjort det. köp en mixer och gör shakes. Om du inte vill ha mjölk kan du köra på soyamjölk istället.
Tack för svaren!
Som svar till övriga så är jag vad man kallar precis under elitnivå och kämpar för plats i landslag men har som alla i min ålder problem med att hinna med skola, träning och sömn så enkel mat är ett måste men ska absolut kolla upp hur man gör bra shakes då det verkar smidigt. :)
Det finns branchriktlinjer för tillverkare och importörer av kosttillskott:
http://www.slv.se/upload/dokument/livsmedelsforetag/branschriktlinjer/Sakra_kosttillskott_till_konsument_oktober_2009_sl utversion.pdf
Du tränar riktigt mycket. När man kommer över 20 träningstimmar i veckan bör man också acceptera att kroppen är som en masugn och man får anstränga sig att äta. Inte bara tänka 3000 kcal efter träningen, för det blir bara tvärstopp i magen. Mitt tips är att äta mycket, alltid. Utnyttja varje tillfälle att fylla på med energi. Glöm bissara tankar på att allt måste vara nyttigt.. Energi är energi och ät det som passar och gå ned.
sleepwalker
2014-01-07, 19:53
Mitt råd är som någon ovanstående också skrev, nötter! Jordnötter, cashew eller mandlar, det du gillar och har råd med. Ta med i påse i fickan och knapra extra utöver mat hela dagarna! Det ger en jävla massa energi, det är gott och mycket protein å bra fett :)
Tack för svaren!
Du gör självklart som du vill, men kosttillskotten som går att få tag i på laglig väg är inget som är olagligt att bruka. Men du kanske också tror att proteinpulver innehåller AAS?
ONT: Brukar själv svälja ner 30g protte med 500g mjölk. alt. ägg i mängder.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.