handdator

Visa fullständig version : Varför är man på jobbet


Cilia
2014-01-06, 13:00
Igår när jag var på bio så var biljettautomaterna ur funktion. Flera filmer började ungefär samtidigt. Kön till de 2 kassorna var därför väldigt lång. Döm om min förvåning när den ena personalen går och gör sig en stor latte. Jag skulle gissa att 10 min senare var det i stort sett tomt och ingen kö alls.

Idag på ICA så kom jag till en gång där jag skulle plocka några varor. Där stod det 2 varuvagnar strategiskt placerade så det inte gick att komma förbi med vagn. Flera plockade ingen reagerade så jag flyttade på en av vagnarna lite. Då gick det bra att komma förbi. En av tjejerna som plockade varor tittade förvånat på mig. Det blev inte svårare för henne men lite lättare för alla i butiken särskilt för kunderna.

Det är många som behöver fundera över varför dom har ett jobb och vem dom är till för.

qozmox
2014-01-06, 13:08
Det är många som behöver fundera över varför dom har ett jobb och vem dom är till för.

för de behöver pengar.
dvs jobbet är till för dom själva.

Ponde
2014-01-06, 13:10
Igår när jag var på bio så var biljettautomaterna ur funktion. Flera filmer började ungefär samtidigt. Kön till de 2 kassorna var därför väldigt lång. Döm om min förvåning när den ena personalen går och gör sig en stor latte. Jag skulle gissa att 10 min senare var det i stort sett tomt och ingen kö alls.

Idag på ICA så kom jag till en gång där jag skulle plocka några varor. Där stod det 2 varuvagnar strategiskt placerade så det inte gick att komma förbi med vagn. Flera plockade ingen reagerade så jag flyttade på en av vagnarna lite. Då gick det bra att komma förbi. En av tjejerna som plockade varor tittade förvånat på mig. Det blev inte svårare för henne men lite lättare för alla i butiken särskilt för kunderna.

Det är många som behöver fundera över varför dom har ett jobb och vem dom är till för.
Tja, folk jobbar ju för att överleva och även ha lite roligt på fritiden, satsa på sina hobbyn t.ex. (de flesta iaf). Själv skulle jag aldrig jobba om jag fått en tillräklig mängd pengar att leva på.

tp_88
2014-01-06, 13:12
Jag tror ni missar Cilias poäng ganska ordentligt...

BelowAverage
2014-01-06, 13:13
Man får ju betalt för en tjänst och åtar ett sig ansvar, för detta får man betalt. Försöker man inte uppfylla det har man misslyckats imo och arbetsköparen bör se sig om efter någon annan.
Att förvänta sig anställning och lön trots att man skiter i om man gör ett bra jobb blir lite konstigt.

lowdice
2014-01-06, 13:15
Man skall inte behöva bry sig om andra.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

filmjölk
2014-01-06, 13:17
Biopersonalen...uselt. ICA- bara ett förlåtligt misstag.

d1anny2
2014-01-06, 13:18
"Så kommer det sig", skriver Gorz, "att alla potentiellt arbetslösa och alla med otrygga anställningar tvingas slåss för detta 'arbete' som kapitalet avskaffar överallt runtomkring dem, och att varje demonstration, varje plakat som proklamerar 'vi vill ha jobb', samtidigt proklamerar kapitalets seger över en förslavad mänsklighet av arbetare som inte längre är arbetare, men ändå inte kan vara någonting annat"

sigill
2014-01-06, 13:21
I t.ex. USA finns det en annan kultur där man är mycket mer service-minded. Delvis p.ga. hård konkurrens, risken att få sparken (eller att företaget blir stämt), samt av tradition och vänlighet. Kunden är verkligen i fokus.

Saknar det lite från tiden jag bodde där. Blev oftad kallad "sir" trots att jag bara var kring 18 strecket, och blev kallad så av typer man inte tror sånt om som svensk.

shut teh face
2014-01-06, 13:24
I t.ex. USA finns det en annan kultur där man är mycket mer service-minded. Delvis p.ga. hård konkurrens, risken att få sparken (eller att företaget blir stämt), samt av tradition och vänlighet. Kunden är verkligen i fokus.

Saknar det lite från tiden jag bodde där. Blev oftad kallad "sir" trots att jag bara var kring 18 strecket, och blev kallad så av typer man inte tror sånt om som svensk.Det upplevde jag också i New York, vilken kontrast mot Sverige (generellt)

MackeJuve
2014-01-06, 13:24
Biopersonalen...uselt. ICA- bara ett förlåtligt misstag.

+1. Överreaktion överlag.

bubbe
2014-01-06, 13:26
Brukar tänka på det då och då vilken servicenivå man borde kunna förvänta sig. För egen del räcker det med att personal är trevlig, och för att underlätta detta så brukar jag själv försöka vara trevlig och förstående när det blir tex långa köer. Gillar inte kulturen att kunderna ska få mer och mer service på bekostnad av personalen genom exempelvis öppettider till midnatt i vanliga mataffärer. Tycker gott man kan planera sina inköp av tex mat, annars borde man kunna vända sig till jourbutiken om man missat något.

BelowAverage
2014-01-06, 13:30
Tycker och hoppas verkligen anställda ska få bättre villkor.
Men det är i sig ingen ursäkt för mängden av människor som faktiskt arbetar i serviceyrken (deras anställnings existens berättigas enbart av kunderna) som beter sig drygt och oengagerat mot sina kunder.
Det är lite motsägelsefullt i mina ögon ;P

Kunden har alltid rätt är däremot ett dumt ordstäv.

dream_theater_
2014-01-06, 13:33
I t.ex. USA finns det en annan kultur där man är mycket mer service-minded. Delvis p.ga. hård konkurrens, risken att få sparken (eller att företaget blir stämt), samt av tradition och vänlighet. Kunden är verkligen i fokus.

Saknar det lite från tiden jag bodde där. Blev oftad kallad "sir" trots att jag bara var kring 18 strecket, och blev kallad så av typer man inte tror sånt om som svensk.

Det upplevde jag också i New York, vilken kontrast mot Sverige (generellt)

Håller inte med er för fem öre. Var på century 21 för ett vecka sedan, precis vid WTC. Personalen brydde sig inte ett skit. De var inte hjälpsamma över huvud taget.

I övriga vanliga affärer tjatades det hål i huvudet på mig istället, och all personal var mycket noggrann med att JAG skulle veta deras namn när jag kom till kassan. Antagligen för att de gick på prestationslön.

Värdelösa i min mening.

Cilia
2014-01-06, 13:34
Jag tror ni missar Cilias poäng ganska ordentligt...
Jamen tack, en som fattar.

awesomooo
2014-01-06, 13:35
Människan som gjorde en stor latte förtjänar inte sitta arbete. Ut och in med en ny.

spoon
2014-01-06, 13:36
Blir ofta positivt överaskad av servicen i Sverige. Tror inte det ordet finns i Norge.

XXXL
2014-01-06, 13:36
Nu idag har man ett arbete bara för att man ska ha ett arbete, det spelar ingen roll vad man gör bara man arbetar, och är ute i arbete. Detta i sin tur leder till att folk som egentligen inte vill/ska jobba inom vissa yrken måste göra det i alla fall.

Exdiaq
2014-01-06, 13:36
Kan bara jämföra mellan när jag jobbade i livsmedelsbutik och nu när jag levererar bröd till livsmedelsbutiker på lördagar. Förstnämnda så hade ingen provisionslön och mitt beteende fick inte konkreta konsekvenser för företaget och medarbetare. När jag nu lämnar bröd representerar jag en nischad leverantör och ordinarie chaufförs/säljares lön är till stor del provisionsbaserad. Beter jag mig illa eller inte ger det där "lilla extra" kan det få konkreta konsekvenser relativt snabbt.

Vet inte hur många gånger jag har frågat kunder som tagit av en brödsort jag inte lagt upp ännu om de vill ha ett helt nytt bröd istället. Säger de ja, vilket de brukar göra, så tar jag och letar upp sorten bland backarna. Något sådant skulle jag aldrig göra om jag var butiksbiträde. Kanske är det för att konkurrensen är mer påtaglig. Att byta livsmedelsbutik är "svårare" jämfört med att ta mitt bröd jämfört med konkurrentens som ligger direkt vid sidan om.

Exdiaq
2014-01-06, 13:40
I övriga vanliga affärer tjatades det hål i huvudet på mig istället, och all personal var mycket noggrann med att JAG skulle veta deras namn när jag kom till kassan. Antagligen för att de gick på prestationslön.

Upplevde samma sak i bland annat en Levi's-butik, men då bad han mig säga hans namn en eller två gånger. Gav bra och kvalitativ service också så det gjorde jag gladeligen.

Får man direkt belöning för att ge det där lilla extra jämfört med en medarbetare som inte gör det så vill i alla fall jag tro att det sporrar.

d1anny2
2014-01-06, 13:50
Blir ofta positivt överaskad av servicen i Sverige. Tror inte det ordet finns i Norge.

haha. Så sant. Som man säger därborta: dom gir faen.

chidde
2014-01-06, 13:53
Saknar det lite från tiden jag bodde där. Blev oftad kallad "sir" trots att jag bara var kring 18 strecket, och blev kallad så av typer man inte tror sånt om som svensk.

Amerikanare ar trevligt slakte rent generellt, ffa i serviceyrken dar man har minimumlon och forvantas gora pengar pa sin provision/dricks

Daremot far man inte forvaxla det har med att bli tilltalad "sir" eller "madame", det ligger i deras kultur, precis lika naturligt som att saga "tack" nar nagon haller upp en dorr eller "prosit" nar nagon nyser

Blir ofta positivt överaskad av servicen i Sverige. Tror inte det ordet finns i Norge.

Norge ar botten, men ocksa for att personalen ar bortskamda
Valbetalda 37,5timmarsveckor for okunskap och noll engagemang tillhor vardagen

qozmox
2014-01-06, 13:57
Jamen tack, en som fattar.

jamen nog fan fatta jag också.
men jag har full förståeelse för folks beteenden på skitjobb.
jag väntar mig absolut ingenting.

timoat
2014-01-06, 14:09
Håller inte med er för fem öre. Var på century 21 för ett vecka sedan, precis vid WTC. Personalen brydde sig inte ett skit. De var inte hjälpsamma över huvud taget.

I övriga vanliga affärer tjatades det hål i huvudet på mig istället, och all personal var mycket noggrann med att JAG skulle veta deras namn när jag kom till kassan. Antagligen för att de gick på prestationslön.

Värdelösa i min mening.

Alltså, detta argumentet är som att kontra "Alla kvinnor har bröst" med "Nä det stämmer inte för jag vet en som inte har det!"

Du förstår väl att man måste generalisera när man pratar om sådana saker... Bara för du hade EN dålig upplevelse på Century 21 betyder inte det att resten av USA är dåliga på service. Var det första gången utomlands eller? :d Generellt sätt är USA mycket mer service minded. Jag bodde i New York i 3 år, varav ett som knegare med minimum wage (8.50 dollar/h) i en konstnärsmaterialbutik, och dom som inte var trevliga eller gav attityd mot kunderna fick sparken, vilket jag tyckte var skitbra. Även om jag hade en och annan mindre serviceminded personalupplevelse skulle jag aldrig säga "håller inte med för 5 öre!"

Och det här med att du verkar ta ill vid dig av att någon har prestationslön men ändå ger dig bra service, vad tror du egentligen? De är där för att göra ett jobb, inte bli din polare. Ju bättre de är mot kunderna, desto mer pengar tjänar dom. Kan mycket väl vara så att de inte har någon grundlön. Hellre nån som jobbar mot prestation och ger mig bra service än nån som får minimum och inte bryr sig ett skit.

XXXL
2014-01-06, 14:16
Är det förövrigt bara jag som tycker att en ICA situationen är en skitsak? Nu menar jag inte att det inte finns någon som inte tycker det, men är jag helt avtrubbad om jag säger att jag inte hade brytt mig det minsta?

timoat
2014-01-06, 14:21
Är det förövrigt bara jag som tycker att en ICA situationen är en skitsak? Nu menar jag inte att det inte finns någon som inte tycker det, men är jag helt avtrubbad om jag säger att jag inte hade brytt mig det minsta?

Jag ser oftast bara sånt på Lidl, men då när personen parkerar en stor pall rakt över hela gången så man inte kan passera alls. Det får mig att skaka oförstående på huvudet. Jag är för övrigt ganska bra på att säga "ursäkta, kan du flytta XXX så jag kommer förbi" på ett trevligt sätt eller vara lite snäsig och säga "smakade latten bra?" lite så där passiv aggresivt. MAn önskar ju ibland att man var mer som Larry David.

q8jzHOEHtes

awesomooo
2014-01-06, 14:23
Är det förövrigt bara jag som tycker att en ICA situationen är en skitsak? Nu menar jag inte att det inte finns någon som inte tycker det, men är jag helt avtrubbad om jag säger att jag inte hade brytt mig det minsta?

Samma här. Men på bion när man ser att det är kaos och sina kollegor behöver hjälp så bör man inte gå iväg och ta en kaffe. Jag skulle uppfatta den personen som lat och försöker slingra sig från arbete. Finns hundratals personer som mer än annat skulle vilja ha den personens jobb och säkert prestera betydligt mycket bättre.

Olegh
2014-01-06, 14:33
Brukar oftast vara nöjd med servicen i Sverige, eller iaf. ambitionsnivån. Det händer ju såklart att man träffar på sådana som kanske inte är klippt och skurna för sitt arbete, men de anstränger sig ändå.

XXXL
2014-01-06, 14:45
Samma här. Men på bion när man ser att det är kaos och sina kollegor behöver hjälp så bör man inte gå iväg och ta en kaffe. Jag skulle uppfatta den personen som lat och försöker slingra sig från arbete. Finns hundratals personer som mer än annat skulle vilja ha den personens jobb och säkert prestera betydligt mycket bättre.

Det beror ju på om filmen börjar strax, då hade jag nog tyckt det vore irriterande om en person stod och gjorde annat när jag har ont om tid. Men hade jag gott om tid så hade jag kanske tänkt "Konstigt, men jag har gott om tid på mig" och sen omedelbart släppt det. Några minuter hit och dit...

Jag ser oftast bara sånt på Lidl, men då när personen parkerar en stor pall rakt över hela gången så man inte kan passera alls. Det får mig att skaka oförstående på huvudet. Jag är för övrigt ganska bra på att säga "ursäkta, kan du flytta XXX så jag kommer förbi" på ett trevligt sätt eller vara lite snäsig och säga "smakade latten bra?" lite så där passiv aggresivt. MAn önskar ju ibland att man var mer som Larry David.

q8jzHOEHtes

Jag tycker inte det är så farligt faktiskt att backa ut ur gången och gå runt, det tar max någon minut och det är bra mycket enklare än att säga till och behöva vänta på att pallen ska flyttas.

awesomooo
2014-01-06, 14:54
Jo men jag tycker det ser så fult ut med folk som inte gör en släng på sitt jobb.

timoat
2014-01-06, 14:54
Det beror ju på om filmen börjar strax, då hade jag nog tyckt det vore irriterande om en person stod och gjorde annat när jag har ont om tid. Men hade jag gott om tid så hade jag kanske tänkt "Konstigt, men jag har gott om tid på mig" och sen omedelbart släppt det. Några minuter hit och dit...



Jag tycker inte det är så farligt faktiskt att backa ut ur gången och gå runt, det tar max någon minut och det är bra mycket enklare än att säga till och behöva vänta på att pallen ska flyttas.

jag håller med, jag har inga problem med att gå runt. Det jag skakar på huvudet åt är hur personen är funtad. Hade det varit jag som skulle lasta upp varor så hade jag sett till att folk kunde gå förbi. Samma med latten, skulle aldrig gå iväg och låta mina kollegor ta extra last eller låta kunder vänta när jag faktiskt får lön för att serva dem, inte för att dricka latte under rusningstid. Speciellt om jag vetat att ruschen var över om 10 min. Samma med lata rökare som har en jävla förmåga att pysa ut på en stresscigg när det är som värst. Det finns säkert saker som jag gör som folk skakar huvudet åt också, men jag gör mitt bästa att fökja oskrivna sociala regler. Om nån tränger sig i kön, tänker du likadant också?

XXXL
2014-01-06, 15:05
Om nån tränger sig i kön, tänker du likadant också?

Jag skulle inte bråka om det direkt om vi säger så, men återigen så beror det på hur länge jag har väntat och om jag har någon tid att passa. Ser det ut som en person som vanligtvis inte tränger sig kanske det är en nödsituation och i det fallet får man behandla andra som man själv hade velat bli behandlad.

The_RobRoy
2014-01-06, 15:40
Vad tänkte du att vi skulle diskutera Cilia? :)

Stoltz
2014-01-06, 16:58
Jag förstår dig till stor del Cilia. De som arbetar i butik ska ha kunderna i hög åtanke och de ska enligt mig erbjuda en viss service. Med det sagt så jag en lätt kund att göra nöjd, kraven jag har som kund vs kraven jag har som butikschef är enormt olika, jag kräver mycket mycket högre service av min personal.



Vet inte hur många gånger jag har frågat kunder som tagit av en brödsort jag inte lagt upp ännu om de vill ha ett helt nytt bröd istället. Säger de ja, vilket de brukar göra, så tar jag och letar upp sorten bland backarna. Något sådant skulle jag aldrig göra om jag var butiksbiträde. Kanske är det för att konkurrensen är mer påtaglig. Att byta livsmedelsbutik är "svårare" jämfört med att ta mitt bröd jämfört med konkurrentens som ligger direkt vid sidan om.
Sådant gör jag dagligen i butiken och säger åt personalen att tänka likadant.
Står någon och plockar en godissort jag precis hämtat så erbjuder jag dem alltid att ta ur burkan jag har nyss tagit fram. Sen att det är samma färskhet sånär som på några timmar som de andra godiset är struntsamma, det ger en känsla som kunderna gillar.

Om nån tränger sig i kön, tänker du likadant också?
Om någon tränger sig i kön så blir jag mordlysten direkt. Jag har absolut noll tolerans för det, oavsett om jag är kund eller arbetare. Har sagt till flera personer som trängt sig före i kön hos mig att där var andra som stod före och jag kommer hjälpa dem först. I de flesta fall sägs ingenting, ibland suras det, men varje gång har det helt enkelt sagts med en ton som inte rymt någon plats för diskussion.

XXXL
2014-01-06, 17:14
Vad tänkte du att vi skulle diskutera Cilia? :)

"Kolos egen surtant"

Förmodligen inget.


Om någon tränger sig i kön så blir jag mordlysten direkt. Jag har absolut noll tolerans för det, oavsett om jag är kund eller arbetare. Har sagt till flera personer som trängt sig före i kön hos mig att där var andra som stod före och jag kommer hjälpa dem först. I de flesta fall sägs ingenting, ibland suras det, men varje gång har det helt enkelt sagts med en ton som inte rymt någon plats för diskussion.

6wS5xOZ7Rq8

Gober
2014-01-06, 17:33
Har själv jobbat många år i serviceyrken och anser att service är mycket viktigt. Men alla kan ha en dålig dag, incidenten på ICA är ju bara tramsig att tjura över. Bara att be personalen att göra vägen fri eller som TS gjorde och flytta på vagnarna själv. Däremot borde en del kunder tänka sig för när de på lönedagar mitt i kaoset ställer sig och blockerar för både personal och kunder därför att de känner ett behov av att ha "möte" med sina bekanta de träffar i butiken.

Men visst är det absolut så att många inte har något att göra i branscher där det krävs servicekänsla.

timoat
2014-01-06, 17:42
"Kolos egen surtant"

Förmodligen inget.



6wS5xOZ7Rq8

Um, jag tror du missar poängen med den videon... deras poäng är ju att "not giving a fuck" är en dålig ide som resulterar i apati och misär för omgivningen och sig själv.

Chrillee
2014-01-06, 17:44
Många gör ju också sitt absoluta minimum för sin lön. Uppfyller precis sina arbetsuppgifter, med nöd och näppe oftast, för minsta ansträngning för att inkassera sin lön.

Vinylsvarv
2014-01-06, 18:02
Människan som gjorde en stor latte förtjänar inte sitta arbete. Ut och in med en ny.

Dock är det väl inte så lätt i Sverige för en arbetsgivare?

timoat
2014-01-06, 18:10
Dock är det väl inte så lätt i Sverige för en arbetsgivare?

Skojar du? I princip omöjligt att bli av med en anställd om det inte är arbetsbrist. En eller två dåliga arbetare kan sänka ett litet företag, och vissa svenskar är dåliga på jobben. Farsan som har sitt företag anställer bara invandrare nu för tiden. (Industriarbete) vi har alldeles för stor trygghet här som arbetare och jag tror många blir lata av det. Lite eld under arslet är bra.

Vinylsvarv
2014-01-06, 18:37
Skojar du? I princip omöjligt att bli av med en anställd om det inte är arbetsbrist. En eller två dåliga arbetare kan sänka ett litet företag, och vissa svenskar är dåliga på jobben. Farsan som har sitt företag anställer bara invandrare nu för tiden. (Industriarbete) vi har alldeles för stor trygghet här som arbetare och jag tror många blir lata av det. Lite eld under arslet är bra.

Det jag menade att det är i stort sett omöjligt att bli av med en anställd trots att denna inte sköter sitt jobb i Sverige.

Cilia
2014-01-06, 21:11
Jag förstår dig till stor del Cilia. De som arbetar i butik ska ha kunderna i hög åtanke och de ska enligt mig erbjuda en viss service. Med det sagt så jag en lätt kund att göra nöjd, kraven jag har som kund vs kraven jag har som butikschef är enormt olika, jag kräver mycket mycket högre service av min personal.
Man måste förstå att om kunden inte är nöjd kommer den kanske inte tillbaka och då kommer den personen inte att ha ett jobb.

Ja, kraven ökar och så kommer det alltid att vara. Det vi är nöjda med idag är vi inte imorgon och det gäller allt. Den telefon du hade för 5 år sedan och var väldigt nöjd med duger inte idag.

R Scarpa27
2014-01-06, 21:14
jobb= socialt

om jag någongång får ihop mängder av miljoner, ska jag köpa ett slott och bygga kollektiv & vara ägare/vaktmästare.

difeddy
2014-01-06, 21:19
Grejen med att vara service-minded, eller helt enkelt bara trevlig, är att det inte kräver särskilt mycket och gör alla gladare. Är man själv trevlig blir ju de andra oftast trevligare i gengäld. Men alla tänker ju självklart inte så.

Fatalist
2014-01-06, 21:34
Jag tror ni missar Cilias poäng ganska ordentligt...

Om hennes poäng är att belysa problem som följer av en bekväm och slapp arbetarpolitik så förstår jag, annars har nog jag också missat poängen.

Det är knappast arbetarnas fel, det är systemet. Det finns ingen risk associerad med att gå och ta en latte mitt i ruschen; så varför ska personalen inte göra det. De har väl lika mycket rätt till att ha det bra som människorna som köar? Det är ingen retorisk fråga, eftersom att svaret är: ja det har de. Uppenbarligen. Annars hade de fått sparken, men det är de skyddade från, av lagstiftare, som är lagstiftare tack vare röstare. Så problemet ligger i grund och botten på gräsrotsnivå, kanske till och med TS själv varit med någon gång i forntiden och röstat igenom något av alla medianväljarpartier som fört denna slappa arbetarpolitik.

Hade det varit en tuffare konkurrens, och en mer dynamisk arbetsmarknad, hade detta aldrig hänt. Men nu är det som det är, och jag tycker att det är tråkigt att skuldbelägga en människa som bara handlar inom systemets regler ;)

Edit: Detta var visst redan sagt i tråden. Sorry för upprepandet.

LeBron
2014-01-06, 21:44
Jag avskyr verkligen såna idioter, för det är precis vad dom är. Dom har en fast lön/timlön och sen skiter dom fullständigt i att ge 110% och kommer i princip alltid undan med det. Sånt jäkla äckligt beteende speciellt när det finns 100 andra som skulle kunna göra det jobbet 10ggr bättre.

Avsett för den vidriga bio-personalen och liknande. Inte ICA-personalen som förmodligen bara gjorde ett litet misstag.

Stoltz
2014-01-06, 22:14
Det är knappast arbetarnas fel, det är systemet.

Fuck that.
Systemets fel att en del personer inte kan ta ansvar medan andra kan det?

På många nivåer hade det argumentet varit dödfött men i sådana här lägen så tycker jag verkligen att det är upp till var och en person att kamma sig. Jag har haft att göra med det dagligen i många år som chef, både min direkta personal och indirekta.

En del personer klarar av att lära sig av sina misstag, en del börjar komma med en miljon ursäkter. Allt ifrån lön till för långa naglar har kommit upp. Ursäkter och åter ursäkter, medan man står där och lägger fram strategi efter strategi för att personen ska kunna göra sitt jobb, men det blir inget av det.

Det är inget perfekt system, men att det inte skulle vara arbetarnas fel köper jag inte en sekund. Det är rent skitsnack.

Olegh
2014-01-06, 22:29
Om hennes poäng är att belysa problem som följer av en bekväm och slapp arbetarpolitik så förstår jag, annars har nog jag också missat poängen.

Det är knappast arbetarnas fel, det är systemet. Det finns ingen risk associerad med att gå och ta en latte mitt i ruschen; så varför ska personalen inte göra det. De har väl lika mycket rätt till att ha det bra som människorna som köar? Det är ingen retorisk fråga, eftersom att svaret är: ja det har de. Uppenbarligen. Annars hade de fått sparken, men det är de skyddade från, av lagstiftare, som är lagstiftare tack vare röstare. Så problemet ligger i grund och botten på gräsrotsnivå, kanske till och med TS själv varit med någon gång i forntiden och röstat igenom något av alla medianväljarpartier som fört denna slappa arbetarpolitik.

Hade det varit en tuffare konkurrens, och en mer dynamisk arbetsmarknad, hade detta aldrig hänt. Men nu är det som det är, och jag tycker att det är tråkigt att skuldbelägga en människa som bara handlar inom systemets regler ;)

Edit: Detta var visst redan sagt i tråden. Sorry för upprepandet.

Nästan alla klarar av att sköta sitt jobb på ett bra sätt utan att riskera att åka ut på röven nästa dag. Det hela är en avvägning mellan att vanligt folk ska slippa utveckla magsår och att ett gäng rötägg åker räkmacka eller rätt och slätt saknar de nödvändiga resurserna uppe i hjärnkontoret. Jag tar alla dagar i veckan hellre rötäggen än riskerna som det skulle innebära att ha en dålig dag, en dålig chef, en dålig chef med en dålig dag, orimligt högt ställda krav, osv. Viktigt att komma ihåg är att dessa inkapabla arbetare som arbetsgivarna, ibland i lite för stor utsträckning, fastnar med idag kommer behöva vara inkluderade i samhället ändå.

Ergo, hellre mer som det är idag än din USA-inspirerade fantasi.

leo1
2014-01-06, 23:01
Jag har tyvärr slutat bry mig om dålig service. Har själv jobbat som servitör i 5-6 år.

Har ett ypperligt exempel när jag var in på donken en tidig morgon i förrgår.

Jag är enda kund(klockan är 06). Då jag står i kassan har hon som har mig en livlig diskussion med hennes medarbetare att hon tänker faaan inte stå vid, jag tror det var en grill. Då får dom faan göra om schemat.

Sedan skriker hon att det kommer 3 bilar i driven samtidigt som hon smäller ner min bricka.

sigill
2014-01-06, 23:07
Mjo, vissa verkar tro att det är en rättighet att få lön även om man inte presterar ett smack. Liksom att det räcker med att vara social vid lunch- och fikapauser.

awesomooo
2014-01-06, 23:27
Jag avskyr verkligen såna idioter, för det är precis vad dom är. Dom har en fast lön/timlön och sen skiter dom fullständigt i att ge 110% och kommer i princip alltid undan med det. Sånt jäkla äckligt beteende speciellt när det finns 100 andra som skulle kunna göra det jobbet 10ggr bättre.

Avsett för den vidriga bio-personalen och liknande. Inte ICA-personalen som förmodligen bara gjorde ett litet misstag.

This. Har sett hur vissa fullständigt skiter i sitt jobb på olika arbetsplatser. Fast det värsta av allt är dom som bara sitter och gnäller och ber andra utföra deras uppgifter. Hade en sån kille på en arbetsplats och det skrämmande är att han än idag fortfarande har sitt jobb kvar.

Hobbes
2014-01-07, 03:36
Gillar ni Amerikansk service skulle ni prova Kanadensisk*cupid* Jag ger generellt 20% dricks väldigt ofta pga. bra service! Regeln är 15% annars.

Det är lättare att göra sig av med någon här i Canada om de missköter sig vilket är bra då någon som är bättre kan göra jobbet.

Angående Sverige fick jag en helt otrolig service i Malmö på en liten krog nere på Lilla Torg, Malmö nämligen puben/baren Mello Yello i mellandagarna, min vän som jag besökte och jag åt där på kvällen. Den höll samma standard såsom jag är van vid här i Canada.

Jag förstår Cillas poäng och hon menar nog att hur tänker man när man tar sig en latte mitt i rusningen? Ett förlåt mig, ber om ursäkt alt. ett leende kunde varit på plats i ICA butiken. Jag har jobbat både service och liknande tidigare i mitt liv och gick alltid de extra milen. Det finns inget såsom att bemöta människor såsom man själv vill bli bemött!

spoon
2014-01-07, 09:03
Nästan alla klarar av att sköta sitt jobb på ett bra sätt utan att riskera att åka ut på röven nästa dag. Det hela är en avvägning mellan att vanligt folk ska slippa utveckla magsår och att ett gäng rötägg åker räkmacka eller rätt och slätt saknar de nödvändiga resurserna uppe i hjärnkontoret. Jag tar alla dagar i veckan hellre rötäggen än riskerna som det skulle innebära att ha en dålig dag, en dålig chef, en dålig chef med en dålig dag, orimligt högt ställda krav, osv. Viktigt att komma ihåg är att dessa inkapabla arbetare som arbetsgivarna, ibland i lite för stor utsträckning, fastnar med idag kommer behöva vara inkluderade i samhället ändå.

Ergo, hellre mer som det är idag än din USA-inspirerade fantasi.

+1

Oftast så kan man få igång latmaskar också. En del behöver lära sig att arbeta och en del behöver pushas ibland. Det kan vara drygt att behöva tjata på folk om att dom ska göra sitt jobb men det är bättre än att gå omkring bitter och förbannad hela dagarna.

4623
2014-01-07, 09:21
Angående Sverige fick jag en helt otrolig service i Malmö på en liten krog nere på Lilla Torg, Malmö nämligen puben/baren Mello Yello i mellandagarna, min vän som jag besökte och jag åt där på kvällen. Den höll samma standard såsom jag är van vid här i Canada.

När jag var på Mello Yello i somras ville de inte servera mig mat för att jag satt vid "fel" bord. Kommer inte spendera mer pengar där.

Philley
2014-01-07, 09:28
Skrev ett långt inlägg men det försvann så fattar mig kort.

Varför ska man anstränga sig mer än vad som krävs? Givetvis inte så nonchalant som biopersonalen men att göra det lilla extra är verkligen inget man orkar eller har lust till alla kunder. Det är en sak om man själv vinner på det men erhåller man samma minimilön som sin förmultnade surkollega känns det lönlöst. Annorlunda är det givetvis med säljjobb och liknande provisionbaserade jobb.

Sen att det är svårt att sparka personal håller jag inte riktigt med om. Inom både detaljhandeln och resturang/service-branschen finns massvis med ungdomar med timanställning. Man vet inte hur många timmar man kommer jobba eller om man ens får fortsätta. Heltid är den en annan sak men förmår man sig anställa någon på heltid bör man lärt känna personen och även använt sig av tim- och tillsvidareanställning.

BigSpawn
2014-01-07, 10:27
På XXL i Täby så är det oftast långa köer i kassan pga att de har en person där. Konstiga är att när man gått igenom butiken så står det väldigt mycket personal överallt, så då undrar jag, är det personalen som totalt felprioriterar och hellre står och pratar eller är det företagets policy att de ska ha så många som möjligt i butiken för att sälja, men sen skiter man i att kunderna får köa. Grymt irriterande

spoon
2014-01-07, 11:02
Skrev ett långt inlägg men det försvann så fattar mig kort.

Varför ska man anstränga sig mer än vad som krävs?

Varför inte göra ett bra jobb när man väl är på jobbet? Du får bättre respons från kunder och medarbetare. Det blir helt enkelt roligare att vara på jobbet om man gör det bra.

mattepatte
2014-01-07, 12:03
Jag dömer inte ut hur en enskild individ utför hela sitt arbete efter bara en incident.
Alla har dåliga dagar etc.
Sen självklart gör man sitt bästa när man väl är på jobbet, men tycker vissa här kan tagga ner några nivåer.

Sir Anselm
2014-01-07, 12:13
Jag var med om en grej på Lilla Kafferosteriet i Malmö. Hade beställt och betalat för en cappucino när en kompis till baristan glider fram, snackar lite och ber att få en latte. Vilket baristan då gör till kompisen, utan att ta betalt för den.

Jag, alltså en betalande kund, fick alltså stå och vänta dels medans baristan snackade med sin kompis, dels medan hon gjorde i ordning en gratislatte till densamme. Inte bra service i mina ögon.

thenut
2014-01-07, 12:43
Skrev ett långt inlägg men det försvann så fattar mig kort.

Varför ska man anstränga sig mer än vad som krävs? Givetvis inte så nonchalant som biopersonalen men att göra det lilla extra är verkligen inget man orkar eller har lust till alla kunder. Det är en sak om man själv vinner på det men erhåller man samma minimilön som sin förmultnade surkollega känns det lönlöst. Annorlunda är det givetvis med säljjobb och liknande provisionbaserade jobb.

Sen att det är svårt att sparka personal håller jag inte riktigt med om. Inom både detaljhandeln och resturang/service-branschen finns massvis med ungdomar med timanställning. Man vet inte hur många timmar man kommer jobba eller om man ens får fortsätta. Heltid är den en annan sak men förmår man sig anställa någon på heltid bör man lärt känna personen och även använt sig av tim- och tillsvidareanställning.

Jag skulle väl säga att det är en fråga om personlig stolthet helt enkelt. Bara för att man har en förmultnad surkollega (vackert uttryckt förresten :)) så behöver man inte bli en själv...