handdator

Visa fullständig version : Tid mellan träning och gainer


Winternal
2004-03-13, 19:10
Jag har en kompis som är lite besatt av att han måste dricka sin gainer inom en timme efter att han har tränat klart den första muskelgruppen i passet..! Så om han t.ex börjar passet med att köra triceps och är klar med det efter 20 minuter, och sedan kör rygg i 40 minuter så skyndar han sig hem för att dricka sin gainer. Snabbt som attan, så att det inte ska hinna gå en timme sedan den första muskelgruppen tränades. Han kan absolut inte träna längre än 1 timme, för då hinner det gå "för lång tid" innan muskelgruppen som han började träna i passet får något protein/snabba kolhydrater.

Min fråga är då, gör detta verkligen någon märkbar skillnad?
Säg att han skulle dricka lite gainer direkt efter träningen av triceps, och sedan fortsätta träna rygg, och sedan dricka resten av gainern. Skulle det göra stor skillnad jämfört med att göra som jag - köra hela passet på minst 1 timme och sedan lugnt gå hem, blanda en hemmagjord gainer och dricka? Eller blir då i det här fallet mina triceps lidande? :naughty:

Jag tycker det låter konstigt i så fall.. :D

Big Will
2004-03-13, 19:38
Det bästa och enklaste är nog att helt enkelt ta med sig shakern med pulvret till gymmet, och efter träningspasset ha i vatten och shaka. Och sen dricka :D

KniveN
2004-03-13, 19:48
Det är svårt att säga om det gör någon skillnad men man bör dricka gainern så fort som möjligt efter passet. Det finns en del som börjar dricka den redan i mitten av passet.

Topaz
2004-03-16, 15:13
Originally posted by Big Will
Det bästa och enklaste är nog att helt enkelt ta med sig shakern med pulvret till gymmet, och efter träningspasset ha i vatten och shaka. Och sen dricka :D


Haha jag insåg nu hur dum jag är, jag har alltid tagit gainern när jag kommit hem, för om jag skulle blanda till den o ta med o dricka efter träning så blir den för tjock. Tanken att blanda till den på gymmet med deras vatten slog mig inte förräns nu haha. Jag har tränat i ett år hehe. Fast sen har jag hört att man inte ska dricka gainern precis efter träning utan vänta en halvtimme. Ngn som vet den optimala tidpunkten för att dricka sin gainer?????

:smash: <------bankar vett i mig själv hehe

Winternal
2004-03-16, 16:18
De har rätt äckligt vatten på gymet jag tränar på, så jag fortsätter nog att promenera hem och blanda min gainer. Det tar väl i alla fall under 30 minuter efter träning innan jag har fått i mig den, det är säkert okej..?

Topaz
2004-03-16, 16:22
Originally posted by Winternal
De har rätt äckligt vatten på gymet jag tränar på, så jag fortsätter nog att promenera hem och blanda min gainer. Det tar väl i alla fall under 30 minuter efter träning innan jag har fått i mig den, det är säkert okej..?

Men jag tror du ska försöka träna som din kompis, alltså mindre än en timme. Tycker själv att det ger bra resultat och har sett att många tipsar om det. :bpump:

Winternal
2004-03-16, 20:43
Jo, jag tränar oftast 45-50 minuter, men det tar ju sedan kanske 30 minuter till innan jag har hunnit hem och blanda min gainer. Ger dock fan i att duscha på gymet, så jag ska hinna hem ganska snabbt, dricka gainern och sedan ta en efterlängtad dusch :D

King Grub
2004-03-16, 20:44
Originally posted by Winternal
Jo, jag tränar oftast 45-50 minuter, men det tar ju sedan kanske 30 minuter till innan jag har hunnit hem och blanda min gainer. Ger dock fan i att duscha på gymet, så jag ska hinna hem ganska snabbt, dricka gainern och sedan ta en efterlängtad dusch :D

Jag har duschat en gång på gymmet... och då fick jag en fotvårta. :insane:

Officer
2004-03-16, 21:17
Originally posted by King Grub


Jag har duschat en gång på gymmet... och då fick jag en fotvårta. :insane:



Därför man ska ha badtofflor på sig på gymmets dusch, som jag har :smokin:

Sparrisen
2004-03-16, 21:19
Jag har duschat på gymmet varje träningsdag sedan jag började, och jag har aldrig haft en fotvårta!

:kickass:

KniveN
2004-03-17, 03:27
Originally posted by Winternal
De har rätt äckligt vatten på gymet jag tränar på, så jag fortsätter nog att promenera hem och blanda min gainer. Det tar väl i alla fall under 30 minuter efter träning innan jag har fått i mig den, det är säkert okej..?

Ta med dig en vattenflaska hemifrån då.

Winternal
2004-03-17, 12:21
Jag tar redan med mig en vattenflaska hemifrån, men den dricker jag upp under passet. Blir så mkt att släpa med hemifrån, shaker med pulver i, plus två vattenflaskor, plus grejorna jag har med sedan tidigare, träningsbyxor, skor m.m.

Visst skulle jag kunna dricka gainer under passet, i stället för vattnet.. men sånt slisk är jag inte så sugen på när jag tränar.. :)

Achryl
2004-03-17, 22:27
Jag och kompisen brukar ta med oss en 1.5 liter mjölk som vi delar och blandar med Gainern i omklädningsrummet, det går ganska bra faktiskt, men jag är ganska ny på det här med kosttillskott så det är kanske inte är det bästa sättet, vad vet jag :P

Matkrig
2004-03-20, 18:57
Din vän kan kanske ta med sig en banan eller något för att få upp blodsockret lite. Borde inte vara så stressigt med proteinet med tanke på att man har en ganska så stor aminosyrapool (motsvarande kanske 100 gram protein) om man äter regelbundet och bra i vanliga fall.