handdator

Visa fullständig version : Vad är viktigast när du köper kosttillskott?


Allan
2014-01-05, 20:08
Vad väger mest när du köper tillskott? Pris eller kvalitet?

Nej, det blir inte fler svarsalternativ. Förr eller senare måste vi alla göra det valet, svindyrt och bra, eller billigt och sämre.
Frågan är viktig, eftersom vi ser att lågprismärken med - lindrigt sagt - tveksam kvalitet tar del av marknaden.

Så vad betyder mest?

MasterChief
2014-01-05, 20:10
Kvalitet alla dagar i veckan.

Dreas
2014-01-05, 20:15
Priset så länge det är ok grejor.

Vassle är ju vassle och smakar det ok så gör det tillräckligt för mig.

BelowAverage
2014-01-05, 20:16
Priset så länge det är ok grejor.

Vassle är ju vassle och smakar det ok så gör det tillräckligt för mig.

Japp!

O_Wao
2014-01-05, 20:16
Kvalitet, mest pga allergier högt och lågt.

delta_mats
2014-01-05, 20:18
Både och. Köper varken det dyraste eller billigaste, inte heller det med lägst kvalitet eller högst kvalitet. Sådeså.

olle lindblad
2014-01-05, 20:21
Kvalitet.

Tobbey
2014-01-05, 20:22
Gäller det vassle är det priset som avgör. Allt annat går jag efter kvalité.

VikG
2014-01-05, 20:24
Rent kreatin är rent kreatin. Priset.

Ristretto
2014-01-05, 20:25
priset så länge det är ok grejor.

Vassle är ju vassle och smakar det ok så gör det tillräckligt för mig.

+1

R Scarpa27
2014-01-05, 20:27
priset.
mycket pga att jag kör whey 100 eller isolat som oftast e dyrare så jagar man lägre priser =).

frambogir
2014-01-05, 20:29
Egentligen är det viktigaste att det är en produkt med coolt namn, som gärna anspelar på aggressivitet och våld.

Men priset vinner över kvaliteten.

tp_88
2014-01-05, 20:30
Kvalitet upp till en viss nivå, sedan pris.

jenni
2014-01-05, 20:32
Att de fungerar skulle jag säga är viktigast, allt för mycket preparat håller inte det de lovar. Så ja det är väl kvalitet då.

robsson
2014-01-05, 20:33
Smak när det gäller proteinpulver för hur billigt och hög kvalité det än är så får jag aldrig ner det i längden om det smakar skit.

PureWhey
2014-01-05, 20:34
Beror på produkten... Ett billigt gott vassle tar jag hellre än ett dyrt äckligt t.ex. Vet inte vad jag ska svara.

XXXL
2014-01-05, 20:35
Så bra kvalité som möjligt till så lågt pris som möjligt, sen tror inte jag dyrare alltid är bättre. Många säljer samma saker eller sämre fast med ett tjusigt namn eller glittrig burk.

Så, pris.

Jag älskar företag som prispressar, som gör en apful burk, 0 reklam och sen lägger alla pengar på att göra produkten så bra som möjligt.

PepzAdept
2014-01-05, 20:36
Kvalitet och pris har ju verkligen ingen direkt korrelation på den här marknaden Allan. Finns ju svindyra tillskott som inte håller bättre kvalitet utan i flera fall sämre än billigare tillskott. Detta beror på mellanhänder som givetvis ska ha betalt i alla led. Eller att säljarna strategiskt väljer att spela på denna tanke hos folk att dyrt betyder kvalitet så de kan sälja sämre produkter dyrt.

Hackenschmidt
2014-01-05, 20:37
Jag röstade priset. Men det beror på vad som faller in under "kvalitet". Jag köper mest vassle och där är förstås smaken viktig, så jag väljer den mest välsmakande av de billiga. Om det är 2g kolhydrater mer eller liknande skiter jag i.

När jag köper kreatin köper jag ett billigt monohydrat.
D-vitamin och koffein köper jag billigt.

Thornblom
2014-01-05, 20:37
Som student blir det, tyvärr, pris. Prioriterar att få i mig ordentliga doser av det jag köper, istället för att behöva nojja över att jag inte har råd med två portioner whey per dag.

StarkaUlf
2014-01-05, 20:38
Ibland pris, ibland kvalitet :)

Ibland är jag helt enkelt sugen på ett proteinpulver som smakar riktigt bra och med en smak som få leverantörer har. Då skiter jag i priset och är ute efter kvalitén (smak kontra innehåll. Inte någon som innehåller massor av kolhydrater/fett bara för att förbättra smaken. En viss mängd är okej, men när det närmar sig Syntha-6 mängder så kollar jag åt andra märken).

Ibland vill jag bara ha ett vassle som smakar "okej" och gör sin grejj, då letar jag efter ett bättre pris.

Så om jag måste välja, kvalitet. Jag kräver ju ändå en viss kvalitet av vasslet som jag köper.

XXXL
2014-01-05, 20:39
Kvalitet och pris har ju verkligen ingen direkt korrelation på den här marknaden Allan. Finns ju svindyra tillskott som inte håller bättre kvalitet utan i flera fall sämre än billigare tillskott. Detta beror på mellanhänder som givetvis ska ha betalt i alla led. Eller att säljarna strategiskt väljer att spela på denna tanke hos folk att dyrt betyder kvalitet så de kan sälja sämre produkter dyrt.

:kickass:

Det blir inte bättre sammanfattat än såhär.

Latissimus Dorsi
2014-01-05, 20:39
Priset, enda kravet är att det skall smaka helt ok (eller nästan helt ok :D)

Jorgen
2014-01-05, 20:40
Alltid kvalité.

exor
2014-01-05, 20:40
Pris. Det enda jag använder mig av är BCAA. Enda viktiga är att det är lättlösligt.

Rikard Jansson
2014-01-05, 20:40
Knepig poll. Som Kristian säger så hänger det oftast inte alls ihop, det dyraste är verkligen inte bäst alla gånger. Xtend som jag har som aminosyror är ju i stort sett billigaste aminosyrorna och överlägset godaste, xplode som är den pwon jag använder när jag gör det tycker jag är överlägset bäst och inte alls dyrast.

L-Sami
2014-01-05, 20:54
Pris i relation till smak och konsistens i protein/aminosyror och vid kreatinprodukter så även effekt.

Diomedea exulans
2014-01-05, 20:56
Va? Trodde billiga var lika bra, och att de dyra var godare bara för att de smakar hallon eller har en Mr. Olympia på framsidan och heter som en sportbil.

Oxe
2014-01-05, 20:57
Kvalitet och pris har ju verkligen ingen direkt korrelation på den här marknaden Allan. Finns ju svindyra tillskott som inte håller bättre kvalitet utan i flera fall sämre än billigare tillskott. Detta beror på mellanhänder som givetvis ska ha betalt i alla led. Eller att säljarna strategiskt väljer att spela på denna tanke hos folk att dyrt betyder kvalitet så de kan sälja sämre produkter dyrt.

Billgaste behöver ju inte vara sämst och dyrast behöver inte vara bäst, men sannolikheten att det skulle vara så än tvärt om är ju högre.

Använder du det billigaste proteinerna dvs ett vasslekoncentrat med en lite lägre proteinhalt eller väljer du ett lite dyrare med högre proteinhalt eller kanske ett isolat eller hydrolysat.

Gober
2014-01-05, 20:57
Kvalitet och pris har ju verkligen ingen direkt korrelation på den här marknaden Allan. Finns ju svindyra tillskott som inte håller bättre kvalitet utan i flera fall sämre än billigare tillskott. Detta beror på mellanhänder som givetvis ska ha betalt i alla led. Eller att säljarna strategiskt väljer att spela på denna tanke hos folk att dyrt betyder kvalitet så de kan sälja sämre produkter dyrt.

Så är det. Det är klart det går att få till bra pris och bra kvalité om man har tillgång till bra tillverkare, så lite mellanhänder så möjligt och riktigt bra omsättning (som kommer med tiden om man sköter allt rätt) så att det går att pressa priserna.

Därmed inte sagt att det inte finns billiga produkter som innehåller just billiga (dålig kvalité) ingredienser. Precis som det finns dyra hajpade produkter (amerikanerna är duktiga på det) som är skit.

R Scarpa27
2014-01-05, 20:58
Så bra kvalité som möjligt till så lågt pris som möjligt, sen tror inte jag dyrare alltid är bättre. Många säljer samma saker eller sämre fast med ett tjusigt namn eller glittrig burk.

Så, pris.

Jag älskar företag som prispressar, som gör en apful burk, 0 reklam och sen lägger alla pengar på att göra produkten så bra som möjligt.

true...
jag blir mer misstänksam när de lägger för mkt energi på burken.

Herman H
2014-01-05, 21:00
Priset spelar naturligtvis rätt stor roll fast kvalitén är ändå viktig. Som flera tidigare har skrivit så är det inte alltid det dyraste som är det bästa osv.

Men det som är viktigast är ändå att risken för misstagsdoping är icke existerande, att tillverkaren garanterar att produkten är 100% dopingfri. Det hade jag betalt mer för.

LillisJ
2014-01-05, 21:00
Knepig poll. Som Kristian säger så hänger det oftast inte alls ihop, det dyraste är verkligen inte bäst alla gånger. Xtend som jag har som aminosyror är ju i stort sett billigaste aminosyrorna och överlägset godaste, xplode som är den pwon jag använder när jag gör det tycker jag är överlägset bäst och inte alls dyrast.

Vart handlar du för att Xtend ska bli billigast om jag får fråga? :MrT: Är ju inte ens nära 100% aminosyror dessutom så..

För övrigt brukar jag köra Body Science, både billigt och bra kvalité :)

Pepz
2014-01-05, 21:03
av de två alternativen: kvalitet

men som det är nu så finns ju (tillräckligt bra) kvalitet till lågpris och därför är den eventuella större skillnaden i kvalitet inte värd så mycket pengar.

på denna marknad sätts priserna mer av: marknadsföring, produktionsvolymer, mellanhänder, val av marginal. mfl. de flesta köper ju in råvarorna från samma ställen.

strikt
2014-01-05, 21:12
Med tanke på att man själv handlat 32 kg proteinpulver i ett svep för att få det billigare.

Så ja, priset.

Inget fel i att ha liknande priser som konkurrenterna eller alltid ligga lite över om det bara handlar om några tior i slutändan när man checkar ut. Men lockvarorna måste ju finnas där från början att man ens ska börja titta i shoppen.

Själv beställde jag förut alltid 3 lådor proteinkakor varje gång det var slut, la på lite andra lockvaror som man kunde maxa samt kolla om det fanns något annat som kunde slinka ner.

Nu när priskartellen verkar lagt sig hos alla nätleverantör i Sverige så handlar man inte på samma sätt längre.

XXXL
2014-01-05, 21:20
Med tanke på att man själv handlat 32 kg proteinpulver i ett svep för att få det billigare.

Så ja, priset.

Inget fel i att ha liknande priser som konkurrenterna eller alltid ligga lite över om det bara handlar om några tior i slutändan när man checkar ut. Men lockvarorna måste ju finnas där från början att man ens ska börja titta i shoppen.

Själv beställde jag förut alltid 3 lådor proteinkakor varje gång det var slut, la på lite andra lockvaror som man kunde maxa samt kolla om det fanns något annat som kunde slinka ner.

Nu när priskartellen verkar lagt sig hos alla nätleverantör i Sverige så handlar man inte på samma sätt längre.

:laugh:

Gjorde själv lika dant, fast bara 24 kg för sen skulle det inte kunna levereras till posten längre utan de skulle behövas en lastbil :d

Olegh
2014-01-05, 21:23
Acceptabel kvalité till så låg kostnad som möjligt.

strikt
2014-01-05, 21:37
:laugh:

Gjorde själv lika dant, fast bara 24 kg för sen skulle det inte kunna levereras till posten längre utan de skulle behövas en lastbil :d

Vart lite humor när man såg den bilden, önskar jag gjort något med mina påsar :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6353635&postcount=13646
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6353671&postcount=13647
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6353701&postcount=13648

Mackan58
2014-01-05, 21:40
Vassle: Pris per g protein samt smak. :)

LoveMachine
2014-01-05, 21:50
Det första svaret är, att det finns på Kolos webshop. På pollen så svarade jag priset, till stor del eftersom jag inte riktigt vet vad som utgör kvalitén för de produkter jag handlar. Kanske smaken går in där under.

För mig så handlar det i stort om att hitta ett vassle som har acceptabelt proteininnehåll och acceptabel smak till ett bra pris. Det behöver inte vara så gott eller space:at utan ska mest bara slinka ner utan gastronomiskt lidande eller dito ekonomiskt. I bland en påse av någon annan typ med en mer spännande smak, bara som omväxling. Men om just det proteinet skulle ha några mer "magiska" egenskaper har jag aldrig funderat över.

I övrigt kan det bli kreatin, ett billigt sådant, vitaminer och koffein. Så jag är väl en ganska typisk budgetkund. Då jag inte letar efter den bästa PWO:n eller optimalaste kolhydraten så blir det av naturen mindre viktigt med kvalitetsfaktorerna.

bigtraps
2014-01-05, 21:57
Det första svaret är, att det finns på Kolos webshop. På pollen så svarade jag priset, till stor del eftersom jag inte riktigt vet vad som utgör kvalitén för de produkter jag handlar. Kanske smaken går in där under.

För mig så handlar det i stort om att hitta ett vassle som har acceptabelt proteininnehåll och acceptabel smak till ett bra pris. Det behöver inte vara så gott eller space:at utan ska mest bara slinka ner utan gastronomiskt lidande eller dito ekonomiskt. I bland en påse av någon annan typ med en mer spännande smak, bara som omväxling. Men om just det proteinet skulle ha några mer "magiska" egenskaper har jag aldrig funderat över.

I övrigt kan det bli kreatin, ett billigt sådant, vitaminer och koffein. Så jag är väl en ganska typisk budgetkund. Då jag inte letar efter den bästa PWO:n eller optimalaste kolhydraten så blir det av naturen mindre viktigt med kvalitetsfaktorerna.

Kloka ord

LeBron
2014-01-05, 21:59
Pris, smak och kvalité.
ex:
EAA FX: OK smak, bra effekt
Amino-X: Svingod, bra effekt
BMR BCAA: Svingod, bra effekt, SVINDYR, 400kr för 400g, BLOW ME.

Andy.da.wohoo
2014-01-05, 22:08
Kvalitet tror jag. Vill säga pris eftersom jag är student. Men jag inser att jag inte skulle köpa tillskott från det billigaste märket om jag visste att det var skit i påsen.

Alexton
2014-01-05, 22:11
Jag lägger ned mycket tid på min kost, att sedan stoppa i sig blandningar som man inte är helt 100 på känns lite paradoxalt.

Kvalitet röstar jag. Men smak är mycket viktigt.

Sniggel
2014-01-05, 22:16
Kvalitet och pris har ju verkligen ingen direkt korrelation på den här marknaden Allan. Finns ju svindyra tillskott som inte håller bättre kvalitet utan i flera fall sämre än billigare tillskott. Detta beror på mellanhänder som givetvis ska ha betalt i alla led. Eller att säljarna strategiskt väljer att spela på denna tanke hos folk att dyrt betyder kvalitet så de kan sälja sämre produkter dyrt.

+1

Så därför svarar jag kvalitet. Eftersom det som har kvalitet ändå oftast går att hitta till lågt/lägsta pris.

Ett exempel på dyrt och dålig kvalitet är väl isåfall kaseinhydrolysat. Förmodligen ett dåligt protein som är dyrt att tillverka.

När det gäller smak kan jag se att kvalitet höjer priset dock. Dock är pris viktigare för mig i den kategorin. Smak är för mig ingen större faktor i min uppfattning om kvalitén.

Men jag vill inte köpa dålig kvalitet. Det är dock sällan låga priser innebär just dålig kvalitet. Men skulle det ändras så kommer ju jag att börja köpa dyrare produkter.

MkII
2014-01-05, 22:23
Alltid haft intrycket av att koloshoppen skulle vara massvis med dyrare än de andra men på t.ex. EAA ligger de rätt lika så kan väl tänka mig att stödköpa (enda kosttillskottet jag använder) eftersom det skiljer typ några öre per gram bara.

Mvh

Annars pris går först eftersom det sällan skiljer sig på kvaliten på innehållet

FabianH
2014-01-05, 22:44
Kör endast vassle och då går jag efter: Mest "bra" protein per krona, samt smak. Sen att det finns fler än 3-4 smaker och också trevligt.

cero
2014-01-05, 22:48
Tillskott är inte viktigt, och gör ingen stor skillnad så priset är oftast viktigast. Sen skiljer väl sig inte kvalité särskilt mycket om något alls när det gäller vanliga tillskott utan det är mest dyr marknadsföring som någon nämde i tråden.

bighulken
2014-01-05, 22:54
Kvalitén!!!........

priset får bli det de blir!......;-).börjar man att tumma på saker så fortsätter man nog med detta senare.

sen så behövs det även för min (placebo effeckt)...dvs jag tror på det,då fungerar det!!!........;-)

rooz
2014-01-05, 22:54
Att jag blir grofv. Kosta vad det kosta vill.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

cero
2014-01-05, 22:56
Kvalitén!!!........

priset får bli det de blir!......;-).börjar man att tumma på saker så fortsätter man nog med detta senare.

sen så behövs det även för min (placebo effeckt)...dvs jag tror på det,då fungerar det!!!........;-)

Vad exakt är kvalitétsskillnaden mellan olika produkter?

Ni som röstar på kvalité kan väl utveckla lite.

aeurenius
2014-01-05, 23:12
Jag köper det jag gillar.

MasterChief
2014-01-05, 23:19
Vad exakt är kvalitétsskillnaden mellan olika produkter?

Ni som röstar på kvalité kan väl utveckla lite.

Jag syftar på att priset skiter jag i och jag letar upp den produkt som jag vill ha, och sen är priset oväsentligt oavsett om det är lågt eller högt.

cero
2014-01-05, 23:21
Jag syftar på att priset skiter jag i och jag letar upp den produkt som jag vill ha, och sen är priset oväsentligt oavsett om det är lågt eller högt.

Då är det typ bra smak du är ute efter? Vet inte om jag hade kallat sådant "kvalité" i sammanhanget kosttillskott..

MasterChief
2014-01-05, 23:25
Då är det typ bra smak du är ute efter? Vet inte om jag hade kallat sådant "kvalité" i sammanhanget kosttillskott..

Så du menar att alla produkter har samma innehåll?

cero
2014-01-05, 23:27
Så du menar att alla produkter har samma innehåll?

Köper man vassle, kreatin, koffein osv från legitima företag så lär man ju få samma råvaror ja? Eller vad syftar du på?

Wilt the Stilt
2014-01-05, 23:34
Riktiga storpack proteinbars saknar jag.

Så Kvalite i Kvantitet..Resonabelt pris

Kolozzeums Wheyprotein är fantastisk. Vore gött med en kolozzeumproteinbar för bra pris i storpack

MasterChief
2014-01-05, 23:37
Köper man vassle, kreatin, koffein osv från legitima företag så lär man ju få samma råvaror ja? Eller vad syftar du på?

För mig är kosttillskott väldigt mycket mer än vassle och kreatin. Allt från klassiska hälsoprodukter, gainers, bars, måltidsersättare, Omega3 till multivitamintabletter. Och enligt min uppfattning är det rätt stor skillnad på innehåll och kvalitet.

MackeJuve
2014-01-06, 00:47
Bara priset haha.

Sent from my GT-I9305N using Tapatalk

-squat-
2014-01-06, 01:56
..eftersom vi ser att lågprismärken med - lindrigt sagt - tveksam kvalitet tar del av marknaden.


Vänligen utveckla.

Snobbe
2014-01-06, 02:50
Va inne på shoppen nu o kikade lite och tycker den är lite knepig, kanske jag som är korkad men varför finns det t.ex. inte kategorier under protein? Ofta är man ju ute efter vassle eller kasein? Samt så hittar jag inget rent kasein som är under 200kr vilket är ganska skumt för mig? Någon kanske kan förklara varför eftersom jag inte är någon kosttillskott expert.

muddler
2014-01-06, 02:55
Jag är oftast inte alls källkritisk och köper efter pris, dock köper jag inte mycket tillskott utan begränsar mig till vassle och gainer samt kreatin. På kreatin ser jag till att det är creapure som råvara och köper det billigaste.

Sniggel
2014-01-06, 04:28
För mig är kosttillskott väldigt mycket mer än vassle och kreatin. Allt från klassiska hälsoprodukter, gainers, bars, måltidsersättare, Omega3 till multivitamintabletter. Och enligt min uppfattning är det rätt stor skillnad på innehåll och kvalitet.

Jag förstår resonemanget. Men samtidigt kryllar det av produkter där man gör "specialblandningar" som man med marknadsföring får att framstå som av överlägsen kvalitet.
T ex när en omega-3-produkt innehåller en högre procent DHA och EPA samt även fått några extra omega-6 och omega-9 fettsyror. Dessa val kan vara bra val men räknar man på de enskilda ingredienserna var för sig, funderar på om man verkligen behöver omega-6 och omega-9 fettsyrorna så visar det sig vara en dyr historia och då kanske man bara ska köpa ett märke som enbart innehåller en "vanlig" 30%-ig koncentration av omega-3 och inget annat. En produkt som åtminstone är låg på miljögifter. Då får man hög kvalitet till ofta ett lågt pris. Ju högre pris man letar efter desto oftare har det "mumbojumbats" med produkten för att man inte kan sälja högkvalitativt omega-3 hur dyrt som helst. Då tar man till marknadsföring och spelar på folks okunskap för att kunna kräma ut mer profit. Utan att öka kvalitén på produkten.
Självklart finns det undantag till detta. T ex kan ju ett magnesiumtillskott förekomma i olika former med olika bra upptag.

cero
2014-01-06, 07:36
Sniggel: Ja, fast på innehållsförteckningen står det väl vad produkten innehåller?

För mig är kosttillskott väldigt mycket mer än vassle och kreatin. Allt från klassiska hälsoprodukter, gainers, bars, måltidsersättare, Omega3 till multivitamintabletter. Och enligt min uppfattning är det rätt stor skillnad på innehåll och kvalitet.

På vilket sätt skiljer sig kvalitén mellan olika produkter av t ex omega3, gainers och multivitamintabletter? Ge oss lite exempel.

Jorgen
2014-01-06, 07:44
Vänligen utveckla.

Vissa tillverkare köper in protein med väldigt låg proteinhalt (50% proteinråvara är billigare än 80% eller 100%) och tillsätter sen bla taurin för att höja proteinhalten vid tester. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=6804474&postcount=43
Då kan man såklart hålla mycket lägre priser och ändå tjäna pengar.

Albin Eriksson
2014-01-06, 07:57
Kvalitet får gå före kvantitet, mkt av mitt liv kretsar kring träningen så varför inte ge sig själv alla förutsättningar.

bigtraps
2014-01-06, 09:29
Och vad skiljer i kvalitet mellan olika vassleproteiner?

Jorgen
2014-01-06, 09:31
Och vad skiljer i kvalitet mellan olika vassleproteiner?
Detta tex:

Vissa tillverkare köper in protein med väldigt låg proteinhalt (50% proteinråvara är billigare än 80% eller 100%) och tillsätter sen bla taurin för att höja proteinhalten vid tester. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=6804474&postcount=43
Då kan man såklart hålla mycket lägre priser och ändå tjäna pengar.

Dreas
2014-01-06, 09:31
Och vad skiljer i kvalitet mellan olika vassleproteiner?
Läs länken Jörgen gjorde ovan? :)
Edit, tvåa

Pepz
2014-01-06, 09:36
Vissa tillverkare köper in protein med väldigt låg proteinhalt (50% proteinråvara är billigare än 80% eller 100%) och tillsätter sen bla taurin för att höja proteinhalten vid tester. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=6804474&postcount=43
Då kan man såklart hålla mycket lägre priser och ändå tjäna pengar.

Har du något belägg för det där?

Hur kan 50% protein blir 80% i ett test om man tillsätter några få gram taurin?

jag frågar för jag vet inte hur testerna går till.

Jorgen
2014-01-06, 09:37
Har du något belägg för det där?

Hur kan 50% protein blir 80% i ett test om man tillsätter några få gram taurin?

jag frågar för jag vet inte hur testerna går till.

Jag har fått det berättat för mig av några av varandra oberoende personer inom kosttillskottsbranchen.

Hur testerna går till vet inte jag heller. :)

WHITEFOLKS
2014-01-06, 09:37
Har du något belägg för det där?

Hur kan 50% protein blir 80% i ett test om man tillsätter några få gram taurin?

jag frågar för jag vet inte hur testerna går till.

Tänkte skriva i princip samma sak. I princip antyder jorgen att de använder sig av 50%ig råvara.

Pepz
2014-01-06, 09:39
Jag har fått det berättat för mig av några av varandra oberoende personer inom kosttillskottsbranchen.

Hur testerna går till vet inte jag heller. :)

Om dessa personer sitter på information om att vissa märken bryter mot lagen och är oärliga mot konsumenten så är det högst oansvarig av dessa att inte gå ut med den informationen.. det är riktigt illa..

Dreas
2014-01-06, 09:43
Har du något belägg för det där?

Hur kan 50% protein blir 80% i ett test om man tillsätter några få gram taurin?

jag frågar för jag vet inte hur testerna går till.Det verkar ju stämma då iaf BS har glycin tillsatt. Glycin låg också relativt tidigt i innehållsförteckningen vilket pekar på att det utgör en lite större del. Kan iofs vara så att det efter utgör lite också. På mobilen så orkar inte gå in igen.

Pepz
2014-01-06, 09:47
Det verkar ju stämma då iaf BS har glycin tillsatt. Glycin låg också relativt tidigt i innehållsförteckningen vilket pekar på att det utgör en lite större del. Kan iofs vara så att det efter utgör lite också. På mobilen så orkar inte gå in igen.

"Whey 100% innehåller rent vassle protein och det är tillsatt cirka 1,3gram glycin per servering 30gram"

olleMMsports

Allan
2014-01-06, 09:49
Det finns rätt mycket att önska när det gäller innehållsförteckningarna på tillskotten. I synnerhet när de påstår att det är "testat"

Pepz
2014-01-06, 09:52
Det finns rätt mycket att önska när det gäller innehållsförteckningarna på tillskotten. I synnerhet när de påstår att det är "testat"

+1

jag ser gärna innehållsförteckningar som listar precis allt i mängd. inklusive exempelvis mängd sötninsgmedel osv

VoDaresVins
2014-01-06, 09:57
Kör bara på vassle och maltodextrin. Skulle inte köpa en sort som är flera gånger dyrare än andra även om den fått bäst i test. Känns ju omöjligt att verkligen märka skillnaden i praktiken på annat än smak och upplösningsförmåga. Däremot finns det inhemska tillverkare så för mig ger det tilliten till hyfsad kvalitet, så kör på det trots att det säkert finns billigare märken. Lite kluven nu med alternativen som fanns, men svarar ändå pris.

z_bumbi
2014-01-06, 10:07
Kvalitet och pris har ju verkligen ingen direkt korrelation på den här marknaden Allan. Finns ju svindyra tillskott som inte håller bättre kvalitet utan i flera fall sämre än billigare tillskott. Detta beror på mellanhänder som givetvis ska ha betalt i alla led. Eller att säljarna strategiskt väljer att spela på denna tanke hos folk att dyrt betyder kvalitet så de kan sälja sämre produkter dyrt.

Du glömde den viktiga faktorn att om man säljer vissa typer av produkter som man kan ha mycket högre marginal för så kan man sälja basvarorna billigare. Inte så sällan är den första produktgruppen ganska så tveksamma och förvånande ofta så blir de också förbjudna att sälja inom en ganska kort tid eller så visar de sig vara helt verkningslösa. Just nu är det PWO som säljs av företag som inte verkar bry sig så mycket om hur kunderna mår eller om de klarar ett dopingtest.

RobbanColeman
2014-01-06, 10:08
Att inte köpa dem har jag kommit fram till!

Man behöver inte oroa sig över innehållet och det blir solklart billigast.

Träningsresultaten uteblir som vanligt även utan kosttillskott, varken mer eller mindre resultat alltså. :)

bigtraps
2014-01-06, 10:08
Vissa tillverkare köper in protein med väldigt låg proteinhalt (50% proteinråvara är billigare än 80% eller 100%) och tillsätter sen bla taurin för att höja proteinhalten vid tester. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=6804474&postcount=43
Då kan man såklart hålla mycket lägre priser och ändå tjäna pengar.

Om detta nu stämmer så är väl det inte info som nått fram till gemene man

Dreas
2014-01-06, 10:14
"Whey 100% innehåller rent vassle protein och det är tillsatt cirka 1,3gram glycin per servering 30gram"

olleMMsportsDå var det resterande som var väldigt lite, om det stämmer.

Pepz
2014-01-06, 10:17
Då var det resterande som var väldigt lite, om det stämmer.

är väl inte orimligt?

ngredienser:
Korsflödesfiltrerat vassleproteinkoncentrat (bestående av beta-laktoglobulin, glykomakro-peptid, alfa-laktalbumin, serum-albumin, immunoglobulin G, laktoferrin), vassleproteinisolat, glycin, aromer, sötningsmedel (aspartam), skumdämpare (sojalecitin)

Dreas
2014-01-06, 10:21
är väl inte orimligt?

ngredienser:Nope, de är rimligt.

bigtraps
2014-01-06, 11:25
Vad anses vara höga mängder av Taurin, lysin, alanin och glycin ?

Spiffy
2014-01-06, 11:35
Om vi jämför kolo whey med fx. Har då kolo högre kvalitet? För det är ju dyrare.

Morty
2014-01-06, 12:03
Använder i princip bara PWO, sportdryck och EAA. "kvalitet" gör inte så mycket här, det mesta är samma sak. Eller ska iaf vara.

Albin Eriksson
2014-01-06, 12:14
Tror det är betydligt vanligare med att använda mer av de billigare ingredienserna i EAA-produkter än att "spä ut vassle" vilket jag tror inte är så speciellt vanligt förekommande alls.

bigtraps
2014-01-06, 17:58
Bump!

arthax
2014-01-06, 18:13
Mycket intressant tråd! Jag har fått berättat för mig av en erkänt duktig byggare att; "så länge det smakar okej, så leta efter det billigaste. Allt är samma skit"

Diomedea exulans
2014-01-06, 18:15
Jag har fått berättat för mig av en erkänt duktig byggare att; "så länge det smakar okej, så leta efter det billigaste. Allt är samma skit"

"428 tabletter om dan nu. Vi ska upp i 750 för att må bra."

*jorgen*

arthax
2014-01-06, 18:17
Fått mig en tankeställare av den här tråden, och hur mycket kunskap och motivation jag fått av kolo. Jag kommer härmed göra mina inköp av kosttillskott här!

Kommer kolo-shoppen erbjuda bättre priser per/kg om man köper flera kilo (+5kg, +10kg etc?)

arthax
2014-01-06, 18:18
*jorgen*

Haha! :D .. den var kul! Men det är inte Ricky som sa det till mig

Exdiaq
2014-01-06, 18:29
Vad är kvalitet i det här sammanhanget?

Crippa90
2014-01-06, 18:54
Priset, men då köper jag i princip endast protein och koffein.

Koffein känns som att det är samma skit vad man än köper, men kanske ska satsa på ett lite dyrare protein med tanke på det Jorgen skrev.

bigtraps
2014-01-06, 19:50
Vad anses vara höga mängder av Taurin, lysin, alanin och glycin ?

Ingen?

cancion
2014-01-06, 20:37
Måste flika in och säga att dyrast väldigt sällan är bäst när det kommer till kosttillskott. Många gånger är det tvärtom!

arthax
2014-01-06, 23:14
Måste flika in och säga att dyrast väldigt sällan är bäst när det kommer till kosttillskott. Många gånger är det tvärtom!

När du skriver "bäst" i detta sammanhanget. Kan du beskriva ditt påstående mer utförligt?

awesomooo
2014-01-06, 23:16
Häftig förpackning med något passande namn.

Ne jag vet inte riktigt, tar det man har hört talas om och har fått ett varmt ord så jag misstänker att det i slutet har med kvaliten att göra.

DJJOHANSSON
2014-01-07, 10:21
Handlar alltid ifrån utlandet (pga priset) men produkterna är fortfarande desamma så kvalitet sviktar ju inte.


Jag fick ett presentkort på gg i julklapp, när jag ska sätta sprätt på det så kör jag nog på 'oj vilken häftig burk, den tar vi'

Johan_P
2014-01-07, 10:26
Vad är kvalitet i frågeställningen och hur mäter man denna som konsument?

Nitrometan
2014-01-07, 11:06
Kvalitet.

Jag vill ha kvalitet i det jag köper.
Sen är kontot för kosttillskott inte i storlek med ett mindre lands BNP heller. Jag köper inga mängder och därmed anser jag att jag kan välja ett lite dyrare alternativ när jag handlar.

Sen stödjer jag gärna kolozzeum när jag handlar eftersom de ger mig ett bra forum.

*kissass*

hurril
2014-01-07, 11:15
Kvalitet schmalitet för fan. Övertyga mig om att det är skillnad på Brand A:s frystorkade mat och Brand B:s frystorkade mat när de köper råvara från samma ställen. Kvalitet är ett argument Brand A använder till Torgny 16 år för att berätta varför han inte ska köpa från Brand B som ändå kostar 50 spänn mindre.

stridis
2014-01-07, 11:29
Kosttillskott skall vara prisvärda framförallt.
I dagsläget så har jag dock andra grejer att försöka spara till så om jag skulle köpa kosttillskott så skulle jag gå efter protein per krona på ett sätt som skulle få en A-lagare att skratta igenkännande.http://img7.imagebanana.com/img/ig1c2aaf/PokerFace.png

Nitrometan
2014-01-07, 11:29
Kvalitet schmalitet för fan.
Bra poäng.

Sen finns det vissa märken som överdriver mycket i sin reklam och/eller har dåliga innehållsförteckinngar.

hurril
2014-01-07, 11:37
Ja möjligen skulle kvalitet kunna vara ett mått på att låta bli etiketter fyllda med bullshit.

mangemani
2014-01-07, 11:38
priset självklart.
smakar det skit men kostar några hundra lappar mindre så väljer jag självklart det än en svindyr produkt som smakar mycket bättre och har samma effekt.
kosttillskott dricker jag ju inte för att det ska vara gott, utan för att det ska ge effekt.

PrimalAeon
2014-01-07, 11:44
Priset, så länge smaken ej är eruptionsprovocerande.

aijou
2014-01-07, 11:58
Jag säger priset. Det är nog ingen större skillnad i kvalité på billigt och dyrt vassleprotein och kreatin.

Dessutom så kör jag med naturell smak så det blir nog ingen extraordinär kulinarisk upplevelse vilket märke man än väljer.

Johan_P
2014-01-07, 12:19
Kvalitet schmalitet för fan. Övertyga mig om att det är skillnad på Brand A:s frystorkade mat och Brand B:s frystorkade mat när de köper råvara från samma ställen. Kvalitet är ett argument Brand A använder till Torgny 16 år för att berätta varför han inte ska köpa från Brand B som ändå kostar 50 spänn mindre.

Ja, jag tror detta är rätt framstående i just kosttillskottsbranschen.

Skulle nog vilja påstå att det är väldigt svårt som konsument av kostillskott att påstå sig kunna hävda att produkten X har bättre kvalitet än produkt Y. Ingredienserna har ju inget med kvalitet att göra, däremot spelar kvaliteten på ingredienserna roll. Man kan ta hänsyn till t.ex. protein/kg, torrhet, ingredienser men dessa är egentligen inga indikatorer på kvalitet? Dessutom har man noll koll på var produkten görs, var beståndsdelar/råvaror ursprungligen kommer ifrån, miljöhänsyn etc. - så någon huvudsaklig kvalitetsbedömning går ju inte att göra.

Bandid0
2014-01-07, 12:48
När jag tänker dyra kosttillskott tänker jag på flashiga etiketter och töntiga namn som monster-super-rage-maniac-mutant-insane-demon.
Jag tänker också på alla töntiga bodybuildingtidningar (där varannan sida är reklam) vars enda syfte är att medelst upproidade byggare sälja på ovetande stackare dessa dyra flashiga tillskott.

Men nåväl, hur ska en bra aminosyreprofil se ut i ett vassle då? Upptäckte att min har flera utfyllnadsingredienser.

Per 100g
Leucin 9g
Isoleucin 3,75g
Valine 3,75
Aspartic Acid 8,25
Glutamic acid 12,6
Serine 4,05
Glycine 1,5
Histidine 1,43
Arginin 2,7
Threonine 3,75
Alanin 3,53
Proline 3,75
Tyrosine 2,85
Methionine 1,58
Cysteine 1,35
Phenylalanine 2,25
Lysine 6,75
Tryptofan 2,18

Jag kan tänka mig att köpa dyrare tillskott om det där med utfyllnad som eiselt skrev om stämmer.

WHITEFOLKS
2014-01-07, 12:53
De ingår naturligt i vassle, sen vet jag inte om det där mkt mer än naturligt.

bigtraps
2014-01-07, 13:14
När jag tänker dyra kosttillskott tänker jag på flashiga etiketter och töntiga namn som monster-super-rage-maniac-mutant-insane-demon.
Jag tänker också på alla töntiga bodybuildingtidningar (där varannan sida är reklam) vars enda syfte är att medelst upproidade byggare sälja på ovetande stackare dessa dyra flashiga tillskott.

Men nåväl, hur ska en bra aminosyreprofil se ut i ett vassle då? Upptäckte att min har flera utfyllnadsingredienser.

Per 100g
Leucin 9g
Isoleucin 3,75g
Valine 3,75
Aspartic Acid 8,25
Glutamic acid 12,6
Serine 4,05
Glycine 1,5
Histidine 1,43
Arginin 2,7
Threonine 3,75
Alanin 3,53
Proline 3,75
Tyrosine 2,85
Methionine 1,58
Cysteine 1,35
Phenylalanine 2,25
Lysine 6,75
Tryptofan 2,18

Jag kan tänka mig att köpa dyrare tillskott om det där med utfyllnad som eiselt skrev om stämmer.

Verkar vara svårt att få svar på vad som är höga halter

WHITEFOLKS
2014-01-07, 13:15
Tror fx deklarerar halten och de tillsätter inte vad jag vet så jämför.

King Grub
2014-01-07, 13:40
Men nåväl, hur ska en bra aminosyreprofil se ut i ett vassle då?

Som vassleproteins aminosyreprofil? Den stimulerar proteinsyntesen maximalt utan att man behöver tillsätta extra aminosyror.

mela
2014-01-07, 13:43
Smaken för mig är viktigast, eftersom jag hulkar sönder om någonting inte är jättegott.

Fogel
2014-01-07, 14:38
Som fattig och snål student så är priset den avgörande faktorn.

Grotesk
2014-01-07, 15:13
För mig är det priset. Dock köper jag ju bara det gamla vanliga typ Omega-3, Multivitamin, Kreatin, EAA. Inte märkt någon kvalitetsuppoffring i mitt fall.

Bandid0
2014-01-07, 15:54
Som vassleproteins aminosyreprofil?

Min fråga var hur vassleproteinets aminosyreprofil ser ut.
Alla vassleprotein vars innehållsförteckningen jag granskat innehåller de aminosyror som Eiselt skrev används för att "fylla ut" pulvret och göra det billigare. Därför undrar jag hur aminosyreprofilen ser ut på ett vassleprotein där man inte ökat andelen billiga aminosyror. Jag vill kunna ta reda på vilka märken jag kan välja mellan om jag skulle få för mig att köpa en vassleprodukt utan tillsatta aminosyror.

WHITEFOLKS
2014-01-07, 15:56
Kolla bara på innehållsförteckning om aminosyror är tillsatta. Inte svårare än så.

Angel
2014-01-07, 18:45
Att man får en ful T-shirt på köpet.

PepzAdept
2014-01-07, 22:13
Du glömde den viktiga faktorn att om man säljer vissa typer av produkter som man kan ha mycket högre marginal för så kan man sälja basvarorna billigare. Inte så sällan är den första produktgruppen ganska så tveksamma och förvånande ofta så blir de också förbjudna att sälja inom en ganska kort tid eller så visar de sig vara helt verkningslösa. Just nu är det PWO som säljs av företag som inte verkar bry sig så mycket om hur kunderna mår eller om de klarar ett dopingtest.

Det där tycker jag dock du har helt om bakfoten, det är inte tillverkarna som styr marknaden. Klart de påverkar den men det är efterfrågan som styr produktlinjerna. Marknaden efterfrågar gränslandsprodukter och det är ju det som tillverkarna ger dem, helst med ett tokhäftigt namn och tjusig burk så den blir extra bra. Det är ju bara vi som tävlar som inte egentligen efterfrågar det.

Nog för att alla tillverkare tyvärr kanske inte tar det ansvaret som de borde med testningen av dessa produkter innan de når marknaden men i slutändan är det ju ändå konsumenterna som väljer vad de stoppar i sig. Där kan man väl bara beklaga sig över att folk är villiga att stoppa i sig saker som de inte har en aning om vad det gör i kroppen men är villiga att utsätta sig för riskerna ändå för att göra bra gains eller bli extra taggade till passen. Produkter som kan orsaka leverskador eller dylikt vid stor konsumtion. Ett bra exempel på detta är ju när craze förbjöds här under hösten. KAOS i butikerna för att alla skulle handla upp ett lager innan de försvann från marknaden.

Vill man försäkra sig om att klara ett dopingtest kan man ju välja en produktlinje hos en tillverkare som garanterar att den är ren.

Men visst, din första poäng är såklart korrekt. Vissa saker går det att hålla högre marginal än på andra. Och säljer man mycket av dessa kan man i såfall ha lockpriser med andra produkter. Som att sälja billig kycklingfilé eller köttfärs på ICA t.ex. Funkar jättebra om alla handlar lite annat också :)

Spiffy
2014-01-08, 21:10
Vad väger mest när du köper tillskott? Pris eller kvalitet?

Nej, det blir inte fler svarsalternativ. Förr eller senare måste vi alla göra det valet, svindyrt och bra, eller billigt och sämre.
Frågan är viktig, eftersom vi ser att lågprismärken med - lindrigt sagt - tveksam kvalitet tar del av marknaden.

Så vad betyder mest?

Om vi jämför kolo whey med fx. Har då kolo högre kvalitet? För det är ju dyrare.

Bump

mycketbrännvin
2014-01-09, 07:47
Priset helt klart, förstår ej skillnaden på ett dyrt eller billigt proteinpulver eller BCAA. Kosttillskott och dyra som dom är så köper det billigaste

r1kkie
2014-01-09, 08:09
Smaken först.

Manta
2014-01-09, 08:32
Marknadsföring. Jag är väldigt suggestibel, och därför är mina resultat starkt beroende av vad jag tror jag kommer få ut av produkten.

hultman
2014-01-09, 09:06
Smaken och "kvaliteten", även om det sistnämnda är ett diffust begrepp som innefattar allt från fördelning av makronutrienter till uppskattad "proteinkvalitet". En uppskattning som förmodligen inte alltid överensstämmer med verkligheten. Å andra sida käkar jag bara EAA/BCAA och bars i kosttillskottsväg.

Har man inte råd att köpa de kosttillskott man tycker är bäst så är man antingen duktigt gniden eller fattig på riktigt. Tillskott kostar inte så pass mycket pengar att prislappen kan vara en faktor.

Dreas
2014-01-09, 09:33
Smaken och "kvaliteten", även om det sistnämnda är ett diffust begrepp som innefattar allt från fördelning av makronutrienter till uppskattad "proteinkvalitet". En uppskattning som förmodligen inte alltid överensstämmer med verkligheten. Å andra sida käkar jag bara EAA/BCAA och bars i kosttillskottsväg.

Har man inte råd att köpa de kosttillskott man tycker är bäst så är man antingen duktigt gniden eller fattig på riktigt. Tillskott kostar inte så pass mycket pengar att prislappen kan vara en faktor.Eller så är de flesta tillskott så lika varandra i effekt(ingen/lika som mat) att priset är den enda faktorn värd att ta i beaktning så länge man finner smaken tillräcklig.

edit: Nu tänker jag på protein, gainer, bars mm.

D-Crawler
2014-01-09, 10:44
Pris då jag är student. Kommer nog dock förbli pris även efter att man börjat tjäna pengar igen.

Juxta
2014-01-09, 10:59
Kvalité, men med det menar jag mest smak. Har smakat många otrevliga sojaprotein, men nu har jag hittat en som slår alla andra.

lowdice
2014-01-09, 11:18
Kvalité, men med det menar jag mest smak. Har smakat många otrevliga sojaprotein, men nu har jag hittat en som slår alla andra.

Vilken?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk

Tyrwing
2014-01-09, 11:49
Pris, då jag är student.

Morty
2014-01-09, 12:13
Kvalité, men med det menar jag mest smak. Har smakat många otrevliga sojaprotein, men nu har jag hittat en som slår alla andra.

Vilken cliffhanger!!!

Juxta
2014-01-09, 12:19
Vilken cliffhanger!!!

Den handlas tyvärr inte hos Kolozzeum så den nämns inte här. Sorry. ;)

Slartibartfast
2014-01-09, 13:06
Priset och etablerad leverantör avgör för min del, då jag endast äter vassle, magnesium, zink och Omega-3.

Unsub
2014-01-09, 23:54
Med tanke på att man själv handlat 32 kg proteinpulver i ett svep för att få det billigare.

Så ja, priset.

"Kvantitet är också en kvalite" citat från mysfarbrorn Stalin.

OnT För mig styr priset oftast.

cero
2014-01-10, 00:25
Priset och etablerad leverantör avgör för min del, då jag endast äter vassle, magnesium, zink och Omega-3.

Varför magnesium och zink om jag får fråga?

Juxta
2014-01-10, 09:18
Varför magnesium och zink om jag får fråga?

Ett tillskott som är väldigt vanligt efter kreatin(ZMA).
Magnesium för sömnen och zinket för det påstådda testoförhöjningen. Man brukar slänga in B-vitamin också för upptagets skull.

farsan baloo
2014-01-21, 08:11
Kvalitet alla gånger. "För" billigt vassle kommer inte in i mitt hem...

Dreas
2014-01-21, 08:26
Ett tillskott som är väldigt vanligt efter kreatin(ZMA).
Magnesium för sömnen och zinket för det påstådda testoförhöjningen. Man brukar slänga in B-vitamin också för upptagets skull.Har du zinkbrist? Annars ger det mig veterligen ingen positiv påverkan på testot.

Juxta
2014-01-21, 08:41
Har du zinkbrist? Annars ger det mig veterligen ingen positiv påverkan på testot.

Jag har ingen zinkbrist, utan det är ju det som sägs varför man just har zink i ZMA. Finns det andra påstådda egenskaper?

Skickat från min C6903 via Tapatalk

Dreas
2014-01-21, 08:48
Jag har ingen zinkbrist, utan det är ju det som sägs varför man just har zink i ZMA. Finns det andra påstådda egenskaper?

Skickat från min C6903 via TapatalkNope, inte mig veterligen.

Juxta
2014-01-21, 08:52
Nope, inte mig veterligen.

Ok, tycker att var man än läst om ZMA så nämner dom testoboosten från zinket. Även om jag själv är skeptisk så nämns det ofta till varför man just har zink som kosttillskott.

Bryggan
2014-01-21, 09:56
Varför magnesium och zink om jag får fråga?
För min del så undviker jag muskelkramper i muskler jag inte (?) arbetar med om jag äter Mg under deff.

Dreas
2014-01-21, 10:49
Ok, tycker att var man än läst om ZMA så nämner dom testoboosten från zinket. Även om jag själv är skeptisk så nämns det ofta till varför man just har zink som kosttillskott. Jupp, men bris krävs mig veterligen för att det ska vara intressant. Men det kan man inte upplysa folk om såklart :)

Birkharju
2014-01-21, 10:54
Smaken och priset, därför köper jag Body Science

J.V
2014-01-21, 11:03
Pris. Vassle är vassle, kvalitetsskillnader lär vara obefintliga så länge man inte köper något från typ... Sovjet.

Skulle någon börja med en kvalitetsstämpel/kontrollstämpel från RF som intygar att skiten är garanterat fri från otillåtna preparat skulle jag nog börja lägga någon extra krona på det, men tillsvidare litar jag på alla svenska tillverkare.