handdator

Visa fullständig version : Finns det något fördel alls att hålla brett grepp i roddövningar?


Klok
2014-01-05, 04:34
Hej,

det som påverkar hur en roddövning "ger effekt" är ju hur överarmarna rör sig under lyftet, eftersom ryggmusklerna påverkar överarmarna och inte underarmarna (vilket gör att det inte blir någon skillnad i aktivering av ryggmusklerna vid pronerat respektive supinerat grepp).

Med ett något bredare än axelbrett grepp så kan man ju dra överarmarna hur man vill. Man kan dra dem utåt åt sidan för att få samma rörelse som i bred rodd osv.

Så, jag undrar, om det finns någon anledning alls att köra med brett grepp i roddövningar? Förutom om man av någon anledning vill avlasta biceps eller träna framförallt grepp?

greetingz!

Sheogorath
2014-01-05, 11:06
Hej,

det som påverkar hur en roddövning "ger effekt" är ju hur överarmarna rör sig under lyftet, eftersom ryggmusklerna påverkar överarmarna och inte underarmarna (vilket gör att det inte blir någon skillnad i aktivering av ryggmusklerna vid pronerat respektive supinerat grepp).

Med ett något bredare än axelbrett grepp så kan man ju dra överarmarna hur man vill. Man kan dra dem utåt åt sidan för att få samma rörelse som i bred rodd osv.

Så, jag undrar, om det finns någon anledning alls att köra med brett grepp i roddövningar? Förutom om man av någon anledning vill avlasta biceps eller träna framförallt grepp?

greetingz!

Det som händer vid en bred fattning är ju att, så länge man inte konstrar till det, att armbågarna kommer längre ut och längre upp. Det ger mer aktivering av baksida axlar på bekostnad av latsen. Jag skulle också säga att det är sannolikt att skulderadduktorerna får en längre belastad rörelsebana med en sådan fattning (även om jag inte sett någon sådan studie). Alltså: det blir i så fall en sämre latsövning och en mer "allmän ryggövning", vilket passar mig utmärkt eftersom jag tycker latsen tränas bra i många andra övningar jag gör.

Klok
2014-01-05, 11:10
Det som händer vid en bred fattning är ju att, så länge man inte konstrar till det, att armbågarna kommer längre ut och längre upp. Det ger mer aktivering av baksida axlar på bekostnad av latsen. Jag skulle också säga att det är sannolikt att skulderadduktorerna får en längre belastad rörelsebana med en sådan fattning (även om jag inte sett någon sådan studie). Alltså: det blir i så fall en sämre latsövning och en mer "allmän ryggövning", vilket passar mig utmärkt eftersom jag tycker latsen tränas bra i många andra övningar jag gör. Man kan väl röra armarna/armbågarna på samma sätt med ett smalt grepp? Det naturliga för ett smalt grepp är ju att dra "nedåt" (mot fötterna) och (mindre) utåt samtidigt. Men om man vill kan man ju bara dra armbågarna rakt ut åt sidorna.

ELler?

Sheogorath
2014-01-05, 11:16
Man kan väl röra armarna/armbågarna på samma sätt med ett smalt grepp? Det naturliga för ett smalt grepp är ju att dra "nedåt" (mot fötterna) och (mindre) utåt samtidigt. Men om man vill kan man ju bara dra armbågarna rakt ut åt sidorna.

ELler?

Då kommer du behöver böja mer i armbågen än du tar ut rörelse i axeln och eventuellt också inåtrotera i axelleden (om du ska dra lågt samtidigt). Inget av detta tillför något bra i den här övningen.

Thornblom
2014-01-05, 11:20
Följdfråga:
Finns det något anledning till att köra supinerat grepp istället för pronerat? (vid samma fattningbredd, dvs axelbrett). Är mest rädd att slita av biceps vid 100kg+...

Sheogorath
2014-01-05, 11:32
Följdfråga:
Finns det något anledning till att köra supinerat grepp istället för pronerat? (vid samma fattningbredd, dvs axelbrett). Är mest rädd att slita av biceps vid 100kg+...

Vid axelbrett grepp ser jag bara fördelar med supinerad (eller neutral) fattning: man behöver inte forcera en pronation i underarmen för att få in armbågarna till kroppen. För någon som är överrörlig kanske det är sak samma men de flesta har inte så stor pronationsförmåga i underarmen att det kommer följa sig naturligt att hålla inne armbågarna vid axelbred, pronerad fattning.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för biceps i den här övningen: roddövningar är överlag väldigt snälla mot biceps oavsett fattning. Flyes och däckvält ska man ha lite respekt för dock. ;)

pezrulezhaakon
2014-01-05, 12:17
Thornblom

Biceps behöver inte vara aktiverad alls i roddövningen. Men det kräver riktigt bra kroppskontroll.

Bryggan
2014-01-05, 15:17
Thornblom

Biceps behöver inte vara aktiverad alls i roddövningen. Men det kräver riktigt bra kroppskontroll.+1.
100 kg+ är riktigt tungt Thornblom! Jag anser mig vara stark i just rygg men jag klarar inte korrekt utförda roddar på 100 kg+. Nu vet inte jag hur du är men 100+ är fan mycket.

straand94
2014-01-05, 15:23
Testade latsdrag med rep, vilket ger en längre ROM. Är det fördelaktigt att köra med rep som substitut till vanliga smala latsdrag? Nackdelen jag kommer på är att man kanske inte kan hantera lika tunga vikter då det är svårare att hålla en tung vikt i repet än i stången.