handdator

Visa fullständig version : Protein shake recept?


Gurkburk92
2014-01-04, 22:39
Har svårt att hitta bra recept på Proteinshakes i en mixer.

Hittade någon som va relativt god, men blev så extremt tråkig i längden och samtidigt väldigt jobbig att göra. Då med jordnötssmör, banan och proteinpulver osv.

Någon som ruvar på några recept? Behöver ha lite olika på lager, då jag har lätt för att tröttna på mat :P

Anledning till att jag behöver detta är för att komma upp i kalorier om dagarna. Jag väger 85kg~, har lite för mycket vikt på mig, och äter typ knappt 1500-2000 kalorier värt av mat om dagarna. På jobbet (Som UPS förare) så äter jag ibland ingenting, eller så köper jag en sleten sandwish på ica och äter middag när jag kommer hem.

Då är det protein shakes på typ 2500~cals jag letar efter.

NautilusMetoden
2014-01-04, 23:44
Har googlat lite förut, tycker det känns svårt att hitta drycker som inte är "mjölk + banan + jordnötssmör" eller liknande men jag har ju bara tränat några månader...

Personligen är min favorit (eller snarare, enda...):
4 dl mellanmjölk
25g protein
25g jordnötssmör
1 banan
160~g (en halv burk) sojabönor
ett par droppar vaniljarom


så det ska bli intressant om det finns några andra roliga kombinationer. Jag har otroligt svårt att äta mycket mat, orkar bara äta runt 600 vid lunch och middag (och typ 300 vid frukost). Dagar då jag är helt proppmätt under hela jäkla dagen så är jag ändå bara runt 2400-2600 och liknande...

J.V
2014-01-05, 00:33
Om du ska dricka shaken hemma så... tillsätt glass. GB:s lättglass eller sorbet om du vill hålla fettet lågt. Så otroligt mycket godare än "vanliga" shakes och lättare att få upp kalorierna.

Själv föredrar jag vanilj rakt av men det går ju att hitta på vad som helst, framför allt om du gör dom hemma och har mixerstav eller elvisp. Bara att kasta ner ett par kakor, jordnötssmör, banan, Daim eller vad som helst om du verkligen behöver få upp kalorierna. (Och smakupplevelsen. :D) Kakor/godis går ju ypperligt att byta ut mot proteinbar om du verkligen vill ha upp proteinet, men då behöver du förhacka den ganska fint med kniv innan du börjar vispa.

Mina favoriter, förutom vanilj är nog:
vaniljglass (eller bananglass om man hittar det) med banan och honung
kola/vaniljglass med Daim
vanilj- alternativt apelsinchokladglass med Marabou Apelsinkrokant
chokladglass med jordnötssmör och lite kakao (här kan sötningsmedel eller socker behövas beroende på ration mellan glass och jordnötssmör)
...och så lite proteinpulver i lämplig smak.

Gurkburk92
2014-01-05, 01:19
Om du ska dricka shaken hemma så... tillsätt glass. GB:s lättglass eller sorbet om du vill hålla fettet lågt. Så otroligt mycket godare än "vanliga" shakes och lättare att få upp kalorierna.

Själv föredrar jag vanilj rakt av men det går ju att hitta på vad som helst, framför allt om du gör dom hemma och har mixerstav eller elvisp. Bara att kasta ner ett par kakor, jordnötssmör, banan, Daim eller vad som helst om du verkligen behöver få upp kalorierna. (Och smakupplevelsen. :D) Kakor/godis går ju ypperligt att byta ut mot proteinbar om du verkligen vill ha upp proteinet, men då behöver du förhacka den ganska fint med kniv innan du börjar vispa.

Mina favoriter, förutom vanilj är nog:
vaniljglass (eller bananglass om man hittar det) med banan och honung
kola/vaniljglass med Daim
vanilj- alternativt apelsinchokladglass med Marabou Apelsinkrokant
chokladglass med jordnötssmör och lite kakao (här kan sötningsmedel eller socker behövas beroende på ration mellan glass och jordnötssmör)
...och så lite proteinpulver i lämplig smak.

Låter som bra ideér de där, men skulle helst hålla mig "så nyttig" som möjligt :P

Har druckit denna några dagar:

Recipe Ingredients for Svunt Shake half whole milk
1 cup whole milk
1 cup half and half
1 cup oats
1 tsp honey
1/4 cup natural peanut butter
64 grams Whey Protein
2 bananas
Recipe Directions for Svunt Shake half whole milk
Put the dry oats in the blender and whizz while you gather the other ingredients put everything else in with the powdered oats and blend.

http://caloriecount.about.com/svunt-shake-half-whole-milk-recipe-r559324

Shocksmak vid first taste, men den är rättså god därefter faktiskt.

Gurkburk92
2014-01-05, 14:38
Bara jobbigt att de man hittar är i amerikanska mått...

1/2 cup oats
1/2 cup whole milk
1/2 cup half & half (Som jag förstått det så är detta Vispgrädde)
1/8 cup peanut butter
1 scoop chocolate flavored whey protein
1 TB Honey
1 TB Nutella
1 Banana

900cals~


------------------------------------------------------

1 Cup of Oatmeal
2 Cups of Milk
1 Tbsp. of Olive Oil
1 Banana
1 1/2 Scoops of Whey Isolate
5g Creatine
58g of protein, 71g of carbs, and 19.5g of fat.

------------------------------------------------------

500-700 ml whole milk (it differs, but I don't want the shake too thick)
4-5 tbsp peanut butter
2-3 tbsp Nutella (I prefer a discount brand cause Nutella in itself is quite expensive, and it feels like a waste putting it in)
1-2 frozen bananas (for the ice)
2 scoops of Whey
1-2 thick slices of vanilla ice cream
2-4 tbsp Olive oil

Calories 2200, Protein 134g, Carbs 170g , Fat 143g

-------------------------------------------------------