handdator

Visa fullständig version : frågor angående vassle protein


NybörjarBuilder
2004-03-13, 16:41
hej.
jag har en fråga angående exell vassle protein. Jag har vaniljsmak och jag tycker det smakar förjävli*t.
Jag har fått höra att man kan sätta i lite oboy.. jag prövade och det smakade lite bättre.
är detta ok eller är det bättre utan att tillsätta oboy?

nästa fråga är.
skall jag dricka vassle proteinet endast efter styrkepasset eller varje dag? vad är bäst?

tack för svar..

King Grub
2004-03-13, 16:51
Är det efter passet du skall hälla i dig drinken kan du använda O'boy som källa till snabba kolhydrater, ja.

Visst kan du använda vassleproteinet som proteinkälla till mellanmål och för att öka proteininnehållet i en måltid som du vet med dig är extra proteinfattig.

Det är dock inget måste, utan efter träningspassen är viktigast.

Big Will
2004-03-13, 19:43
Personligen skulle jag inte använda o'boy efter träning... en 50%/50% blandning av maltodextrin och dextrose är optimalt då :D Även bara malto eller dex går bra.

Det går utmärkt att ta proteinet när du än känner att du behöver ett tillskott av det i kosten.

NybörjarBuilder
2004-03-13, 22:24
okej, men varför är det inte bra med oboy?

tack

Makk
2004-03-13, 23:49
Originally posted by NybörjarBuilder

Jag har vaniljsmak och jag tycker det smakar förjävli*t.


vafan, exells vaniljsmak är ju über goood..... är ju som att dricka vaniljsås... och vem gillar inte det?!?! :hbang:

mr.jeppe
2004-03-14, 00:56
Jag brukar, efter träning blanda min Exell vanilj med oboy. Tar 1.5 dl vassle, 1dl oboy och 4dl minimjölk.
Någon näve russin till det så har man en sjysst gainer. Räcker troligtvis med gainern, men russin e så gott så det kan man unna sig. :)

Tycker för övrigt också att Exell vanilj smakar gott!:thumbup:

King Grub
2004-03-14, 07:27
Originally posted by NybörjarBuilder
okej, men varför är det inte bra med oboy?

tack

Efter träningen är det helt okej. Vid andra tillfällen är det för snabba kolhydrater, som orsakar en för hög och snabb blodsockerstegring.

Big Will
2004-03-14, 10:25
Originally posted by NybörjarBuilder
okej, men varför är det inte bra med oboy?

tack

Det beror helt enkelt på vad du vill uppnå i slutändan. Visst går det bra med o'boy, men det går även bra med banan, godis, etc. Frågan är om du vill ha det som är optimalt för musklernas återhämtning och uppbyggning eller inte.

NybörjarBuilder
2004-03-14, 12:31
Originally posted by Big Will


Det beror helt enkelt på vad du vill uppnå i slutändan. Visst går det bra med o'boy, men det går även bra med banan, godis, etc. Frågan är om du vill ha det som är optimalt för musklernas återhämtning och uppbyggning eller inte.
Det är klart att jag vill att det skall vara optimalt för muskeltillväxten.
Så då skiter jag i den alltså..?

tack

Tomten
2004-03-14, 12:58
Personligen så gillar inte jag smaken på Exell. Konsistensen tycker jag också är konstigt.

Om jag får välja så föredrar jag protein från:

Self Omninutrition (Progen)
Fairing (Complete Protein III)
Eiselt (Protec)

Progen ligger i samma prisnivå som exell (kan vara några kronor billigare/dyrare)

Fairing och Eiselts produkter är dyrare, men "anses" hålla högre kvalitet. Om det är sant eller inte kan bara du själv avgöra :D

Om du har ett protein med chokladsmak så testa blanda med lika delar mjölk och kaffe, det blir faktiskt riktigt bra. Fungerar utmärkt med Progen... lite sämre med Complete Protein III.

Creatinus Enormus
2004-03-14, 12:59
Originally posted by Makk
vafan, exells vaniljsmak är ju über goood..... är ju som
att dricka vaniljsås... och vem gillar inte det?!?! :hbang:

Hehe...! För några år sen när man inte räknade kallisar så ofta
så brukade jag vispa ihop en halvliter vaniljsås och dricka...
Vaniljsås rockar! :kickass:

Pez
2004-03-14, 13:53
Originally posted by Tomten
Progen ligger i samma prisnivå som exell (kan vara några kronor billigare/dyrare)

Nu vet jag iofs inte var du handlar ditt Progen, men i regel ligger progen på ca. 250-260kr/kg (webshoppar)...

Inte för att det gör nån skillnad för nån.. priserna är ju som dom är hur man än vrider och vänder på det. :D

Har fö också svårt för Exells vaniljsmak.. men vissa jag känner älskar skiten.. så det är som vanligt - smaken är som baken eh?

/pez

Mindek
2004-03-14, 14:08
Originally posted by NybörjarBuilder

Det är klart att jag vill att det skall vara optimalt för muskeltillväxten.
Så då skiter jag i den alltså..?

tack



Du kan BYTA UT oboyen mot några snabbare kolhydrater i efterträningsdrinken för att göra den bättre.

King Grub
2004-03-14, 15:04
Originally posted by Mindek




Du kan BYTA UT oboyen mot några snabbare kolhydrater i efterträningsdrinken för att göra den bättre.

O'Boy är ju dock inte direkt långsamma kolhydrater; inte O'boypulvret.

Makk
2004-03-14, 16:01
Originally posted by Creatinus Enormus


Hehe...! För några år sen när man inte räknade kallisar så ofta
så brukade jag vispa ihop en halvliter vaniljsås och dricka...
Vaniljsås rockar! :kickass:

:hbang:
Typ samma sak när man skulle käka nån bit tårta/kaka som man skulle ha vaniljsås till.... blev ju aldrig kaka med vaniljsås om man säger så :D

NybörjarBuilder
2004-03-14, 19:01
Originally posted by Mindek




Du kan BYTA UT oboyen mot några snabbare kolhydrater i efterträningsdrinken för att göra den bättre.
okej, tips på vad jag kan byta ut det med ?

tack

King Grub
2004-03-14, 19:05
Originally posted by NybörjarBuilder

okej, tips på vad jag kan byta ut det med ?

tack

Dextropur?

Slartibartfast
2004-03-16, 11:40
Jag brukar köra med vasslepulver i mjölk och några skedar O´boy för smakens skull. Före det 100 gram skumbananer. perfekt efter träningen.

Varför skulle du lämna bort O´boyen om det får drinken att smaka bättre :confused: Näringsmässingt är det ganska +/- noll. Mera åt det positiva skulle jag säga. Snabba kollisar. Vad är riktigt problemet? Vassle, mjölk, O´boy och skumgodis och du kan inte misslyckas!