handdator

Visa fullständig version : kosttilskott rekommendationer?


Ozziking
2014-01-04, 19:27
Som rubriken?

Jag har casein protein ( kväll oftast ) Och vassle som jag brukar ta efter träning.

Innan träning och på vilodagar brukar jag ta 4-5g creakong ( kreatin ) men inte märkt av någon större effekt av det riktigt?

i övrigt: Borde man börja ta något EAA eller BCAA?

tack :)

Filipb
2014-01-04, 19:43
Protein (inkl. aminosyror) behöver du bara om du inte får i dig tillräckligt genom "vanlig" mat. Detsamma gäller omega 3.

Personligen gillar jag även att ta D-vitamin under vinterhalvåret, samt kreatin i cykler.

2scoop
2014-01-04, 19:58
Kreatin har ingen direkt effekt testa köra det i ditt vassle efteråt. Folk brukar ofta ha väldigt olika åsikter om det hjälper eller inte.
Du måste inte ta tillskotten men det kan vara kul att prova och se om du märker någon skillnad.

LillisJ
2014-01-04, 20:23
Ta kreatin efter träningen istället.

Ozziking
2014-01-05, 11:40
Okej! för det står nämligen 20-30 minuter innan träning. Men vad händer då om man tar det efter istället för innan? kreatin depåerna fylls på då?

Sheogorath
2014-01-05, 11:59
Okej! för det står nämligen 20-30 minuter innan träning. Men vad händer då om man tar det efter istället för innan? kreatin depåerna fylls på då?

Ja. Kreatin används under träning så efter träning behöver det fyllas på igen. I praktiken kommer det nog inte göra någon som helst skillnad om du tar det innan, men eftersom man ändå ska välja ett tillfälle så kan man välja det mest logiska. Eftersom man i regel äter kolhydrat efter träning kan man väntar med kreatinet tills att man äter, eftersom det tydligen ska förbättra inlagringen av kreatinet (eller det var gängse för 5-10 år sedan iaf :D).

King Grub
2014-01-05, 12:19
Intag av kreatin efter träning kan nog ge större effekt än vid något annat tillfälle.

Sheogorath
2014-01-05, 12:21
Intag av kreatin efter träning kan nog ge större effekt än vid något annat tillfälle.

Låter bra det! :thumbup:

z_bumbi
2014-01-05, 12:35
Fokusera på maten istället för tillskott och eftersom du i en annan tråd säger att du måste ta paus från att "bulka", dvs att äta normalt, så vet jag inte varför du använder kasein. Kasein mättar utan att tillföra något annat än protein.
Prestationshöjande som kreatin är något som kommer långt senare när du faktiskt har nytta av det.

King Grub
2014-01-05, 12:43
Kreatin förändrar muskeln på cellnivå för bättre anabolism och är inget man inte har nytta av från början i sin träningskarriär.

Ozziking
2014-01-06, 19:13
Fokusera på maten istället för tillskott och eftersom du i en annan tråd säger att du måste ta paus från att "bulka", dvs att äta normalt, så vet jag inte varför du använder kasein. Kasein mättar utan att tillföra något annat än protein.
Prestationshöjande som kreatin är något som kommer långt senare när du faktiskt har nytta av det.

Inte sagt att jag ska ta paus från bulkandet?

Okej.. Men bruken är snart slut, ska jag strunta i det då eller ska jag ta det efter träningen ? äter bara kasein ibland, inte varje dag. Samma sak med vassle. Äter bara kasein när jag har brist på mellanmål och är sugen på något gott.

Ozziking
2014-01-06, 19:13
Kreatin förändrar muskeln på cellnivå för bättre anabolism och är inget man inte har nytta av från början i sin träningskarriär.

går det att förenkla på något sätt? Det förändrar muskeln på cellnivå för bättre återhämtning?

King Grub
2014-01-06, 23:01
Anabolism = muskeluppbyggnad i detta fall.

Thornblom
2014-01-06, 23:05
Kreatin förändrar muskeln på cellnivå för bättre anabolism och är inget man inte har nytta av från början i sin träningskarriär.

Det förklarr varför jag svarar mycket bättre på kreatin nu än i början av karriären!