handdator

Visa fullständig version : Tips för att göra lats-träningen roligare?


MackeJuve
2014-01-04, 18:44
Det som släpar mest på min överkropp är nog latsen, det är även det jag finner tråkigast att träna(skräll?). Tycker alla sorters rodd är sjukt tråkigt även om skivstångsrodd kan vara riktigt nice då och då när man har ork och känner att det tar. Latsdrag kan vara världens tråkigaste övning och chins är jobbigt.

För er som trivs med er lats-/övre rygg-träning, hur har ni lagt upp det? Jag vet att jag har klankat ner på de flesta av övningarna men tänkte om ni har någon rolig kombination ni brukar köra eller liknande. Är öppen för förslag, så här kan det inte fortsätta i alla fall :)

Exempel på faktorer som gör det roligt:
*Utmanande
*Går snabbt
*Extremt bra kontakt
*Variation

slackerguru
2014-01-04, 19:09
Kör latsdrag och när du är i bottenläget så låtsas du att du är med i Mr.olympia och drar en back double biceps för pubilken lol.

behnam
2014-01-04, 19:12
Har du testat rack-chins?
Jag tycker det är lätt att få kontakt med lasten i den övningen

Adam87
2014-01-04, 19:49
Hantelroddar tycker jag är rätt rolig övning man får bra kontakt.

Du kan jue testa att dra och simma lite som crawl det känns bra i latsen efter några snabba intervaller i bassängen.

2scoop
2014-01-04, 19:56
6 - 8 reps, 4 övningar, så många sätt jag känner för. Funkar perfekt för mig

pezrulezhaakon
2014-01-04, 19:56
MackeJuve

Finns ju hundratals varianter på latsträning, men det är ju inte säkert att du tycker nån är kul.
Vilken känsla önskar du att latsträningen ska ge dig? Vad är kul för dig?

Diomedea exulans
2014-01-04, 20:04
Gör 50 chins. Set/reps/vila enligt önskemål.

MackeJuve
2014-01-04, 20:11
Har du testat rack-chins?
Jag tycker det är lätt att få kontakt med lasten i den övningen

Det har jag icke, ska kika närmare på detta. Tackar!

Hantelroddar tycker jag är rätt rolig övning man får bra kontakt.

Du kan jue testa att dra och simma lite som crawl det känns bra i latsen efter några snabba intervaller i bassängen.

Hantelrodd är kul emellanåt men tycker att den övningen är rätt dryg, men en bra dag med rätt inställning är den riktigt go.

MackeJuve

Finns ju hundratals varianter på latsträning, men det är ju inte säkert att du tycker nån är kul.
Vilken känsla önskar du att latsträningen ska ge dig? Vad är kul för dig?

Jag nämnde fyra faktorer i förstainlägget, något som är något utav en utmaning exempelvis.

Gör 50 chins. Set/reps/vila enligt önskemål.

Ja, något sådant är ju verkligen utmanande :) Det skulle man kunna ha varje ryggpass, x antal set till 30 chins(är inte så bra i den övningen). Bra förslag!

pezrulezhaakon
2014-01-04, 20:16
MackeJuve

Jo, men jag tänkte längre än de faktorerna. Vad är utmanande för dig? Vad menar du med går snabbt?

Extremt bra kontakt beror ju på dig.
Variationen, vad vill du variera med? Vikter, maskiner, kablar, gummiband, kroppen som belastning, isolerande eller generell träning?
Övningsvarianter på övningar du är van vid, eller helt nya övningar du aldrig gjort?

PureWhey
2014-01-04, 20:20
Exempel på faktorer som gör det roligt:
*Utmanande
*Går snabbt
*Extremt bra kontakt
*Variation

Latsdrag? De kriterierna stämmer ju in på allt, imo.

Captainwide
2014-01-04, 20:20
Cornerrows och chins. Det roligaste som finns. :D

jflycore
2014-01-04, 20:24
Latsdrag i CC. Älskart. Bra kontakt också. Bah gört!

Diomedea exulans
2014-01-04, 20:25
Ja, något sådant är ju verkligen utmanande :) Det skulle man kunna ha varje ryggpass, x antal set till 30 chins(är inte så bra i den övningen). Bra förslag!

Så här gjorde jag ett tag:

Säg att jag klarade 3 chins i många set. I så fall gjorde jag såhär (varje siffra står för antalet reps i ett set):
3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 2 (totalt 50 chins).

Nästa pass tog jag bort sista setet, och spred ut repsen ifrån det så jämnt jag kunde på de andra seten, med start från början. Så i mitt exempel ser nästa pass ut såhär:
4, 4, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3.

Och nästa pass igen såg ut såhär:
4, 4, 4, 4, 4, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3, 3.

Osv.

Hoppas jag förklarade så man förstod. :-P

arthax
2014-01-04, 20:26
Kör en chinsstege? Typ: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1?

Jag har blivit kär i sälrodd. Bara att palla upp med någon pall eller viktskivor. Riktig grym!

Adam87
2014-01-04, 20:40
Kör Enhands Sittande rodd. Rätt kul övning kom på det nu ..

nitz
2014-01-04, 20:47
Variera typ av rodd och volym/intensitet gör det roligare i min åsikt :)

VoDaresVins
2014-01-04, 20:50
De gångerna jag inte hunnit med nåt fullt pass har jag siktat på max antal chins och pullups på 15 minuter. Kört med timer på telefon och varvat chins med pullups. Testat med olika reps antal för att nå nya totalreps.

Peter.B
2014-01-04, 21:05
Reverse pyramid i viktade chins eller pullups tycker jag är riktigt najs.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

r1kkie
2014-01-04, 21:18
KxQDMcA9McM

fridalin
2014-01-04, 21:24
Chins med gummiband är riktigt kul och bra kontakt får man =)

BobaFett
2014-01-04, 21:29
De flesta på gymmet kör för tungt i latsdragen. Sänk vikten 30 procent och försök att köra så strikt som möjligt. Upptäckte detta när jag skadade mig en gång. Fick köra mycket lättare och försökte göra så mycket jag kunde med de lätta vikterna. Till min förvåning fick jag träningsvärk i latsen vilket typ aldrig hänt förut.

Du kanske kan fläska på första setet och köra hela magasinet men ta det lugnt på efterföljande set och försök att köra så strikt som möjligt. Varenda rep ska vara perfekt, om tekniken börjar faila det minsta innan du gjort din sista rep så kör du för tungt.

exor
2014-01-04, 22:07
Jag kör latasdrag enligt följande:
2 lätta set med kontakt, 10-12 reps
3 tunga set med kontrolerad cheating, 8-10 reps
2 lätta set med kontakt 12-15 reps

Supinerar sedan händerna och håller axelbrett, överkroppen bakåtlutad men fixerad, armbågarna är inte fullt utsträcka i toppen. Mer liknande neutralt läge.
2 medeltunga set, 6-10 reps med långsam negativ fas
3 lätta set med stopp i botten, 10-15 reps

Gör att jag inte hinner tröttna på ett utförande då det blir ganska varierat. Riktigt skönt att gå över till supenerat sen och klämma ut dom sista seten med stop, ger brutal kontakt i latsen (förutsat att du har god muskelkordination och kan dra med latsen).

Fick mina lats at växa till sig och även baksida axlar och övre trapz fick skjuts.

MackeJuve
2014-01-04, 22:24
Många bra tips, tack för att ni tog er tid! Tar åt mig av lite av varje tips som kommit upp. Min strategi blir nog att variera utmaningar, som tidigare nämnd chinsutmaning, samt bara leta kontakt och se hur det fungerar :) Faktumet att rodd är tråkigt kvarstår dock men får fortsätta med mina skivstångsroddar då de är den enda övningen som en bra dag är helt okej rolig.

rooz
2014-01-04, 22:30
Felet är nog att du försöker ha roligt.


Men, ryck-mark & många set rodd = Profit.

svenbanan
2014-01-04, 22:33
Testa http://armstrongpullupprogram.com/

Det är beroendeframkallande. Då jag körde det så körde jag viktade pullups eller kippade pullups på fredagarna istället för det som programmet anger.

Testarozza
2014-01-05, 00:36
Prova lite utmaningar (chins) jag t.ex skulle göra 25 chins så snabbt som möjligt för nåt pass sen, var väldigt jobbigt och kul och fick även brutal träningsvärk. Jag tycker visserligen rygg är kul att träna, för det mesta kör jag tunga chins (typ 3-6 reps) med vikt påhängt :-)

Ps, träning ska vara jobbigt och slitsamt ;-)

MackeJuve
2014-01-05, 13:08
Felet är nog att du försöker ha roligt.


Men, ryck-mark & många set rodd = Profit.

Jag kan ha svårt att helt dedikera mig i något som bara är en hobby, skillnad om jag hade tävlat. Träning är kul, men just latsövningarna finner jag ointressanta och jobbiga, därav tråden.

Vad är grejen med ryckmark?

Testa http://armstrongpullupprogram.com/

Det är beroendeframkallande. Då jag körde det så körde jag viktade pullups eller kippade pullups på fredagarna istället för det som programmet anger.

Tack, ska kika igenom detta! Beroendeframkallande låter mycket bra.

z_bumbi
2014-01-05, 13:15
Kör det i uppvärmingen varje pass så är du av med hälften av volymen utan att du märker det. Stegra t ex vikten upp till något lätt set i rodd och i latsdrag varje gång.
Då är du dessutom varm i överkroppen för resten av passet.

Diomedea exulans
2014-01-05, 13:21
Jag och en polare gör lat pulldowns med en bambustav, ett stängsel och en tioårig orangutanghane. Helt klart roligare än vanliga pulldowns.

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1513298_10151782454387101_1767273918_n.jpg

J.V
2014-01-05, 13:24
Latsdrag med V-grepp är fan skiten. Sträck ut ordentligt i toppen, pausa i bottenläget och var inte viktkåt. Opti.

Och en massa chins. Jag upplever bäst kontakt när jag kör parallellt grepp, alltså handflatorna mot varandra, typ axelbrett eller lite smalare. Och samma här, kort paus.

L-Sami
2014-01-05, 13:30
Inställningen. Gör din största svaghet till din största styrka. Om man vill ha något så man måste man jobba för det. Det finns inga genvägar.

Commando1980
2014-01-05, 13:52
Det som släpar mest på min överkropp är nog latsen, det är även det jag finner tråkigast att träna(skräll?). Tycker alla sorters rodd är sjukt tråkigt även om skivstångsrodd kan vara riktigt nice då och då när man har ork och känner att det tar. Latsdrag kan vara världens tråkigaste övning och chins är jobbigt.

För er som trivs med er lats-/övre rygg-träning, hur har ni lagt upp det? Jag vet att jag har klankat ner på de flesta av övningarna men tänkte om ni har någon rolig kombination ni brukar köra eller liknande. Är öppen för förslag, så här kan det inte fortsätta i alla fall :)

Exempel på faktorer som gör det roligt:
*Utmanande
*Går snabbt
*Extremt bra kontakt
*Variation

Sprid ut din lats/ryggträning över flera pass. Den strategin kan vara en väg att gå då man tycker att det är tråkigt att träna en specifik kroppsdel. Kör lite ryggträning åt gången, så att du aldrig har ett pass där du bara tränar 'tråkiga' övningar.

MackeJuve
2014-01-05, 14:01
Inställningen. Gör din största svaghet till din största styrka. Om man vill ha något så man måste man jobba för det. Det finns inga genvägar.

No shit Sherlok. Nu sökte jag inte efter moralpredikningar utan tips för att göra latsträningen roligare, vilket jag har fått en del bra tips om. Jag har tränat i snart sju år och är fullt medveten om att genvägar inte existerar, trots det skadar det väl inte om det man sysslar med även är roligt om det är på hobbynivå.

Rikard Jansson
2014-01-05, 14:36
Jag hatar också latsträning väldigt mycket, men när jag börjar träna igen efter nuvarande uppehåll ska jag köra hårt på enhands latsdrag.

J.V
2014-01-05, 14:40
Latsdrag med V-grepp är fan skiten. Sträck ut ordentligt i toppen, pausa i bottenläget och var inte viktkåt. Opti.

Och en massa chins. Jag upplever bäst kontakt när jag kör parallellt grepp, alltså handflatorna mot varandra, typ axelbrett eller lite smalare. Och samma här, kort paus.Inser nu att det här kanske inte är mycket roligare. ;) Men det ger bra kontakt iaf, det brukar ju göra det lite bättre.

Någon som jag tyckte var riktigt roligt i ryggväg var en nöta-chins-variant där jag gjorde 1 rep, vilade 10 sek, 2 reps, vilade 10, 3 reps, vila 10, osvosv och när man kommer på 10+ reps utöka vilan något. Rulla på så och inte stanna förrän man känner/tror att nästa set kommer faila. Och köra den tre vändor per ryggpass. Gick från 16 chins till 28 på typ två-tre månader.

svenbanan
2014-01-05, 16:03
Helt klart ska du göra latsdrag med orangutang. Det klart bästa tipset i tråden! :D