handdator

Visa fullständig version : Roliga anmälningar till Reklamombudsmannen


XXXL
2014-01-04, 18:03
Finns inget roligare än folk som ska gnälla och ha sig, speciellt över småsaker.

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/malarturf

"Anmälan
Anmälaren skriver i korthet att reklamen är sexistisk då kvinnan, med djupt urringat linne och vind i håret, helt saknar samband med att företaget erbjuder service för gräsmattor. Bilden anspelar snarare på hennes ”sexiga utseende”. Anmälaren skriver att reklamen anspelar på normen att ”män klipper gräs” och dessutom attraheras av vackra, lättklädda tjejer. Något som förstärks av det normativt maskulina objektet, en bil."

http://reklamombudsmannen.org/shared-media/media/uttalanden/malarturf1311-221.jpg

Vad tycker ni? Rota gärna fram fler roliga anmälningar, http://reklamombudsmannen.org/sok-uttalanden

Elgiganten fick en rolig reklam skrotad också tydligen, http://reklamombudsmannen.org/uttalande/elgiganten-cykeln kolla till höger så ser ni reklamfilmen.

Är det gamla kärringar som sitter och ringer telefonerna varma eller? Det är ju helt vansinnigt många reklamen som anmälts för sexuella trakasserier.

Zorgus
2014-01-04, 18:22
Är det gamla kärringar som sitter och ringer telefonerna varma eller? Det är ju helt vansinnigt många reklamen som anmälts för sexuella trakasserier.

Såhär i radikalfeminismens tid har det väl blivit legio att anmäla all reklam med lättklädda kvinnor. Företagen utnyttjar ju detta i och med att det ger mer uppmärksamhet. Typexempel på feminist som retar sig: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/nataliakazmierska/article18119566.ab :laugh:

Snubben
2014-01-04, 18:38
"Anmälan
Anmälaren skriver i korthet att reklamen är sexistisk då kvinnan, med djupt urringat linne och vind i håret, helt saknar samband med att företaget erbjuder service för gräsmattor. Bilden anspelar snarare på hennes ”sexiga utseende”. Anmälaren skriver att reklamen anspelar på normen att ”män klipper gräs” och dessutom attraheras av vackra, lättklädda tjejer. Något som förstärks av det normativt maskulina objektet, en bil."

http://reklamombudsmannen.org/shared-media/media/uttalanden/malarturf1311-221.jpg



Inte för att vara så men anmälaren i det fallet har juh en poäng? Reklamen handlar om gräsklippning och vad får du se, en bil och en tjej som framställs på allt annat sätt än just .. gräsklippning.

Eller är det jag som har något upp i baken? :)

Pudzianovski
2014-01-04, 18:42
Finns inget roligare än folk som ska gnälla och ha sig, speciellt över småsaker.

Jo.

XXXL
2014-01-04, 18:42
Visst kan de tyckas vara oseriöst, men är det något att ens bry sig om? Det är ju deras förlust att marknadsföra sina saker dåligt.

Det roligaste var ju de jag markerade
"Anmälaren skriver i korthet att reklamen är sexistisk då kvinnan, med djupt urringat linne och vind i håret, helt saknar samband med att företaget erbjuder service för gräsmattor."

Klassiskt sexigt, kan någon ringa brandkåren? Jag tror de brinner!

Malaco har fått en reklam avstängd med,

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/malaco


Reklamen
Den anmälda reklamfilmen visar en man som sitter på tunnelbanan och äter godis. Mitt emot honom sitter en kvinna och två barn. Ett av barnen är en pojke i femårsåldern och det andra barnet är en bebis. Pojken tittar med gapande mun på mannen som äter godis och sedan säger han till kvinnan ”Mamma, vad är det för dag idag?”. Kvinnan tittar på mannen och mannen ler. Sedan syns texten ”Att vara vuxen har sina fördelar” över bilden. Filmen avslutas med en bild av en portfölj som det ligger godispåsar i. Över denna bild syns Malacos logotyp samt texten ”Lördag hela veckan!”.
Reklamfilmen har producerats av King Solutions KB.

Anmälan
Anmälaren skriver i korthet att reklamen visar att barnet måste följa regler men vuxna behöver inte det och kan äta godis när de vill. Det är satir över barn och vuxnas förutsättningar och att barn nedvärderas för att de är barn. Detta är respektlöst. Anmälaren anser även att reklamen strider mot artikel 12 och 18 i ICC:s regler.

Är det på riktigt bara jag som tycker det är roligt? Hur kan man ta en sån sak på så stort allvar och förstora det till något det inte behöver bli?

mini
2014-01-04, 18:44
Är det något för dig att bry dig om de som bryr sig? Osv.

Yes
2014-01-04, 18:44
Det är mer tragiskt än roligt, framförallt att det ens existerar något som RO.

timoat
2014-01-04, 18:45
Elgigantenreklamen är fanimej obehaglig och inte bra på nåt plan.

XXXL
2014-01-04, 18:47
Det är mer tragiskt än roligt, framförallt att det ens existerar något som RO.

Det verkar vara lite som Ring P1 fast på internet.

Elgigantenreklamen är fanimej obehaglig och inte bra på nåt plan.

Håller med, konstigt av elgiganten att tro att de ska flyga och att det ska behöva gå så pass långt i produktionen är rätt roligt.

mini
2014-01-04, 18:52
Malaco har fått en reklam avstängd med,

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/malaco



Reklamombudsmannen "stänger inte av" någon reklam. Inga straff utdöms. Ingen konsekvens medföljer en "fällning" av reklamen. Det som händer är att anmälningar och fällningar offentliggörs.

Och Malacos reklam blev inte fälld.
Reklamombudsmannen finner att reklamfilmen inte är diskriminerande eller misskrediterande. Den strider därmed inte mot artiklarna 4 och 12 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknads*kommunikation.

XXXL
2014-01-04, 18:54
Ah där ser man, jag skumläste lite bara.

Fortfarande är det otroligt roligt att läsa vad för småsaker som folk irriterar sig över, gjorde inte David Batra en bok om arga lappar i tvättstugan? Det här är ju fan snäppet bättre!

Här har vi nån nisse som har stört sig över en reklam för volvo v70,

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/volvo-v70

Reklamen
Den anmälda reklamen består av en reklamfilm som visats i bland annat TV4. Reklamfilmen visar först en familj som bär ut möbler och andra saker från en villa. De lastar sedan in sakerna i bilen och åker iväg till en strand där de möblerar ett vardagsrum med bland annat en kristallkrona, fåtölj, tamburmajor, mattor och flera kuddar. I denna del av reklamfilmen syns en text mitt i bild: ”Låt livet ta plats” och följs därefter av texten ”Premiär för nya Volvo V70”. Filmen avslutas med annonsörens logotyp. Bakgrundsmusik är låten ”On the road again” av First Aid Kit.
Reklamfilmen har producerats av Forsman & Bodenfors AB.

Anmälan
Anmälaren skriver att reklamfilmen ger sken att annonsören har ett obegränsat lastutrymme i sina bilar, vilket inte är fallet. Enligt anmälaren handlar reklamfilmen om lastkapacitet – allt annat är ”kulisser och statister”.

Jävla volvo och deras oändliga lastutrymme!

mini
2014-01-04, 18:56
Reklamen i ditt första exempel blev inte heller fälld.

XXXL
2014-01-04, 19:03
Reklamen i ditt första exempel blev inte heller fälld.

Det var inte det som jag hade tänkt att tråden skulle handla om heller. Tråden heter "Roliga anmälningar till RO" , anmälningar som är roliga i första hand och inte fällande.

Återgå till topic nu.

mini
2014-01-04, 19:05
Det var inte det som jag hade tänkt att tråden skulle handla om heller. Tråden heter "Roliga anmälningar till RO" , anmälningar som är roliga i första hand och inte fällande.

Återgå till topic nu.

Nä, du verkar ju vara så bra på det där så jag överlåter letandet åt dig.

awesomooo
2014-01-04, 19:12
Ibland undrar man om folk verkligen bara sitter och försöker leta fel i precis allting.

MasterChief
2014-01-04, 19:15
Ibland undrar man om folk verkligen bara sitter och försöker leta fel i precis allting.

Syftar du på mini nu?

awesomooo
2014-01-04, 19:16
Syftar du på mini nu?

Haha ne men tänkte mest på den från Elgiganten. Den bör inte visas på tv för att i verkligheten skulle man få ordentliga skador. Wtf!? Finns väl tusentals reklamer som skulle leda till ordentliga skador om dom hände i verkligheten.

Andy.da.wohoo
2014-01-04, 19:43
Haha ne men tänkte mest på den från Elgiganten. Den bör inte visas på tv för att i verkligheten skulle man få ordentliga skador. Wtf!? Finns väl tusentals reklamer som skulle leda till ordentliga skador om dom hände i verkligheten.

+1

Om folk är så lättpåverkade undrar jag lite över om de irriterar sig på filmer också. "Näääh, någon skjuter mot huvudkaraktären! Kan leda till ordentliga skador om det hände i verkligheten!"

Tolkia
2014-01-04, 19:45
Jag tycker ärligt talat att fenomenet "småpojkar (mentala eller biologiska) som försöker knipa några coolpoints genom att starta diskussioner på temat "haha kolla här [insert länk, gärna illustrerande något som faktiskt är eller har varit ett reellt problem men som TS personligen aldrig påverkats av i sin vardag] ... töntigt ... kärringar ...[insert argumentation som totalt missar poängen] ... feminister" vid det här laget är betydligt tröttare än någonsin någon anmälan till RO.

XXXL
2014-01-04, 19:46
Ibland undrar man om folk verkligen bara sitter och försöker leta fel i precis allting.

Eller hur, att man orkar!

Den här är ju så stereotypiskt så det finns inte,

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/ica-varor-genom-tiderna

Anmälningarna
Samtliga anmälare har reagerat mot att speakerrösten i den sista scenen säger ”ICA:s fisk, när du inte vill bli tjockis”. Flera anmälare skriver att reklamfilmen är kränkande och diskriminerande mot överviktiga.
En anmälare skriver att reklamen är vilseledande då ICA påstår att man blir smal av fisk.

Kommer vi aldrig släppa det här? Kommer det aldrig bli okej att vara tjock? Kommer vi landa på Mars, bygga hus och hinna gå vidare till andra planeter innan man får säga något ens i närheten av temat fetma?

TranceII
2014-01-04, 19:53
Jag tycker ärligt talat att fenomenet "småpojkar (mentala eller biologiska) som försöker knipa några coolpoints genom att starta diskussioner på temat "haha kolla här [insert länk, gärna illustrerande något som faktiskt är eller har varit ett reellt problem men som TS personligen aldrig påverkats av i sin vardag] ... töntigt ... kärringar ...[insert argumentation som totalt missar poängen] ... feminister" vid det här laget är betydligt tröttare än någonsin någon anmälan till RO.

Men kom igen, många av anmälningarna är helt absurda och de blev inte heller fällda. Att vilja ha så lågt i tak som många av anmälarna verkar vilja är om något...töntigt.

Agremont
2014-01-04, 19:55
Jag tycker ärligt talat att fenomenet "småpojkar (mentala eller biologiska) som försöker knipa några coolpoints genom att starta diskussioner på temat "haha kolla här [insert länk, gärna illustrerande något som faktiskt är eller har varit ett reellt problem men som TS personligen aldrig påverkats av i sin vardag] ... töntigt ... kärringar ...[insert argumentation som totalt missar poängen] ... feminister" vid det här laget är betydligt tröttare än någonsin någon anmälan till RO.

+1


Det finns definitivt en tydlig brist på empati när det gäller ämnet "kränkthet" och liknande. En total oförståelse för att folk kan uppleva saker fullständigt olika.

Och ja, jag tycker att en del av dessa anmälningar är absurda, men inser att folk är olika.

Tolkia
2014-01-04, 19:59
Men kom igen, många av anmälningarna är helt absurda och de blev inte heller fällda. Att vilja ha så lågt i tak som många av anmälarna verkar vilja är om något...töntigt.
Jag har vad jag vet aldrig påstått att alla anmälningar som görs till RO är top of the pops. Grundligt trött på trådar som startar likt denna är jag dock.

XXXL
2014-01-04, 19:59
Tolika kan låsa och stänga tråden :)

okeej
2014-01-04, 20:01
Jag har vad jag vet aldrig påstått att alla anmälningar som görs till RO är top of the pops. Grundligt trött på trådar som startar likt denna är jag dock.

Då är det väl bara strunta i att läsa tråden?

TranceII
2014-01-04, 20:02
Jag har vad jag vet aldrig påstått att alla anmälningar som görs till RO är top of the pops. Grundligt trött på trådar som startar likt denna är jag dock.

Läs inte tråden då. Det finns mängder av trådar jag finner helt ointressanta själv.

Tolkia
2014-01-04, 20:22
Läs inte tråden då. Det finns mängder av trådar jag finner helt ointressanta själv.
Jag tycker dock inte att tråden är ointressant. Jag ogillar vissa attityder som förmedlas i den, vilket redan torde ha framgått.

Allan
2014-01-04, 20:25
Den där med anmälningar om resor och semestrar var mycket roligare

R Scarpa27
2014-01-04, 20:27
inte just till ombudsmannen men...påsen har blivit ful...... get the chinese back....
tänk att en person av miljoner klagade till sig ny design....
nu e kinesen borta och kvar är bara hatten...
grr ska klaga på att de dödat kinesen...

före:
http://profile.ak.fbcdn.net/hprofile-ak-snc4/hs429.ash2/71158_298773357550_1891159_n.jpg

efter:
http://static.mathem.se/shared/images/products/medium/kina-gul-snacks-210g-fazer-1578909153.jpg

okeej
2014-01-04, 21:36
passa på att klaga på färgen också, borde inte vara gul längre. Blir förmodligen vit istället då det ej går att vara rasistisk mot vita.

Agremont
2014-01-04, 21:41
*suck*

R Scarpa27
2014-01-04, 21:49
passa på att klaga på färgen också, borde inte vara gul längre. Blir förmodligen vit istället då det ej går att vara rasistisk mot vita.

ungefär så...
titta på kalles kaviar riktig svensk kille, dock ingen som klagat.
hade varit stolt om man hade tex svenska puffar med en svensk ikon på framsidan av påsen i kina.

nyvaken
2014-01-04, 22:24
Dålig timing. Fick just höra hur en bekant som sitter i taxiväxel får sitta och utsättas för chaffisarna grova sexism riktad mot henne över radion så snart de har tråkigt, trots att hon tydligt markerar misshag.

-Men ta upp det med chefen då, skulle du gjort för länge sedan!!

Han började tafsa först av alla, och slutar inte.


Attityder kommer inte från ingenstans, och jag vaknar upp ibland och tycker det är obehagligt hur man kan sälja allt med sex. Samtidigt som även jag gjort mitt porrsurfande, så visst sitter jag i mitt inglasade stenröse även jag.

nissepelle
2014-01-04, 22:29
Jag tycker ärligt talat att fenomenet "småpojkar (mentala eller biologiska) som försöker knipa några coolpoints genom att starta diskussioner på temat "haha kolla här [insert länk, gärna illustrerande något som faktiskt är eller har varit ett reellt problem men som TS personligen aldrig påverkats av i sin vardag] ... töntigt ... kärringar ...[insert argumentation som totalt missar poängen] ... feminister" vid det här laget är betydligt tröttare än någonsin någon anmälan till RO.

Du är så jääävla jobbig, vet du det? "Fan, tolkia har skrivit något, hoppas det är i linje med vad jag tycker." Sen så är det (ibland) inte det, och jag tvingas omvärdera hela min världsbild. För en sak är jag säker på, och det är fanimej att du ALLTID har rätt i det du säger. *gah!*

Alexton
2014-01-04, 22:33
Så länge det faller inom humor borde det vara relativt fritt eller hur ?

nyvaken
2014-01-04, 22:48
Du är så jääävla jobbig, vet du det? "Fan, tolkia har skrivit något, hoppas det är i linje med vad jag tycker." Sen så är det (ibland) inte det, och jag tvingas omvärdera hela min världsbild. För en sak är jag säker på, och det är fanimej att du ALLTID har rätt i det du säger. *gah!*

Så du tycker det ska kvoteras in ett fel nu till exempel? Låt det vara nuuu hon har fel *slap*

tjabon
2014-01-04, 23:09
Klassiker: :d


http://www.dagensmedia.se/multimedia/bilder/article2453498.ece/REPRESENTATIONS/w468/Bild+14.png



http://umenytt.se/ostrek.jpg

mini
2014-01-04, 23:13
Så länge det faller inom humor borde det vara relativt fritt eller hur ?

Vem bestämmer vad som är kul?

XXXL
2014-01-04, 23:23
Klassiker: :d


http://www.dagensmedia.se/multimedia/bilder/article2453498.ece/REPRESENTATIONS/w468/Bild+14.png



http://umenytt.se/ostrek.jpg

Lite som BOB lättdryck

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/bob-lattdryck

Reklamen
Den anmälda reklamen består av en stortavla som visats i Stockholms tunnelbana. bildRubriken lyder "Sveriges mest älskade lättdryck". Därunder avbildas en förstorad förpackning med "Blåbär & hallon lättdryck" av märket BOB som står på en brygga. I bakgrunden syns segelbåtar och skärgårdsmiljö. Bredvid förpackningen avbildas ett glas med dryck och ett par solglasögon. Längst ned står texten ”Smaken av sommar” och bredvid texten syns Bobs logotyp.
Annonsen har producerats av Åkestam.holst m fl KB.

Anmälan
Anmälaren ifrågasätter om den marknadsförda produkten är Sveriges mest älskade lättdryck.

Smaken är som röven, right?

Diomedea exulans
2014-01-04, 23:29
Så länge det faller inom humor borde det vara relativt fritt eller hur ?

Nej.

Humor kan också förstärka skadliga stereotyper.

tjabon
2014-01-04, 23:48
Lite som BOB lättdryck

http://reklamombudsmannen.org/uttalande/bob-lattdryck


Smaken är som röven, right?

Hahaha!!

Det roliga är att tjejen/anmälaren av Jarlsberg har fel!.
Smak är till största delen lukt. Ostmassan avger en doft, som faktiskt
ackumuleras i hålrummen och frigörs när man snittar osten. :)

okeej
2014-01-04, 23:54
Sånt här är ganska roligt också. Rätt tydligt att morsan valt bilder och skrivit in till Aftonbladet själv.

http://i.imgur.com/USuxne9.png


Verkar vara extremt glad över att sonen fått utslag av färgen.

awesomooo
2014-01-05, 00:01
Så fint också att det ska vara en bild på mamman. Är väl något ämne i som ungen inte tål. Ska man stämma OLW också för man är allergisk mot nötter? Varför väljer man att ha med en bild på sig själv när ens barn har fått utslag eller vad det nu är? Försöker få svenska folket bakom sig mot dessa onda Hitler-älskande företag som gör fingerfärg? Eller vill man bara få uppmärksamhet och försöka få ut en liten slant av det här?

Ibland blir man så jävla förvånad hur vissa människor resonerar när man ser alla anmälningar. Lättkränkta är vi i det här landet också som finner och letar fel i precis allt. Har gått över styr och förstår inte hur folk orkar längre.

Samma skit med att Aftonbladet tog upp det här med mobbning för någon månad sedan. Ander 46 som blev mobbad när han gick i grundskolan för han var tjock ska sitta och gråta ut i media 215 år senare. Blir så jävla pissed på allt.

Diomedea exulans
2014-01-05, 00:05
Samma skit med att Aftonbladet tog upp det här med mobbning för någon månad sedan. Ander 46 som blev mobbad när han gick i grundskolan för han var tjock ska sitta och gråta ut i media 215 år senare. Blir så jävla pissed på allt.

Du tror inte mobbing kan sätta spår livet ut?

awesomooo
2014-01-05, 00:07
Du tror inte mobbing kan sätta spår livet ut?

Verkligen inte. Blivit mobbad förr och går inte ape shit av det. Barn är dumma i huvudet och en stor del av befolkningen har fått tagit mot någon form av mobbning under sin tid i lågstadiet.

Nu var inte alla fall så pass extrema att jag tror man går runt och grubblar över det 20 år senare. Vissa fall kan definitivt sätta spår men då snackar vi seriösare grejer än att någon kallar dig tjock i lågstadiet.

RandomC
2014-01-05, 00:30
Verkligen inte. Blivit mobbad förr och går inte ape shit av det. Barn är dumma i huvudet och en stor del av befolkningen har fått tagit mot någon form av mobbning under sin tid i lågstadiet.

Nu var inte alla fall så pass extrema att jag tror man går runt och grubblar över det 20 år senare. Vissa fall kan definitivt sätta spår men då snackar vi seriösare grejer än att någon kallar dig tjock i lågstadiet.

Det var ju skönt att du inte tagit skada av den mobbning du utsatts för, alla har inte samma tur. Sen kan jag ju tycka att det är lite korkat att som amatör komma och påstå hur psykiska trauma i barndomen påverkar olika individer senare i livet.

awesomooo
2014-01-05, 00:38
Det var ju skönt att du inte tagit skada av den mobbning du utsatts för, alla har inte samma tur. Sen kan jag ju tycka att det är lite korkat att som amatör komma och påstå hur psykiska trauma i barndomen påverkar olika individer senare i livet.

Bör kanske ta upp också att även jag tycker det är skillnad på att bli mobbad för smågrejer och att bli trakasserad. Jag förstår bara inte hur någon kan helt plötsligt 20 år senare må jättedåligt över någon liten grej som hände i grundskolan. Folk är så jävla märkvärdiga och det ska vara så synd om alla.

Snubben
2014-01-05, 00:43
Bör kanske ta upp också att även jag tycker det är skillnad på att bli mobbad för smågrejer och att bli trakasserad. Jag förstår bara inte hur någon kan helt plötsligt 20 år senare må jättedåligt över någon liten grej som hände i grundskolan. Folk är så jävla märkvärdiga och det ska vara så synd om alla.

Jag blev utsatt för saker för .. 17 år sedan, det finns fortfarande saker som triggar igång en kavalkad av känslor som inte är särskilt roliga. Mycket av detta är ankrat i ett uttryck, situation eller ord. När det triggas så är det exakt samma upplevelse som jag hade då och det är ett rent helvete att återuppleva det.

Så det är olika till olika person, hur fjantigt de än må låta men det är inga roliga saker.

awesomooo
2014-01-05, 00:50
Har full förstålse att någon än idag mår dåligt pga kanske misshandel i hemmet, våldtäkt etc. etc. Men det är en helt annan grej än att bli retad för att man var överviktig i 4:an. Dom flesta kan nog komma ihåg något svagt minne av något som skulle kunna klassas som mobbning från skoltiden och ja jag tycker att det är förbannat löjligt att ta upp en sån sak en herrans massa år senare. Det är bara ett rop på uppmärksamhet och omtanke.

Jag förstår inte bara hur man kan vara så förbannat svag mentalt av att än idag grubbla över en sån liten sak.

Men skit samma, det är inte vad den här tråden handlar om. Jag kom bara in på ett sidospår som upprör mig.

Snubben
2014-01-05, 00:52
Har full förstålse att någon än idag mår dåligt pga kanske misshandel i hemmet, våldtäkt etc. etc. Men det är en helt annan grej än att bli retad för att man var överviktig i 4:an. Dom flesta kan nog komma ihåg något svagt minne av något som skulle kunna klassas som mobbning från skoltiden och ja jag tycker att det är förbannat löjligt att ta upp en sån sak en herrans massa år senare. Det är bara ett rop på uppmärksamhet och omtanke.

Jag förstår inte bara hur man kan vara så förbannat svag mentalt av att än idag grubbla över en sån liten sak.

Visst finns det folk som är AW's, tyvärr. De utnyttjar det säkerligen för att få sina 15 minutes of fame. Däremot så tror jag att det finns många som inte grubblar över saker utan faktiskt nästintill återupplever ångesten, rädslan och allt va det innebar att bli utsatt. Jag går inte runt och grubblar över "mitt", jag vet att jag är förbi det och allt vad det innebär men när de känslorna kommer som en våg.. Då är det jobbigt, väldigt jobbigt och jag sitter inte och grubblar, det kan jag lova dig :em:

Edit; såg din edit *hug*

XXXL
2014-01-05, 02:10
Tror ni man är förbannad på riktigt när man skriver in till RO? Ser man en reklamaffisch på stan och sen blir man så arg så man går hem och skriver om det?

Det låter inte friskt, men jag är ingen psykolog.

Den här gillade jag

http://www.reklamombudsmannen.org/uttalande/telia-reklamfilm-med-par-pa-klippa

Reklamen
Reklamfilmen inleds med att vara filmad utifrån en mans perspektiv så att tittaren ser med hans ögon. Mannens knä filmas och där ligger en kvinna med ansiktet leende vänt mot mannen samtidigt som hans hand smeker hennes hår. Kvinnan och mannen vänder bort blickarna och man får se att paret ligger på en klippa vid vattnet i solnedgången. Samtidigt hörs en manlig speakerröst, representerande mannens tankar, säga ”Ja det är ju verkligen inget fel på det här, men nu börjar ju EM-finalen och det är ju verkligen inte varje dag”. Speakerrösten fortsätter ”Jag menar, om solen bara gick ner var fjärde år, då skulle jag förstå bättre varför jag ligger här”. Texten ”73% vill inte ta semester från sporten” visas och samtidigt som en kvinnlig speakerröst berättar om ett erbjudande att streama sport syns en surfplatta som visar en fotbollsmatch. Filmen avslutas med annonsörens logotyp. (På grund av filmfilens storlek ber vi dig kontakta RO om du vill se filmen.)

Anmälan
Anmälaren skriver att reklamen bygger på schablonbilden av en sporttokig man som sätter tv-sporten framför sin relation. Annonsören verkar stötta det genom att erbjuda mobilt bredband med snabb upp*koppling så att folk kan ägna sig åt sporttittande även på semestern. Anmälaren skriver vidare att annonsören liksom tar männens roll mot relationstörstande kvinnor.

Undra om det är nån som blivit bränd, det verkar ligga väldigt mycket ångest och gammalt groll bakom många anmälningar, förhållanden som gått itu och drömmar som blev till sand.

Sniggel
2014-01-05, 02:13
Jag tror en uppmuntran att "söka sina känslor" och berätta om dem gör att folk riskerar att må sämre än om omgivningen nedspelar allvarligheten i det man blivit utsatt för.
Nu menar jag inte att man aldrig ska trösta men att det ibland faktiskt kan ha sina fördelar att förminska andras upplevelser istället för att fokusera på att "det är synd om dem". Sen är det väl bäst att jag säger att det här givetvis är en avvägningsfråga innan någon tror jag påstår att man ska övertyga individer som blivit våldtagna om att "lite skönt var det ändå väl?"
Jag syftar snarare på att individer ofta behöver en "reality-slap" för att släppa bagateller och gå vidare i livet. Alla råkar ut för obehagligheter, deal with it!
Det är inte alltid en individ är kapabel att förstå vad som är en bagatell och ja, det är även så att människor runt omkring inte alltid kan inse när något faktiskt är allvarligt. Men man får försöka göra en avvägning och använda den empati man besitter, även om man inte är utbildad psykolog. Mycket mer än så kan man inte göra som medmänniska.

Agremont
2014-01-05, 04:22
Verkligen inte. Blivit mobbad förr och går inte ape shit av det. Barn är dumma i huvudet och en stor del av befolkningen har fått tagit mot någon form av mobbning under sin tid i lågstadiet.

Nu var inte alla fall så pass extrema att jag tror man går runt och grubblar över det 20 år senare. Vissa fall kan definitivt sätta spår men då snackar vi seriösare grejer än att någon kallar dig tjock i lågstadiet.

Grejen är att din upplevelse endast är relevant för dig själv. Du kan inte applicera den på andra.

Känslor är personliga.

Red Apple
2014-01-05, 04:31
Fortfarande är det otroligt roligt att läsa vad för småsaker som folk irriterar sig över

Ironin är överväldigande.

decussatio
2014-01-05, 05:53
Skoj med män som tycker sig ha något att säga till om gällande om reklam är sexistisk mot kvinnor eller inte! Tokroligt! Men den feministiska debatten får någon annan ta här, jag har noll och inget intresse av att försöka förklara för ett gäng sexister att sexism är skadligt.

Har full förstålse att någon än idag mår dåligt pga kanske misshandel i hemmet, våldtäkt etc. etc. Men det är en helt annan grej än att bli retad för att man var överviktig i 4:an. Dom flesta kan nog komma ihåg något svagt minne av något som skulle kunna klassas som mobbning från skoltiden och ja jag tycker att det är förbannat löjligt att ta upp en sån sak en herrans massa år senare. Det är bara ett rop på uppmärksamhet och omtanke.

Jag förstår inte bara hur man kan vara så förbannat svag mentalt av att än idag grubbla över en sån liten sak.

Men skit samma, det är inte vad den här tråden handlar om. Jag kom bara in på ett sidospår som upprör mig.
Lidande är individuellt och kan inte jämföras på en interpersonell nivå. Även om du och jag utsatts för exakt samma sak, så kommer våra olika referensramar, vår kontext, vårt stöd i omgivningen, våra medfödda förutsättningar, och massa andra saker, avgöra hur vi påverkas. Och vi kommer inte påverkas lika starkt, på samma sätt eller lika övergående. Att du har varit med om någonting betyder inte att du har mer förståelse för andra som varit med om någonting, inte ens för andra som varit med om exakt samma saker.

Faktum är att den objektiva farligheten (risk för skada, död etc) och andra objektiva mått av ett övergrepp eller traumas allvarlighetsgrad, har extremt lite att göra med hur personer reagerar på upplevelsen. Vissa människor är väldigt motståndskraftiga, de kan uppleva hemska trauman utan att få mer än övergående psykiska förändringar som reaktion. Andra utvecklar PTSD av samma trauman. Till stor del verkar det här bero på medfödda egenskaper och hur man vårdats under de första åren - barn med bristande anknytning öker löpar risk för att utveckla PTSD vid trauman.

Lellan
2014-01-05, 08:33
Skoj med män som tycker sig ha något att säga till om gällande om reklam är sexistisk mot kvinnor eller inte! Tokroligt! Men den feministiska debatten får någon annan ta här, jag har noll och inget intresse av att försöka förklara för ett gäng sexister att sexism är skadligt.


Lidande är individuellt och kan inte jämföras på en interpersonell nivå. Även om du och jag utsatts för exakt samma sak, så kommer våra olika referensramar, vår kontext, vårt stöd i omgivningen, våra medfödda förutsättningar, och massa andra saker, avgöra hur vi påverkas. Och vi kommer inte påverkas lika starkt, på samma sätt eller lika övergående. Att du har varit med om någonting betyder inte att du har mer förståelse för andra som varit med om någonting, inte ens för andra som varit med om exakt samma saker.

Faktum är att den objektiva farligheten (risk för skada, död etc) och andra objektiva mått av ett övergrepp eller traumas allvarlighetsgrad, har extremt lite att göra med hur personer reagerar på upplevelsen. Vissa människor är väldigt motståndskraftiga, de kan uppleva hemska trauman utan att få mer än övergående psykiska förändringar som reaktion. Andra utvecklar PTSD av samma trauman. Till stor del verkar det här bero på medfödda egenskaper och hur man vårdats under de första åren - barn med bristande anknytning öker löpar risk för att utveckla PTSD vid trauman.

Bra inlägg!

Dessutom kan stressorer ackumuleras eller om flera som personen normalt skulle processa utan problem, sammantaget bli för mycket.

Personligen har jag erfarenhet av att i ung ålder råkat ut för våldtäkt två gånger, men hade inte då eller långt senare upplevelse av att det påverkat mig. När jag så under en månad för snart ett par år sedan råkade ut för flera "mindre" fall av just sexuella trakasserier fick jag problem. Symptomen blev att på natten när jag sover blir rädd och spänner mig (krampaktig fosterställning), vilket ledde till höftproblem och svårigheter att springa. Tog hjälp av sjukgymnast, och jobbar fortfarande med mig själv för att förhindra de där nattliga symptomen.

Hursomhelst så blev jag ödmjuk inför att det faktiskt ligger något i att vara försiktig med andra, inte att man ska bädda in folk i bomull och silkesvantar - men att vi inte har samma reklam idag som för 30 år sedan är jag glad för. För då var den verkligen sexistisk, som små påminnelser konstant om en kass kvinnosyn. Förändringen har vi nog just anmälningar till ro etc att tacka för.

decussatio
2014-01-05, 08:39
Ja, jämfört med förr (och med andra länder, till och med så nära som Danmark kan man hitta rätt vidrig reklam) så ser det betydligt bättre ut i Sverige idag. Vi har haft en stark kvinnorättsrörelse här och jämfört med de problem som finns i omvärlden så har vi det rätt bra här. Men det finns fortfarande problem och arbetet för jämställdhet är inte över än på ett tag.

Scratch89
2014-01-05, 10:23
Jag tycker faktiskt att RO fyller en funktion, främst när det handlar om den tröttsamma sexualiseringen av kvinnor. Många exempel här i tråden är ju bara löjliga, och mycket riktigt verkar RO tycka det också.

TranceII
2014-01-05, 10:31
Skoj med män som tycker sig ha något att säga till om gällande om reklam är sexistisk mot kvinnor eller inte! Tokroligt! Men den feministiska debatten får någon annan ta här, jag har noll och inget intresse av att försöka förklara för ett gäng sexister att sexism är skadligt.


Ja, tycker du att första reklamen är sexistisk så har du förmodligen enormt lågt till tak. Den fälldes inte och mycket riktigt eftersom man skall vara rätt jäkla långt upp i sin egen röv för att få fram att den är sexistisk.

Hela den där ovetenskapliga lättkränktheten som så lätt dyker upp i trådar är rätt patetisk.

awesomooo
2014-01-05, 11:17
Förstår inte heller reklmen med gräsmattan. Visst, helt jävla ologiskt varför hon är där men det är väl bara för att få folk ska slänga en blick mot reklamen. Jag tycker inte det är så hemskt med att det står en snygg tjej där vid sidan.

XXXL
2014-01-05, 12:33
Förstår inte heller reklmen med gräsmattan. Visst, helt jävla ologiskt varför hon är där men det är väl bara för att få folk ska slänga en blick mot reklamen. Jag tycker inte det är så hemskt med att det står en snygg tjej där vid sidan.

Det roligaste är ju att hon framstår som en sexsymbol och inkarnation av djävulen för att hon har urringat linne och vind i håret. Är ett urringat linne verkligen det mest syndfulla man kan komma att tänka på? Ska alla kvinnor ha cardigan?

Diomedea exulans
2014-01-05, 12:58
Förstår inte heller reklmen med gräsmattan. Visst, helt jävla ologiskt varför hon är där men det är väl bara för att få folk ska slänga en blick mot reklamen. Jag tycker inte det är så hemskt med att det står en snygg tjej där vid sidan.

Det roligaste är ju att hon framstår som en sexsymbol och inkarnation av djävulen för att hon har urringat linne och vind i håret. Är ett urringat linne verkligen det mest syndfulla man kan komma att tänka på? Ska alla kvinnor ha cardigan?

Jag tycker inte det handlar om att hon är "så hemsk" eller "en inkarnation av djävulen". Jag tycker det handlar om att man anspelar på sex överhuvudtaget. Att man använder kvinnors sexighet i syfte att få uppmärksamhet på en grej som inte har ett dugg med kvinnors sexighet att göra.

Jag kan förstå om det sticker i ögonen på folk.

Alexton
2014-01-05, 13:08
Vem bestämmer vad som är kul?

Precis det jag menar. Men inom Sverige hålls andra regler för komik som är liberalare.

Humor är ett undantagsfall av det som annars skulle censureras.

ducedo
2014-01-05, 13:10
Vad Diomedea exulans skrev. Å ena sidan kan jag tycka att det blir lite väl löjligt/uppenbart att göra det och jag har för mig att det finns en sarkastisk blogg som heter "Women who sells stuff" eller något liknande men kan inte hitta den nu. Samtidigt har jag sett statistik på hur försäljningen (både från kvinnor och män) ökar av att man placerar en kvinna i annonsen / omslaget och ur företagens perspektiv är det en förlust att inte göra det.

tp_88
2014-01-05, 13:16
Jag tycker faktiskt att RO fyller en funktion, främst när det handlar om den tröttsamma sexualiseringen av kvinnor.
Säger han som startade "Det var en gång en tråd..."-tråden. :D

____

Vart vänder man sig om man känner sig kränkt av den ständiga kränktheten?

Diomedea exulans
2014-01-05, 13:18
Vart vänder man sig om man känner sig kränkt av den ständiga kränktheten?

Kolozzeum, verkar det som.

mini
2014-01-05, 14:30
jag har för mig att det finns en sarkastisk blogg som heter "Women who sells stuff" eller något liknande men kan inte hitta den nu.

Sälj grej med tjej (http://saljgrejmedtjej.se/)

XXXL
2014-01-05, 14:47
Sälj grej med tjej (http://saljgrejmedtjej.se/)

Genialiskt, tjejer gör sig så bra i reklam!

gratefuldead
2014-01-05, 15:56
Genialiskt, tjejer gör sig så bra i reklam!

Så lustig du är.

Tycker det är sjukt tråkigt med objektifiering av kvinnor, finns ju inget som helst roligt i det.

LoveMachine
2014-01-05, 16:02
Jag har ganska högtolerans för i alla fall nakenhet i reklam. Så länge som jag kan se kopplingen, typ underkläder. Men vad det har att göra med industriella mätverktyg och fälgar att göra vete Loke. Bara för att ta några exempel från Sälj grej med tjej. Det är när det är helt irrelevant som jag blir dess då mer less, främst eftersom någon förväntar sig att jag ska gå på det. Då känner jag mig rätt jävla dumförklarad.

Till exempel så blir jag mer än lovligt förbannad på fenomenet med ringtjejer inom MMA. Pappskivor med rondnummer är så 1905, grafik, snälla. När jag ser på MMA så vill jag se testosteronstinna män som slår och sparkar varandra söder och samman. Säger att jag att jag vill se fler tjejer inom MMA så mera jag att Ronda Rousey borde få trasa sönder några fler armbågar under 2014, inte fler bikinitjejer under dötiden.

Vill jag se sånt så finns det många fina hemsidor där det erbjuds bilder och video på damer både med och utan bikini. Med ringtjejerna så blir det lite som att man sitter och ser på någon (kraftfullt heterosexuell) porr och så hoppar två killar i speedos in i bilden och börjar kramas på golvet. Det är ju inte ett problem i sig men fungerar inte så bra i sammanhanget.

XXXL
2014-01-05, 16:05
Så lustig du är.

Tycker det är sjukt tråkigt med objektifiering av kvinnor, finns ju inget som helst roligt i det.

Svårt att säga att det inte fungerar dock, där i det genialiska. Sen att det är tråkigt är en annan sak, men jag är helt övertygad om att de finns fler exempel där män säljer.

Fatalist
2014-01-05, 16:24
Jag tycker ärligt talat att fenomenet "småpojkar (mentala eller biologiska) som försöker knipa några coolpoints genom att starta diskussioner på temat "haha kolla här [insert länk, gärna illustrerande något som faktiskt är eller har varit ett reellt problem men som TS personligen aldrig påverkats av i sin vardag] ... töntigt ... kärringar ...[insert argumentation som totalt missar poängen] ... feminister" vid det här laget är betydligt tröttare än någonsin någon anmälan till RO.

Bra sagt. Jag har själv varit en sådan, men nu har jag växt upp.

Allt som förstärker hetero- och könsnormen är av ondo och bör hållas borta från reklam. Människor påverkas mer än de flesta tror av alla subtila normativa budskap vi dagligen utsätts för. TS är ett bra exempel; det är väl inte dina åsikter du ger uttryck för TS, utan den miljö som har format dig. En miljö där det inte resoneras kring könsnormer och där det gärna ska generaliseras och könsindelas så mycket som möjligt. Det är inte ditt fel TS, eftersom du inte själv har valt det, men du verkar heller inte vara medveten om det så det kanske är dags att tänka efter lite.

Är det verkligen så civiliserat och modernt (och intelligent) att fortsätta spela på att män är manuellt arbetande beslutsfattande bilintresserade varselser medan kvinnan bara är en lockelsesymbol som gör sig bäst lättklädd i en reklam trots att hon enligt det sociala spelets alla regler är sjukt malplacerad där - i bara underkläder?

Tycker du verkligen det? Skickar reklamen bra underförstådda budskap till till exempel barn som kanske inte har utvecklat något vidare kritiskt tänkande?

TranceII
2014-01-05, 16:36
Bra sagt. Jag har själv varit en sådan, men nu har jag växt upp.

Allt som förstärker hetero- och könsnormen är av ondo och bör hållas borta från reklam. Människor påverkas mer än de flesta tror av alla subtila normativa budskap vi dagligen utsätts för. TS är ett bra exempel; det är väl inte dina åsikter du ger uttryck för TS, utan den miljö som har format dig. En miljö där det inte resoneras kring könsnormer och där det gärna ska generaliseras och könsindelas så mycket som möjligt. Det är inte ditt fel TS, eftersom du inte själv har valt det, men du verkar heller inte vara medveten om det så det kanske är dags att tänka efter lite.

Är det verkligen så civiliserat och modernt (och intelligent) att fortsätta spela på att män är manuellt arbetande beslutsfattande bilintresserade varselser medan kvinnan bara är en lockelsesymbol som gör sig bäst lättklädd i en reklam trots att hon enligt det sociala spelets alla regler är sjukt malplacerad där - i bara underkläder?

Tycker du verkligen det? Skickar reklamen bra underförstådda budskap till till exempel barn som kanske inte har utvecklat något vidare kritiskt tänkande?

Det är en tjej iklädd en klänning som ser glad ut. Det är rätt civiliserat att tycka det är helt ok. Det är rätt långsökt att se det som att det har negativa konsekvenser.

LoveMachine
2014-01-05, 16:54
Det är en tjej iklädd en klänning som ser glad ut. Det är rätt civiliserat att tycka det är helt ok. Det är rätt långsökt att se det som att det har negativa konsekvenser.

Nu ska jag vara raljant igen. Det är för den delen inget ociviliserat med en bild på en fyraårig flicka i klänning. Problemet är väl snarare när bilden används i en reklam för att sälja glidmedel. Nej, jag jämför inte modebilder med pedofili. Det handlar inte om att bilderna som används i reklamen i sig behöver vara anstötliga utan om att de på ett rätt systematiskt och omfattande sätt framställer kvinnor som någon form av upphetsande lockbete som man kan använda som övertalning eller handelsvara. Köp skjortan, få ligga, köp bilen, få trekant, köp huset, bli Hugh Heffner. Vilket i sin tur reducerar målgruppen, ofta män, till någon form av hemmarunkande pervo som förväntas köpa allt som man associerar med bröst.

Trouble
2014-01-05, 17:03
Bra sagt. Jag har själv varit en sådan, men nu har jag växt upp.

Allt som förstärker hetero- och könsnormen är av ondo och bör hållas borta från reklam. Människor påverkas mer än de flesta tror av alla subtila normativa budskap vi dagligen utsätts för. TS är ett bra exempel; det är väl inte dina åsikter du ger uttryck för TS, utan den miljö som har format dig. En miljö där det inte resoneras kring könsnormer och där det gärna ska generaliseras och könsindelas så mycket som möjligt. Det är inte ditt fel TS, eftersom du inte själv har valt det, men du verkar heller inte vara medveten om det så det kanske är dags att tänka efter lite.

Är det verkligen så civiliserat och modernt (och intelligent) att fortsätta spela på att män är manuellt arbetande beslutsfattande bilintresserade varselser medan kvinnan bara är en lockelsesymbol som gör sig bäst lättklädd i en reklam trots att hon enligt det sociala spelets alla regler är sjukt malplacerad där - i bara underkläder?

Tycker du verkligen det? Skickar reklamen bra underförstådda budskap till till exempel barn som kanske inte har utvecklat något vidare kritiskt tänkande?
Om det är något Sverige behöver så är det fler intersektionella analyser av allt. Kom igen nu henar, frigör er!

http://www.signs-unique.co.uk/ekmps/shops/autounique/images/we-can-do-it-too-metal-postcard-mini-sign-6690-p.jpg

TranceII
2014-01-05, 17:06
Nu ska jag vara raljant igen. Det är för den delen inget ociviliserat med en bild på en fyraårig flicka i klänning. Problemet är väl snarare när bilden används i en reklam för att sälja glidmedel. Nej, jag jämför inte modebilder med pedofili. Det handlar inte om att bilderna som används i reklamen i sig behöver vara anstötliga utan om att de på ett rätt systematiskt och omfattande sätt framställer kvinnor som någon form av upphetsande lockbete som man kan använda som övertalning eller handelsvara. Köp skjortan, få ligga, köp bilen, få trekant, köp huset, bli Hugh Heffner. Vilket i sin tur reducerar målgruppen, ofta män, till någon form av hemmarunkande pervo som förväntas köpa allt som man associerar med bröst.

Fast igen, bilden var inte sexualiserad. Vi associerar helt enkelt vackra och glada människor med något positivt, titta på den konst vi skapar eller hur tv/filmer ser ut. Det är så det fungerar helt enkelt.

Som jämförelse så titta på det forumet vi är på och hur man ofta gör reklam för kosstillskott med enorma muskler. Är det bra för mansbilden? Att överlag träna för att få så stora muskler som möjligt; är det en hälsosam mansbild (ja, överlägsen majoritet är män) eller är det en negativ sak i samhället?

Är det en negativ sak att små pojkar kan komma till forumet och få ett intryck att man måste vara jättemuskulös för att duga som man?

LoveMachine
2014-01-05, 17:27
Fast igen, bilden var inte sexualiserad. Vi associerar helt enkelt vackra och glada människor med något positivt, titta på den konst vi skapar eller hur tv/filmer ser ut. Det är så det fungerar helt enkelt.

Som jämförelse så titta på det forumet vi är på och hur man ofta gör reklam för kosstillskott med enorma muskler. Är det bra för mansbilden? Att överlag träna för att få så stora muskler som möjligt; är det en hälsosam mansbild (ja, överlägsen majoritet är män) eller är det en negativ sak i samhället?

Är det en negativ sak att små pojkar kan komma till forumet och få ett intryck att man måste vara jättemuskulös för att duga som man?

Kosttillskottsbraschen och kroppsbyggningen använder sig av den typ av projicerad självbild som annars oftast riktar sig till kvinnor. Se ut så här för att duga och så vidare. Så du har helt rätt att de kan ge en skev syn av hur en manskropp skall se ut och vad som signalerar att man som man är lyckad, en mycket viktig poäng från din sida. På samma sätt kan vi på Kolo säker bidra till vissa personers ätstörningar genom att tala om disciplin och självuppoffring som den enda sanna vägen mot att lyckas. Men jag tycker däremot att det finns en ganska stor medvetenhet om de problemen vilket hjälper till att minska problematiken. På samma sätt kan man resonera kring det här ämnet för att komma runt problematiken.

Men en stor skillnad är exponeriongen. Den reklamen som finns om kosttillskott och kroppsbyggning riktar sig främst till redan frälsta och sprids via forum, tävlande och försäljare. Så koloiternas bilder när de är i tävlingsform och dricker Opti-EAA har inte alls samma spridning. Om vi ska hitta en vettig liknelse för den modereklam som riktar sig till kvinnor så skulle vi nog hamna i en situation där alla penisförstoringsreklamer jag får se på diverse tveksamma hemsidor skulle sitta uppklistrade på varje busskur i Sveriges städer.

Fatalist
2014-01-05, 18:03
Det är en tjej iklädd en klänning som ser glad ut. Det är rätt civiliserat att tycka det är helt ok. Det är rätt långsökt att se det som att det har negativa konsekvenser.

Det får stå för dig att det skulle vara långsökt, det tycker inte jag. Hela reklambranschen är baserad på att påtvinga den icke-kritiska målgruppen värderingar med bakomliggande vinstintresse. Jag tycker aldrig att det är fel att belysa när någon har tagit åt sig och slåss för värderingar som de själva aldrig har konfronterat på ett intellektuellt plan. Som till exempel TS, som hånar snarare än ser det rimliga i anmälan mot reklamen.

TranceII
2014-01-05, 18:35
Kosttillskottsbraschen och kroppsbyggningen använder sig av den typ av projicerad självbild som annars oftast riktar sig till kvinnor. Se ut så här för att duga och så vidare. Så du har helt rätt att de kan ge en skev syn av hur en manskropp skall se ut och vad som signalerar att man som man är lyckad, en mycket viktig poäng från din sida. På samma sätt kan vi på Kolo säker bidra till vissa personers ätstörningar genom att tala om disciplin och självuppoffring som den enda sanna vägen mot att lyckas. Men jag tycker däremot att det finns en ganska stor medvetenhet om de problemen vilket hjälper till att minska problematiken. På samma sätt kan man resonera kring det här ämnet för att komma runt problematiken.

Men en stor skillnad är exponeriongen. Den reklamen som finns om kosttillskott och kroppsbyggning riktar sig främst till redan frälsta och sprids via forum, tävlande och försäljare. Så koloiternas bilder när de är i tävlingsform och dricker Opti-EAA har inte alls samma spridning. Om vi ska hitta en vettig liknelse för den modereklam som riktar sig till kvinnor så skulle vi nog hamna i en situation där alla penisförstoringsreklamer jag får se på diverse tveksamma hemsidor skulle sitta uppklistrade på varje busskur i Sveriges städer.

Varför jämför du inte med den vanliga kalsongreklamen som finns lite överallt? De männen är inte direkt fula eller påklädda.

Hur som helst; jag pratar inte om all reklam utan jag pratar om den specifika reklamen med en påklädd glad kvinna som inte poserar sexuellt. Jag ser ingen som helst koppling till den och att unga tjejer skall helt plötsligt må dåligt eller att den är förnedrande för mig som man. Man ser vad man vill se i reklamen och de som letar efter sexism kommer hitta det överallt.

TranceII
2014-01-05, 18:43
Det får stå för dig att det skulle vara långsökt, det tycker inte jag. Hela reklambranschen är baserad på att påtvinga den icke-kritiska målgruppen värderingar med bakomliggande vinstintresse. Jag tycker aldrig att det är fel att belysa när någon har tagit åt sig och slåss för värderingar som de själva aldrig har konfronterat på ett intellektuellt plan. Som till exempel TS, som hånar snarare än ser det rimliga i anmälan mot reklamen.

Lagom nedlåtande. Jag har konfronterat det på ett intellektuellt plan och jag ser inte detta fallet som objektifierande av kvinnokroppen och jag skulle väldigt gärna höra resonemanget om hur det är det. Skulle det fortfarande vara objektierande om det var en kvinnlig glad pensionär?

Sedan kanske du bör tänka på vilka signaler det sänder till småpojkar på ett forum som detta när du har en avatar på dig själv som halvnaken och muskulös. Du kanske behöver konfrontera detta på ett intellektuellt plan.

LoveMachine
2014-01-05, 19:20
Varför jämför du inte med den vanliga kalsongreklamen som finns lite överallt? De männen är inte direkt fula eller påklädda.

Innehållsmässigt så ligger det ju naturligtvis närmare. Men den viktiga skillnaden är att det i männens fall i princip bara handlar om kalsongreklam. Då är det ju dessutom relevant att vara avklädd eftersom man ska se kalsongerna. Det vore ju fånigt annars. Och inte fan skulle någon bli varken köpsugen eller glad av att se mig.

Men det är betydligt färre män som åmar sig på rivningskulor för att sälja skivor, gör wet-tshirt bilreklamer eller dyker upp i datorspel bärandes rustningar som inte täcker vitala organ. Många av just underklädesreklamerna har gjorts med män som blivit kända för andra egenskaper än sitt utseende, t.ex. fotboll. Huvudproblemet är i mina ögon inte den reklam som faktiskt riktar in sig på det egna utseendets betydelse utan alla reklamer där det egna utseendet och sex appeal är så underförstår att vi ibland har svårt att se det. Hur kommer det sig till och med att sexig har blivit ett ganska så generellt adjektiv för att beskriva och hype:a prylar? För ärligt talat var det väldigt länge sedan jag blev sexuellt upphetsad av en microvågsugn.

Fatalist
2014-01-05, 19:21
Lagom nedlåtande. Jag har konfronterat det på ett intellektuellt plan och jag ser inte detta fallet som objektifierande av kvinnokroppen och jag skulle väldigt gärna höra resonemanget om hur det är det. Skulle det fortfarande vara objektierande om det var en kvinnlig glad pensionär?

Sedan kanske du bör tänka på vilka signaler det sänder till småpojkar på ett forum som detta när du har en avatar på dig själv som halvnaken och muskulös. Du kanske behöver konfrontera detta på ett intellektuellt plan.

Det var inte meningen att låta nedlåtande. Jag skrev faktiskt inte att det objektifierade kvinnokroppen, jag skrev att det anspelade på könsnormer och på heteronormen. Ja, det har jag redan gjort. Detta är den enda rimliga platsen att leva ut mina spännisbehov. Jag delar definitivt den kollektiva kolozzeumskulden för eventuella störda småpojks-självbilder. Men nu är det lite off-topic. Vi tycker väl olika helt enkelt.

tjabon
2014-01-05, 19:47
Suck .... *facepalm*

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/029/970/trainn.jpg?1260328965

Röda Björnen
2014-01-05, 19:51
Suck .... *facepalm*

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/029/970/trainn.jpg?1260328965

+1

Folk är känsliga!

Diomedea exulans
2014-01-05, 19:53
Ja, oväntat att om tråden handlar om överkänsliga människor så kommer det folk och påstår att människorna i fråga inte är överkänsliga?

jenni
2014-01-05, 19:54
Fast det handlar ju om att sälja?! Så det är väl vårt eget fel om vi köper det!

mini
2014-01-05, 20:19
Fast det handlar ju om att sälja?! Så det är väl vårt eget fel om vi köper det!

Vilka är "vi"?

jenni
2014-01-05, 20:30
Vilka är "vi"?

Alla dem som får försäljningssiffrorna att stiga

R Scarpa27
2014-01-05, 20:45
http://www.bt.se/kulturnoje/-anmalt-av-tittare%284080575%29.gm

årets julkalender barna hedenhös blev ju anmäld flera ggr.
pga svordomar & att de uppmanade att äta mycket kött. haha folk alltså.
vissa borde inte ens läsa & titta på media då de tar allt fel.

det var bättre förr, då kunde folk ta allt mer på skämt och anmälan om larv existeriade inte.

samhället e ju skrämmande, och all skit tidningar skriver om.
2000 talets hjärnskrynklare är media.
hjärntvättar folk med nya dieter, levnadssätt, uppblossade nyheter osv.

XXXL
2014-01-05, 20:51
http://www.bt.se/kulturnoje/-anmalt-av-tittare%284080575%29.gm

årets julkalender barna hedenhös blev ju anmäld flera ggr.
pga svordomar & att de uppmanade att äta mycket kött. haha folk alltså.
vissa borde inte ens läsa & titta på media då de tar allt fel.

det var bättre förr, då kunde folk ta allt mer på skämt och anmälan om larv existeriade inte.

samhället e ju skrämmande, och all skit tidningar skriver om.
2000 talets hjärnskrynklare är media.
hjärntvättar folk med nya dieter, levnadssätt, uppblossade nyheter osv.

Ja verkligen, frågan är om vi verkligen mår så mycket bättre av att få allt censurerat?

En scen ur en julkalender från när jag var yngre

sB78qOqIeaI

Tolkia
2014-01-05, 21:00
[årets julkalender barna hedenhös blev ju anmäld flera ggr. [...] att de uppmanade att äta mycket kött. haha folk alltså.
vissa borde inte ens läsa & titta på media då de tar allt fel.
Det där med köttätandet var väl iofs baserat på en skämtkrönika i Läkartidningen som begåvade journalister i andra medier tolkade som döts seriös och rapporterade om som om det varit forskningsnyheter. Apropå vad vissa inte borde och så.

pwnyou
2014-01-05, 21:04
Fast det handlar ju om att sälja?! Så det är väl vårt eget fel om vi köper det!Exakt.

Om man tror att fler gräsklippare hade sålts om man skippat kvinnan och bilen så kan man bara starta ett eget gräsklipparföretag och bli rik genom att krossa konkurrenterna.

Företagen vill sälja, inte föra fram något politiskt budskap. Det måste feministerna förstå.

gratefuldead
2014-01-05, 21:14
Fast det handlar ju om att sälja?! Så det är väl vårt eget fel om vi köper det!

Det är väl även lite det man vill också, att öka medvetenheten hos konsumenten. Att kanske välja bort företag som väljer sexistisk marknadsföring.

Exakt.

Om man tror att fler gräsklippare hade sålts om man skippat kvinnan och bilen så kan man bara starta ett eget gräsklipparföretag och bli rik genom att krossa konkurrenterna.

Företagen vill sälja, inte föra fram något politiskt budskap. Det måste feministerna förstå.

Du måste nog även förstå att feministerna förstår det, men att de vill ändra på hur man marknadsför sig.