Visa fullständig version : Låg hungerkänsla vid cardio...?
camarade
2014-01-04, 17:27
.
Styrketräningsdagar kan jag äta som en gris, men vid hård cardio känns det nästan ångestladdat att stoppa i sig maten.
Som idag, hjärtat bultade typ ur bröstkorgen och tänkte att nu lär man bli hungrig ikväll men nä... står mig fortfarande på lite grönsaker och nötter.
Är detta vanligt?
Efter riktigt hårda pass och tävlingar brukar jag ha svårt att få i mig särskilt mycket, det är väl ganska vanligt om vi snackar utmattning.
Hunger och kaloriförbrukning är tätt sammankopplat. Kör du hård konditionsträning i 20 minuter så hinner du inte förbränna så fantastiskt mycket. Om du däremot kör ett lugnare löppass på 2 timmar så sticker kaloriförbrukningen iväg nåt otroligt.
R Scarpa27
2014-01-04, 20:30
känner också mer hunger vid styrketräningspass vs cardio...
dock körs cardio sällan, men styrketräning kan göra mig monsterhungrig =)
shut teh face
2014-01-06, 08:46
Det är nog inget konstigt, kör jag en timme på 70-75 maxpuls så är jag hungrig inom en halvtimme, kör jag 85-90 maxpuls en halvtimme så kan det ta flera timmar.
Hunger och kaloriförbrukning är tätt sammankopplat. Kör du hård konditionsträning i 20 minuter så hinner du inte förbränna så fantastiskt mycket. Om du däremot kör ett lugnare löppass på 2 timmar så sticker kaloriförbrukningen iväg nåt otroligt.
Varför blir man då galet hungrig av styrketräning som knappt bränner något öht?
R Scarpa27
2014-01-06, 09:01
tror det har med att man tar i med styrka & musklerna behöver laddas =)...
vet ej men så upplever jag det.
Jag upplever mindre hungerskänsla efter pass med rejält hög puls. Efter 3h cykling i skogen får man kämpa i sig portioner som man efter ett normalt gympass slukar på direkten. Dock märker jag även skillnad mellan olika gympass, där jag efter längre pass med högreps och kort vila blir markant mindre hungrig under kvällen jämfört med ett pass med tunga böj eller mark.
grondahl
2014-01-06, 11:01
Att konditionsträning har aptitdämpande effekter är väl dokumenterat sen länge?
Att konditionsträning har aptitdämpande effekter är väl dokumenterat sen länge?
Dokumenterat eller inte så är det något som väldigt många konditionstränande känner till, ja.
Varför går inte så många ned nämnvärt i vikt av konditionsträning om det nu dämpar aptiten så bra?
Och varför blir jag galet hungrig på kvällen om jag slarvat med maten efter konditionsträningen? =)
Tror det kan vara lite individuellt vad som triggar hunger och NÄR. Men förr eller senare gör kaloriförbrukning kontra intag sig påmint.
forslund
2014-01-06, 19:52
Varför går inte så många ned nämnvärt i vikt av konditionsträning om det nu dämpar aptiten så bra?
Och varför blir jag galet hungrig på kvällen om jag slarvat med maten efter konditionsträningen? =)
Tror det kan vara lite individuellt vad som triggar hunger och NÄR. Men förr eller senare gör kaloriförbrukning kontra intag sig påmint.
Dessa kan nog svara på en del av dina frågor:
http://traningslara.se/motion-vikt-och-aptit-hur-paverkar-dom-varandra-del-i/
http://traningslara.se/motion-vikt-och-aptit-hur-paverkar-dom-varandra-del-ii/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.