handdator

Visa fullständig version : Hur bra är yoghurt?


Chilla mamma
2014-01-03, 22:02
Ganska ofta händer det att jag efter träning köper ett paket yoghurt (antingen Yoggi med extra protein eller någon god Valio) och trycker i mig hela på direkten. Det gör jag för att det är bekvämt att få i sig något snabbt och inte behöva tänka på att laga mat såfort jag kommer hem.

Men hur bra är yoghurt egentligen?
12g kolhydrater varav 12g sockerarter. Men vad är sockerarter?

Old Nick
2014-01-03, 22:08
Sockerarterna är laktosen som finns naturligt i mjölken. Uppskattningsvis 3-5 g/100 gram. Resten är vanligt vitt strösocker. Så mycket som det går att pressa ner i paketet utan att det börjar knastra när konsumenten äter "yoghurten".

Chilla mamma
2014-01-03, 22:14
så ca 80g rent vitt socker får jag i mig per liter yoghurt. Kanske borde hitta något annat enkelt att trycka i mig istället.

Tobbey
2014-01-04, 14:59
Baguette och mjölk, opti post-wo :D Kirra en nybakad baguette på affären och 1-liter mjölk. Billigt och gott.

Diomedea exulans
2014-01-04, 15:06
Eller varför inte bara en liter mjölk?

daloatf
2014-01-04, 16:05
Beroende på hur din kost ser ut i övrigt behöver inte yoghurtens sockerinnehåll vara dåligt. Och om du tar det direkt efter träning så blir det mindre dåligt.

R Scarpa27
2014-01-04, 20:49
finns yoghurtar med smaker utan socker (med sötningsmedel ist)
annars har du ju naturella yoghurtar, släng i lite fun light och skada om =) för smaksättning snabbt.
annars är verums runt 8g ist för 12.

finns inget dåligt bara överdrift & beroende på dagens ätning generellt & aktivitet m.m m.m
är själv stor yoghurthätare.

Ozziking
2014-01-04, 22:17
finns yoghurtar med smaker utan socker (med sötningsmedel ist)
annars har du ju naturella yoghurtar, släng i lite fun light och skada om =) för smaksättning snabbt.
annars är verums runt 8g ist för 12.

finns inget dåligt bara överdrift & beroende på dagens ätning generellt & aktivitet m.m m.m
är själv stor yoghurthätare.

Yoghurt med sötningsmedel? vilka?

Magnus N
2014-01-04, 22:18
Yoghurt med sötningsmedel? vilka?

yoggi mini bl.a

http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310865045683

TomasB
2014-01-04, 22:21
Frågan blir ju lite felställd. "hur bra är yogurt" vs "hur bra är smaksatt och sockrad yoghurt".
Fler saker att ta i beräkning när du adderar smakämnen och socker.

Finns ju de som sett forks over knifes och tror/anser att mjölkprodukter (och kött) är djävulens påfund och orsakerna bakom massor av cancerfall.

Personligen tror jag att det är bra - förutsatt att du inte är laktosintolerant då.

R Scarpa27
2014-01-04, 22:23
precis som ovanstående sa yoggi mini bla.
annars köp naturell släng o fun light med favorit smak och drick.

eller blanda ner stevia & favorit arom (ex vis gör din egen kola yoghurth stevia plus gräddkola arom]

R Scarpa27
2014-01-04, 22:24
Frågan blir ju lite felställd. "hur bra är yogurt" vs "hur bra är smaksatt och sockrad yoghurt".
Fler saker att ta i beräkning när du adderar smakämnen och socker.

Finns ju de som sett forks over knifes och tror/anser att mjölkprodukter (och kött) är djävulens påfund och orsakerna bakom massor av cancerfall.

Personligen tror jag att det är bra - förutsatt att du inte är laktosintolerant då.

finns ju rikligt med laktosfria också.

Chilla mamma
2014-01-04, 23:37
Tack för tipsen. Ska prova yoggi mini!

TomasB
2014-01-07, 15:49
precis som ovanstående sa yoggi mini bla.
annars köp naturell släng o fun light med favorit smak och drick.

eller blanda ner stevia & favorit arom (ex vis gör din egen kola yoghurth stevia plus gräddkola arom]

Ett till tips är att köpa vaniljpulver från nån ekobutik och göra egen vaniljyoghurt också. 100 gram pulver räcker svinlänge och det smakar magiskt bra! :)

R Scarpa27
2014-01-07, 18:57
Ett till tips är att köpa vaniljpulver från nån ekobutik och göra egen vaniljyoghurt också. 100 gram pulver räcker svinlänge och det smakar magiskt bra! :)

jag brukar köra naturell och tjoffa i vanilj whey =)