handdator

Visa fullständig version : Finns det fel eller rätt i träning?


Captainwide
2014-01-03, 21:43
Ja som rubriken lyder, finns det egentligen fel eller rätt i utförandet av träning, kost och så vidare? Det är väl mer än fråga om effektivitet?

Många säger att det är fel att lyfta med bananrygg i marklyft eller att det är fel att äta godis istället för mat när man vill nå ett visst träningsrelaterat mål? Men är det inte då bättre använda ordet och innebörden av effektivitet istället för att säga att något är rätt eller fel?

Exempelvis: "Det är fel att knäböja om du vill ha stora biceps." Men det är det väl egentligen inte då tillväxt hormoner frisätts och proteinsyntesen regleras positivt vilket i sin tur indirekt kan leda till större biceps. Eller är jag helt ute och flyger bland molnen? :D

Kendouy
2014-01-03, 22:01
I vissa fall finns det ju direkta fel i hur du utför övningen eftersom ett felaktigt utförande kan innebära rätt allvarliga skador. Däremot vilken typ av träning som fungerar bäst, kost och liknande handlar i mitt tycke väldigt mycket om effektivitet och varierande grad av denna.

Captainwide
2014-01-03, 22:05
I vissa fall finns det ju direkta fel i hur du utför övningen eftersom ett felaktigt utförande kan innebära rätt allvarliga skador. Däremot vilken typ av träning som fungerar bäst, kost och liknande handlar i mitt tycke väldigt mycket om effektivitet och varierande grad av denna.

Jo, sant men kan man egentligen säga att något är fel bara för att det visar sig vara mindre bra på något sätt? Då är det väl mer en fråga om effektivitet i alla fall. Jag menar i och med att man utför övningen (det kvittar vilket utförande) så kommer man närmre sitt mål än utgångsläget. Skadar du dig så har du istället rört dig längre ifrån ditt mål och alltså handlar det om negativ effektivitet.

Sorry för svamlet men har för lite att göra en fredagskväll. :D

pezrulezhaakon
2014-01-04, 15:04
Captainwide

Fel är ord man kan använda bara vid ett individuellt bestämt mål.

Alltidxx
2014-01-04, 18:22
Exempelvis: "Det är fel att knäböja om du vill ha stora biceps." Men det är det väl egentligen inte då tillväxt hormoner frisätts och proteinsyntesen regleras positivt vilket i sin tur indirekt kan leda till större biceps. Eller är jag helt ute och flyger bland molnen? :D
På detta är du fel ute. Armarna kommer inte växa om du inte tränar dom.

rantantant
2014-01-04, 18:32
Fel gör man om man t.ex. utför övningar på fel sätt. Att äta en chokladkaka när man är hungrig är inte fel, det är kanske mindre bra om man vill gå ner i vikt eller ha en hälsosam kost.

pezrulezhaakon
2014-01-04, 18:34
Alltidxx

Faktiskt har en del studier visat att det faktiskt finns en liiiten skillnad här.
Försökspersonerna har uppvisat en muskelökning i den motsatta sidans muskel som inte tränats alls under en viss period.
Detta är dock mycket marginellt, men det är ändå rätt kul och intressant.

behnam
2014-01-04, 18:36
Om alla kunde komma överens om vad fel, dåligt, negativt resp. rätt, bra, positivt betyder så hade världen sett väldigt annorlunda ut :)

Det är väl en definitionsfråga som kan diskuteras in i oändlighet.. i slutändan har jag min bild på vad som är rätt och fel för mig och du har din egen.

Sheogorath
2014-01-04, 18:46
På detta är du fel ute. Armarna kommer inte växa om du inte tränar dom.

Det kan dom visst det göra. När man går upp i vikt innan man nått gränsen för sitt "genetiska max" kommer en del av viktökningen att vara muskelmassa. Vidare: någon som tränar upp sig till att ta 250 kg i knäböj och startar på 60 kg kroppsvikt och når sitt mål med en kroppsvikt på 130 kg kommer naturligtvis att ha mycket större armar än vid start fast att han inte "tränat dom", och garanterat mer muskelmassa på armarna än någon som käkat upp sig till 130 kg framför datorn.

Stor Hård Ådrig
2014-01-04, 18:50
Alltidxx

Faktiskt har en del studier visat att det faktiskt finns en liiiten skillnad här.
Försökspersonerna har uppvisat en muskelökning i den motsatta sidans muskel som inte tränats alls under en viss period.
Detta är dock mycket marginellt, men det är ändå rätt kul och intressant.

Har för mig att det gjordes en studie på två genetiskt lika personer där en av dem bara körde marklyft i ett år och den andre bara curls, och den förstnämnde fick störst armar av dem. Anledningen var att hypertrofi skedde systematiskt i hela kroppen snarare än lokalt i enskilda muskler. Du får gärna rätta till ifall du känner till den bättre, pez.

Rabiat
2014-01-04, 18:52
Något som skiljer sig mer än en acceptabel mängd från ett mål eller referens är fel. En process är felaktig om den aldrig kommer nå fram till målet, annars är den inoptimal.

Jag har dock lite svårt att se poängen med frågan?

pezrulezhaakon
2014-01-04, 19:36
Stor Hård Ådrig

Ja, det är lite så det funkar till en viss gräns. Man kommer ju inte bli Mr.Olympia på varken endast marklyft eller bicepscurl.
Blir en muskel eller muskelgrupp starkare, så kommer angränsande muskler att "följa med" en bit i utvecklingen om man såklart låter dem vara en del i träningen.

Biceps kommer sannolikt växa mer på en som bara marklyfter än vad benen kommer göra på en som endast kör bänkpress.
Men sett över tid så är såklart specifik träning för en muskelgrupp mest effektivt i både styrke och hypertrofi-hänseende.

mikaelj
2014-01-04, 19:46
Ja som rubriken lyder, finns det egentligen fel eller rätt i utförandet av träning, kost och så vidare? Det är väl mer än fråga om effektivitet?

Många säger att det är fel att lyfta med bananrygg i marklyft eller att det är fel att äta godis istället för mat när man vill nå ett visst träningsrelaterat mål? Men är det inte då bättre använda ordet och innebörden av effektivitet istället för att säga att något är rätt eller fel?

Det är inte ineffektivt eller motsvarande att göra marklyft med bananrygg. Det är (potentiellt) skadligt på grund av den höga belastningen på diskarna i ryggraden.

Därför kan du säga att det är Fel.

PureWhey
2014-01-04, 20:08
Har för mig att det gjordes en studie på två genetiskt lika personer där en av dem bara körde marklyft i ett år och den andre bara curls, och den förstnämnde fick störst armar av dem. Anledningen var att hypertrofi skedde systematiskt i hela kroppen snarare än lokalt i enskilda muskler. Du får gärna rätta till ifall du känner till den bättre, pez.

*gah!*
Sjukt!

amini
2014-01-04, 22:22
ja, det kan vara fel om man har ett mål med träningen och inte lägger ner det teoretisa studie tiden för att nå dit.

Xtreme
2014-01-04, 23:20
En övning är tänkt att uföras på ett visst sätt och utförs den inte på det sättet då är det en annan övning. Om du har som syfte att göra övningen A men istället utför något som liknar övning B, då kan man säga att du gör övning A fel.

Marklyft är inte tänk att köras med bananrygg. Utför du den så kommer du att knäcka den (en dag). Ditt syfte var förmodligen inte att förstöra din rygg så man kan säga att köra marklyft med bananrygg var fel.

Tolkia
2014-01-05, 07:56
Jo, sant men kan man egentligen säga att något är fel bara för att det visar sig vara mindre bra på något sätt? Då är det väl mer en fråga om effektivitet i alla fall. Jag menar i och med att man utför övningen (det kvittar vilket utförande) så kommer man närmre sitt mål än utgångsläget. Skadar du dig så har du istället rört dig längre ifrån ditt mål och alltså handlar det om negativ effektivitet.
En språklig kommentar till det hela. En av betydelserna av ordet "fel är "avvikelse från det rätta l. riktiga l. från en regel o. d.; oriktigt förfarande l. tillvägagångssätt; felaktighet, oriktighet; misstag, blunder". Det går alltså mycket bra att använda ordet "fel" t.ex. för att beskriva hur någon utför en övning. "Fel" är inte reserverat för resonemang som handlar om moral, om det är där skon klämmer, och man blir inte automatiskt mer korrekt för att man använder fler och längre ord där man kan använda färre. Att tala om "negativ effektivitet" i sammanhang där den "negativa effektiviteten" betyder att man har sönder kroppen (vilket ju är fallet när det handlar om t.ex. riktigt felaktiga utföranden/metoder) är, tycker jag, att försöka komplicera/akademisera språket så mycket att det blir - just det - fel.

Commando1980
2014-01-05, 14:29
Ja som rubriken lyder, finns det egentligen fel eller rätt i utförandet av träning, kost och så vidare? Det är väl mer än fråga om effektivitet?

Många säger att det är fel att lyfta med bananrygg i marklyft eller att det är fel att äta godis istället för mat när man vill nå ett visst träningsrelaterat mål? Men är det inte då bättre använda ordet och innebörden av effektivitet istället för att säga att något är rätt eller fel?

Exempelvis: "Det är fel att knäböja om du vill ha stora biceps." Men det är det väl egentligen inte då tillväxt hormoner frisätts och proteinsyntesen regleras positivt vilket i sin tur indirekt kan leda till större biceps. Eller är jag helt ute och flyger bland molnen? :D

Visst finns det fel/rätt och bättre/sämre MEN det beror också på kontext och vilka mål man har.

Angående ordet effektivitet så finns det en hel del situationer där man koncist kan konstatera om något är rätt eller fel. Att börja prata om effektivitet blir då bara onödigt luddigt. Men i många fall kan man inte ge ett exakt svar och då får man använda ord som belyser det.

Alltidxx
2014-01-05, 19:18
Det kan dom visst det göra. När man går upp i vikt innan man nått gränsen för sitt "genetiska max" kommer en del av viktökningen att vara muskelmassa. Vidare: någon som tränar upp sig till att ta 250 kg i knäböj och startar på 60 kg kroppsvikt och når sitt mål med en kroppsvikt på 130 kg kommer naturligtvis att ha mycket större armar än vid start fast att han inte "tränat dom", och garanterat mer muskelmassa på armarna än någon som käkat upp sig till 130 kg framför datorn.

Då har man tränat armarna fast man inte trodde det. Eller har du exempel på rena lyftare som enbart tränat knäböj och inget annat som fått muskulösa armar?