handdator

Visa fullständig version : Simpel DIET hjälp?


Challeofc
2014-01-03, 14:39
Tjenare!

är en kille på 18 bast, 165 cm, 68kg, hade tänkt gå ner till ca 62kg och sedan ska jag börja bygga muskler.

Undrar då bara ifall någon kan berätta lite simpelt hur man ska äta för att gå ner i vikt? Så som min träning ser ut nu så är det ingen styrketräning då jag bara tränar kondition (spelar fotboll) och springer på fritiden med.

Ska jag hålla mig till Kolhydraterna och skippa protein eller tvärtom?
Eller jag kanske ska göra något hela annat och jag är ute och cyklar helt?
Har appen "Lifesum" som säger att jag ska ha i mig 1500 kcal om dan?
Vad tycker ni? Uppskattar svar! :)

Ha det bra! /Challe

Jeml
2014-01-03, 14:41
varför ingen styrketräning?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

King Grub
2014-01-03, 14:44
Ska jag hålla mig till Kolhydraterna och skippa protein eller tvärtom?

Varken eller. Särskilt inte skippa protein - då dör du så småningom. En balanserad kost med ett moderat energiunderskott.

Och styrketräning är A och O. En viktförlust utan styrketräning innebär muskelförlust, försämrad metabolism och försämrade förutsättningar för kommande muskelökningar.

Latissimus Dorsi
2014-01-03, 14:46
Ät mindre, träna mer. Så simpelt det kan bli, men det här svaret vill ingen höra :p

Challeofc
2014-01-03, 14:58
varför ingen styrketräning?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

hade tänkt vänta med styrketräningen tills längre fram, men de kanske är en dum ide verkar de som? vad föredrar ni isåfall inom kosten om jag kombinerar styrketräning och kondition (mest kondition)? :)

Jeml
2014-01-03, 15:06
hade tänkt vänta med styrketräningen tills längre fram, men de kanske är en dum ide verkar de som? vad föredrar ni isåfall inom kosten om jag kombinerar styrketräning och kondition (mest kondition)? :)

Väldigt korkat. mest fokus på styrkan. minst 3ggr/vecka halvkropp eller helkropp.

ät 2g protein per kilo kroppsvikt och tillräckligt med fett (0,5g per kilo kroppsvikt) fyll upp resten med kolhydrater/fett men se till att hamna på underskott så går du ned i vikt och behåller muskler.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Challeofc
2014-01-03, 15:17
Väldigt korkat. mest fokus på styrkan. minst 3ggr/vecka halvkropp eller helkropp.

ät 2g protein per kilo kroppsvikt och tillräckligt med fett (0,5g per kilo kroppsvikt) fyll upp resten med kolhydrater/fett men se till att hamna på underskott så går du ned i vikt och behåller muskler.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Okej så du menar då 2g x 67kg=134g protein, 0.5g x 67kg=33.5g fett.
Så om vi säger att jag väger maten, jag väger lövbiff tlll 134g, sen tar jag kylhydrater resten, men inte så det går över mitt dagliga kcal innehav?
Förlåt för min okunnighet :)

Dreas
2014-01-03, 15:25
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

behnam
2014-01-03, 15:27
Okej så du menar då 2g x 67kg=134g protein, 0.5g x 67kg=33.5g fett.
Så om vi säger att jag väger maten, jag väger lövbiff tlll 134g, sen tar jag kylhydrater resten, men inte så det går över mitt dagliga kcal innehav?
Förlåt för min okunnighet :)

För att gå ner i vikt ska du ligga under ditt dagliga behov.
Många pratar om att ca 500kcal om dagen under sitt dagliga behov är en hanterbar hastighet att gå ner i vikt i. (-0.5kg på en vecka blir det)

Drasken
2014-01-03, 15:29
Okej så du menar då 2g x 67kg=134g protein, 0.5g x 67kg=33.5g fett.
Så om vi säger att jag väger maten, jag väger lövbiff tlll 134g, sen tar jag kylhydrater resten, men inte så det går över mitt dagliga kcal innehav?
Förlåt för min okunnighet :)

134g lövbiff är tyvärr inte 134g protein.. Snarare ca 27 gram protein, just saying :)

Challeofc
2014-01-03, 15:30
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

jag behövde något simpelt, sammanfattat, kort förklarat,

Challeofc
2014-01-03, 15:33
För att gå ner i vikt ska du ligga under ditt dagliga behov.
Många pratar om att ca 500kcal om dagen under sitt dagliga behov är en hanterbar hastighet att gå ner i vikt i. (-0.5kg på en vecka blir det)

Okej men jag kör som sagt efter appen "lifesum", är den något att ha ifall du eller någon annan vet? :)

Drasken
2014-01-03, 15:37
Okej men jag kör som sagt efter appen "lifesum", är den något att ha ifall du eller någon annan vet? :)

Lifesum är ett väldigt bra verktyg som går att använda under både deff och bulk. Men se till att räkna ut ditt eget kaloribehov och dina makrorutiner och sedan mata in, då Lifesums förvalda ej är inriktade för styrketränar-folkets behov...:smash:

Dreas
2014-01-03, 15:41
jag behövde något simpelt, sammanfattat, kort förklarat,Läs det som står där, det gör att du får en grundläggande förståelse vilket sen gör det lättare för dig :)

Jeml
2014-01-03, 15:43
Okej så du menar då 2g x 67kg=134g protein, 0.5g x 67kg=33.5g fett.
Så om vi säger att jag väger maten, jag väger lövbiff tlll 134g, sen tar jag kylhydrater resten, men inte så det går över mitt dagliga kcal innehav?
Förlåt för min okunnighet :)

ja uträkningarna för protein o fett behovet stämmer men 100g lövbiff innehåller ca. 20g protein och kanske 2g fett.

nästan alla livsmedel innehåller fett, protein och kolhydrater.

nötfärs (10%) t.ex. 100g ger 10g fett och 20g protein 150kcal.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Challeofc
2014-01-03, 16:26
Läs det som står där, det gör att du får en grundläggande förståelse vilket sen gör det lättare för dig :)

har läst igenom allt där och har blivit lite klokare i de hela, men fortfarande inte tillräckligt för att de ska lösa mitt problem, jag har förstått att jag ska äta ca 134g protein och 67g fett(uträknat från min vikt) per måltid, men sen hur är det med kolhydraterna? Hur gör jag med dom?

Och protein, hur ska jag göra med de när jag tränat, kan man sammanfatta de som att jag ska få i mig protein innan träning och efter träning? (menar mer än vanligt såklart) :)

King Grub
2014-01-03, 19:10
hur är det med kolhydraterna? Hur gör jag med dom?

Resten av energiintaget, helt enkelt.

Och protein, hur ska jag göra med de när jag tränat, kan man sammanfatta de som att jag ska få i mig protein innan träning och efter träning? (menar mer än vanligt såklart) :)

Sprid ut intaget hur du vill över dagen. 2 måltider eller 6 måltider med protein gör antagligen ingen speciell skillnad. Att äta ett proteinrikt mål inom rimlig tid efter träning är bra. Minst 20 gram vid det tillfället, men mer gör ingen skada.

Challeofc
2014-01-04, 15:56
Resten av energiintaget, helt enkelt.



Sprid ut intaget hur du vill över dagen. 2 måltider eller 6 måltider med protein gör antagligen ingen speciell skillnad. Att äta ett proteinrikt mål inom rimlig tid efter träning är bra. Minst 20 gram vid det tillfället, men mer gör ingen skada.

Jag har gått mycket efter lifesum appen och där står det att jag ska äta 70g protein per dag, men så som jag har räknat det här (2g protein x 67kg(min vikt) så ska jag egentligen äta 134g protein, vad säger ni/du?

King Grub
2014-01-04, 16:55
Ja, 70 gram är för lite, särskilt vid viktnedgång.

Challeofc
2014-01-05, 14:16
Ja, 70 gram är för lite, särskilt vid viktnedgång.

Då kör jag en sammanfattning av hela tråden och annat jag har läst här på forumet:

Jag väger 67 pannor, alltså 134g protein,34g fett, och resten kolhydrater.
Käka runt 1500 kcal.
Styrketräna och konditionsträna.
Protein är bra innan och efter träning.

Kommentarer eller tillägg på detta?
Uppskattar verkligen allas svar! STORT TACK! :)

amini
2014-01-05, 20:54
Då kör jag en sammanfattning av hela tråden och annat jag har läst här på forumet:

Jag väger 67 pannor, alltså 134g protein,34g fett, och resten kolhydrater.
Käka runt 1500 kcal.
Styrketräna och konditionsträna.
Protein är bra innan och efter träning.

Kommentarer eller tillägg på detta?
Uppskattar verkligen allas svar! STORT TACK! :)

jag e ingen expert, men väldigt skeptiskt över att en 18 årig kille som rör på sig ska leva på 1500 kalorier om du nu inte ska tävla

Challeofc
2014-01-05, 22:27
jag e ingen expert, men väldigt skeptiskt över att en 18 årig kille som rör på sig ska leva på 1500 kalorier om du nu inte ska tävla

Min tanke är så att jag vill gå ner och få bort de lilla hängiga kroppsfettet jag har, så jag tänkte att jag skulle gå ner så snabbt som möjligt, dvs lägre kalori intag? eller?

amini
2014-01-06, 00:07
resultat till drastiska ändringar inom mat och träning brukar sällan vara hållbar
varför tror du att de allra flesta med nyårslöfte och världens vilja misslyckas och slutar inom endast några få veckor? de gör drastiska livsförändringar.

mitt råd, börja med ca 2200-2500 kalorier och börja träna lite metodisk så att du inte bränner ut dig, om du inte har tappat halvkilo på en vecka antingen höj tränings volymen en ANING eller sänk kalorierna med ett par hundra, och när du hittat gränsen där du tappar nånstans runt 750 gram i veckan fortsätt bara för då har du lärt dig lite mer om hur ditt kropp fungerar.

AndreasBastard
2014-01-06, 01:52
Då kör jag en sammanfattning av hela tråden och annat jag har läst här på forumet:

Jag väger 67 pannor, alltså 134g protein,34g fett, och resten kolhydrater.
Käka runt 1500 kcal.
Styrketräna och konditionsträna.
Protein är bra innan och efter träning.

Kommentarer eller tillägg på detta?
Uppskattar verkligen allas svar! STORT TACK! :)

Helt rätt förutom kroppsvikten, som enligt första inlägget är 68kg :). Det kommer ta dig ner i vikt, krångligare än så är det inte.

AndreasBastard
2014-01-06, 02:02
resultat till drastiska ändringar inom mat och träning brukar sällan vara hållbar
varför tror du att de allra flesta med nyårslöfte och världens vilja misslyckas och slutar inom endast några få veckor? de gör drastiska livsförändringar.


Det kan du nog ha rätt i, men jag tror att de flesta som börjar med sin panikbantning 1.e januari ofta börjar på nån aftonbladetdiet, slutar äta nästan helt eller byter ut fyra av dagens måltider mot nån pulverdryck. TS verkar ju iaf ambitionen att göra det på ett hållbart sätt, och även om 1500 kcal är ganska fattigt så är det ju ingen orimlig eller hälsovådlig nivå.