handdator

Visa fullständig version : Bänkpress, utförande


Kaelel
2014-01-03, 13:37
Hej, jag har den senaste tiden upplevt en "nypande" smärta precis bakom min främre delta i vänsterarmen vid pressövningar och har mer eller mindre provat allt.
Jag har vilat, besökt sjukgymnast, besökt naprapat, stretchat, tränat mina rotatorcuffar och gjort diverse rörlighetsövningar för mina axlar.
Jag börjar starkt misstänka att det är mitt utförande i bänkpressen som är boven i dramat och har en fråga, ska man efter att man har lagt sig till rätta fortsätta spänna ihop skulderbladen?
När jag lägger mig så drar jag ihop skulderbladen och gör min övre rygg till en "kudde" men jag fortsätter inte att spänna ihop dom, ska man göra det?
Mina armar är i en 45 graders vinkel och jag sänker stången till precis under bröstvårtan.
Mvh

Bubblan84
2014-01-03, 13:40
Jag spänner ihop skulderbladen och går ner med stången mellan bröstvårta och mellangärde. Funkar bra för mina axlar, i princip aldrig ont av bänken trots att jag har en supraspinatus som krånglar ibland. Det är värre med pressar över huvudet i mitt fall, om jag kör för tungt.

Kaelel
2014-01-04, 21:13
Jag spänner ihop skulderbladen och går ner med stången mellan bröstvårta och mellangärde. Funkar bra för mina axlar, i princip aldrig ont av bänken trots att jag har en supraspinatus som krånglar ibland. Det är värre med pressar över huvudet i mitt fall, om jag kör för tungt.

Så du verkligen fokuserar på att spänna ihop skulderbladen under lyftet?

arthax
2014-01-04, 21:18
DgfkH-lrIgk