handdator

Visa fullständig version : Hjälp med uplägg på träning


Ozziking
2014-01-03, 13:02
Tja, mitt nuvarande träningssätt brukar se ut såhär:

Måndag: Bröst/axlar/triceps eller Rygg och biceps
Tisdag: Rygg och biceps
Onsdag: Vila eller ben/mage
Torsdag: Bröst axlar triceps eller ben/mage om jag vilat dagen innan
fredag: Vila eller rygg och biceps
Lördag: Antingen ett armpass eler ben/mage igen.

Brukar iallafall vila minst 50h innan jag kör nästa muskelgrupp.. Tränar gärna 4-5 gånger i veckan då jag inte har annat att göra och det är väldigt skönt.

har dock ett problem.. Min morsa försöker hålla tillbaka min satsning på träningen pga tidigare ÄS. Men Eftersom jag vet väldigt noga vad jag håller på med och känner efter hur kroppen mår veck efter vecka och satsar på viktökning ser jag inget problem med det. Fyller 16 om 4 månader och får enligt lag gymma själv. Ändå har jag alltid någon jag känner på gymmet som kan passa eller liknande. Behöver lite hjälp hur jag kan få min mor att förstå att det inte är någon fara att träna 4-5 gånger i veckan. Hon är helt bunden vid 3 gånger i veckan för att rekommendationer är så. Tips? Snälla.

svenbanan
2014-01-03, 14:49
Hur vet du att det inte är någon fara med 4-5 ggr/vecka? Är inte ett av de största problemen med ätstörningar och liknande att man blir lite "blind"? Dvs att det kan vara lättare för någon annan att se varningstecknen. Har du fått rekommendationerna att inte träna mer än 3ggr/v från någon läkare i samband med ätstörningarna så kanske det finns en anledning till detta. Själv har jag ingen aning om vad dessa anledningar skulle kunna vara.

Du och din mamma kanske kan prata med den som gav rekommendationen igen för att få reda på lite varför rekommendationen är som den är. Antingen så får du det förklarat/förtydligat varför det kanske inte är bra att träna för mycket, eller får din morsa klart för sig att det är lugnt att träna mer.

Om inte detta är görbart så får du väl lov att inse att 3ggr/v är ju inte kattskit direkt om du väljer ett program därefter. Kanske inte splitta upp kroppen så mycket.

Adam87
2014-01-03, 15:02
Skaffa dig något mer intresse än att bara vara på gymmet och kötta. Tror inte inte de riktigt meriterade byggarna eller styrkelyftarna tränar så mycket mer än max 3-4 gånger i veckan. Du kanske känner att det funkar nu men kroppen behöver återhämtning och likaså Cns. Du bygger bättre desutom om du vilar i vilket fall varannan dag eller kör återhämtning med lite lugnare jogg eller en lugnare form av promenader.


Att bygga muskler tar lång tid man kan bara bygga 2kg muskler per år vilket jag har läst, Så tar det lungt och bli bättre på att slappa :P

Ozziking
2014-01-04, 16:06
Hehe säkert..

Nej min mamma har inte fått rekommendationer från någon, bara sånna där " Internet reks".

när jag inte gymmar så spelar jag väl mycket dator etc, gillar att ta det lugnt i övrigt. Sen börjar skolan snart så då blir det väll skola, gym, plugg/dator sen sova.. grejen är att jag undrar om 4-5ggr vecka med runt 50-60h vila är nog om man vill bygga? med såklart 500 kcal plus på det.

Adam87
2014-01-04, 19:56
Det viktigaste är att inte gå till fail och sen att man har koll på vilken muskelgrupp man tränade senast. annars kan man gå på dagsform och man känner sig träningssugen. Man behöver inte träna så länge brukar själv köra max en timme och bara en halvtimme emellanåt om man vill träna ofta. Alla återhämtar olika så man får träna så¨mycket man klarar av om man nu så gärna vill det.

Man bygger muskler om man har koll på kosten husmanskost + gainer skulle jag rekomendera om man är fysiskt aktiv och gör åt mycket energi. 6-10 timmar per natt brukar vara lagom att vila.

Det är ingen kost att bygga muskler bara man vet att det tar lång tid , men vägen ditt måste man sköta kost och återhämtning för att komma någonstans på vägen.

2scoop
2014-01-04, 20:03
Det viktigaste är att inte gå till fail och sen att man har koll på vilken muskelgrupp man tränade senast. annars kan man gå på dagsform och man känner sig träningssugen. Man behöver inte träna så länge brukar själv köra max en timme och bara en halvtimme emellanåt om man vill träna ofta. Alla återhämtar olika så man får träna så¨mycket man klarar av om man nu så gärna vill det.

Man bygger muskler om man har koll på kosten husmanskost + gainer skulle jag rekomendera om man är fysiskt aktiv och gör åt mycket energi. 6-10 timmar per natt brukar vara lagom att vila.

Det är ingen kost att bygga muskler bara man vet att det tar lång tid , men vägen ditt måste man sköta kost och återhämtning för att komma någonstans på vägen.


Menar du att man bara ska träna 30 - 60 min fast man tränar ca 3 gånger i veckan?

Adam87
2014-01-04, 20:06
Man behöver inte träna över en timme det räcker med max en timme
allt beror på hur effektivititen och intensiteten på träningen

2scoop
2014-01-04, 22:04
Man behöver inte träna över en timme det räcker med max en timme
allt beror på hur effektivititen och intensiteten på träningen

Bra då förstår jag! tack