handdator

Visa fullständig version : Större förbättringar av prestation hos cyklister av korta intervaller jämfört m långa


King Grub
2014-01-03, 12:23
The purpose of this study was to compare the effects of 10 weeks of effort-matched short intervals (SI; n = 9) or long intervals (LI; n = 7) in cyclists. The high-intensity interval sessions (HIT) were performed twice a week interspersed with low-intensity training. There were no differences between groups at pretest. There were no differences between groups in total volume of both HIT and low-intensity training. The SI group achieved a larger relative improvement in VO2max than the LI group (8.7% ± 5.0% vs 2.6% ± 5.2%), respectively, P ≤ 0.05). Mean effect size (ES) of the relative improvement in all measured parameters, including performance measured as mean power output during 30-s all-out, 5-min all-out, and 40-min all-out tests revealed a moderate-to-large effect of SI training vs LI training (ES range was 0.86-1.54). These results suggest that the present SI protocol induces superior training adaptations on both the high-power region and lower power region of cyclists' power profile compared with the present LI protocol.

Scand J Med Sci Sports. 2014 Jan 1. Short intervals induce superior training adaptations compared with long intervals in cyclists - An effort-matched approach.

Morty
2014-01-03, 12:29
Riktigt spännande. Finns hela online? Annars kanske du kan förklara hur de olika programmen skiljde sig åt och hur intensitet och volym mättes?

King Grub
2014-01-03, 12:31
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sms.12165/full

Morty
2014-01-03, 12:39
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sms.12165/full

Har inte något login. Attans :( *mini

exevision
2015-04-14, 12:19
Kan 20-30 sekunders intervaller på cykel vara bra för styrka och/eller muskelmassa?

BengtBurk
2015-04-14, 21:15
Kan 20-30 sekunders intervaller på cykel vara bra för styrka och/eller muskelmassa?

Här är en studie med 60 sekunders intervaller på cykel: Effects of 16-week high-intensity interval training using upper and lower body ergometers on aerobic fitness and morphological changes in healthy men: a preliminary study (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4226445/)

therunningman
2015-04-15, 06:08
En viktig sak är att tänka på vem man vill tillämpa ett sådant här resultat för.

Hur bra form har cyklisterna om de höjer sin VO2max nästan 9% på 10 veckor?
Har de styrketränat innan? Eller blir de starkare av de korta intervallerna?

Kroppen brukar svara bra på korta intervaller rent VO2max-mässigt (tuffa korta intervaller 15-60 sek eller liknande med kort aktiv vila precis som i studien) men efter ett visst är inte VO2max allt, utan din nyttjandegrad av VO2max och rörelseekonomi blir viktigare och viktigare.

Ska man träna en elitcyklist eller en elitmotionär eller är själv en får man nog tänka ett steg längre eller fingranska studien för att få lite tydligare fingervisning.

exevision
2015-04-15, 06:36
Här är en studie med 60 sekunders intervaller på cykel: Effects of 16-week high-intensity interval training using upper and lower body ergometers on aerobic fitness and morphological changes in healthy men: a preliminary study (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4226445/)

Tack!
Låter ju bra detta: These results suggest that a combined LC- and AC-HIIT program improves aerobic capacity and muscle hypertrophy in both leg and trunk muscles..
Då kan jag inkludera dessa cykelintervaller i min träning.

King Grub
2015-04-15, 13:02
Det är ju skillnad på en icke tränande som lägger till cykelintervaller och en kroppsbyggare som redan tränar hypertrofiinriktad styrketräning.

exevision
2015-04-15, 14:00
Det är ju skillnad på en icke tränande som lägger till cykelintervaller och en kroppsbyggare som redan tränar hypertrofiinriktad styrketräning.

Jo, det är ju helt sant. Jag tränar iof mer åt SL hållet. Tyckte det kan vara skoj med detta ibland. Speciellt om det ger något plus för muskelbygget. Men det kanske iaf inte ger något minus.

King Grub
2015-04-15, 14:10
Nej, minus ger det säkert inte. Men jag är inte säker på att man får ytterligare anabol stimulans om man redan tränar tung styrketräning.

exevision
2015-04-15, 14:16
Nej, minus ger det säkert inte. Men jag är inte säker på att man får ytterligare anabol stimulans om man redan tränar tung styrketräning.

Ok, då kör jag på främst för att förbättra andra parametrar och för att det är roligt!
Tack för svaret!

therunningman
2015-04-15, 14:35
Även cyklister som är duktiga eller vill förbättras kan ha en fördel i att styrketräna.

De korta intervallerna har högre överföringseffekt av kraftutveckling än de långa intervallerna och den lågintensiva träningen och därför kommer de få ett relativt bättre resultat totalt, inte bara genom högre VO2max, om personerna inte styrketränar.

Syftet med mitt inlägg var bara att lyfta fram att ibland försvinner vissa saker ur studier.

Edit: trodde tidigare svar var riktat till mig :)

biggusdickus
2015-04-15, 15:06
Nej, minus ger det säkert inte. Men jag är inte säker på att man får ytterligare anabol stimulans om man redan tränar tung styrketräning.

Lågreppare på tunga knäböj ger ju rätt annorlunda stimulans än idiotspurter på cykel där mjölksyran sprutar ur öronen sista sekunderna. Jag körde 3x30 på rätt tung belastning varannan dag en kort period. Kändes som att det gav mer benutveckling än all annan benträning tillsammans men jag tröttnade mentalt på att nästan dö å ramla av cykeln efter varje intervall. Nu har jag börjat igen men på lägre belastning..

BobaFett
2015-04-15, 18:17
Nej, minus ger det säkert inte. Men jag är inte säker på att man får ytterligare anabol stimulans om man redan tränar tung styrketräning.

Har du provat intervaller på cykel KG? :)

Det är ju olika typer av träning. Om han nu kör SL-träning så är det inte samma typ av anabol stimulans som intervaller på cykel. Intervaller på cykel är bland det bästa man kan göra för pump utom kanske BFR-träning. Jag är personligen helt övertygad om att den typen av träning är bland det mest muskeluppbyggande man kan göra.

BobaFett
2015-04-15, 18:19
Jag tycker inte att de här intervallerna är optimala för muskeltillväxt utan man måste köra mer högintensivt. 30 sek intervall, 3-4 minuter vila. Körde idag. Mina ben höll på att explodera.

MT3
2015-04-16, 10:09
Jag tycker inte att de här intervallerna är optimala för muskeltillväxt utan man måste köra mer högintensivt. 30 sek intervall, 3-4 minuter vila. Körde idag. Mina ben höll på att explodera.
Körde också 30s intervaller förra veckan men endast 1-1,5min vila. Fyyyfan vad det kändes i benen, har aldrig haft sån pump, allvarligt. En brännande känsla satt i ett bra tag efter och det var fan inte kul, gick inte o slappna av riktigt.

Kanske är det bättre att köra längre vila som dig? Kanske inte det smartaste av mig heller att gå från noll konditionsträning till detta intervallpass.. :smash:

biggusdickus
2015-04-16, 14:16
Jag använder mig av pulsmätaren för att bestämma vilan. För mig vandrar pulsen upp till sin peak rätt långt efter avslutad intervall innan den dalar ner till normal arbetspuls. Det tar 2-2.5 min, sen kör jag igen.