handdator

Visa fullständig version : Ni som tränar utan basövningar eller lågrep


PRound
2014-01-03, 08:16
Hej,

Har under en längre tid kört lite SL-inspirerad träning men jag har kommit fram till att det inte passar mig. Ni som tränar utan basövningar eller lågrep, hur brukar ni lägga upp träningen och vilka resultat har ni fått? Jag lägger gärna runt en timme per träningspass, halvkropp alt. helkropp passar bäst.

bigjepp
2014-01-03, 08:19
Hej,

Har under en längre tid kört lite SL-inspirerad träning men jag har kommit fram till att det inte passar mig. Ni som tränar utan basövningar eller lågrep, hur brukar ni lägga upp träningen och vilka resultat har ni fått? Jag lägger gärna runt en timme per träningspass, halvkropp alt. helkropp passar bäst.

Vad är det med basövningar du inte gillar?

GymJimmy
2014-01-03, 09:07
Ett ryggpass är inte ett ryggpass utan marklyft.

nitz
2014-01-03, 09:11
Vad menar du när du säger basövningar?

Jorgen
2014-01-03, 09:30
Ett ryggpass är inte ett ryggpass utan marklyft.

Kan du hjälpa mig med vad jag körde för något på gymmet igår?
Jag körde: Lat pulldown, latsdrag bakom nacken, stångrodd, sittande rodd och omvända latsdrag bakom nacken (med ryggen mot viktmagasinet).
Blev det ben? Bröst? Vader kanske?

;)


Man måste inte köra bänk/mark/böj för att bygga muskler. Det är något vissa har fått för sig bara.

King Grub
2014-01-03, 09:40
Precis, så fort någon så mycket som nämner att han inte tränar dessa får folk panik.

krubkungen
2014-01-03, 09:41
Kan du hjälpa mig med vad jag körde för något på gymmet igår?

Jag körde: Lat pulldown, latsdrag bakom nacken, stångrodd, sittande rodd och omvända latsdrag bakom nacken (med ryggen mot viktmagasinet).

Blev det ben? Bröst? Vader kanske?



;)





Man måste inte köra bänk/mark/böj för att bygga muskler. Det är något vissa har fått för sig bara.


Jag kan svara, du tränande rygg!!

1+
Går utmärkt att bygga en köttig rygg utan marklyft.


Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

PRound
2014-01-03, 09:43
Vad är det med basövningar du inte gillar?

Det tar tid, är tungt och inte speciellt roligt.

Vad menar du när du säger basövningar?

Marklyft, knäböj, bänkpress etc.

r1kkie
2014-01-03, 09:57
Precis, så fort någon så mycket som nämner att han inte tränar dessa får folk panik.

Grejen är väll kanske att vissa ser längre än att bygga lite muskler och inser att det är väldigt bra övningar för att stärka kroppen för framtida liv som förhoppningsvis är bra mycket längre än några års muskelbyggning. :)

Med det sagt så går det alla tiders att bygga utan dom.

Jorgen
2014-01-03, 10:03
Grejen är väll kanske att vissa ser längre än att bygga lite muskler och inser att det är väldigt bra övningar för att stärka kroppen för framtida liv som förhoppningsvis är bra mycket längre än några års muskelbyggning. :)

Med det sagt så går det alla tiders att bygga utan dom.

Det är ingen som har sagt att övningarna inte är bra.
Dom är dock inte magiska som vissa här inne verkar tro.

Mig veterligen går det att stärka kroppen med andra övningar än dessa tre.

Testarozza
2014-01-03, 10:04
Kör bara det du tycker om. Exempelvis på benpasset kan du köra 4x8-12/3x10, benspark med lika omfång.

Tror dock det kan vara vettigt att slänga på riktigt tungt ibland för att komma förbi eventuella platåer du når med enbart volymträning :-)

Kvicksilver
2014-01-03, 10:06
Grejen är väll kanske att vissa ser längre än att bygga lite muskler och inser att det är väldigt bra övningar för att stärka kroppen för framtida liv som förhoppningsvis är bra mycket längre än några års muskelbyggning. :)

Med det sagt så går det alla tiders att bygga utan dom.

Har märkt att en del av de mest erfarna (+25 år på gym) på mitt gym aldrig kör basövningarna... då dom kört sönder sig på just dessa genom åren.

Att inkludera basövningar i sitt program ser jag som en fördel... därmed inte sagt att man måste köra så brutalt tungt. I går körde jag i bänken först två uppvärmningsset och därefter 6 arbetsset om 10 reps. Sedan likadant i snedbänken innan jag avslutade med lite flyes och pullovers. Inte så tungt... men tog bra.

mikaelj
2014-01-03, 10:15
Det tar tid, är tungt och inte speciellt roligt.

Argumentet "det är jobbigt att träna" förstår jag inte.

PRound
2014-01-03, 10:34
Argumentet "det är jobbigt att träna" förstår jag inte.

Det är inte tungt på samma sätt som att springa en mil eller att köra 12 reps stångcurl. Kommer man till gymmet trött som jag oftast är så är det inte kul varken fysiskt eller psykiskt att t.ex. köra tunga knäböj.

Kvicksilver
2014-01-03, 10:36
Det är inte tungt på samma sätt som att springa en mil eller att köra 12 reps stångcurl. Kommer man till gymmet trött som jag oftast är så är det inte kul varken fysiskt eller psykiskt att t.ex. köra tunga knäböj.

Kör lätta knäböj då. Begriper inte varför alla ska lassa på så in i helsicke i basövningarna.

robsson
2014-01-03, 10:39
Det är inte tungt på samma sätt som att springa en mil eller att köra 12 reps stångcurl. Kommer man till gymmet trött som jag oftast är så är det inte kul varken fysiskt eller psykiskt att t.ex. köra tunga knäböj.

När jag är trött och omotiverad till att träna brukar jag bara köra pumpvikter i cablecrossen och maskiner. Min kropp pallar inte för tung träning hela tiden. Jag går bokstavligen sönder av det.

nitz
2014-01-03, 10:46
Marklyft, knäböj, bänkpress etc.

Vilka övningar är det du har tänkt dig på ett ungefär?

Kvicksilver
2014-01-03, 11:06
När jag är trött och omotiverad till att träna brukar jag bara köra pumpvikter i cablecrossen och maskiner. Min kropp pallar inte för tung träning hela tiden. Jag går bokstavligen sönder av det.

Varför inte köra pumpvikter i bänken? Varför gå till cablecrossen bara för att man minskar vikten och ökar repsen?

cancion
2014-01-03, 11:06
Ett ryggpass är inte ett ryggpass utan marklyft.

Intressant, då marklyft primärt är en benövning.

exor
2014-01-03, 11:09
Intressant, då marklyft primärt är en benövning.

För mig som sumomarkar är det en benövning som aktiverar bålen och trapz statiskt.

robsson
2014-01-03, 11:19
Varför inte köra pumpvikter i bänken? Varför gå till cablecrossen bara för att man minskar vikten och ökar repsen?

Därför att det gör ont i leder, axlar och sen slutar det alltid med att man ändå lastar på mer än man tänkt sig. Skonsammare med kablar och maskiner då. Men varje gång jag känner mig taggad kör jag självklart tungt i basövningar.

spoon
2014-01-03, 11:27
Benpress, Benspark, Lårcurl och gynstolen täcker väl benen rätt bra. Så kan man lägga till vader om man vill.

Hantelpress, Flyes, Pullovers och mage för framsida.

Chins, sälrodd, stångrodd, t-bar rodd för baksida.

Sen kan man köra ett rent arm och mage pass om man vill det.

Det är ju egentligen bara att använda fantasin och utforma ett schema som man vill :)

Rabiat
2014-01-03, 11:39
Chins, sälrodd, stångrodd, t-bar rodd för baksida.


Vad är sälrodd? Det måste jag köra!

r1kkie
2014-01-03, 11:50
Mig veterligen går det att stärka kroppen med andra övningar än dessa tre.

Allt utom att ligga i sängen stärker väll kroppen på ett eller annat vis. :)

spoon
2014-01-03, 11:56
Vad är sälrodd? Det måste jag köra!

En ypperlig funktionell övning. Involverar både kondition, styrka och list. Detta då man först måste fånga sälen innan man kan ro med den!


Alternativt så ser man ut som en säl när man utför den
pO43P5MslLU

Sach
2014-01-03, 11:58
Bara för att SL inspirerad träning inte var för dig så betyder ju inte det att du behöver skrota alla basövningar.
Majoriteten kroppsbyggare tränar någon böj och mark variant, samma med bänkpress av den anledningen att det är väldigt bra övningar.
Dessa moment bör enligt mig vara grunden i alla program, det som skiljer mellan styrkelyftare och kroppsbyggare är intensiteten, hur långt setsen tas och utförandet.

Commando1980
2014-01-03, 13:14
Kör övningar du trivs med och som tillåter dig att verkligen träna igenom avsedda muskler.

whuddafuks
2014-01-03, 13:40
Tänk på att du kan köra olika varianter av basövningarna! T.ex. så kör jag inte alls vanliga knäböj längre av lite samma anledningar som du, utan nu kör jag enbart frontböj för framsida lår. Både roligare och extremt mindre påfrestande för psyket, både då du tar mindre vikter, och att du slipper ha en äckligt tung stång liggandes bakom nacken! Knäböjen kunde jag få ångest för ibland när de var next på schemat. Frontböj däremot, det är bra skit ;)

Bänkpress är väldigt lätt att ersätta med hantelpressar. Och marklyft kan du ju byta ut mot t.ex. raka marklyft, som jag tycker är mindre påfrestande då du får sänka vikterna ordentligt

Nu säger jag inte att du SKA ha en variant av varje basövning, utan ger dig lite ideer om du inte har testat dessa

Adam87
2014-01-03, 14:55
Om du bara vill vara stor så kan du sätta dig i maskinera och bara köra. Men du får ingen balans eller koordination skulle inte tro att du blir så direkt stabil om du bara kör så kallade BB - Byggning.

Om du bara är ute efter utseende så kan du köra på men om du vill bli genuint stark och stabil så är det basövningar som gäller + bra komplementsövningar.

svenbanan
2014-01-03, 15:01
Frontböj är ju om något mer påfrestande för psyket än "vanlig" böj. Man får ju plåga ihjäl handlederna om man ska göra fler än 5 reps. Huga.

Själv tycker jag att lättare vikter är jobbigare i stora basövningar som knäböj. Det blir ju automatiskt fler reps och längre tid under stången. Slutar alltid med att man spyfärdig efter passet. Att köra några tunga treor känns inte alls lika jobbigt i jämförelse.

z_bumbi
2014-01-03, 15:13
Hur har du kört fram tills idag? Att köra SL-inspirerat brukar betyda helt olika saker mellan olika personer och förvånande ofta är det ganska så långt från hur de flesta styrkelyftarna tränar.

Jorgen
2014-01-03, 15:28
Om du bara vill vara stor så kan du sätta dig i maskinera och bara köra. Men du får ingen balans eller koordination skulle inte tro att du blir så direkt stabil om du bara kör så kallade BB - Byggning.

Om du bara är ute efter utseende så kan du köra på men om du vill bli genuint stark och stabil så är det basövningar som gäller + bra komplementsövningar.

Du får nog utveckla lite.
Hur kör man så kallade BB - Byggning?

mikaelj
2014-01-03, 15:55
Kör lätta knäböj då. Begriper inte varför alla ska lassa på så in i helsicke i basövningarna.

+1, jättekonstigt. Undrar också vad Sach menar med "SL inspirerad träning".

Jorgen
2014-01-03, 15:57
Kör lätta knäböj då. Begriper inte varför alla ska lassa på så in i helsicke i basövningarna.

Det är mindre jobbigt att köra lågreps.

Sach
2014-01-03, 16:03
Frontböj är ju om något mer påfrestande för psyket än "vanlig" böj. Man får ju plåga ihjäl handlederna om man ska göra fler än 5 reps. Huga.

Använd ett par dragremmar så är problemet löst, kunde själv inte köra det tidigare pga smärta i handlederna och "cross grip" gillade jag inte alls pga anledningen han ger i filmen nedan.
Ska efter min deff byta helt till frontböj då det förhoppningsvis kommer att vara skonsammare mot min rygg då mindre vikt måste användas.
Jag upplever även att det är svårare att "fuska" i frontböj mot normala, med det menar jag att man börjar trycka med främre delen av foten, något jag har kommit på mig själv göra då och då.
CVTkbggmxR0

+1, jättekonstigt. Undrar också vad Sach menar med "SL inspirerad träning".

Det är väll främst utförandet jag kom och tänka på, som tex skyhög brygga i bänken med armbågarna väldigt långt in, explosivare osv.

mikaelj
2014-01-03, 16:06
Det är väll främst utförandet jag kom och tänka på, som tex skyhög brygga i bänken med armbågarna väldigt långt in osv.

Utförandet i styrkelyft är i regel till för att hålla sig skadefri. Men OK, då vet jag. Det lät som att du argumenterade om att styrkelyftare tränar maxtungt hela tiden, men det var alltså inte det du menade.

svenbanan
2014-01-03, 16:19
Använd ett par dragremmar så är problemet löst, kunde själv inte köra det tidigare pga smärta i handlederna och "cross grip" gillade jag inte alls pga anledningen han ger i filmen nedan.
Ska efter min deff byta helt till frontböj då det förhoppningsvis kommer att vara skonsammare mot min rygg då mindre vikt måste användas.
Jag upplever även att det är svårare att "fuska" i frontböj mot normala, med det menar jag att man börjar trycka med främre delen av foten, något jag har kommit på mig själv göra då och då.


Ja fördelen med frontböj är väl att det är lättare att göra rätt tekniskt. Gillar varken dragremmar eller korsade armar. Det brukar oftast sluta med att jag nästan inte håller i stången alls och får avsluta med att välta ner stången på golvet för att jag inte får tag på den. Som tur är kör jag frontböj väldigt sällan numera. Dessutom ser jag ingen direkt anledning att byta ut vanliga böj mot denna (för mig) heller så det känns rätt okej. Men tack för input.

Kvicksilver
2014-01-03, 16:21
Det är mindre jobbigt att köra lågreps.

Mjo, men det är väll lika uttröttande för tex bröstet att köra cablecross som att köra bänk om det är samma belastning.
Vad jag menar är att basövningarna inte måste vara tyngre än andra övningar.
Tror att många upplever basövningarna som så jobbiga pga att dom inte kört dom tillräckligt mycket och därför har bristfällig teknik.

Får man "snurr" på sina basövningar tekniskt så behövar man ju inte så många fler övningar. Bara att periodisera lite mellan tunga lågreps och lätta högreps.

Sach
2014-01-03, 16:26
Utförandet i styrkelyft är i regel till för att hålla sig skadefri. Men OK, då vet jag. Det lät som att du argumenterade om att styrkelyftare tränar maxtungt hela tiden, men det var alltså inte det du menade.

Ah nej, absolut inte, styrkelyftare tränar väll till större delen med submax vikter och långt från failure för att kunna nöta varje moment så ofta som möjligt?

Jorgen
2014-01-03, 16:30
Mjo, men det är väll lika uttröttande för tex bröstet att köra cablecross som att köra bänk om det är samma belastning.
Vad jag menar är att basövningarna inte måste vara tyngre än andra övningar.
Tror att många upplever basövningarna som så jobbiga pga att dom inte kört dom tillräckligt mycket och därför har bristfällig teknik.

Får man "snurr" på sina basövningar tekniskt så behövar man ju inte så många fler övningar. Bara att periodisera lite mellan tunga lågreps och lätta högreps.

Du kan inte jämföra belastningen mellan två övningar som är så olika.
Och det är skillnad mellan tungt och jobbigt.

Frågan var:
Begriper inte varför alla ska lassa på så in i helsicke i basövningarna.
Och min teori är att det är mindre jobbigt att köra tungt.

Min teknik i böj/bänk/mark får nog påstås vara ganska god, men 27 reps i böj är bra mycket jobbigare än en trea. Så det har nog inte med tekniken att göra.

Adam87
2014-01-03, 16:31
Du får nog utveckla lite.
Hur kör man så kallade BB - Byggning?


Folk som inte gillar basövningar kan i princip gå till ett gym med bara maskiner och isolera sina muskler och pumpa upp sig och vara nöjda med det. Sådant kallar jag BB-byggning.

Men alla vill olika vissa tränar jue bara för utseendetsskull...
och inget annat direkt syfte med träningen

Jorgen
2014-01-03, 16:37
Folk som inte gillar basövningar kan i princip gå till ett gym med bara maskiner och isolera sina muskler och pumpa upp sig och vara nöjda med det. Sådant kallar jag BB-byggning.

Men alla vill olika vissa tränar jue bara för utseendetsskull...
och inget annat direkt syfte med träningen

Ja.
Men vad har det med att träna för att få större muskler att göra?

Blir man inte stark om man tränar med maskiner?
Blir man inte stor om man tränar med fria vikter?

Adam87
2014-01-03, 16:40
Man blir stark i det man utövar. Men inte lika stark om man skippar basövningarna.


Vet flera som man känner som är stora med mycket muskler men de klarar knappt av att bänka 90kg eller ens knäböja över 100kg
Fast de har gigantiska bröst eller ben Tex.. Känns jue lite sådär i min mening

Jorgen
2014-01-03, 16:43
Man blir stark i det man utövar. Men inte lika stark om man skippar basövningarna.

Nu säger du ju emot dig själv lite. :)

Återigen, det är ingen som säger att böj/bänk/mark är dåliga. Men det betyder inte att man måste köra dom för att kunna bygga muskler/bli stark.

svenbanan
2014-01-03, 16:49
Och min teori är att det är mindre jobbigt att köra tungt.

Min teknik i böj/bänk/mark får nog påstås vara ganska god, men 27 reps i böj är bra mycket jobbigare än en trea. Så det har nog inte med tekniken att göra.

Den teorin tror jag på. Om man går in gymet utan nån annan plan än att första övningen ska vara knäböj så brukar det aldrig bli fler än 4-5 reps.

Nu tränar jag i garaget och har inte så tunga vikter. Det är förjävligt jobbigt att köra 10-15 reps.

Det enda som är värre är utfall. Vilken misär!

Bubblan84
2014-01-03, 16:58
Nu säger du ju emot dig själv lite. :)

Återigen, det är ingen som säger att böj/bänk/mark är dåliga. Men det betyder inte att man måste köra dom för att kunna bygga muskler/bli stark.

Vill man bli stark i tex bänkpress så bör man träna bänkpress, är väl så han menar.
Det lilla jag kan gå på är att jag själv inte tränade bänk på några månader för ett antal årsen. Tränade dock hantelpress och blev betydligt starkare i hantelpress på den tiden, men jag tappade en massa styrka i bänkpressen samtidigt.

Jorgen
2014-01-03, 19:11
Vill man bli stark i tex bänkpress så bör man träna bänkpress, är väl så han menar.
Det lilla jag kan gå på är att jag själv inte tränade bänk på några månader för ett antal årsen. Tränade dock hantelpress och blev betydligt starkare i hantelpress på den tiden, men jag tappade en massa styrka i bänkpressen samtidigt.

Fast han skriver Man blir stark i det man utövar. Men inte lika stark om man skippar basövningarna.

Naturligtvis blir man stark i den man tränar, men poängen är fortfarande att man klarar av att bli både stark och stor utan att maniskt köra böj/bänk/mark.

Victuhh
2014-01-03, 19:12
Kör inte marklyft eftersom mitt gym är åt helvete dåligt, nyss fått en fri stång men den befinner sig på övervåningen och golvet är riktigt superkasst.

Min rygg har klarat sig fint ändå..

robsson
2014-01-03, 19:52
Tror det kan vara en bra idé för oss med usel genetik och smal benstomme att varva lite lättare träning med tunga basövningar ibland. Det fungerar för mig i alla fall för jag då verkligen inte träna tungt hela tiden med min smala och usla benstomme.

Animalisk
2014-01-03, 20:14
Hur mäter ni benstommen? Det snackas ofta om dåliga gener och smala benstommar inom styrketräning men hur vet man att man har smal benstomme?

En lång och otränad person ger kanske ett smalt intryck men kan ju iaf ha en normal benstomme, när denna skrangliga typ lagt på sig massa muskler så blir ju synintrycket annorlunda men skelettet har ju inte ändrat sig ett dugg.

Så smal benstomme och dåliga gener är det inte bara ett skäl att inte träna hårt? Alla friska människor kan väl packa på sig muskelmassa och se kralliga ut?

robsson
2014-01-03, 20:21
Hur mäter ni benstommen? Det snackas ofta om dåliga gener och smala benstommar inom styrketräning men hur vet man att man har smal benstomme?

En lång och otränad person ger kanske ett smalt intryck men kan ju iaf ha en normal benstomme, när denna skrangliga typ lagt på sig massa muskler så blir ju synintrycket annorlunda men skelettet har ju inte ändrat sig ett dugg.

Så smal benstomme och dåliga gener är det inte bara ett skäl att inte träna hårt? Alla friska människor kan väl packa på sig muskelmassa och se kralliga ut?

En person med grov benstomme kan automatiskt träna tyngre och hårdare utan att gå sönder. Hur ser man om någon har grov benstomme? Man använder ögonen och tittar på lederna där skelettet är exponerat. På bilder kan olika vinklar skapa synvillor men har du en människa med grov benstomme framför dig i verkligheten kan du aldrig undvika att se det.

Sach
2014-01-03, 20:24
Kör inte marklyft eftersom mitt gym är åt helvete dåligt, nyss fått en fri stång men den befinner sig på övervåningen och golvet är riktigt superkasst.

Min rygg har klarat sig fint ändå..

Det är primärt en benövning så det är klart att din rygg klarar sig bra utan den.
Traps och rhobs får sitt i horisontella samt vertikala drag och shrugs, det är väll erectors som går miste om den statiska träning mark ger, även greppstyrkan, det går ju dock träna på andra sätt.

Alla friska människor kan väl packa på sig muskelmassa och se kralliga ut?

Googla "non-responders", även en läsvärd artikel här (http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/the_truth_about_bodybuilding_genetics).

Animalisk
2014-01-03, 21:32
Tack robsson och Sach för era svar.

exor
2014-01-03, 22:03
Har inte kört bänk och mark på 3 månader, bara kablar och maskiner 8-20 reps. Testade att marka och bänka några dagar innan jul och det gick rätt bra ändå. 160kg med stopp i bänk och 230kg i mark som var rätt lätt.

Har man tränat massvis med år och har en bra teknik tror jag inte man tappar speciellt mycket i basövningarna om man är borta från dom ett tag (vilket kan vara skönt). Som när man väl lärt sig cykla, CNS är van vid belastningarna och muskelaktiveringen sedan tidigare.

ceejay
2014-01-03, 22:14
En person med grov benstomme kan automatiskt träna tyngre och hårdare utan att gå sönder. Hur ser man om någon har grov benstomme? Man använder ögonen och tittar på lederna där skelettet är exponerat. På bilder kan olika vinklar skapa synvillor men har du en människa med grov benstomme framför dig i verkligheten kan du aldrig undvika att se det.

du säger det. Har jag grov benstomme?
http://oi41.tinypic.com/vimus2.jpg

Carcer
2014-01-04, 18:56
du säger det. Har jag grov benstomme?
http://oi41.tinypic.com/vimus2.jpg

Mycket Grovf!

robsson
2014-01-04, 19:56
du säger det. Har jag grov benstomme?
http://oi41.tinypic.com/vimus2.jpg

Av vad jag kan se har du tämligen normal benstomme. Inget utmärkande åt varken den eller andra hållet. Men du har sannerligen inte tunn benstomme om du nu fått för dig det. Det syns tydligt på handlederna.

mikaelj
2014-01-04, 20:06
Av vad jag kan se har du tämligen normal benstomme. Inget utmärkande åt varken den eller andra hållet. Men du har sannerligen inte tunn benstomme om du nu fått för dig det. Det syns tydligt på handlederna.

Hur?

robsson
2014-01-04, 20:26
Hur?

På omkretsen. Och händerna är relativt stora också. Dock så har han inte grov benstomme och det syns på den långsmala halsen, för hade han haft grov benstomme skulle den varit grövre.

Adam87
2014-01-04, 20:38
Tror inte på det där med grov och smal benstomme. Vissa har smala gener satt säga. och om dessa personer nu tränar upp sig och äter mer så lär man inte se så stor skillnad på smal och grov benstomme.

major Pectoralis
2014-01-05, 12:25
vill man veta sin benstomme och risken för osteoporos m.m. får man göra en dexa. Det syns inte utanpå. Skelettben kan växa i storlek och densitet. Dock ej nödvändigtvis båda.

mattepatte
2014-01-05, 13:08
Tycker det är uppfriskande att läsa vad Jorgen och king_grub har skrivit i denna tråden.
Nu för tiden är allt så fruktansvärt fokuserat på bas övningar.

Träna rygg? Marklyft.
Svaga underarmar? Marklyft.
Ben/rumpa/baksida lår? Knäböj.
Bröst/triceps? Bänkpress.

"Man får testo boost av basövningar så man blir starkare överallt, man blir mer funktionellt stark".

Finns många utmärkta övningar utöver basövningar. Beror ju väldigt mycket på vilket mål man har med sin träning också.

Har börjat skämta lite om att knäböj ska lösa allt, världs freden etc, vissa börjar ju ta det på allvar.

Sach
2014-01-05, 13:40
Tycker det är uppfriskande att läsa vad Jorgen och king_grub har skrivit i denna tråden.
Nu för tiden är allt så fruktansvärt fokuserat på bas övningar.

Träna rygg? Marklyft.
Svaga underarmar? Marklyft.
Ben/rumpa/baksida lår? Knäböj.
Bröst/triceps? Bänkpress.

"Man får testo boost av basövningar så man blir starkare överallt, man blir mer funktionellt stark".

Finns många utmärkta övningar utöver basövningar. Beror ju väldigt mycket på vilket mål man har med sin träning också.

Har börjat skämta lite om att knäböj ska lösa allt, världs freden etc, vissa börjar ju ta det på allvar.

Håller med, har man inga planer på att tävla så är mark, böj och bänk långt ifrån ett måste och mark kan göra mer ont än gott beroende på upplägg.
Och är det hams och gluteus man vill träna så är raka eller rumänska mark effektivare.

PureWhey
2014-01-05, 13:54
Ett ryggpass är inte ett ryggpass utan marklyft.

Marklyft hör väl snarare hemma på ett benpass imo.

starkaillern
2014-01-05, 13:59
Marklyft hör väl snarare hemma på ett benpass imo.

+1, tycker det verkar mer sunt att köra ländryggen tillsammans med benen dessutom då de samarbetar bra mycket bättre i posterior kedjan än med latissimus dorsi.

2scoop
2014-01-05, 14:06
du säger det. Har jag grov benstomme?
http://oi41.tinypic.com/vimus2.jpg

mirin benstomme.

Klok
2014-01-05, 14:08
Marklyft hör väl snarare hemma på ett benpass imo.

+1, tycker det verkar mer sunt att köra ländryggen tillsammans med benen dessutom då de samarbetar bra mycket bättre i posterior kedjan än med latissimus dorsi.

Tycker ni att det är smart att köra marklyft och knäböj på samma pass (nu ponerar jag[/vi] att vi tänker på en typisk byggar5-split)?

De två största övningarna på samma pass, och sedan splitta upp resten av kroppen i typ latsdrag och stångcurl på olika pass?

Klok
2014-01-05, 14:10
men poängen är fortfarande att man klarar av att bli både stark och stor utan att maniskt köra böj/bänk/mark. Stor kan man givetvis bli utan böj/bänk/mark/press men om man ska bli genuint stark (tänk strongman-stark, d v s besitta en extrem allround-maxstyrka) så måste man nog träna någon form av knäböj och/eller marklyft.

robsson
2014-01-05, 17:17
Stor kan man givetvis bli utan böj/bänk/mark/press men om man ska bli genuint stark (tänk strongman-stark, d v s besitta en extrem allround-maxstyrka) så måste man nog träna någon form av knäböj och/eller marklyft.

Går inte att bli strongman-stark med liten benstomme vad man än gör.

Sach
2014-01-05, 17:26
+1, tycker det verkar mer sunt att köra ländryggen tillsammans med benen dessutom då de samarbetar bra mycket bättre i posterior kedjan än med latissimus dorsi.

Det och att quads, hams och gluteus är dom muskler som arbetar dynamiskt i ett korrekt utfört marklyft, vilket gör den till en primär benövning.

Tycker ni att det är smart att köra marklyft och knäböj på samma pass (nu ponerar jag[/vi] att vi tänker på en typisk byggar5-split)?

De två största övningarna på samma pass, och sedan splitta upp resten av kroppen i typ latsdrag och stångcurl på olika pass?

Nej, i en sådan lågfrekvent split är det det bättre att köra mark och böj på separata dagar för att få upp lite högre frekvens på benen, låt det iaf gå 2 dagar mellan dom.

XXXL
2014-01-05, 18:24
Jag slutar i perioder, men kommer alltid tillbaka.

dmoller
2014-01-06, 14:25
Jag slutar i perioder, men kommer alltid tillbaka.

Samma här. World of warcraft love