handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater, kaloribalans, fettbehov och viktuppgång


Teagirl
2014-01-02, 18:57
Jag undrar lite över det här med viktuppgång, det går ju uppåt hela tiden men det kan vara så att jag kan stå still en eller två veckor och sen göra ett rejält hopp upp, sen ibland blir det lite mer utspritt men är det normalt att det går till så att det hoppar upp mycket på en gång ibland? Har gått upp 11 kg sen i våras/somras men det är liksom ingen rät linje och det förstår jag att det inte kan vara men det kan ibland bli ett hopp på 1,5 kg från en vecka till en annan. Vi kollar vikten varje vecka men utvärderar månadsvis och tar ett snitt då, är det ett bättre sätt? Jag är så rädd att det ska hinna rusa iväg massor på den där månaden. Kan tilläga att jag började på undervikt med ett BMI på 13 och är på väg mot normalvikt. Är alltså inte överviktig.

Och kaloribalansen då, jag äter runt 2000 kalorier per dag, promenerar 2-2,5 timmar varje dag och går ändå upp i vikt, inte varje vecka men sett över tid. "Egentligen" borde det ju krävas mer mat än så för att jag ska gå upp i vikt. Jag har enligt blodtester sett att jag hade låg ämnesomsättning pga långvarig svält, men hur lång tid tar det för den att reparera sig? Borde den inte vara tillbaka på normalt efter att jag gått upp så mycket. Visst kommer den bli högre när jag väger mer? För då krävs det ju mer energi för kroppen. Eller kommer jag behöva promenera 2.2,5 timmar varje dag i resten av mitt liv för att inte bli överviktig? Nu gillar jag att promenera och har hund men vill inte ha ett sådant tvång att alltid i hela livet behöva göra det.

Jag dricker näringsdrycker utöver maten för att gå upp i vikt men totalt blir det mellan 2000-2100 kalorier jag äter.

Många här är ju kunniga på mat, jag är inte så förtjust i potatis och ris och sådant utan är just nu inne i en rotfruktperiod och äter därmed mycket morötter, palsternackor, kålrötter och sådant. Har även börjat våga mig på att äta riktigt bröd nu ett tag. Och äter massor av frukt och bär. Min terapeut tycker jag äter för lite kolhydrater, hon menar pasta, ris, potatis, bulgur, bröd och sådant men just nu är det väldigt svårt för mig med det både av ätstörda skäl och smakmässigt. Hon tycker jag får i mig för lite kolhydrater men rent fysiologiskt, räcker det inte med frukter och rotfrukter och sen att jag äter två grova smörgåsar per dag?

Jag har svårt att äta fett också, det är det allra värsta, men jag är tvingad att äta 10 mandlar per dag för att få i mig fett. Jag använder ingen olja, sås, smör, crème fraîche och så utan det fetaste jag äter tror jag nog är keso. Täcker 10 mandlar mitt dagsbehov av fett?

sigill
2014-01-02, 19:09
Du behöver definitivt mer fett, ät en äggfrukost regelbundet t.ex. Sen så måste du få i dig Omega 3 på från fet fisk också eller motsvarande. Det är fullt möjligt att du är hormonellt störd för att du får i dig så små mängder fett. 10 mandlar är inte mycket och kroppen tar bara upp drygt 2/3 av fettet i mandlar. Dessutom är fettsammansättningen i mandlar inte optimal precis. Du behöver minst äta 1 g fett/kg kroppsvikt.

Kolhydrater är inte essentiellt ens, men fett är det- och vid brist så kan du få problem med allt ifrån libido till ämnesomsättningsproblematik.

Du inser ju att det inte är hållbart att gå 2+ timmar om dagen och få ångest över att du går upp i vikt. Så det måste till en förändring.

R Scarpa27
2014-01-03, 06:58
just att det inte räcker med rotfrukter som kolhydratskälla, är ju mycket pga så dåligt med kalorier...
sen skriver du att du inte gillar potatis det är en rotfrukt.

sen tkr jag bröd är den bästa kolhydratskällan ( because i love it) & käkar större mängder varje dag. så öka på brödet & kör fullfeta prodoukter.