handdator

Visa fullständig version : Varning för energidrycker på tapeten igen


Hanken
2014-01-02, 15:49
http://www.expressen.se/halsa/varning-drick-inte-for-mycket-energidryck/

Sent from my C6903 using Tapatalk

King Grub
2014-01-02, 15:50
Rubriken: "Drick inte för mycket energidryck"'

"För mycket" är per auotomatik just det: för mycket. Oavsett vad det än gäller. Inklusive t ex vatten.

perrej
2014-01-02, 18:41
Rubriken: "Drick inte för mycket energidryck"'

"För mycket" är per auotomatik just det: för mycket. Oavsett vad det än gäller. Inklusive t ex vatten.

nu när vi ändå diskuterar energidryck(taurin) så måste jag fråga, är stor konsumtion av taurinet-tillskott farligt? jag undrar då jag har taurin från ***** liggandes hemma, men på grund av energidrycks-hysterin så vågar man ju inte använda detta.

Har du någon åsikt runt detta taurinet, som tydligen framställs av tjurgalla?

Cameltotem
2014-01-02, 18:49
Drack 8 redbulls och dubbeldos av craze.

Skulle inte rekommendera det till någon. Fy vilka hjärtklappningar...

Linjedomarn
2014-01-03, 10:04
Vad är det i energidrycker forskarna i fråga tror är farligt?

nisse1976
2014-01-03, 10:06
Taurin

King Grub
2014-01-03, 10:09
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/935.htm

Dreas
2014-01-03, 10:29
TaurinJaså? Källa?

nisse1976
2014-01-03, 10:31
Jaså? Källa?

Grubs länk

Dreas
2014-01-03, 10:35
Grubs länkHar du själv läst den? Läs delen om Taurine:

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/935.htm
Taurine
Upon oral exposure taurine is readily bioavailable in the systemic circulation. The Panel concludes that new ADME data support the contention that oral exposure to taurine was not increasing taurine levels in the brain, because in rat studies, brain taurine levels did not increase after dosage.

The SCF already concluded in 1999 that toxicological studies did not reveal any indication for a genotoxic, teratogenic or carcinogenic potential of taurine.

It can be concluded that the NOAEL derived from a new 13-week oral neurotoxicity study in male and female rats including functional observational battery and locomotor activity tests, confirmed the NOAEL established in the prior 13-week study, described already by the SCF in 2003, of 1000 mg taurine/kg bw/day, and provided evidence for a NOAEL of 1500 mg taurine/kg bw/day for behavioural effects. The results of this study were sufficient to address the concerns raised previously, notably the observation of increased activity and possible decrements in motor skills on the rotarod.

The NOAEL of at least 1000 mg/kg bw/day for pathological changes is respectively 120-fold higher than the estimated mean and 43-fold higher than the estimated 95th percentile exposure to taurine from “energy” drinks only, when calculated for a 60 kg person. Given that taurine is a natural body constituent, the Panel concludes that these margins of safety are sufficiently large to conclude that exposure to taurine at the levels mentioned above is not of safety concern.

nisse1976
2014-01-03, 10:40
Har du själv läst den? Läs delen om Taurine:

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/935.htm

Jag har bara läst början:
"Following a request from the Commission, the Scientific Panel on Food Additives and Nutrient Sources added to Food (ANS) has been asked to evaluate the safety-in-use of taurine and D-glucurono-gamma-lactone as constituents of the so-called “energy” drinks."

Samt Gudiols genomgång av artikeln i Expressen: http://tranastyrka.se/energidrycker-och-alkohol/

Om min tolkning av de två var felaktig bet jag om ursäkt, hoppas det förbättrar ditt humör under dagen.

Dreas
2014-01-03, 10:42
Jag har bara läst början:
"Following a request from the Commission, the Scientific Panel on Food Additives and Nutrient Sources added to Food (ANS) has been asked to evaluate the safety-in-use of taurine and D-glucurono-gamma-lactone as constituents of the so-called “energy” drinks."

Samt Gudiols genomgång av artikeln i Expressen: http://tranastyrka.se/energidrycker-och-alkohol/

Om min tolkning av de två var felaktig bet jag om ursäkt, hoppas det förbättrar ditt humör under dagen.Så du har alltså inte läst det du påstår styrker att Taurine är det farliga?

Inget problem med mitt humör, är på väldigt gott humör faktiskt.

edit: Läs om de båda sakerna du tror att du stödjer dig på igen ;)

nisse1976
2014-01-03, 10:47
Jag säger inte att Taurin är det farliga. Domarn undrade vad forskarna tror är farligt och jag har tolkat det jag läst som att forskarna ville undersöka om den stora mängden Taurin var det farliga:
"Det man tar upp i artikeln i läkartidningen är en hypotes om att taurin, för sig själv eller i kombination med koffein och alkohol, kan ha negativa effekter på hjärtats funktion."

Dreas
2014-01-03, 10:58
Jag säger inte att Taurin är det farliga. Domarn undrade vad forskarna tror är farligt och jag har tolkat det jag läst som att forskarna ville undersöka om den stora mängden Taurin var det farliga:
"Det man tar upp i artikeln i läkartidningen är en hypotes om att taurin, för sig själv eller i kombination med koffein och alkohol, kan ha negativa effekter på hjärtats funktion."Ah, jag tolkar det inte så. Iofs så känns det logiskt att dom undersöker något dom tror kan vara problemet. Eller så vill dom undersöka flera ämnen och betar av dom en efter en.

Skogssmurf
2014-01-05, 12:08
Då måste jag vända på frågan i avseende taurin i energi drycker.

Vid tillfällen jag haft långkörning o varit rikigt trött, stunder som jag mer eller mindre slumrat till vid ratten så har en stor 50cl energidryck med just taurin varit bästa medicinen. Blir klarvaken o skärpt för ett par timmar framåt. Känner att pulsen ökar något, knappt märkbart. Energidryck utan just kombinationen taurin/koffein funkar inte alls.

Vet inte hur många som upptäckt detta, men jag måste ändå undra. Kan det vara så att den effekten trots allt räddar mer liv än det eventuellt tar?

Självklart så ska man inte "missbruka" sådana genom att häva i sig litervis, eller hinka i sig +10st redbull/vodka. Då förstår jag att ett ev hjärtfel kan visa sig.

Sheogorath
2014-01-05, 12:14
Jag skulle vilja veta bakgrunden till tillsatsen av taurin från första början. Känns som en sak man bara "stoppat i" och sen har det hängt med och kopierats av andra producenter av energidrycker.

Har det öht någon effekt på smak eller effekt?

Sverker
2014-01-05, 12:30
Jag kan tänka mig att taurin kan verka som buffert för mjölksyran i muskeln, precis som den snarlika beta-alanin ( eg carnosinet som består av histidin + beta-alanin ).

Borde inte ha någon akut effekt i blodet som koffeinet, aminosyror som tryptofan eller tyrosin eller beta-alanin (som ger biverkning av stickningar ).
Att koffein i en energidryck kan göra en pigg är ingen nyhet. Frågan är snarare ifall en utmattad OCH pigg bilförare är en bra bilförare:confused:.