handdator

Visa fullständig version : Fett


Metal_boy_
2004-03-13, 15:32
Har dåligt fett samma positiva egenskaper som bra fett?? alltså fast det har dåliga egenskaper också..

z_bumbi
2004-03-13, 15:39
De flesta transfetter tillför inte så mycket annat än kalorier och problem.

Några andra fetter ser jag inte som dåliga i rätt mängder.

Metal_boy_
2004-03-13, 15:41
Originally posted by z_bumbi
De flesta transfetter tillför inte så mycket annat än kalorier och problem.

Några andra fetter ser jag inte som dåliga i rätt mängder.

ok:smokin:

King Grub
2004-03-13, 15:42
Mättat fett försämrar insulinkänsligheten, medan omättat förbättrar den.

Jense
2004-03-13, 15:45
grub: betyder det att rapsolja är bättre än olivolja?

Metal_boy_
2004-03-13, 15:47
ok vad e det för slags fett i jordnötssmör....jag vet att det är nyttig fett från nötterna med det står ju ibak att det innehåller härdat vegetabiliskt fett me???

Everest
2004-03-13, 15:53
Originally posted by King Grub
Mättat fett försämrar insulinkänsligheten, medan omättat förbättrar den.

Oki, har läst om det där i biologi b och våran lärare sa att mättat fett försämrar insulinkänsligheten men däremot att omättat inte ändrar den över huvudtaget:confused:

King Grub
2004-03-13, 15:59
Originally posted by Jense
grub: betyder det att rapsolja är bättre än olivolja?

Olivolja är väl inte mättat?

King Grub
2004-03-13, 16:00
Originally posted by Everest


Oki, har läst om det där i biologi b och våran lärare sa att mättat fett försämrar insulinkänsligheten men däremot att omättat inte ändrar den över huvudtaget:confused:

Substituting dietary saturated for monounsaturated fat impairs insulin sensitivity in healthy men and women: The KANWU Study.

Vessby B, Unsitupa M, Hermansen K, Riccardi G, Rivellese AA, Tapsell LC, Nalsen C, Berglund L, Louheranta A, Rasmussen BM, Calvert GD, Maffetone A, Pedersen E, Gustafsson IB, Storlien LH; KANWU Study.

Unit for Clinical Nutrition Research, Department of Public Health and Caring Sciences/Geriatrics, University of Uppsala, Uppsala, Sweden.

AIMS/HYPOTHESIS: The amount and quality of fat in the diet could be of importance for development of insulin resistance and related metabolic disorders. Our aim was to determine whether a change in dietary fat quality alone could alter insulin action in humans. METHODS: The KANWU study included 162 healthy subjects chosen at random to receive a controlled, isoenergetic diet for 3 months containing either a high proportion of saturated (SAFA diet) or monounsaturated (MUFA diet) fatty acids. Within each group there was a second assignment at random to supplements with fish oil (3.6 g n-3 fatty acids/d) or placebo. RESULTS: Insulin sensitivity was significantly impaired on the saturated fatty acid diet (-10%, p = 0.03) but did not change on the monounsaturated fatty acid diet (+2%, NS) (p = 0.05 for difference between diets). Insulin secretion was not affected. The addition of n-3 fatty acids influenced neither insulin sensitivity nor insulin secretion. The favourable effects of substituting a monounsaturated fatty acid diet for a saturated fatty acid diet on insulin sensitivity were only seen at a total fat intake below median (37E%). Here, insulin sensitivity was 12.5% lower and 8.8% higher on the saturated fatty acid diet and monounsaturated fatty acid diet respectively (p = 0.03). Low density lipoprotein cholesterol (LDL) increased on the saturated fatty acid diet (+4.1%, p < 0.01) but decreased on the monounsaturated fatty acid diet (MUFA) (-5.2, p < 0.001), whereas lipoprotein (a) [Lp(a)] increased on a monounsaturated fatty acid diet by 12% (p < 0.001). CONCLUSIONS/INTERPRETATION: A change of the proportions of dietary fatty acids, decreasing saturated fatty acid and increasing monounsaturated fatty acid, improves insulin sensitivity but has no effect on insulin secretion

King Grub
2004-03-13, 16:01
Several studies have shown that a higher intake of monounsaturated and polyunsaturated fat improves insulin sensitivity. A higher intake of poly-unsaturated fat is associated with a lower risk of type 2 diabetes, whereas a high intake of saturated fat and trans-fat...may increase the risk of type 2 diabetes.


—Journal of the American Medical Association, November 27, 2002

King Grub
2004-03-13, 16:02
Originally posted by Metal_boy_
ok vad e det för slags fett i jordnötssmör....jag vet att det är nyttig fett från nötterna med det står ju ibak att det innehåller härdat vegetabiliskt fett me???

Det är inte många gram... bara för konsistensens skull.

Garnax
2004-03-13, 16:05
Originally posted by Everest


Oki, har läst om det där i biologi b och våran lärare sa att mättat fett försämrar insulinkänsligheten men däremot att omättat inte ändrar den över huvudtaget:confused:

Se nu till att printa grubbens svar och släng i framför ögonen på läraren. Ja mitt under lektion med full klass annars är det inge kul.

//garnax

z_bumbi
2004-03-13, 16:18
Originally posted by King Grub
Mättat fett försämrar insulinkänsligheten, medan omättat förbättrar den.

Och mättat fett är bättre för testosteronproduktione om jag inte missminner mig.


En tredjedel mättat fett

Resterande omättat och fleromättat.

Ha balans mellan omega-3 och omega-6

Så skulle jag vilja äta men omega-3 torskar jag stort på..

King Grub
2004-03-13, 16:45
Jag tror det är mer den totala mängden fett i kosten som påverkar testosteroneproduktionen än vilken typ av fett som utgör den mängden.

Nutr Cancer. 2000;38(2):163-7.

Relationships between types of fat consumed and serum estrogen and androgen concentrations in Japanese men.

Nagata C, Takatsuka N, Kawakami N, Shimizu H.

Department of Public Health, Gifu University School of Medicine, Japan.

The relationships between types of fat consumed and serum concentrations of estrone, estradiol, total and free testosterone, dihydrotestosterone, and sex hormone-binding globulin were examined in 69 Japanese men aged 43-88 years. Diet was assessed by a semiquantitative food frequency questionnaire. Intake of saturated, monounsaturated, and polyunsaturated fats was inversely correlated with serum total testosterone after controlling for age, total energy, body mass index, alcohol intake, and smoking status, but the correlation was statistically significant only for polyunsaturated fat (r = -0.29, p = 0.02). Intakes of eicosapentanoic and docosahexaenoic acids, n-3 fatty acids from fish, were significantly inversely correlated with total testosterone (r = -0.25, p = 0.04 and r = -0.32, p = 0.01, respectively). Serum estrone, estradiol, and free testosterone were not significantly correlated with any type of fat studied. The correlations of total testosterone with n-3 fatty acids from fish remained significant after additional adjustment for the other categories of fat (r = -0.27, p = 0. 03 for eicosapentanoic acid and r = -0.32, p = 0.01 for docosahexaenoic acid), while the correlations with saturated and monounsaturated fats became nearly null after the adjustment.

Jense
2004-03-13, 16:50
Nej, men låt mig läsa upp innehållsförteckningen:

Rapsolja av märke Coroli

Mättat: 6g
Enkelomättat: 58g
Fleromättat: 28g

Olivolja av märke Willys

Mättat: 14g
Enkelomättat: 76g
Fleromättat: 10g

King Grub
2004-03-13, 16:52
Originally posted by Jense
Nej, men låt mig läsa upp innehållsförteckningen:

Rapsolja av märke Coroli

Mättat: 6g
Enkelomättat: 58g
Fleromättat: 28g

Olivolja av märke Willys

Mättat: 14g
Enkelomättat: 76g
Fleromättat: 10g

Det är nog helheten du får se på. Olivoljan har ju också mycket större enkelomättad andel.

Jense
2004-03-13, 16:54
Jo vist, men ändå. met mättat. kanske gör det lilla ingenting men iaf..


vad rekomenderar du?

själv har jag olivolja i sallad, steker med osv

men rapsoljan dricker jag på natten, eller drack för att bli lite fet. (läs gödd)

King Grub
2004-03-13, 16:56
Jag rekommenderar rapsoljan, om du skall klunka i dig några större mängder, och använda olivoljan till sallader och dylikt. Inte att steka i.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=17076&highlight=olivolja+rapsolja

Jense
2004-03-13, 16:58
okej!

blandar iofs smör och olja i stekandet.

jag är dock inte en av dem som använder fett när de steker bacon. helt absurt.

Metal_boy_
2004-03-13, 18:39
Originally posted by King Grub


Det är inte många gram... bara för konsistensens skull.

jippii så det innebär att jag kan fortsätta äta mitt goda jordnötssmör utan att va orolig? samtidigt som jag kan använda det som en bra fettkälla?? Skippy here I come!!:eating: :eating:

King Grub
2004-03-13, 19:04
Originally posted by Metal_boy_


jippii så det innebär att jag kan fortsätta äta mitt goda jordnötssmör utan att va orolig? samtidigt som jag kan använda det som en bra fettkälla?? Skippy here I come!!:eating: :eating:

Jordnötter och jordnötssmör är bra. Kom ihåg att de är väldigt kaloririka, och du blir fet av ett för stort kaloriöverskott, även om det är bra kalorier det är frågan om, och eftersom det är så lättätet är det också lätt att få i sig massor av kalorier.

Metal_boy_
2004-03-14, 03:06
Originally posted by King Grub


Jordnötter och jordnötssmör är bra. Kom ihåg att de är väldigt kaloririka, och du blir fet av ett för stort kaloriöverskott, även om det är bra kalorier det är frågan om, och eftersom det är så lättätet är det också lätt att få i sig massor av kalorier.

ok nä jag brukar bara snutta ett par teskedar på morgonen:em: