handdator

Visa fullständig version : Allmänna defftråden - Frågor och Diskussion


Thornblom
2014-01-02, 07:46
Jag tycker att det behövs en allmänn tråd för småfrågor och diskussion angående deff/diet.
Ingen mer förklaring behöves.

Thornblom
2014-01-02, 07:47
Eftersom TS skall börja:
Hur lågt i kroppsfett tycker ni man tjänar på att gå om man inte har tävlingsplaner?
Jag själv har aldrig gått under 10% och aldrig över 15%. Skulle t.ex jag vinna något på att gå lägre iår? Alla aspekter i åtanke, förutom estetistik (högst personligt).

martikainen
2014-01-02, 07:57
Tjänar gör man aldrig på att deffa ner sig under 10%, det är rent estetiskt. Du tjänar på att hålla fettprocenten nere men jag tror Ola W skrev att den gränsen ligger runt 20%
Vid fettprocent över 20% blir den största viktuppgången fettvikt. Dessa siffror kanske har blivit mer exakta på senare år, var ett tag sen jag läste det.


Men om du är sugen på att tävla i framtiden så är det absolut värt att deffa ner sig under 7-8% för att se hur kroppen ser ut och hur mycket muskler du tappar i de nedre regionerna. Muskeltappat mellan 4-7% är otroligt mycket större än mellan 7-12% tex.

Thornblom
2014-01-02, 07:59
Tjänar gör man aldrig på att deffa ner sig under 10%, det är rent estetiskt. Du tjänar på att hålla fettprocenten nere men jag tror Ola W skrev att den gränsen ligger runt 20%
Vid fettprocent över 20% blir den största viktuppgången fettvikt. Dessa siffror kanske har blivit mer exakta på senare år, var ett tag sen jag läste det.


Men om du är sugen på att tävla i framtiden så är det absolut värt att deffa ner sig under 7-8% för att se hur kroppen ser ut och hur mycket muskler du tappar i de nedre regionerna. Muskeltappat mellan 4-7% är otroligt mycket större än mellan 7-12% tex.

Tack! Bra svar :)

Shqypnia
2014-01-02, 12:25
Självaste underforumet heter Diet, Deff & Fettminskning. Tror inte en sådan här tråd behövs. Sedan så blir det riktigt rörigt också när det blir många sidor.

amini
2014-01-02, 12:35
för män någonstans upp till 22-23% som max och kvinnor något högre är inte skadlig och fortfarande ser ganska bra ut om man har muskler undertill tycker jag personligen.
lägsta tycker jag är individuellt och man ska bara gå ner tills det inte påverkar en negativs fysiskt eller mentalt.
om man är tävlingsintresserad gäller då andra regler

Thornblom
2014-01-02, 12:42
Självaste underforumet heter Diet, Deff & Fettminskning. Tror inte en sådan här tråd behövs. Sedan så blir det riktigt rörigt också när det blir många sidor.

Du tror att det är bättre med massa småtrådar som behöver rensas titt som tätt alltså?

Thornblom
2014-01-02, 13:05
EDIT: Det vart en dubbelpost.

Fordon
2014-01-04, 15:49
Du tror att det är bättre med massa småtrådar som behöver rensas titt som tätt alltså?

Än att bläddra bland 200 sidor med frågor och svar?

Ja.

Challeofc
2014-01-06, 15:55
Om man ska deffa, tränar kondition (ca 4 gånger/veckan) och lite styrka(ca 2gånger/veckan), hur ska man äta? Ska man köra på en bestämt mängd protein och fett och sen köra resten kolhydrater, eller är de bättre att man kör på en bestämd mängd kolhydrater och sen kör på resten protein? När jag säger resten så menar jag att man käkar tex protein så man uppnår kcal intaget för dan :)

Thornblom
2014-01-06, 16:11
Om man ska deffa, tränar kondition (ca 4 gånger/veckan) och lite styrka(ca 2gånger/veckan), hur ska man äta? Ska man köra på en bestämt mängd protein och fett och sen köra resten kolhydrater, eller är de bättre att man kör på en bestämd mängd kolhydrater och sen kör på resten protein? När jag säger resten så menar jag att man käkar tex protein så man uppnår kcal intaget för dan :)

Ditt svar finner du i Deffguiden:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881 :)

cero
2014-01-11, 04:52
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Tjänar gör man aldrig på att deffa ner sig under 10%, det är rent estetiskt. Du tjänar på att hålla fettprocenten nere men jag tror Ola W skrev att den gränsen ligger runt 20%

Tjänar man inte på att ha en lägre vikt och således en lägre ämnesomsättning långsiktigt? För hälsan då alltså.

cero
2014-01-11, 06:17
Om man ska deffa, tränar kondition (ca 4 gånger/veckan) och lite styrka(ca 2gånger/veckan), hur ska man äta? Ska man köra på en bestämt mängd protein och fett och sen köra resten kolhydrater, eller är de bättre att man kör på en bestämd mängd kolhydrater och sen kör på resten protein? När jag säger resten så menar jag att man käkar tex protein så man uppnår kcal intaget för dan :)

2g protein per kg kroppsvikt, 0.5-1g fett per kg kroppsvikt och resten kolhydrater är en bra tumregel. Men andra fördelningar fungerar också. Se till att du inte tappar styrka i gymmet under viktnedgången, så vet du att massan är kvar.