handdator

Visa fullständig version : Hur bör jag äta/träna?


Tull
2014-01-02, 01:34
Vet inte om jag lagt tråden rätt, men min fråga är hur jag bör gå vidare i min träning.

Jag är ca 182cm och 88 kg

Bör jag deffa ner mig eller ska jag bulka eller bara försöka käka bra mat runt balans kalori.
Jag tycker själv att jag ser halvfet ut men det kanske bara är för att det inte finns några muskler?

Tror jag ligger nånstans mellan 25-30 i fett% men det har jag aldrig mätt så det är bara en okvalificerad gissing.

Tränar 4ggr i veckan. Upplägget är i set räknat ungefär:

pass 1: Bröst 16set mage 6-8set
pass 2: rygg 12-14set biceps 4-6set
pass 3: Axlar 12set triceps 6-8set
pass 4: Ben 16set vader 6-8set
Repsen ligger runt 8-15

Ser passen hyfsat vettiga ut?

marcuus
2014-01-02, 01:52
det där skulle inte jag säga med ögonmåttet att det är mellan 25-30% fett

Albin Eriksson
2014-01-02, 04:39
Definitivt inte några 25-30%, vart får du det ifrån?

Hur tänker du angående setantal, bröst 16set exempelvis jmf med rygg 12-14set?

Bryggan
2014-01-02, 05:55
Kör du aldrig triceps?

Det verkar ha hänt en del på benfronten...vilket du ska vara glad för!

Svårt att bestämma din bf faktiskt. Inte så mycket "löst fett", men en hel del visceralt. Jättesvårt som sagt men jag tror inte heller du har så högt som du själv tror.Hade jag varit du hade jag legat på balans och tränat på.

Mitt otränade öga tycker där finns en bra grund och tror att det där blir bra när det blir klart.

Lycka till

Bryggan
2014-01-02, 06:56
Edit: Missade att du kör triceps på axeldagen.

bighulken
2014-01-02, 07:14
Varken deffa eller bulka.käka bra mat å frukost ordentligt.sen gäller det att träna på konternueligt,månad efter månad,så kommer mucklerna fylla ut din kropp,vilket gör att det ser å känns bättre.

Tull
2014-01-02, 12:38
Definitivt inte några 25-30%, vart får du det ifrån?

Hur tänker du angående setantal, bröst 16set exempelvis jmf med rygg 12-14set?

om fett% så antar jag att det är dåligt självförtroende som ger mig den siffran,men som sagt jag har aldrig mätt den.

Ang setantal så när jag ser din fråga så ser det rätt sjukt ut med 16set för bröst och mindre för hela ryggen. Har inte tänkt på det men antar att jag vill ha ett schysst bröst mer än en bra rygg.

Bör jag gå ner på bröst eller upp på rygg?

Tull
2014-01-02, 12:41
Kör du aldrig triceps?

Det verkar ha hänt en del på benfronten...vilket du ska vara glad för!

Svårt att bestämma din bf faktiskt. Inte så mycket "löst fett", men en hel del visceralt. Jättesvårt som sagt men jag tror inte heller du har så högt som du själv tror.Hade jag varit du hade jag legat på balans och tränat på.

Mitt otränade öga tycker där finns en bra grund och tror att det där blir bra när det blir klart.

Lycka till

Varken deffa eller bulka.käka bra mat å frukost ordentligt.sen gäller det att träna på konternueligt,månad efter månad,så kommer mucklerna fylla ut din kropp,vilket gör att det ser å känns bättre.

Okej jag ligger kvar runt balans och kör hårt. Tyckte bara det lät mycket med 88kg på 183 cm.

Tack för fedback

newstick00
2014-01-02, 13:58
I min värld finns det två alternativ.

1.Träna och käka bra i ca 2 månader för att sedan köra en långsam deff fram till sommaren och slutligen landa på ca 80-82kg. Fördel; roligare med träning under "bulk".

2. Deffa bort 4-5 kg nu och träna/käka bra hela vägen till sommaren. Fördel; om det är första deffen kan du korrigera eventuella misstag tills sommaren.

Allting handlar ju egentligen om hur du själv trivs. Jag personligen vägen 81kg på 185cm, uppskattningsvis 5-7% lägre bf än dig och tänkte köra en 2-3kg deff över 2 månader nu. Detta för att få lite mer kontur på musklerna, det motiverar mig mer till att fortsätta träna hårt och jag känner mig allmänt mer fit. Slutligen så skulle jag uppskatta att du ligger på runt 20% bodyfat, men som vanligt är det svårt av en bild att döma.