handdator

Visa fullständig version : Era BÄSTA deffmåltider!


Alkro
2014-01-01, 13:16
Har precis påbörjat en deff och tänkte starta en tråd där folk får posta sina BÄSTA deffmåltider.

Kycklingkebab:
Skiva kycklingfilé
Stek i lite olja
Krydda med kebabkrydda, salt och peppar

Servera med ajvar, Rydbergs "vit kebabsås", fefferoni och skivade tomater. Sjukt gott och väldigt kcalorisnålt! Lovar att posta en bild nästa gång jag tillagar denna underbara rätt.

Gurkyngel
2014-01-01, 15:28
Alltså förlåt mig, helt off topic men tyckte det var väldigt roligt att denna tråd dök upp på nyårsdagen ;)

zozofu93
2014-01-01, 16:17
Mat

Alkro
2014-01-01, 21:38
Alltså förlåt mig, helt off topic men tyckte det var väldigt roligt att denna tråd dök upp på nyårsdagen ;)

Jag började faktiskt deffen den 27:e, planerade att ta 100 kg i bänk innan deffen påbörjades och detta uppnådes lagom till efter jul :D

nanork
2014-01-01, 23:37
Denna tråd ska följas. Ligger 2 veckor in i en deff och känner behov av lite mattips.
Ska se om jag inte kan bidra med något själv också.

drkrupp
2014-01-02, 00:22
En halv burk tonfisk (i vatten)
En halv burk räkor i lag
Krydda med allkrydda och curry
1 minut i mikron.
100 gram kokt pasta.
Häll på 10 g rapsolja och ett gäng broccoli.
1 glas mjölk.

450 kcal och 44g protein. Gott också.

pclillen
2014-01-08, 09:47
Kycklingwrap (eller vad man ska kalla det):

valfri mängd kyckling
valfri mängd kvarg (lågfett)
vatten så kvargen får bra konsistens
gurka, tomat, sallat, rödlök
ett tortillabröd
curry
salt
peppar
(tillägg mer kryddor efter smak)

Tärna och stek kycklingen (krydda lite). Hacka/tärna grönsaker, blanda kryddor med kvarg+vatten och sedan brukar jag blanda i kycklingen i röran (ev. rödlöken oxå). Gör en wrap med röran+grönsaker.

Ärtsoppa är ju också en grym deffmat!

Snobbe
2014-01-08, 10:36
Kyckling, Ris, Broccoli, Champinjoner med random sås till.

Alex1891
2014-01-08, 11:21
Tips på guacamole-variant som passar till det mesta, eller äts som den är:

1/2 avokado
250g lättkvarg
Vitlök
Salt
Peppar

Överdrivet gott

peliqan
2014-01-08, 12:24
Havregrynsgröt eller rågflingegröt med bär

ABCDEFGH
2014-01-08, 15:06
Pressad potatis och kalkonbröstfilé, riktigt gott

Gymjonte
2014-01-08, 15:26
Kycklingwrap (eller vad man ska kalla det):

valfri mängd kyckling
valfri mängd kvarg (lågfett)
vatten så kvargen får bra konsistens
gurka, tomat, sallat, rödlök
ett tortillabröd
curry
salt
peppar
(tillägg mer kryddor efter smak)

Tärna och stek kycklingen (krydda lite). Hacka/tärna grönsaker, blanda kryddor med kvarg+vatten och sedan brukar jag blanda i kycklingen i röran (ev. rödlöken oxå). Gör en wrap med röran+grönsaker.

Ärtsoppa är ju också en grym deffmat!

Låter gott. Hur mycket kcal tror du? Man kan göra mycket med tortillabröd, men är de bra när man deffar tänker jag?

peliqan
2014-01-08, 15:55
Låter gott. Hur mycket kcal tror du? Man kan göra mycket med tortillabröd, men är de bra när man deffar tänker jag?

Omöjligt att svara på, allt beror ju på mängd. Tortillabröd i sig är väl inte det bästa på en deff kanske då vitt bröd mättar dåligt. Dock är ett mediumbröd på typ 120kcal så ingen big deal

pclillen
2014-01-08, 22:26
Låter gott. Hur mycket kcal tror du? Man kan göra mycket med tortillabröd, men är de bra när man deffar tänker jag?

Omöjligt att svara på, allt beror ju på mängd. Tortillabröd i sig är väl inte det bästa på en deff kanske då vitt bröd mättar dåligt. Dock är ett mediumbröd på typ 120kcal så ingen big deal

det peliqan säger. Finns även fullkorntortillas, dock är det fortfarande dålig mättnad. Undviker problemet genom mer kvarg/kyckling isåfall. :)

sigill
2014-01-08, 22:45
Potatismos gjort på 500 g potatis + en liten klick smör eller grädde och muskotnöt= ca 500 kcal. Använd en sån där "stomp" när du gör moset så blir det inte svårt att diska sen.

400 g skivad kycklingfilé stekt i lite smör och "ihopkokat" (låt inte all vätska försvinna) med ca 1/2 dl grädde och curry=650 kcal

200 g ovanjordsgrönsaker (t.ex. kokt broccoli)=50 kcal. Det går förstås att blanda ned broccolin i själva moset.

Totalt 1200 kcal: drygt 90 g protein. Väldigt lätt att göra, näringsrikt, och inte minst gott.

Chrbo
2014-01-09, 15:41
Kycklingfilé, vitkål, några rotfrukter som är billiga för tillfället. På med lite ingefära och fiskolja och stek på. Ris gör hela kalaset godare men är inget måste om du inte har råd med extra kcal.

Omnomnom.

Knatcharn
2014-01-09, 16:54
Tips på guacamole-variant som passar till det mesta, eller äts som den är:

1/2 avokado
250g lättkvarg
Vitlök
Salt
Peppar

Överdrivet gott

Detta brukar jag göra. Prova att köra i lite lime-/citronsaft också för lite syrlighet.

Man kan även ersätta avokadon och vitlöken med fetaost och honung. Riktigt gott.

HMS Laestander
2014-01-09, 17:35
Lövbiff
Wokgrönsaker
.. å så lite ris
Soja

Bryn lövbiffen, kasta i wokgrönsakerna, släng på lite soja. Koka lite ris. Rör ihop, njut. Rätt schyssta macros och man står sig på det länge.

frekar3
2014-01-09, 18:46
Kycklingfärs med tomatkross med ris
Nötfärs (Max 10%) med tomatkross med ris

Pressad potatis, alternativt klyftpotatis med fågel eller nötkött

Om sås "behövs"
Guacemole:
1st Avokado
1-2st vitlöksklyftor
lite pressad citron
Eventuellt Feta Ost i (Förbannat gott blir det) :D
salt+peppar
Mixa ihop

vitlökssås:
250 gram kvarg
2st Vitlöksklyftor
lite pressad citron
salt+peppar
Mixa ihop

Personligen steker jag allt i kokosfett (Cocosa Pure)

Ozziking
2014-01-11, 19:45
Lövbiff

.. å så lite ris


:Virro :laugh: :hbang:

Ozziking
2014-01-11, 19:46
God sallad:

100g isbergssallad
en halv rödlök
runt 100g tomat och gurka hackat
kryddor
en burk tonfisk alt kycklingfilé
runt 50 g spenat ( hela blad )
stevia ketchup på :3

Armed Dingo
2014-01-20, 14:53
Jag åt pommes och stekt fisk till middag häromdagen. Hade velat ha remouladsås till men något får man ju stå över..

Bara jag som äter samma sak på deff som vid bulk fast med mindre kolhydrater till?
När jag bullar så behåller jag middags och lunchvolym och lägger till socker i havregrynsgröten, äter havregrynsgröt två ggr /dag istället för en samt 4 skivor vitt bröd med pålägg per dag.. Sen är det klart.