handdator

Visa fullständig version : Kroppsfettprocent och prestation i marathonlöpning


King Grub
2014-01-01, 13:11
BACKGROUND:

The purpose of this study was to investigate the effect of anthropometric characteristics and training indices on marathon race times in recreational male marathoners.

METHODS:

Training and anthropometric characteristics were collected for a large cohort of recreational male runners (n = 126) participating in the Basel marathon in Switzerland between 2010 and 2011.

RESULTS:

Among the parameters investigated, marathon performance time was found to be affected by mean running speed and the mean weekly distance run during the training period prior to the race and by body fat percentage. The effect of body fat percentage became significant as it exceeded a certain limiting value; for a relatively low body fat percentage, marathon performance time correlated only with training indices.

CONCLUSION:

Marathon race time may be predicted (r = 0.81) for recreational male runners by the following equation: marathon race time (minutes) = 11.03 + 98.46 exp(-0.0053 mean weekly training distance [km/week]) + 0.387 mean training pace (sec/km) + 0.1 exp(0.23 body fat percentage [%]). The marathon race time results were valid over a range of 165-66 minutes.

Open Access J Sports Med. 2013 May 28;4:141-9. Marathon performance in relation to body fat percentage and training indices in recreational male runners.

Morty
2014-01-01, 19:19
jag har precis läst Tyler Hamiltons bok The Secret Race. I boken säger han att om han fick välja mellan en viktnedgång på 3kg eller 3 procentenheter högre hemokritvärde (så mycket en standard blodtransfusion ger) så väljer han viktnedgången alla gånger.

LadyG
2014-01-01, 21:32
Finns det någon motsvarande studie på kvinnor?

Anders The Peak
2014-01-02, 09:22
Det här är rätt väl undersökt område (http://www.pponline.co.uk/encyc/running-and-body-fat-walking-the-tightrope-of-optimum-performance-32193)

LadyG
2014-01-02, 10:00
Försökte nosa runt lite själv men det går inte så bra. Men jag hittade en konstig sak:


Training volume and personal best time in marathon, not anthropometric parameters, are associated with performance in male 100-km ultrarunners.

Abstract

We investigated the relation between selected anthropometric and training variables and the personal best time in a marathon with total race time in 66 Caucasian male nonprofessional ultrarunners in a 100-km run. In the multiple linear regression analysis, the average weekly training volume in kilometers (r2 = 0.224, p < 0.01) and the personal best time in a marathon (r2 = 0.334, p < 0.01) were significantly associated with total race time, whereas no anthropometric variable was related to race performance (p > 0.05). We conclude that high training volume and a fast time in a marathon were more important for a fast race time in male 100-km runners than any of the determined anthropometric variables.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20145568

Nu är ju 100km den distans jag tränar för, så givetvis blev jag nyfiken. Det verkar som att längre distanser är annorlunda, eller?

De här hade jag velat se gjorda på kvinnor också:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21319608
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20681327

Morty
2014-01-02, 12:18
Försökte nosa runt lite själv men det går inte så bra. Men jag hittade en konstig sak:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20145568

Nu är ju 100km den distans jag tränar för, så givetvis blev jag nyfiken. Det verkar som att längre distanser är annorlunda, eller?

De här hade jag velat se gjorda på kvinnor också:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21319608
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20681327

Det är inte det minsta konstigt att marathontid är en extremt bra predictor för 100k-prestation (så länge atleten inte bonkar, därav är träningsvolym också intressant).
http://blog.daviddeak.com/wp-content/uploads/2012/03/120310_CP_curve.jpg

Man kan nästan lika gärna använda 10k-tid som predictor. Ett 1k test och ett 10k test så får man en kurva som - om man vet lite mer om atleten (typ träningsvolym) kan säga väldigt mycket om allt från halvmara till 100k.

Med det itne sagt att det är bäst att träna på milen för att bli snabb på 100k, men tveklöst är de bästa 100k-löparna grymma på milen också. Det är en klar risk att bara träna uthållighet om en redan har uthålligheten för att klara distansen. Högre kapacitet på kortare distanser (men längre än typ 4 min) flyttar hela MMP (Mean Maximal Power) kurvan uppåt.

LadyG
2014-01-02, 12:25
Det jag tyckte var knepigt var att de drog slutsaten att "whereas no anthropometric variable was related to race performance " men det kanske helt enkelt är så att det inte finns stor variation i kroppsuppbyggnad på 100km-löpare att det gör någon skillnad?

Det måste ju vara lättare att hitta varierande kroppstyper bland marathonlöpare än bland ultralöpare?

Morty
2014-01-02, 12:35
Det jag tyckte var knepigt var att de drog slutsaten att "whereas no anthropometric variable was related to race performance " men det kanske helt enkelt är så att det inte finns stor variation i kroppsuppbyggnad på 100km-löpare att det gör någon skillnad?

Det måste ju vara lättare att hitta varierande kroppstyper bland marathonlöpare än bland ultralöpare?

Jag helt enkelt att det är så att träningsvolym+maraprestation är tillräcklig info. Har du en sämre kroppsform för långdistanslöpning är det osannolikt att smälla på med en monstermaratid som inte går att matcha på 100k. På samma sätt är det osannolikt att totalt överträffa sin maratid över 100k och skulle det hända är det sannolikare att det är fel på huvudet än den aeroba förmågan. Se kurvan över; den är förvisso för cykling (eftersom det är lättare att få ett exakt mått på effekten iom effektmätare på cyklarna) men precis samma grej går att plotta ut med löptider. Hur snabbt den slopear (streckad linje) kan man räkna ut mer exakt desto mer man vet om idrottaren utöver dennes power profile men har man en maxprestation långt bak så är det lätt att räkna ut prestationer ännu längre bak.

LadyG
2014-01-02, 18:44
Men det är ju rätt bra, det borde ju betyda att jag också skulle kunna förutsäga mina tider utifrån att jag vet hur jag tränat och så? (Alldeles bortsett från att man inte kan förutsäga precis allt som skulle kunna hända då, och att dagsformen kan påverka en hel del.)

Morty
2014-01-03, 09:38
Men det är ju rätt bra, det borde ju betyda att jag också skulle kunna förutsäga mina tider utifrån att jag vet hur jag tränat och så? (Alldeles bortsett från att man inte kan förutsäga precis allt som skulle kunna hända då, och att dagsformen kan påverka en hel del.)

Absolut, förutsatt att du har ordentliga prestationer på flera delar på kurvan. Typ ett coopertest, ett millopp och en mara som du gjort någorlunda nära inpå varandra.

Använder man cherry-picked data från ett helt år blir det skevt och likaså om man inte använder maxprestationer. Mitt eget power-duration-diagram är rätt dåligt eftersom det knappt finns några maxprestationer där, bara träningsdata.

Garbage in, garbage out.

LadyG
2014-01-03, 10:11
Absolut, förutsatt att du har ordentliga prestationer på flera delar på kurvan. Typ ett coopertest, ett millopp och en mara som du gjort någorlunda nära inpå varandra.

Använder man cherry-picked data från ett helt år blir det skevt och likaså om man inte använder maxprestationer. Mitt eget power-duration-diagram är rätt dåligt eftersom det knappt finns några maxprestationer där, bara träningsdata.

Garbage in, garbage out.

Räcker det om prestationerna ligger i samma månad eller måste det vara ännu snävare för att bli bra?

Morty
2014-01-03, 10:28
Räcker det om prestationerna ligger i samma månad eller måste det vara ännu snävare för att bli bra?

Inom 6 veckor är väl rimligt. Opti är väl typ en månad, under träning för exempelvis en mara. Säg att du 4 veckor innan loppet kör 3x3km där sista är max, 2 veckor innan kör ett millopp max, och sen går max på maran. Då får du riktigt grymma mätpunkter att extrapolera mot nästan vilken prestation som helst från 800m och uppåt.

LadyG
2014-01-03, 10:47
Inom 6 veckor är väl rimligt. Opti är väl typ en månad, under träning för exempelvis en mara. Säg att du 4 veckor innan loppet kör 3x3km där sista är max, 2 veckor innan kör ett millopp max, och sen går max på maran. Då får du riktigt grymma mätpunkter att extrapolera mot nästan vilken prestation som helst från 800m och uppåt.

Det hade varit perfekt att testa på Göteborgsvarvet och Stockholm Marathon (2 veckor emellan), om det inte hade varit för att Varvet är en halvmara (som jag dessutom brukar köra som ett långpass med service, så det är inte ens en maxprestation).

Klurigt att få ihop det ens på 6 veckor, jag får grubbla på saken.